Čo je to vlastne zdravie?

Zdravie sa definuje ako stav bio-psycho-sociálnej rovnováhy. Slovensky to znamená, že ak telesný stav, duševná pohoda a medziľudské vzťahy sú v poriadku, človek je spokojný. Môžete si to predstaviť ako trojuholník. Keď ktorákoľvek časť nie je v poriadku, zvyčajne sa zhoršia aj ostatné zložky.

  • Ak si zlomíte nohu, je to narušenie telesného zdravia. No obmedzí to aj váš psychický stav, pretože ste frustrovaní. Často sa zhorší aj sociálny kontakt, pretože nemôžete chodiť tam, kam predtým.
  • Ak sa z nejakých príčin (napríklad porucha funkcie štítnej žľazy) u vás objaví depresia, zhorší sa vaša psychická pohoda. S depresiou sa pridá spravidla zhoršenie spokojnosti s medziľudskými vzťahmi. Často sa pridajú telesné psychosomatické ochorenia.
  • Ak vás opustí partnerka (partner) tak vás to môže zraniť. Je to narušenie sociálnej pohody. Zhorší sa aj váš psychický stav, môže nasledovať depresia. To často zníži imunitu a ľahšie ochoriete aj na nejakú telesnú chorobu, trebárs virózu.

Preto za zdravie označujeme vyvážený stav všetkých troch bodov. Ideálny stav harmónie a pohody nemá nikto.

  • Málokto je dokonale telesne zdravý.
  • Psychická pohoda sa tiež dosahuje ťažko.
  • Vzťahy s druhými tiež nie sú nikdy dokonalé.

Ale zdravie znamená schopnosť dosiahnuť rovnováhu týchto troch bodov. Nie ideálny stav. Preto sú aj iné pokusy ako definovať zdravie. Napríklad ako stav schopnosti riešiť a zvládať situácie, ktoré prináša život. Ste teda zdraví, ak dokážete byť v živote spokojní, aj keď dôvody na zlú náladu by sa našli. Z toho budeme vychádzať aj pri nastavení životného štýlu. Budeme sa snažiť dosiahnuť rovnováhu. Ako?

  • Strava, pohyb a relaxácia sa postarajú o to, aby vaše telo fungovalo správne.
  • Dobre fungujúce telo a pozitívne naladenie mysle (príjemní ľudia, zvládanie stresu, obmedzenie negatívnych ľudí a správ) posilnia vašu spokojnosť.
  • Pozitívne naladenie a stúpajúca kondícia zvýšia vaše . To posilní vaše medziľudské vzťahy. Budete príjemnejší, obľúbenejší spoločníci.

Spočiatku to však bude dosť nepohodlné. Tak, ako každá zmena.

Jednu vec však kontrolovať veľmi nemôžete. Neovplyvníte, čo spravia druhí. To je ich rozhodnutie a vy nad tým máte len malú moc.

Niekedy sa ma ženy pýtajú: Ako prinútiť manžela aby schudol? Odpoveď je ľahká. Neprinútite ho. Mnoho mužov si neuvedomuje, že sú obézni. Majú pocit, že tak je to celkom v poriadku. Mnohí ani nevedia, že sú pre vlastné manželky už len málo atraktívni. Možno taká informácia by ich motivovala. Ale je ťažké niečo také povedať manželovi „do očí“.

Čo je to vlastne zdravie?

Po začatí chudnutia si veďte denník a pýtajte sa samých seba na základné otázky. Cítite sa lepšie? Ste vitálnejší? Zmizla chuť na sladkosti? Máte dosť energie? Tlak krvi smeruje k norme? Tepová frekvencia v pokoji mierne klesá? Potom je asi všetko v poriadku. Odporúčam vám aj u lekára kontrolovať aspoň základné vyšetrenia. Ak sa vám hodnoty blížia k normálu, je všetko v poriadku.

Ak sa po začatí chudnutia objavia akékoľvek nové ťažkosti, tak bez odkladu navštívte lekára.

Hnačky, zápchy, zlé trávenie, častejšia únava, kožné problémy (vyrážky, ekzémy), slabosť, zmeny menštruačného rytmu a iné problémy sú vždy varovné.

Občas sa totiž stane, že ľudia nesprávne porozumejú odporúčaniam a potom chudnú chybne. Napríklad máte zjesť 80 gramov ryže, ale nevšimnete si, že v surovom stave. Ak si dáte toľko varenej ryže, budete mať málo energie a pocítite únavu.

Minimálna a maximálna účinná dávka

Je dobré poznať tieto dva pojmy.

  • Minimálna účinná dávka znamená, že na dosiahnutie efektu potrebujete určitú dávku. Ak si dáte dávku menšiu, nedostaví sa žiadny efekt.
  • Maximálna dávka je potom informácia o tom, kedy prestať. Vyššia dávka môže prinášať rôzne riziká, alebo problémy. Nie lepší efekt.

Pozrime sa na niekoľko príkladov.

  • Reklama často hovorí, aby športovec do svalov „natlačil“ . Nech svaly rastú. Znie to dobre. No v skutočnosti vyššia dávka nespôsobí lepší rast svalov. Amatérski športovci potom v dobrej viere kupujú drahé kulturistické bielkoviny. Jediné, čo im však z toho rastie, je brucho. V skutočnosti stačí optimálna dávka bielkovín a vaše svaly aj bruško budú celkom v poriadku.
  • Ak chcete rast svalov, potrebujete ich zaťažiť. Pokiaľ si zacvičíte len málo, sval nedostane dostatočný impulz. Tu musíte prekonať určitú minimálnu dávku svalovej práce. Akonáhle ju na tréningu prekročíte, impulz bol vyslaný. Sval bude rásť. Už nemusíte dávať ďalšie ťažké cvičenie. Priveľa tréningu by mohlo dokonca škodiť, pretože by ste nestačili regenerovať.
  • Pre dosiahnutie chudnutia stačí, aby ste svoj energetický príjem znížili len trocha oproti normálnej potrebe. Možno o malú porciu jedla za deň. Alebo pri normálnej strave môžete pridať hodinku rýchlej chôdze. To stačí. To je minimálna a zároveň aj účinná dávka. Ak to preženiete a znížite denný príjem na polovicu normálnej potreby, poškodíte si zdravie.

Vždy sa preto zaujímajte o to, akú dávku potrebujete, aby ste dosiahli svoj cieľ s čo najmenšou námahou a investíciou. Netreba robiť viac. Ale zvyčajne nemá zmysel robiť ani menej.

V ľudskom tele neplatí pravidlo „čím viac, tým lepšie“. Platí pravidlo „toľko, koľko treba, nie oveľa viac, ani menej“.

Chudnutie je pre zdravých

Skôr než začnete s chudnutím, zájdite k svojmu lekárovi. Požiadajte ho, aby posúdil, či môžete chudnúť. Asi vám spraví niekoľko vyšetrení. Dovtedy nechudnite, ani nemeňte svoj životný štýl. Každé dva mesiace vám lekár bude môcť vyšetrenia zopakovať. Vďaka tomu uvidíte, ako významne sa vám zlepšilo zdravie. Overíte si, že všetky pokyny plníte na jedničku.

Položte svojmu lekárovi nasledovnú otázky:

  • Nie je moja spoluspôsobená niektorým ochorením?
  • Neužívam lieky, ktoré obezitu môžu podporiť, alebo vyvolávať?
  • Je pre mňa vhodné začať teraz chudnúť?
  • Plánujm prejsť na nízkoenergetickú, vysokoobjemovú stravou s vyváženým príjmom živín a balastných látok. Jesť budem okolo 8 300 kJ denne. Je to v poriadku?
  • Plánujete do života zaradiť šport, najmä rýchle prechádzky. Mierne zaťaženie, mierne tempo. Objem 6 až 14 hodín týždenne. Neskôr možno trocha viac. Je to v poriadku?
  • Plánujete prejsť na pestrú stravu. Nie sú nejaké obmedzenia, alebo potraviny, ktoré by ste mali z jedálnička vynechávať?

Ak sa vám lekár nemá čas venovať, zmeňte lekára. Efektívne môže byť poradiť sa aj v špecializovanej ambulancii zameranej na poradenstvo a životný štýl. U nás je to Ambulancia klinickej výživy, web www.akv.sk. Alebo niektorá obezitologická poradňa.

Nezačnite chudnúť na vlastnú päsť!

Tučný človek nefunguje rovnako, ako štíhly a zdravý. Treba s tým počítať. Veľa tučných ľudí má zdravotné komplikácie. Najčastejšie sú:

  • Vysoký tlak, ťažkosti s chrbticou, kolenami. Pri týchto problémoch musíte voliť opatrnejšie pohyb.
  • Cukrovka vyžaduje dodržať špeciálnu stravu a veľmi opatrne nasadzovať pohybovú aktivitu.
  • Alergie na potraviny, migréna, tráviace ťažkosti, žalúdočné vredy, či gastroezofageálny reflux často znamenajú škrty v jedálničku. Nemôžete jesť čokoľvek.
  • Epilepsia – na ňu treba pamätať pri ladení športovej aktivity.
  • Pri ťažkostiach s pankreasom nemôžete jesť orechy a semená.
  • Pri reumatoidnej artritíde vám lekár asi odporučí vyhnúť čokoláde, kakau, červenému mäsu a niektorým druhom zeleniny.
  • Ak užívate lieky na riedenie krvi, alebo niektoré protizápalové lieky, lekár vám asi odporučí vyhýbať sa koreniam ako karí – obsahuje kurkumu. Aj pri problémoch so žlčníkom.
  • Ak sú ťažkosti so štítnou žľazou, niekedy je potrebné obmedziť kapustovú zeleninu.
  • Grapefruity ani pomelo sa pri niektorých liekoch nesmú jesť vôbec.
  • Niektoré lieky proti depresii sa nesmú kombinovať s niektorými potravinami (parmezán, fazuľky, feferónky) inak hrozí riziko vážneho nárastu tlaku krvi.
  • Stavy po úrazoch, alebo pruh môžu vyžadovať špeciálny prístup k pohybovej aktivite.

Zdravotný stav teda treba pred chudnutím zobrať do úvahy. Váš lekár vás upozorní na čo si dať pozor.

Navyše je veľa rôznych liekov, ktoré môžu podporiť vznik obezity. Podrobne som ich popísal v knihe Ako som schudol 35 kíl, takže tu len bleskovo. Lieky môžu spôsobiť:

  • Zvýšenie chuti do jedla.
  • Zníženie výdaja energie.
  • Vyvolávať zvýšenú tvorbu tukového tkaniva.

Preto choďte k lekárovi a konzultujte všetky lieky a výživové doplnky, ktoré užívate, alebo ste užívali.

Požiadajte o vyšetrenia

Pred chudnutím je dobré poznať

  • Klasické vyšetrenie ako krvný tlak, cukor, cholesterol, triacylglyceroly, štítna žľaza budú dobrým základom. O ostatných rozhodne lekár.
  • Je dobré dať si vyšetriť aj vitamín D. Jeho nedostatok je častý a môže spôsobovať veľa ťažkostí. Napríklad horšiu imunitu.
  • Spyroergometria je dôležitá pre ľudí, ktorí majú ťažkosti so srdcom. Pri tomto vyšetrení sa dozviete, pri akej záťaži je pre vás najvýhodnejšie cvičiť.
  • Meranie zloženia tela. Je dobré vedieť, koľko máte v tele a aktívnej hmoty.

Správny pohyb a vhodná sú na mnohé zdravotné problémy účinnejšie ako používanie liekov. Liekmi sa totiž v prípade „civilizačných“ ochorení často len „hasí požiar“. Životným štýlom môžete ovplyvniť priamo príčiny. Dnes často počujete názory, že farmaceutický priemysel nás chce mať chorých. Nech len užívame ich lieky proti cholesterolu, na zníženie tlaku a podobné. Isteže, tento biznis existuje.

Ale lekári nám tiež často odporúčajú, aby sme sa stravovali zdravo a pravidelne cvičili. Poradiť si však dá len malé percento ľudí. A len malé percento z tých, čo si dajú poradiť vytrvajú pri vhodnom životnom štýle aj dlhodobejšie.

Skôr, než teda začnete preklínať farmaceutov, ako na nás ryžujú: veľkú väčšinu liekov na „civilizačné“ choroby nemusíte užívať. Stačí, ak sa budete správať inak. Máte vysoký tlak, cholesterol, diabetes, bolesti hlavy a chrbta? Vhodnou výživou a pravidelným cvičením sa dá dosiahnuť lepšie zlepšenie, než liekmi. Samozrejme, nie svojpomocne, ale až po konzultácii s lekárom.

Sú však aj ochorenia, ktoré sa zdravým životným štýlom ovplyvniť nedajú. Potom môžu byť lieky jedinou záchranou, za ktorú môžeme byť veľmi vďační.

Žiaľ, často vidíme to, že ľudia namiesto toho, aby zmenili životný štýl, užívajú lieky. Ochorenia sa im stále zhoršujú. Plus neželané účinky liekov k tomu. To však nie je chyba farmaceutických firiem. To je lenivosť pacientov, ktorí sú za pohodlie a hamburger ochotní platiť peniazmi aj zdravím.

Ak napriek zdravotným ťažkostiam niekto ďalej priberá a berie lieky, aby mohol jesť klobásy a piť pivo… Naozaj by som v tom nehľadal konšpiráciu a lobby.

Počas chudnutia sa môže meniť dávkovanie liekov

Ako budete chudnúť, môže sa zmeniť potreba dávkovania vašich liekov.

  • Spravidla sa počas chudnutia bude zlepšovať krvný tlak.
  • Často sa znižujú dávky liekov na cukrovku.
  • Zlepší sa stav astmy.

Ostro sledovaný cholesterol a triacylglyceroly sa už po pol roku zdravého stravovania môže dostať z veľmi vysokých hodnôt na normálne. Bez liekov.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie

 

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: