Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Posilnite svoju motiváciu chudnúť

Chudnutie je beh na dlhú trať. Pár týždňov človek vydrží čokoľvek. No ak idú mesiace, je čoraz ťažšie stále odolávať. Máte chuť na výnimku. Nechce sa vám cvičiť. Kamaráti na vás zazerajú, lebo sa čudne stravujete a nepijete pivo. Takto to ide deň za dňom a vám to už naozaj začína liezť na nervy.

Ak to máte vydržať, potrebujete motiváciu. Silnú motiváciu. Trvalú motiváciu. Pár príkladov, kedy je motív zvolený zle.

  • Schudnúť do plaviek. To nie je motív. Dáte dole pár kíl, oblečiete si plavky. Rovno na kúpalisku si potom môžete kúpiť bagetu s klobásou. Schudli ste, plavky na sebe máte. Motív zanikol.
  • Schudnúť na svadbu. To je ešte horšie. Po svadbe ste bez motivácie.
  • Schudnúť po prvom infarkte. Silný motív. Žiaľ, výskumy ukázali, že strach ako motív funguje v priemere pol roka. Najviac rok. Potom sa človek vyčerpá a prestane sa báť. A chrániť.

O motivácii a cieľoch som podrobne písal v knihe Ako dosiahnuť úspech. Základom je zvoliť si také ciele, ktoré vás budú trvale motiviovať, aby ste s tým neprestali. Chudnutie teda nemôže byť cieľom, ale len vedľajším efektom. Môžete si klásť základné otázky:

  • Čo chcete dosiahnuť? (Dlhodobý cieľ)
  • Prečo to chcete, aký je motív? (Toto musí byť silné a musí to platiť aj o pár rokov.)
  • Čo ste ochotní pre to spraviť a čoho ste ochotní sa vzdať? (Uistite sa, že nechcete dosiahnuť výsledky zadarmo.)
  • Viete ako na to? Máte sa s kým sa poradiť? (Nerobte zmeny v živote len na základe povrchných rád v časopisoch.)
  • Ste pripravení na to, že párkrát zlyháte? (Nájdite si záchranné stratégie pre prípady keď spravíte chybu.)

Vo vašom pláne na zmenu životného štýlu bude zmena stravy, úprava pohybu, snaha znížiť stres, viac odpočinku a spánku. Chcete niečo dosiahnuť?

  • Viete, ako na to? (Poznáte plán?)
  • Ste ochotní zaplatiť cenu? (Ste ochotní plniť úlohy?)

Ak áno, začnite vykonávať plán. Raz za mesiac sa pýtajte:

  • Mám výsledky? (Menší obvod pása.)
  • Ak nie: Aké sú dôvody toho, že nemám výsledky?

Ak ste po mesiaci nového životného štýlu neschudli v páse, niekde je chyba. Možno je váš metabolizmus príliš pomalý a treba mu dať čas na zotavenie. Možno síce dodržiavate plán, ale chybne. Sprísnite teda kontrolu, alebo sa poraďte s odborníkom, či lekárom.

Často sa vám však stane, že stratíte chuť pokračovať. Staré zvyky volajú. Dostanete chuť zas jedávať pizzu, tortu, rezne, či hranolky s majonézou. Ako odolať? Ako sa motivovať? Položte si otázku:

  • Nevadí mi, že môj cieľ schudnúť sa týmto odsúva?
  • Ak vám to nevadí, potom máte asi zle zvolený dôvod. Asi vás nemotivuje dostatočne. V takom prípade hľadajte iný dôvod. Taký, čo vás „postaví na nohy“.
  • Alebo máte v povahe možno trocha nezrelosti, či nezdržanlivosť. Taký človek chce výsledok, ale nechce zaplatiť. Tu je univerzálna rada nemožná a skúste to radšej osobne u psychológa. Môže vám pomôcť utriediť si veci.

Ešte tu mám jednu peknú otázku, ktorá by vám mohla pomôcť s motiváciou. Znie takto:

  • Čo môžem urobiť dnes preto, aby sa môj život v budúcnosti zlepšil?

Môžete si ju položiť pri akejkoľvek činnosti. Človek akosi podvedome tuší, ak robí niečo zbytočné, alebo „nesprávne“.

Obézni ľudia sa dajú rozdeliť na dve skupiny.

  • Tí prví sa prejedajú. Tu stačí jesť menej a výsledky sa objavia. Asi častejšie takto fungujú muži. Pár pív večer a po nociach nájazdy do špajze a chladničky. Tu stačí malá úprava: stačí zrušiť prebytok + trocha pohybu a výsledky chudnutia sú rýchle.
  • Druhá časť tučných však jedáva príliš málo. Nepravidelná strava znamená podvýživu. Občasné výnimky a pomalý metabolizmus potom spôsobia obezitu. Tu bude treba najskôr naučiť telo a metabolizmus, že má prestať šetriť. Až potom sa dá uvažovať o chudnutí. Inými slovami, musia začať jesť oveľa viac, aby mohli schudnúť.

Preto neplatí ono legendárne „cica nežer“.

V zdravom a vitálnom tele sa veci zvyčajne lepšie daria.

Táto veta by ako motivácia mohla fungovať.

Pozor aj na vaše okolie

V literatúre o úspechu sa často cituje, že váš život je podobný, ako 5 vašich najbližších známych, alebo priateľov. Často to platí aj v súvislosti s obezitou. Prečo to tak je? Sú na to 2 hlavné dôvody:

  • Vrana k vrane sadá.
  • Robievame to, čo ostatní.

Ten prvý dôvod nemusí pri obezite nutne platiť. Môžu sa kamarátiť tuční a chudí. No rozdiely medzi ľuďmi niekedy môžu byť priveľké. Potom vznikne prekážka, ktorá sa ťažko prekonáva.

  • Bohatý a chudobný. Ak bohatý stále pozýva chudobného, chudobný môže mať výčitky svedomia. Môže vznikať závisť a tak sa časom priateľstvo zahovorí do stratena.
  • Múdry a hlúpy. Aj tu býva často problém. Ťažko hľadať spoločné témy aby sa jeden nenudil a druhý aby nemal pocit že nestíha.
  • Zamestnanec a zamestnávateľ. Aj tu môžu vznikať značné názorové rozpory ak jeden robí napríklad ako úradník a druhý je majiteľom nejakej firmy.
  • Dôchodca a mladý človek. Aj tu často môže nastať neporozumenie, pretože každý potrebuje iné témy a iné tempo.
  • Tučný a športovec. Aj tu môžu byť problémy s témami alebo s prostredím kde sa stretneme.

Na takýchto extrémnych príkladoch je to jasné. V praxi je to, samozrejme, trocha zložitejšie. Zvyčajne vznikne nejaká konfigurácia, ktorá zúčastneným vyhovuje. Prečo o tom vlastne píšem? Náš životný štýl (a často aj obezitu) ovplyvňuje silný psychologický faktor – porovnávanie sa. Porovnávame sa s druhými a podvedome dorovnávame prípadné rozdiely. Sme totiž stádovité tvory.

  • Ak máte priateľov, ktorí sú tuční, je veľmi pravdepodobné, že aj vaša postava stratí štíhlosť.
  • Ak vaši priatelia priberú, je veľmi pravdepodobné, že následne priberiete aj vy. Ak je niekto tučnejší, poviete si „nie som na tom až tak zle“.

Ako to funguje?

  • Porovnávanie sa. Sú ľudia okolo vás tuční? Potom môžete mať „len“ nadváhu a stále budete mať dobrý pocit, že ste najštíhlejší.
  • Napodobňovanie. Vaši tuční priatelia asi priberajú z nejakých príčin. Pravdepodobne vás budú pozývať na grilovačky, hostiny, večierky. Nejako sa stravujú a nejako žijú. Ak napodobníte ich životný štýl, priberiete tiež.

Keď prejdete na zdravý životný štýl, zistíte, že vaše cesty s a rozchádzajú s cestami blízkych.

  • Vy plánujete cez víkend bicyklový výlet, známi plánujú grilovačku.
  • Vy potrebujete relaxovať a dlhšie spať, čo ale s pozvánkou na diskotéku?

Pri chudnutí je preto dobré, ak nie ste sami. Ak ostatní idú inde, ako vy, je to vážny problém. Najmä ak celá rodina a známy žijú nezdravo a vy ste rozhodnutí pre zmenu.

Najlepšie, ak si začnete vytvárať nové priateľské vzťahy. S niekým kto už dávnejšie schudol. Alebo niekým, kto možno nebol tučný, ale žije zdravo. Nehľadajte však podporu u ľudí, ktorí chudnú diétou. Tí to zvyčajne po krátkom čase vzdajú. To môže oslabiť aj vaše rozhodnutia.

Pokúste sa vyhľadávať spoločnosť ľudí, ktorí už žijú tak, ako chcete začať aj vy. Často ich stretnete v lese, v posilňovniach, okolo bicyklov, alebo medzi bežcami. Nenájdete ich v bufetoch, na grilovačkách, či v pivárni.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.