Rýchle chudnutie – ako na to?

Niekedy je potrebné schudnúť naozaj rýchlo. Pozrime sa teda na to, ako sa to dá spraviť tak, aby to zanechalo čo najmenej škôd.

Nemám rád . Väčšinou sa vám to vypomstí. Schudnúť nejakým drastickým režimom sa dá pomerne ľahko a rýchlo. Ale čo potom? Väčšina postupov rýchleho chudnutia vedie k spomaleniu metabolizmu. Inými slovami teda po diéte budete priberať z rovnakého množstva stravy, ktorá by pred diétou bola stačila aj na chudnutie.

Preto vám odporučím iný postup na rýchle chudnutie. Síce to nebude práve chuťovo atraktívna strava, ale nemal by sa vám pri nej spomaliť . Ak ju budete držať obmedzený čas, napríklad mesiac, budete mať výsledky. To vám dodá chuť a náladu pokračovať. Potom môžete pozvoľna prejsť na normálnu, racionálnu stravu. Chudnutie sa nezastaví a postupne sa naučíte nový životný štýl. Ak s tým vydržíte, môžete sa tešiť z lepšej kondície a vitality.

Dúfam, že týmto spôsobom vám pomôžem naštartovať motiváciu. Rozumiem tomu, že mnohí chcú rýchle výsledky.

Navrhoval by som síce najradšej, aby ste sa hneď riadili radšej normálnym jedálničkom. Pre zdravých ľudí to znamená ztravu, v ktorej sú asi 15% bielkoviny a do 30% tuky, prevažne rastlinného pôvodu. Zvyšok komplexné . No mnoho obéznych sa vydiétovalo tak, že priberajú aj pri jedení normálnej stravy.

Preto môžete spraviť to, že drasticky zmeníte doterajšie návyky. Začnite jedávať jednoduchú stravu. Väčšinou rýchlo začnete chudnúť aj keď pritom budete možno jesť viac, ako doteraz. Len to budú iné jedlá. Pri troche šťastia sa vaše telo dostane do stavu, kedy pravidelný prísun stravy vyhodnotí ako obdobie hojnosti a začne zrýchľovať metabolizmus. To je ideálny stav.

Našim cieľom totiž bude snaha pridať na obrátkach. Trocha viac zjete, trocha sa prejdete na prechádzke = zjedené miniete. Ak to budete opakovať denne, zrýchli sa metabolizmus.

Tieto rady neplatia, ak nie ste zdraví

Skôr než sa pustíte do rýchleho chudnutia, musíte vedieť, že ste v poriadku. Ak totiž máte akékoľvek zdravotné problémy, konzultujte svoj zámer s lekárom.

Rýchle chudnutie má na telo viacero vplyvov. Nie vždy je to aj bezpečné.

  • Ak začnete rýchlo chudnúť, veľmi ľahko sa vám môže znižovať tlak krvi. Pokiaľ beriete lieky na srdce, musíte s lekárom ladiť dávkovanie.
  • Ak ste diabetik, možno bude pre vás bežný jedálniček na chudnutie celkom nevhodný. Ale to musí rozhodnúť váš lekár. Pokiaľ by ste veľmi rýchlo chudli, môže to zmeniť potrebu dávkovania liekov na cukrovku.
  • Pokiaľ beriete lieky na cholesterol, častejšie si ho kontrolujte. Je možné, že týmto spôsobom sa vám podarí cholesterol zraziť na normálne hodnoty.

Preto chudnutie začnite u lekára. Pravdepodobne vám zámer schudnúťtiež odporučí. Ale niektoré ochorenia môžu vyžadovať odlišný prístup. V kapitole o kontrole výsledkov vám odporučím, aby ste si dali vyšetriť aj niektoré telesné parametre pred a po schudnutí. Tak najlepšie uvidíte, či vám chudnutie prospieva len pocitmi, alebo aj objektívne. Bude vás to viac motivovať aby ste pokračovali.

Ako a kedy sa dá rýchlo schudnúť

Rýchle chudnutie zvyčajne odporúčajú lekári až keď je veľmi zle. Obézny človek, napríklad, potrebuje operáciu. Tá sa ale nedá spraviť, kým trocha neschudne. Ak ide o život, oplatí sa riskovať a nechať pacienta rýchlo chudnúť. Potom sa používajú špeciálne režimy. Na pár týždňov a dosť!

Nás sa takýto postup netýka. Doma nemáte nutričného poradcu, ani diétnu sestru. Keby ste aj mali, drastický režim by vám spomalil metabolizmus. Aby ste si potom udržali váhu, museli by ste jesť stále menej. Boli by ste v rovnakej pasci ako ženy, ktoré trpia mentálnou anorexiou.

My teda túto pascu obídeme. Budeme jesť veľa, ale inak.

Kedy je rýchle chudnutie opodstatnené

Chudnutie je opodstatnené, ak ste tuční. Čím väčšia je vaša nadváha, tým lepší dôvod máte zvrátiť to a chudnúť. Obezita totiž telo zaťažuje.

  • Hmotnosťou. Kĺby, šľachy, kosti sú zaťažené. Namiesto nejakých 70 kíl musia niesť 120? To sa prejaví.
  • Tuk je orgán. Ak má normálnu „veľkosť“, je pre zdravie nevyhnutný. Tukové tkanivo produkuje rôzne látky, ktoré poškodzujú zdravie, ak ich je veľa. Ale aj keď ich je málo. Preto je obezita nezdravá. A ak niekto schudne príliš, tak tiež nebude veľmi dlho zdravý.
  • Čím väčšie je tukové tkanivo, tým vyšší útlak. Do brucha, či v hrudnom koši okolo srdca sa hromadí tuk. Ten tlačí na vaše orgány a obmedzuje ich v normálnej činnosti. Okrem toho aj fyzikálne je len logické, že takto „natlačený“ človek bude mať vyšší tlak krvi, než by mal, keby bol štíhly.
  • Obezita je kladivo na sebavedomie. V dnešnej dobe je v móde až chorobná štíhlosť. Nečudo, že sa tuční cítia zle.
  • Kondične. Ak ste tuční, máte zlú kondíciu. Menej vládzete, rýchlejšie sa zadýchate. Niesť trvale desiatky kíl navyše je jednoducho vyčerpávajúce.

Kopu ďalších dôvodov iste aj vy poznáte. Takže vtedy viete, že schudnutie vám môže byť veľmi prospešné.

Čím skôr začnete chudnúť, tým lepšie. Kto totiž nechá svoju váhu ukázať výrazne nad 100 kíl, dosť pravdepodobne už neschudne úplne. Ak áno, zvyčajne má problémy s ovisnutou kožou. Tá je esteticky ešte oveľa horší problém, ako samotná obezita. Preto sa oplatí, aby ste tučnenie zastavili čím skôr.

Trocha iný prípad sú ženy, ktoré sú objektívne štíhle. Chceli by si len vylepšiť postavu. Pre ne mám odporúčanie: nechudnite. Prejdite na zdravú stravu a postavu si formujte pravidelným pohybom. Chudnutím totiž riskujete, že si poškodíte metabolizmus a narobíte si tak problémy na celý život.

Zabudnite na detox a podvýživu

Internet, časopisy a regály kníhkupectiev sa prehýbajú pod tiažou písmeniek venovaných detoxu. Detoxikácie, očistné diéty, diéty s veľmi nízkym príjmom živín. Odporúčam vám, nenaleťte.

Telo má schopnosť zbaviť sa toxických látok. Nemusíte pre to robiť nič mimoriadne. Stačí ak sa budete stravovať v primeranom množstve, pravidelne, budete cvičiť a relaxovať. To stačí.

Myslite na to, že:

Ak vám nejaká kniha odporúča skvelé účinky nejakej zázračnej plodiny, alebo výrobku, vždy sa pýtajte komu to pomôže. Spomeňte si na latinskú frázu cui bono (v koho prospech).

  • Velebí nejaká kniha zázračné jadierka, ktoré pomáhajú? Čo ak ju dal napísať ich predajca?
  • Čítate športový časopis v ktorom na každej strane niektorý svetoznámy športovec radí užívať výživové doplnky? Čo ak vydavateľ časopisu zároveň podniká aj vo výrobe výživových doplnkov?
  • Objavili ste niečo nové a revolučné? Niekedy môže autor textu prísť s niečím raritným, nečakaným, šokujúcim. Tým vyvolá zvedavosť. Ľudia kúpia a on zarobí.

Preto je dobré pri rozhodovaní sa nenaletieť. Pokiaľ vám nejakú hladovku, alebo diétu odporučí lekár, je to niečo iné. Ale ak nájdete jeden zdroj na niečo senzačné alebo zázračné, vždy skúmajte jeho dôveryhodnosť.

Chybné spôsoby rýchleho chudnutia

Najčastejšie sa ľudia snažia schudnúť obmedzením potravy, alebo cvičením. Logická úvaha to síce je, ale v praxi to nemusí fungovať. Pokus vyhladovať, utrénovať organizmus zvyčajne má následky.

  • Samotné cvičenie pri nevhodnej strave zvyčajne nestačí. Neublíži, ale nečakajte výsledky v podobe menšieho brucha.
  • Samostatné obmedzenie potravy sme už spomínali. Spolalí metabolizmus a zvyčajne vedie k jojo efektu.
  • Výrazné obmedzenie stravy a tvrdšie cvičenie je tiež zlý nápad.

Tieto skúsenosti sú už asi chronicky známe, takže v priebehu rokov k tomu pribudli rôzne ďalšie postupy.

  • Vyčiarkni zo stravy sacharidy a schudneš. To je asi najdlhšie skúšaný spôsob výživy. Nezdá sa, že by účinkoval. Navyše telo s nedostatočným prísunom nemusí fungovať tak optimálne, ako by diétári chceli.
  • Preč s tukom a schudneš. Tento zámer skúšali v druhej polovici dvadsiateho storočia. Vyčiarkli zo stravy tuk. To sa chudne veľmi rýchlo. Ale veľmi rýchlo sa objavujú aj problémy so srdcom, zvyšuje sa riziko rakoviny.

Podobných radikálnych prístupov je veľa. Preč s varením, jedzte len surovú stravu. Mnohí radili prechod na vegánsku stravu, výrobu smoothies, jedenie iba ovocia a zeleniny a mnoho iných pokusov. Spoločným znakom týchto prístupov je to, že väčšina ľudí sa ich nedokáže dlhodobo držať.

Diéty majú rôzne názvy, ale princíp je rovnaký. Napríklad Atkinsova a Dukanova diéta sú v podstate to isté. Pozrite sa na Google Trends a uvidíte, že Atkinsova diéta bola moderná možno do konca roku 2010 kedy už upadala. Potom prišiel ošiaľ , no dlho nevydržal. Rýchlo ho nahradila paleo diéta, tá vo svete vrcholila okolo roku 2013 až 2014 a už pozvoľna upadá. Zas príde niekto iný a zvestuje svetu, že málo sacharidov, ketóza sú cestou do zeme zasľúbenej.

Asi hlavným problémom takýchto pokusov je snaha rýchlo schudnúť. A ak hovorím že rýchlo, tak tým rozumiem rýchlosť a povrchnosť celého pokusu.

Málokomu sa chce začať pred chudnutím najskôr zisťovať, ako na to. Zdá sa to byť jednoduché. „Žer menej a schudneš“ je pravidlo, ktoré bude čiastočne platiť, ak sa denne prejedáte. Ale o koľko menej? Pre lepšie zdravie totiž treba niektorých vecí jesť dokonca viac. Napríklad vlákninu v podobe ovocia, zeleniny, rôznych semien.

A práve to, že ľudia sa nezoznámia s overeným postupom na chudnutie, skúšajú si namiešať nejaký vlastný kokteil opatrení, ktoré by mali viesť k strate vytúženej váhy. Že to väčšinou nefunguje vidíme každý deň, keď sa stretávame s obéznymi. Každý tučný to už skúšal zmeniť.

Poučte sa preto z chýb, ktoré už pred vami spravili iní. Využite radšej postup, ktorý je menej pohodlný na začiatku, ale dá vám oveľa lepšie výsledky. A keď viete čo robíte, potom viete nastaviť svoju životosprávu aj na rýchle chudnutie. Akokoľvek budem opakovať, že zvyčajne platí pravidlo že pomaly zájdeš ďalej.

Takže čo robiť aby ste chudli čo najrýchlejšie?

Prejdite na odporúčania, ktoré nájdete na týchto stránkach, alebo v e-mailovom kurze chudnutia. Urobte však jednu zmenu.

Obmedzte príjem tuku.

Všetko ostatné môžete robiť rovnako ako predtým. Aby ste urýchlili výsledky, znížte príjem tuku zhruba na 40 až 50 gramov na deň. To sa ľahko napíše, ale oveľa ťažšie vykoná. V praxi to totiž znamená že ak jedávate 5 krát denne, budete sa v jednej porcii musieť zmestiť do 10 gramov tuku. A to je dosť problém.

Pomôže vám preto niekoľko zásad.

  1. Úplne sa vyhnite všeobecne známym mastným veciam. Preč mäso, syr, mliečne výrobky, čokoládu. Veľmi lakomo môže byť olivový olej.
  2. Úplne sa zmení spôsob prípravy jedál. Žiadne opekanie a iné panvičikiády, kedy sa na „kvapke“ oleja opeká cibuľka.
  3. Drasticky znížte mastné plodiny ako je avokádo, oriešky, semená.

A teraz druhá zásada: neprežeňte to. Tých zhruba 40 gramov tuku v tele denne potrebujete! Iba v prípade že máte vážne zdravotné problémy, dá sa na nejaký čas ešte viac ubrať tuk. Ale to už by bolo vhodné konzultovať radšej s lekárom.

Pri rýchlom chudnutí sa tuk obmedzuje takto drasticky hlavne preto, že

  • tým významne znížite celkové množstvo energie v jedla
  • tuk sa najľahšie mení na tukové bunky
  • nízkotučné potraviny sú zvyčajne menej chutné, menej maškrtíte

Princíp tejto „diéty“ na rýchle chudnutie je znížiť predovšetkým nasýtený tuk. Ten sa totiž prednostne ľahko vie uložiť ako zásobný tuk. Časť sa môže zmeniť v tele na cholesterol. Takže zbytočne vysoké dávky nie sú pre vaše zdravie potrebné. Ak teda zrušíte príjem mäsa, mlieka a bežných olejov, v podstate ste spravili dosť. V ideálnom prípade teda bude vaša strava takmer „suchá“. Ak zistíte, že v jedle je príliš málo tuku, doplňte ho. Repkový, olivový, alebo ľanový olej, ale lakomo. Ľanový olej spomínam, ale hneď varujem – ľahko sa kazí.

Po tomto zásahu do stravy ale nemeňte nič iné. Sacharidy jedávajte veselo ďalej, pričom platí celozrnné áno, biele nie.

Bielkoviny získate už jedením sacharidov ako sú chlieb, pečivo, cestoviny, šošovica, fazuľa, cícer… K nim môžete dokombinovať občas vaječné bielka a ak veľmi túžite po mäse, tak morčacie prsia, pstruha, alebo tuniaka vo vlastnej šťave.

Samozrejme, zeleniny čo sa zmestí a ovocie je tiež dobré denne zastúpiť aspoň jedným jablkom, či pomarančom.

Pri takomto režime vám zostane príjem sacharidov na úrovni okolo 250 aj viac gramov denne. To by sa malo prejaviť tým, že budete mať silu a energiu. Využite ju. Denne si dajte rýchlu prechádzku. Výsledky uvidíte asi už po prvom týždni.

Výhodou takéhoto rýchleho chudnutia je okrem iného aj to, že neskôr stačí ak začnete do stravy pridávať trocha viac tuku. Nič nezmeníte a váš metabolizmus by mal bežať na správnych obrátkach.

Rýchle chudnutie

Rýchlo! Hneď, alebo nikdy. Taký je trend doby. Už roky máte nad 100 kíl, ale odrazu chcete byť štíhli. Ale hneď teraz! Väčšina ľudí chce a to tak, že sú ochotní spraviť len niečo jednoduché. Bez toho, že by sa zaujímali o akékoľvek podrobnosti. Nechcú skúmať súvislosti. Preto absolútna väčšina pokusov schudnúť končí úplným fiaskom. Zákonite.

Ľudia sú netrpezliví. Chcú jednoduchý návod. Jedna z najčastejších otázok, ktoré sa ma ľudia pýtajú: „Povedz mi, ako mám rýchlo schudnúť“. Pritom predpokladajú, že odpoviem holou vetou, najviac tak súvetím.

Rýchlonávody na chudnutie sa dajú získať na počkanie v časopisoch. Žiaľ, spravidla ide o skreslené, nepresné a neúplné informácie. O nereálne sľuby typu „Ako schudnúť za týždeň do plaviek“. Z klasických rýchloriešení obezity spomeňme aspoň najnezmyselnejšie rady typu:

  • Nežer, cica.
  • Jedz menej.
  • Počúvaj svoje telo, keď ti povie dosť, viac nejedz.
  • Delená strava.
  • Prestaň jesť mäso.
  • Úplne vylúč tuky.
  • Kúp si [doplňte si ľubovoľný názov tabletiek, kokteilov, strojov…].
  • Pi čaj [doplňte si ľubovoľný názov čaju…].
  • Cvič [brušáky, aerobik, zumba, joga, hra na husle…].
  • Nejedz po 17. hodine.
  • Raňajkuj sám, obed si rozdeľ s priateľom, večeru daruj nepriateľovi.
  • Stačí chcieť…
  • Zabaľ si pupok do našej fólie a on sa teplom spáli.
  • 7-dňová diéta. 9-dňová diéta. 14-dňová diéta. 21-dňová diéta. 90-dňová diéta.
  • Elektrika bude za teba cvičiť.
  • Vložky do topánok na chudnutie.
  • Začni chudnúť, keď je spln.

Podobných, na prvý pohľad možno až dobre znejúcich riešení je nepreberné množstvo. Majú spoločné jedno – ponúkajú presne to, čo obézny človek chce počuť. Rýchle a jednoduché riešenia. Ale práve tie tu nefungujú. To obézny možno tuší, ale chce to aj tak skúsiť.

Schudnúť sa vám podarí až potom, keď sa zoznámite s problémom obezity a stanete sa tak trochu odborníkmi na výživu.

Chýbajúca disciplína

Problémom je, keď si hlava aj telo robia, čo chcú. Rozhodnem sa schudnúť a o pár hodín neskôr zjem celú čokoládu. Asi všetci to poznáte. Už ako deti sme sa z knihy Opice z našej police naučili, že človek má byť „ciplínovaný“. Čo to, že nám disciplína chutí menej, ako koláčik?

Asi to súvisí aj s tým, ako sa náš mozog vyvíjal. Z maličkého, ktorý ovládal len tie najnutnejšie funkcie na prežitie. Postupne sa poobaľoval vcelku peknou, hrubou kôrkou sivej farby. Hrdo ju používame na rozmýšľanie, uvažovanie, tvorivosť, učenie, riešenie náročných úloh. Dokážeme vyletieť do vesmíru, vyrábať špičkové a vysoko účinné zbrane hromadného ničenia, vieme naprogramovať práčku, aby sama oprala. Proste sme koruna tvorstva. Alebo aspoň korunka tvorstva. Ak malo tvorstvo zlý zub.

V momente, keď niečo začneme chcieť, náš mozog sa prepne na „starý“ režim. Je to režim rýchly, ale primitívny, je určený len na prežitie. Ak sme ohrození alebo nadšení, prestávame rozmýšľať a ku kormidlu sa vracia ten malý, praveký kúsok mozgu. Márne je obalený tou pomalou a tučnou sivou kôrkou. Sýty človek síce maškrtiť môže, ale nie je to preňho dôležité. Kým sme sýti, ľahko sa nám plánuje chudnutie i hladovky. No potom, čo začne pomaly udierať hlad, postupne sa odpájajú celé kvadranty mozgu. Nakoniec nás riadi len ten maličký kúsoček mozgu. A ten pozná iba krízový manažment. Koláč? Zjesť. Celý. Hamburger? Hneď! Čokoláda? Veľa! Párky? Všetky. Aj s rožkami. Všetkými. Cukor? Viac! Strohé, vecné, neovládateľné jedenie na intelektuálnej úrovni žraloka. Po nasýtení sa pomaly zapojí aj zvyšok mozgu a prekvapene sa prizerá. Telo je v niektorých situáciách riadené malou bodkou a koná nezastaviteľne. Aj keď rozum a žalúdok hovoria „NEJESŤ!“, telo ďalej koná. Žerie, pchá, hlce, pregĺga, proste štope.

Vieme teda, že hladný človek sa nemusí dokázať ovládnuť. A potom už je zbavený sebakontroly. Čo s tým? Ak sa chcete správať rozumne, nesmiete byť hladní! Hladní ani chvíľku. Tak sa dostávame znova k disciplíne.

Striktne dodržiavajte trojhodinové intervaly medzi jedlami. Každú hodinu pite. Každé jedlo začnite porciou zeleniny. Po dodržaní týchto zásad budete bojovať už len so svojou maškrtnosťou.

Mávate často túžby po sladkostiach? Položte si otázku, kde robíte chybu. Nechtiac, omylom, či z nevedomosti.

  • Túžba po sladkostiach môže byť prostým prejavom nedisciplíny a zvyku, niečo, ako rozmaznanosť. Chcem, dostanem. Tu treba pracovať s motiváciou. Učte sa sebazapreniu. A hlavne nesmiete vidieť sladkosti, alebo ich mať poruke.
  • Túžba po sladkostiach býva často spôsobená príliš malým množstvom jedla. V stave podvýživy sa človek ťažko ovládne. Stačí, ak sú intervaly medzi jedlami príliš dlhé. Po obede už nie je čas, lebo je porada. Zrazu je sedem hodín večer, 6 hodín ste bez jedla. Stav na omdletie. Kto by v takom stave mal myšlienky na nejaké pritrúble diétne zásady? Choďte do kelu s takými blbosťami! Rýchlo. Žemľa, šunka, syr, kečup sem. Rýchlo, rýchlo!

Ak teda nechcete byť obeťou vlastnej hypoglykémie, musíte jesť skôr, než vôbec pocítite hlad. Vtedy sa rozhodujete pokojne. Zvolíte rozumné jedlo. Aby ste ho však jesť mohli, musíte ho mať pri sebe. (Nie v chladničke na druhom konci mesta…). Nechce sa vám večer chystať jedlo na druhý deň, premyslieť jedálny lístok, či prevážiť pár potravín? Tak priatelia, ale tu už hovoríme o lenivosti. Ak sa vám nechce, potom nepoznám riešenie.

 

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: