Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré poznať.

Chudnutie musí začať štúdiom. Musíte vedieť, inak budete tápať. Ľahko naletíte podvodníkom.

Musíte sa stať aspoň trocha odborníkmi na jedlo. Kúpte si niekoľko kníh o racionálnej výžive. Potrebujete porozumieť tomu, z čoho sa skladajú jednotlivé jedlá. Vedieť, aký účinok na človeka majú zložky potravy. Vedieť, koľko potravy môžete zjesť, aby vám prospela.

Ak vám niekto ponúkne bábovku, musíte poznať presné dôvody, prečo si ju nedáte. Viem, nie je to ľahké začať študovať na kolená stredného veku, či nebodaj na staré kolená. (Obezitu často riešime až v zrelom veku, keď nám už robí vážne zdravotné ťažkosti). Ak tému výživy zvládnete, budete schopní pripraviť si sami práve taký jedálny lístok, ktorý vám bude chutiť a zároveň sa zbavíte všetkých „záchvatov“ typu neprekonateľnej chuti na sladkosti, či iného obžerstva.

Ako rýchlo sa vlastne priberá?

Predstavte si situáciu, že si denne doprajete len jednu jedinú malú výnimku. Možno koláčik navyše, nejaká doboška, či viac slaninky do halušiek. Z tejto výnimky priberiete možno len jeden jediný gram. To je „nič“. Poviete si. V kile je tisíc gramov a kilo nadváhy ani nie je vidieť. Denne si môžete dopriať jednu dobrotu a za rok priberiete len málo vyše štvrť kila. Štvrť kila to je predsa nič. Ale poďte počítať:

  • Máte 10 rokov a začnete trocha viac maškrtiť. Ročne priberiete len 365 gramov tuku navyše. Necelého pol kila ani nevidieť.
  • V dvadsiatke sa vaše úspory tuku z detstva rovnajú 3,6 kg. No čože to už je za „nadváha“? Nestojí ani za reč. To sa predsa dá zhodiť za mesiac, poviete si. Denne si ďalej doprajete tu hranolky, tam bagetku a zalejete to sladkou količkou, či energetickým nápojom. S trojkilovou nadváhou sa predsa nebudete obmedzovať. No nie?
  • V tridsiatke nabrala len trocha maškrtná žena po pôrode aspoň 5 kíl navyše. Maškrtný muž na to nepotreboval ani len rodiť. K tomu máte našetrených už 7 kíl slaniny od detstva po jednom grame denne. To máme spolu 12 kíl nadváhy. Hlavne na pupku. Nie, nie je to dráma. Ale štve vás to. V lete to vidieť. Už by ste aj chceli schudnúť, ale nedarí sa vám. Vždy trocha schudnete a znova priberiete – a priberiete viac, než ste mali predtým.
  • A už sa počítate ku štyridsiatnikom. Už na sebe nosíte pekných 16 kíl slaniny navyše. Nezískali ste ich dramaticky. Len po jedinom grame denne, plus občas nejaká väčšia maškrta. Diétami ste si spomalili metabolizmus. Zároveň ste stratili akúkoľvek sebadôveru, že by ste ešte niekedy azda dokázali schudnúť. Teraz už nebudete priberať len jediný gram denne. Bude toho viac. Ste usadlejší, energetický výdaj je stále menší. No v jedle sa neobmedzíte.
  • A tak v päťdesiatke máte nadváhu 20 kíl. Skôr však viac. V tomto veku sa už metabolizmus začína spomaľovať aj bez diét. Váha sa začne šplhať nahor. A to som počítal len decentné maškrtenie. Jediný, maličký gram tuku nabratý denne. Plus občas nejaká tá hostina s rodinou, občas trochu alkoholu…

Stačí chvíľu (trebárs 30 rokov) nedávať pozor a človek je zrazu tučný. Nie, neobžieral sa denne, ako si myslí väčšina chudých. Stačí, že sa trocha horšie stravoval. Niekomu aj to stačí na obezitu. Dopriať si. Ani nie veľa, ale pravidelne.

Všetci vieme, že by sme nemali jesť to či ono. A dáme si. Podvedomie človeka často láka vyhnúť sa povinnostiam. Máte napísať nepríjemný list, tak radšej dôkladne vyupratujete celú kuchyňu a rozmrazíte chladničku. Podobne sa vyhýbame nepríjemným povinnostiam, ktoré máme voči vlastnému zdraviu a životu. Nechce sa nám cvičiť, nechce sa nám kontrolovať to, čo papáme. Človek nechce prísť o svoje pohodlie a zaužívané stereotypy. Ani o tie dobré maškrty.

Azda zajtra, dnes sa nám to nikdy nehodí

Ľahko si nájdeme výhovorky, pre ktoré dnes nejdeme cvičiť, pre ktoré si teraz dáme tie čerstvé jaterničky. Čo zajtra? Začnete chudnúť? Nie. Zajtra predsa už bude zas len dnes!

Je to môj život a za mňa to nikto nespraví

Len ja určujem, aký budem viesť životný štýl. Áno, môže byť aj pohodlný. Aj následky budem niesť ja. Nedá sa mať pohodlie, dopriať si maškŕt, necvičiť i byť pritom zdravý a štíhly. Nedá sa, akokoľvek by sme chceli. Ak dlhodobo zanedbávame svoje telo a zdravie, telo sa „pomstí“. Koľko žien si kupuje drahé kabelky, šperky, kostýmy, aby vyzerali tip-top. Ale pod produkciou módneho a kozmetického priemyslu sa skrýva len nevábne tučné telo, ktoré hovorí jasnou rečou: „Táto dáma ani len trocha nedbá sama o seba“. Akokoľvek sa to pokúša zakryť drahým kostýmom. Je to proste „tučibomba“. Načo drahý parfém, ak smrdí cigaretou? Načo sexi blúzka, ak v nej ločká bachor ako kýbeľ želatíny?

Tip: Preklad tohto článku v češtine nájdete tu Tabulky, přehledy, grafy, čísla při hubnutí.

32× koment k článku Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

  1. stavím sa, že toto veľa ľudí nečíta. nechce sa im. aak aj prečítajú, odignorujú. A tu je napísaná holá pravda, ktorá sa veľmi ľuďom nepáči, pretože naozaj sme lenivci!
    Mirko, máš pravdu. Ďakujem za túto stránku a idem čítať ďalej….

  2. dobry den.v tabulkach mi vyslo 22 bmi.podla vahy mam 1 kg podvahu,a podla pasu zvysene riziko chorob.mal by som schudnut 17 cm v pase.dobre ok,ale tym zaroven schudnem aj z celkovej hmotnosti a to by znamenalo podvahu o dalsie kila.tak som z toho trochu jelen

  3. marcel v tabuľkách a výpočtoch nikdy nemôže byť presné číslo. ak je ale pás tak veľký že je zvýšené riziko, tak to treba brať vážne, to je pomerne spoľahlivý parameter. Váha klame. Stačí mať menej svalov trebárs po diétach a váha vyzerá krásne. Pritom človek môže mať veľké brucho.

  4. dakujem ti miro.a keby si vedel poradit-ak mam zhodit z toho brucha staci len cvicit a jest odporucanych 10 500 kj alebo sa mam obmedzit aj v strave a stiahnut aj kilojaule.a ked tak kolko asi? aby to nebolo nebezpecne,pretoze moje bmi je ok.potrebujem len ubrat v pase

  5. marcel myslím, že si to presne popísal. Jedz normálne a cvič aeróbne. Ak si doteraz jedol viac ako treba, tak to spoľahlivo postačí. Nebude to asi veľmi rýchle chudnutie, ale nie je sa kam ponáhľať. Taký režim už treba ťahať stále, inak brucho zas začne rásť.

  6. mirko super videjko si tam nahodil-o tych sladkostiach-sveta pravda.vies to tak po lopate podat,musi to aj sprostemu zapnut. mirko,ked mam v jednom jedle z piatich prijat 1800 kj chcela by som tak po lopate vediet kolko zhruba sacharidov z obilovin by to malo byt.nevychadza mi to z tabuliek,ukazuje to stale ze mam stale akosi malo sachacov,hoci uz ten energeticky prijem 1800 sedi..ako mam zvysit tie sachace? ked pridam ryzu,zvysuju sa automaticky bielkoviny a tych mam zas navyse.

  7. sona bielkoviny sú naozaj problém, v dnešnej bežnej strave ich býva priveľa. aj malý kúsok mäsa či syra stačí a potom sa dá navýšiť ryža/chlieb. nikto nešpecifikuje koľko sacharidov má byť z čoho, každopádne čím viac bude pomalých sacharidov tým lepšie.

  8. dikes mirko,skusim to este vselijak skombinovat.doteraz som jedavala 3 krat denne,lebo som si myslela ze je to tak normalne.na desiatu semtam jablko-no ale potom som viac zjedla toho obeda a musel byt aj zakusok.teraz take potreby nemavam( jem kazde tri hodiny) vsetko so vsetkym.cize v kazdom jedle nejaku obilovinu musim mat.robi mi fajn ked si dam na desiatu k jablku aj vlocky,na olovrnt tiez kusok chlebika s niecim.myslis,ze je to tak spravne? chcem sa ta este opytat,ci aj ty jedavas obilovinu-s niecim 5 krat za den.a ked tak kolko zhruba v jednom jedle?len tak odhadom ze napriklad pri mojom prijme 1800 kj by mohlo byt tak 1000 kj z chleba,ryze,kuskusu a podobne.niekedy sa mi to zda strasne vela,ze aj na desiatu tolko obilniny.ale nemam to problem zjest,je mi potom fajn,nemam zachvaty hladu,ani chute na sladke len sa bojim ci nebudem priberat,preto som chcela aby ma niekto usmernil.lebo kolegine si daju na ranajky kavu,na desiatu jogurt bez nicoho,a hned je uz obed-a to ja mam uz v sebe 200 gramov chleba,vela zeleniny.stacilo by mi keby mi niekto poradil ze pri prijme 9200 kj sedave zamestnanie je normalne zjest zhruba 400 g.chleba.prosim ked sa ti to tazko rata,napis aky mas ty prijem a kolko zhruba obilniny v kazdom jedle zkonzumujes.dakujem.

  9. sona je správne jesť čaasto a plnohodnotné jedlá, ak sa papá pravidelne, žiadne záchvaty žravosti sa nekonajú. množstvá si radšej skúste vypočítať v BMI kalkulačke. nezáleží na tom koľko chleba sa zje, ale koľko v tom je živín. no a ak máte výsledky, čiže váha / pás sú v poriadku tak to je najlepší dôkaz že to robíte dobre

  10. mirko ak si doma peciem chlieb a nedavam do nho ziadny olej,semiacka,nic.je aj v takom chlebe nejaky tuk?lebo ked si dam z kalkulacky celozrnny chlieb psenicny-tak tam tuk ukazuje,nie vela ale aj tak ma zaujima ci je to nejaky maly tuk z tej psenice alebo sa to mysli tak,ze do kazdeho chleba ide automaticky trosku oleja, tak preto to ukaze aj v tabulkach.lebo ked si dam napr.cestoviny tak tam tusim tuk neukazuje.dakujem za vysvetlenie

  11. ada v tabuľkách sú priemerné hodnoty a do chlebov zvyčajne tuk ide. Doma sa ale dá upiecť aj bez tuku. Potom tam bude len to málo, čo je v múke, čiže asi 2 gramy tuku na 100 gramov múky.

  12. Miro dobrý večer zaujalo ma vaše radenie ľudom ,ktorý chcú schudnúť .Neviete aj mne poradiť ako sa mám stravovať aby som pri mojej váhe 105 kg a výške 172 cm schudla .Vopred ďakujem za radu .

  13. Kaťa viem vám poradiť. Kliknite na BMI kalkulačku a tá vám vyráta potrebné informácie. Zvyšok si naštudujte na tomto webe. Poraďte sa ešte s obvodným lekárom. Až potom začnite robiť nejaké úpravy životosprávy.

  14. Ahoj Mirčo, prosím súrne o radu. Začala som chudnúť podľa teba od januára 2013. Pri BMI mi vyšlo na chudnutie jesť 6850 kj.(v158cm, váha66 kg) a takto sa mi podarilo schudnúť cca kilo týždenne. Teraz mám 59 kg a len zo zvedavosti som si zadala nové údaje na výpočet BMI. A to ma šoklo, vraj nemám chudnúť a mám mať príjem cca cez 9000kj. V podstate som zmätená, mám si 6850 kj po troche navyšovať, alebo pokračovať v 6850 kj až do 53 kíl?? Veď keby som to tam nanovo nenahodila, asi by ma nenapadlo to meniť. Pred 1.tehu som mala do 28 rokov stálo 53 kg, po druhom sa to rozbehlo, ale viem, že tých 53 kg je pre mňa optimálne, aj chcem poračovať a dostať sa na tú váhu. Teraz asi 16 dní stojím na 59 kilách, predtým to bolo týždeň dole 1 kilo, ale zároveň som aj trochu ochorela a prestala s pohybom, lebo všetci naokolo majú teploty a chrípky, až to neskolí aj mňa. Tak teraz neviem, či sa tá váha zastavila pre chorobu alebo to naozaj treba navýšiť? Vopred ďakujem za odpoveď.

  15. Janča kalkulácia odporúčaného príjmu jedla dáva dve čísla. Jedno pre chudnutie ak je človek obézny a druhé pre normálny príjem potravy vzhľadom na vek. Akonáhle schudnete len na nadváhu, alebo do normy, číslo pre chudnutie sa prestane zobrazovať. prechod na vyššie dávkovanie stravy odporúčam určite radšej len pozvoľný a rozhodne treba cvičiť. státie na váhe po chudnutí na tak nízkom príjme je nepríjemné, ale časté. Hneď ako budete po chorobe, začnite pridávať stravu a pohyb tak, aby ste stála s váhou a už ďalej merajte len pás. ten by mal ísť dole. nemáte ani 30 rokov, takže jesť len 7000 kJ nie je riešenie. to by ste museli furt uberať.

  16. Bohuzial chudnutie je brutalna matematika. Ja si vediem presne vypocty z potravinovych kalorickych tabuliek, sportu na kardio strojoch, ktore pocitaju kalorie a ako zakladnu dennu neaktivnu spotrebu ratam 2000 kalorii. To vsetko porovnavam na kazdodenne vazenie. Po 6 tyzdnoch som dal zatial dole 8 kg a pokles na vahe mi na 2 desatiny kg sedi na pokles co mi vychadza z vypoctov. Jednoducho 1 kg tukoveho tkaniva je 7700 kalorii a tento fakt sa neda obabrat. :-)

  17. zdravim vas priatelia, po rokoch vahania som zasa raz „udrel do stroja“ a od januara schudol 10 kg. mozem zodpovedne povedat, ze chudnutie zacina v hlave. fajn pocit tie velke nohavice:) srdecne zdravim miroslava veseleho, stranka je super.

  18. marian príjemný výsledok, gratulujem. 10 kíl sa už dá cítiť aj pri bežnom pohybe.

  19. mirko chcela by som upozornit na tofu ktore je umiestnene v kalorickych tabulkach,myli ma to pri pocitani,pretoze si myslim ze je tam zly udaj,mozes si to skontrolovat mirko?pripadne ak sa to bude dat prepisat budem rada.v tabulkach ma obycajne neochutene tofu na 100 gramov len nieco cez 300 kj,a stym aj menej bielkovin,tuku…v skutocnosti ma biele neochutene tofu nieco okolo 470 kj na 100 gramov,a je viac bielkovin,aj tukov dakujem

  20. Chcem sa spytat ta kJ hodnota pre banany je pre banany lupane alebo neolupane? Zvycajne sa neolupane banany nachadzaju na kJ urovni jablk a tu je to cca 2x tolko.

  21. Musim podakovat za tieto stranke a diskusie, su naozaj plnohodnotne. Mirko, vdaka tvojej knihe a tejto stranke som sa konecne dokopala k tomu, aby som si nielen upravila postavu ale aj zmenila zivotny styl. Vsetko je to v hlave, ked clovek chce schudne, ked nechce, nikto iny to za neho neurobi. A mas pravdu, diety nestoja za nic, odskusala som ich uz more. No pocitanie kalorii v zaciatkoch bola dokonca zabava, dnes uz to zvladam aj bez kalkulacky a tabuliek. A este sa chcem podelit o svoj zazitok s kolegynou. Dali sme sa na chudnutie, ona nasadila ryzovu dietu, ja zdravy styl. Ona bola cely den na ryzi hladna deprimovana, ja som si nosila super jedla do prace, farebne vonave, cerstve. A vysledok po mesiaci bol na vahe takmer rovnaky. Len ona uz bola z diety deprimovana a ja som este len zacinala v dobrej nalade pokracovat a vytrvat :) este raz dakujem za dobre rady ktorymi sa riadim stale :)

  22. Ahoj Miro!

    Mam problem s tabulkou. Zadam potravinu, ta sa mi ale nezobrazi v tabulke, namiesto toho mi ale vyhodi nejaku staru „zapamatanu“, ktora ani nejde odstranit. Refresh stranky nepomaha, uz dva dni sa s tym trapim. Mozes sa na to pozriet, pripadne mi poradit, kde mam ja chybu?

    Dakujem.

  23. Vik skúste iný prehliadač internetu, alebo iné nastavenie. Teraz som to skúšal, funguje to normálne.

  24. Raz to ide v pohode, inokedy zase nie. Skusala som aj iny prehliadac, to iste. Napriklad zadam potravinu a ked dam ine gramy a stlacim „prepocitat“, vtedy mi to tam hodi nejaku zapamatanu potravinu. Stlacim refresh stranky, skoci to naspat uz prepocitane. Pri odstraneni potraviny to iste, dalsi refresh pomaha. Akoze tymi refreshmi sa dostanem k vysledkom, len je to trochu na nervy. Ale ked to u ostatnych ide, snad sa s tym nejako popasujem, dakujem.

  25. Ahoj Mirko,prosim o radu…..,kedze pred 3rokmi som zo zmenou stravovania a pravidelneho cvicenia zhodila 20kg,ktore si prisne udrzujem,a raz za pol roka si davam merat fyzicku kompoziciu tela.Som neskutocne spokojna,stale je to lepsie,az na jeden problem:mam velmi nizky telesny tuk!17,5percent,ze podviziva.Nie som vychudnuta,som spokojna,vyska 156/56 .Oddovodnili mi to problemom tenkeho creva,ze zrejme tie vitaminy,co telo potrebuje,nejde do tela,ale….von.Neviem,co si mam o tom myslet,nevies poradit?dakujem

  26. Biba meranie telesnej skladby tela je dosť náročná disciplína. Kto vám to meria? Akým prístrojom? Nie je tam náhodou konflikt záujmov? Niektoré firmy merajú percento tuku v tele a potom ľudí strašia že je nízke, alebo vysoké a lákajú, že to pomôžu vyriešiť ich výživové doplnky.

    17,5% tuku u ženy je síce spodná hranica, ale stále by som to nedramatizoval.

    Akékoľvek podozrenia s chybnej práce čriev patria do rúk gastroenterológa. Ak máte podozrenie na zlé vstrebávanie vitamínov, poraďte sa s lekárom, ale ak vám všetko fungje ako má (pravidelný menzes, dobre spíte, dobrá nálada, čulosť, zvedavosť, akčnosť, v poriadku vlasy, nechty, primerané množstvo rôznych viróz a iných chorôb) tak by som povedal že je všetko asi v najlepšom poriadku a že vám len niekto chce predať nejaké drahé vitamíny, ktoré vôbec nepotrebujete.

  27. Ahoj,dakujem ti moc,mam 44rokov a merali mi to tym pristrojom z herbalife,podobnym vahe,ako aj pred dvoma rokmi-prvy krat.Naposledy mi to merali u jedneho doktora uplne inym pristrojom,riadenym cez pocitac,bola som nadmieru spokojna.Tiez ma napadla tvoja myslienka,ktoru si mi potvrdil.Ja by som si veru nikdy doplnky takeho stylu nekupovala,mam svoj vlastny mozog,ktorym som zacala kedysi chudnut:),ani ziadna dieta na svete nespravi z cloveka to,co vlastny rozum.Mam take dlhodobe motto:JEDZ ZDRAVO,TRENUJ TVRDO:) ,ved to poznas sam a obdivujem ta.Dakujem

  28. Miro chcem sa spytat, chodim von minimalne 5 krat do tyzdna 1,5 hodiny rychly nordic Walking v meste /uz som zavisla/ , robim to poctivo asi 7 mesiacov, podla vahy som zhodila asi 1-2 kg ale sa mi zda, ze tuk sa akosi inak rozmiestnil po mojom tele, a citim sa lepsie, je to mozne? ale chudnutie mi ide zatial velmi pomaly, lebo mam fakt pokazeny metabolizmus dietami a tiez berem lieky na stitnu zlazu. ale zacala som ten tvoj System, dufam, ze ho budem dodrziavat asopn na 70 perc….dik..Andrea

  29. Andrea ak idete tak poctivý tréning, tak predpokladám, že môže nastať tá situácia, že vám pribúda svalovina a odchádza tuk. Svaly sú ťažké, takže stačí aj malý nárast a váha ide hore. Zato tuk je ľahší a tak ho možno pekne zhadzujete a váha ide dolu. Keď sa to zráta, váha môže byť na „nule“. Takže lepšie vám o vašom postupe môže povedať opasok. Ak klesá, zbavujete sa tuku. Ak sa cítite lepšie, je to veľmi dobrý signál. Takže odporúčam pokračovať. Mnoho žien má z diét pokazený metabolizmus, potom to znamená že aj pri malom príjme stravy nechudnú. Vydržte to, zdravá strava a pohyb by to mala normalizovať. Ak si ale nie ste istá, určite bude dobré poradiť sa aj s lekárom. Štítna žľaza aj lieky s ňou súvisiace môžu zasahovať aj do procesu chudnutia.

  30. Zdravím, mám otázku – je z hľadiska racionálnej výživy nejaký dramatickejší rozdiel medzi sladením kávy cukrom, alebo medom? Obľúbil som si kávu osladenú lyžičkou medu, namiesto cukru. Nesladená mi nechutí.

  31. Z hľadiska výživy je v podstate jedno či sladíte cukrom, alebo medom. Ak je med kvalitný, asi je o niečo lepšou voľbou. Pri chudnutí by som ale odporúčal nesladiť vôbec. Ak treba, použite stéviu. No a ak vám taká káva nechutí, tak trebárs nepite kávu vôbec. Tiež sa nič nestane.

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.