Koľko schudnúť a ako rýchlo?

Ak máte len malú nedváhu, tak nechudnite vôbec. Takmer štíhli ľudia, ktorí kvôli lepšiemu vzhľadu začnú chudnúť sú najviac ohrození jojo efektom. Jednoducho nebláznite s chudnutím, ak váš opasok nehovorí o varovných číslach. Ak sa vám nepáči, ako vyzeráte, stravujte sa bez výnimiek racionálne a cvičte.

V prípade, že ste akosi nedávali pár rokov pozor a ste tuční, potom s tým treba niečo robiť. Tu môžete mať dva motívy: zlepšiť si zdravie, alebo schudnúť až na optimálnu hmotnosť.

Chudnutie od obezity „len“ po zdravie

Čím je človek obéznejší, tým viac zdravotných ťažkostí má. Potom účelom chudnutia nemusí byť túžba mať zas sexi postavu. Stačí, ak sa mu zlepší tlak, či zmiernia prejavy cukrovky. Ak chudnete „len“ pre zlepšenie zdravia, máte to pomerne ľahké. Už desaťpercentné schudnutie výrazne zlepší zdravotný stav a najvážnejšie riziká vzniku infarktu, či cukrovky.

Už pokles hmotnosti zhruba o 10 kíl zníži štatistické riziko:

  • o 20% menšia úmrtnosť,
  • o 37% menší výskyt nádorových ohorení,
  • o 53% menší výskyt nádorov, ktoré majú vzťah k obezite,
  • o 44% menšia úmrtnosť na diabetes a komplikácie,
  • o 90% menšia úmrtnosť na koronárnu srdcovú chorobu,
  • každé zhodené kilo zlepší životnú prognózu u diabetikov 2. typu o 3 až 4 mesiace..

Chudnutie z obezity „až“ na optimálnu hmotnosť

Ambicióznejším cieľom je schudnúť „úplne“. Tu vás asi nepoteším. Čím vyšší stupeň obezity ste na sebe dopustili, tým ťažšie to budete mať. Inými slovami ak ste sa vypásli nad nejakých 120 kíl, tak dokonalá postava vám už asi nehrozí. Potom môžete počítať s tým, že sa vám podarí reálne schudnúť asi na číslo vaša výška mínus 100. To je ambiciózny, ale realistický cieľ.

Ako rýchlo sa chudne?

To je častá otázka a nikto na ňu nechce počuť pravdivú odpoveď. Pôjde to pomaly. Ak máte desiatky kíl navyše, potom to pôjde efektnejšie. Tie najhoršie prvé kilá strasiete rýchlo. V prvej fáze bude chudnutie rýchle, možno aj 4 alebo 5 kíl za mesiac. Možno sa už začínate tešiť, ako to ide rýchlo. No v skutočnosti sa organizmus zbavil hlavne vody. ubúda oveľa pozvoľnejšie. Reálny pokles váhy udržateľný dlhodobo býva asi 2 kilá za mesiac. Pri výraznej obezite sa dá pri prísnom režime počítať až so štyrmi kilami za mesiac.

Koľko schudnúť a ako rýchlo?

Proces chudnutia sa po čase zvyčajne začne spomaľovať. Organizmus už pochopil, že energiou je potrebné šetriť a lepšie hospodári s tým, čo jete. Spomalil sa . Teraz je nutné, aby ste začali dávať veľký pozor na to, čo jete. Mali by ste znova začať vážiť potraviny vždy, keď vaša vlastná hmotnosť nejde smerom a tempom, aké chcete.

Spomalenie metabolizmu nemusí nastať, ak cvičíte a jedávate len o málo menej, než je vaša potreba. Preto stále odporúčam chudnúť pomaly.

Nielen spomalenie metabolizmu spôsobuje spomalenie chudnutia. Chyba vzniká medzi príborom a ústami.

  • Po nejakom tom polroku chudnutia už máte zhruba „v oku“, koľko máte zjesť. Už nevážite, nepočítate. Viete. V tomto odhadometrickom meraní sa však zvykne skrývať lesť – človek si pozvoľna začína zväčšovať porcie. Nenápadne klame sám seba. Často nechtiac, ale viac si dopraje a pritom verí tomu, že sa stále stravuje vhodne.
  • Druhá lesť je benevolencia. Ako sa vám darí chudnúť, stále častejšie si budete možno povoľovať výnimky „Veď si to už teraz môžem dovoliť“. Pozor na to!

Príklad: Ak máte nadváhu 40 kíl, počítajte s tým, že vás čakajú asi 2 roky systematickej práce. To je hodne, hodne, hóóódne demotivujúce. Človeka to až odradí. Tak rád by už zajtra bol štíhly. Skúste si však predtým, než to hneď vzdáte zrátať, že ak sa na chudnutie dnes vykašlete, za 2 roky môžete mať plus ďalších 20 kíl. Čím viac naberiete, tým ťažšia bude cesta späť.

Prestávky v chudnutí

Chudnutie nemusí byť proces, v ktorom je nutné s váhou klesať stále dolu a dolu. Mnohým sa osvedčilo chudnúť na etapy. 10 kíl dolu a pauza.

Nie každý chudnutie znáša rovnako ľahko. Prospešné môže byť, ak po niekoľkých zhodených kilách zaradíte pauzu. Pauzu, nie spiatočku! V tejto pauze sa stravujte tak, aby vaša hmotnosť bola zhruba stále rovnaká. Prestanete teda chudnúť, ale nesmiete priberať. Telo si na novú situáciu bude pomaly zvykať. Veľmi opatrne môžete pridávať množstvo potravy, ale len tak, aby sa vám to neodrazilo na páse. Pauza môže trvať asi pol roka.

V tomto čase sa telo „zotaví“ po chudnutí. Metabolizmus sa pekne rozbieha. Vtedy zasaďte svojej obezite ďalšiu ranu. Znova prejdite na redukčný režim a schudnite zo desať kíl. Potom zasa pauza.

Takýmto postupným spôsobom dosiahnete cieľ pomalšie, ale zato s vysokou pravdepodobnosťou, že na novej hmotnosti už dlhodobo zotrváte.

 

Komentáre k článku: Koľko schudnúť a ako rýchlo?

  1. TulaJ 7. februára 2013

    Ja mám trošku problém v tom, že som úplne ukážkovo a v pohode schudla 13 kg na v podstate optimálnu váhu, ani som veľmi nepridala na jedle (stále si občas prevažujem a prerátavam porcie), ale váha išla o nejaké 2-3 kg nahor – tam sa už držím dosť dlho, cca 3 roky, resp. ak sa to hýbe nahor, korigujem, ale na tú optimálnu sa neviem dostať (v zásade mi čísla indikujú potrebu schudnúť tie cca 3 kg hlavne kvôli obvodu pásu – ktorý som nikdy v živote štíhly nemala, mám široký hrudný kôš). Nie, že by som sa tým veľmi stresovala, ale je to na porazenie, že 13 kg išlo ako po masle a 3 kg nie a nie dať dolu…

  2. Miro Veselý 8. februára 2013

    TulaJ je možno lepšie nepočítať s dokonalou postavou. Ak sa viete držať na +3 kilách dlhodobo, tak je lepšie nechať to takto. Kto bol tučný len zriedkakedy dosiahne ešte ideálnu postavu.

  3. TulaJ 8. februára 2013

    No, ja s dokonalou postavou nepočítam – tú som nikdy nemala (kto ju nakoniec má, však – vždy sa niečo nájde – ja som nemala pás ani v 15-tich, nieto po 50-ke), s mojou postavou som vcelku spokojná aj ja (konfekčná veľkosť 38 nie je zlé na môj vek, myslím), aj ostatní, len teda mi tie čisla tak vychádzajú, že som na hrane rizika z hľadiska obvodu pásu. Ale máš pravdu, nebudem „tlačiť na pílu“, ak pôjde, pôjde, ak nie, tak nie. Zdravá som ako repa, tak čo :-))

  4. martina 1334 5. apríla 2013

    Ja zas neviem co robim zle zacala som chudnut v januari uplna zmena jedalnicka a start na 75 kilach vo februari som zacala aj intenzivne cvicit tak 4-5krat do tyzdna hodinku denne a dodnes som schudla len 4 kila ,mam 29 rokov 165 cm ,,robim nieco zle alebo to tak ma byt ,som stoho trosku zufala :-(

  5. Miro Veselý 5. apríla 2013

    martina ak cvičíte, môžu ísť hore svaly a dole tuk. Merajte si pás. Ak klesá, všetko je v poriadku. Ak neklesá, chyba je v strave.

  6. anielik9 24. apríla 2013

    Zdravim vas, dost casto chodim sem nakuknut a prave vcera som sa rozhodla bojovat s obezitou. trpim disfunkciou stítnej zlazy, takze to bude kus narocne ale verim ze to zvladnem. Mam 42 rokov 177 cm a 115 kg,rozhodla som sa pre uplnu zmenu zivotneho stylu a bojovat so svojou nadvahou k comu ma inspirovala aj vasa stranka. Tak drzte palce nech to zvladnem . Vsetkym prajem pekny den .

  7. Miro Veselý 24. apríla 2013

    anielik9 držať palce budeme, ale najskôr treba s lekárom mať jasno s štítnou žľazou až potom začať zmeny. Mimochodom, overte aj, či nemáte depresiu. To pri poruche štítnej žľazy býva dosť častý jav. Tiež to komplikuje chudnutie. Je dobré potom riešiť to komplexne

  8. Vivi 15. novembra 2014

    Ahojte ludia… :)
    Mam 15 a trpim s nadvahom 75kg…:(
    Anielik drzime ti palce :3 .
    Dneska som pochopila a som si hovorila ze chcem schudnut,chcem mat krasnu postavu.. Kvoli nadvahe ani chalan ani nic.. :) :/
    Citala som vase komentare a prislo mi do placu..
    Je smutne vidiet ludi ktory trpia. ://drzim vam palce :3

  9. pišta 24. decembra 2015

    Mne sa podarilo schudnut za 4 mesiace mozno to bude zniet neuveritelne 35kg a tym zesom kazdy den behaval a nenej jedol proste uprava stravi plus sport a slo to ako po masle meriam 184cm a povodne som vazil 125kg teraz mam optymalnych 90kg ako som chcel ideal je zacat na jar ako som zacal ja v marci a do leta som mal super postavu a tym sa mi zvysilo aj sebavedomie a stalo mato len hodinku sportu denne a menej jedenia

  10. monikaa 24. decembra 2015

    Ahojte Mam 30RÔČKOV a trpím nadváhou meriam 167 c a vážim 82kg poraďte prosím

  11. Miro Veselý 24. decembra 2015

    monikaa stačí čítať tento web a nájdete odpovede čo robiť.

  12. Gabriela 6. januára 2016

    konečne som našla „sparingpartnera“ pri chudnutí…pred 3 rokmi sa mi podarilo dať dole asi 10kg a viditeľne som zhodila aj na obvode pŕs, pása, bokov, stehien…presne ako je tu písané, jedávala som 5x denne a aj keď som bola v teréne (v práci), mala som pri sebe aspoň misku šalátu, syry, ovocie…LENŽE! po uspokojení sa, aká som „dobrá“, som sa vrátila späť k svojim stravovacím „zlozvykom“ – jesť ráno a potom večer (no a potom už poriadne, lebo posledné jedlo bolo o 21hod)…no a mám 12kg navyše…(mám 53 rokov, vážim 80!!!!!kg) a musela som si kupovať nové nohavice…no a toto ma vystrašilo, navyše som videla fotky z dovolenky! od decembra som začala 5x denne s delenou stranou, žiadne sladkosti počas sviatkov, bicykel, teraz prechádzky, čo som nikdy nerobila, lebo „naháňam čas“…(mám dole asi 2kg).. človek sa učí, mať rád svoje telo a potom príde vytriezvenie…veľmi sa mi páči táto stránka a už tretí deň sa snažím „poslúchať“..čo mi ešte nejde, tak miesto 8000KJ dostanem do seba max. 4-5000…ale ja sa skúsim polepšiť…ďakujem, že ste :-)

  13. Miro Veselý 6. januára 2016

    Gabriela držíme palce. Ak jedávate delenú stravu tak to nemusí byť pri chudnutí ten najlepší nápad. Samotná príloha totiž môže mať vyšší glykemický index ako keď si ju dáte aj s mäsom a trochou tuku. Ale ak jedávate 5000 kJ tak to je signál že máte spomalený metabolizmus. Odporúčal by som prvé mesiace sa sústreďte hlavne na to aby ste mohli navýšiť jedlo naozaj aspoň na tých 8000 kJ lebo také vtáčie porcie sú vhodné pre malé dieťa. Nie pre dospelú ženu. Kým to nezmeníte tak ste stále v pasci podvýživy a jojo efektu. Držím palce, nech sa vám darí.

  14. Saravaa 24. novembra 2016

    Qko mam schudnut do viaboc?

  15. Miro Veselý 24. novembra 2016

    Do vianoc je teraz mesiac, takže tučný človek môže dať dole 4 kilá, veľmi tučný aj trocha viac. Ako? Rady sú na tomto webe. Vhodná strava + denne chôdza. Ale myslite na to, že ak schudnete, tak by bola škoda cez vianoce to potom zničiť koláčikovaním.

  16. Jana 24. februára 2017

    Dobrý deň,mám 42 rokov,169cm a váha pred začiatkom chudnutia 72kg,chcem sa spýtať,začala som zdravo jesť,pridala som ovocie,zeleninu,mliečne výrobky,jem mäsa-všetky druhy,vynechala som cukor,sladkosti,chlieb ,pečivo…..schudla som za 3 týždne 4kg….nie je to veľa za 3 týždne?hladná nie som….pijem pravidelne 3l vody za deň,akurát kávu si musím sladiť,lebo inak mám po radosti:-)))ďakujem za odpoveď :-)

  17. Miro Veselý 24. februára 2017

    Jana za PRVÉ tri týždne je vyššia strata hmotnosti často celkom normálna. Telo sa v prvých dňoch zbaví častokrát najmä zadržanej vody, čo sa na váhe môže podpísať aj kilom. Druhá vec, ktorá môže váhu u ženy ovplyvniť je menzes – ak ste sa vážila počas svojich dní, aj tu môže váha zdanlivo klesať. Takže pozorujte to ďalej, najvyššie bezpečné tempo je kilo za týždeň, radšej by som ale odporúčal ísť pol kila za týždeň. Neodporúčam vynechávať chlieb a pečivo či prílohy – ich celozrnné verzie sú pre zdravie prospešné i potrebné.

  18. Jana 24. februára 2017

    vďaka za odpoveď:-)ešte sa spýtam,ryžové chlebíčky -tie polystyrénové:-)môžem namiesto chleba a pečiva?:-))ďakujem

  19. Miro Veselý 24. februára 2017

    Jana hmm… a prečo by ste to robili? Jedzte celozrnné pekárenské výrobky. Sú tie chlebíčky celozrnné? Asi nie. Tak ich nejedzte. Niektoré tieto polystyrény sú aj celozrnné, tie jedzte. Vhodný je knackebrot, Active a podobné. Rýchlosť chudnutia môže spomaliť jedenie výrobkov s vysokým glykemickým indexom a to bežné ryžové chlebíky môžu mať. Samozrejme, ak si dáte len malý kúsok, tak to nie je problém.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: