Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Potraviny s vysokým glykemickým indexom

Glykemický index potravín je pri chudnutí asi tým najdôležitejším parametrom potraviny. Na tejto stránke vidíte zoznam potravín, ktoré sa oplatí pri jedení úplne vylúčiť. Zakázané sú nielen z toho dôvodu, že majú akýsi vysoký glykemický index či čo. Ale najmä preto že vám neprospievajú po zdravotnej stránke. A to aj v prípade, že nie ste tuční. Potraviny s vysokým glykemickým indexom totiž spôsobia to, že pankreas do krvi musí napumpovať inzulín, aby zrazil krvný cukor. To má následky. Takto „zrušený“ cukor z krvi sa uloží vo forme tukových zásob. Hýbanie hladinou glykémie má nežiadúci účinok aj na srdcovocievny systém.

Pri jedení vždy uprednostňujte potraviny s nízkym glykemickým indexom. Potraviny s vysokým glykemickým indexom považujte za zakázané. Podrobnosti nájdete v sekcii glykemický index potravín.

Príklady potravín s vysokým glykemickým indexom:

  • bábovka
  • bagety
  • banány
  • biela ryža
  • buchty
  • cestoviny uvarené do mäkka
  • cukor
  • cukríky, salónky, bonboniéry
  • čokoládové tyčinky
  • diétne sucháre
  • dobošky
  • energetické nápoje sladené cukrom
  • fučka
  • granko a iné sladké kakaové prášky
  • halušky
  • hranolky
  • chipsy
  • chlieb z bielej múky
  • izotonické športové nápoje
  • keksy
  • knedle
  • koláče
  • kukurica
  • likéry
  • med
  • melón – cukrový
  • múka, múčne výrobky
  • nokerlíky
  • pečené zemiaky
  • pivo, hlavne sladšie druhy
  • piškóty
  • popcorn
  • rožky
  • rôzne racio chlebíčky
  • sacharóza
  • sladké cereálie
  • sladké malinovky
  • slané tyčinky
  • strúhanka
  • sušené datle a figy (ak sú sladené)
  • sušené hrozienka (ak sú sladené)
  • sušienky
  • šiška (donut)
  • toastový chlieb
  • väčšina koláčov, závinov, vianočky
  • vína sladké, šumivé
  • výrobky z bielej pšeničnej múky
  • zákusky (krémeše, torty…)
  • zemiaková kaša
  • zmrzliny vodové
  • žemle

Vysoký glykemický index sa zvyčajne dá pocítiť aj chuťou. Najčastejšie sú to sladkosti, alebo také pekárske výrobky, pri ktorých je cukor rýchlo dostupný. Ak chcete ešte jeden dôvod, prečo si treba potraviny s vysokým glykemickým indexom zakázať, tak je to práve ich chuť. Sú chutné. O to viac vás bude lákať aby ste si ich dali viac. A práve to nesmiete. Pre väčšinu z nás je zvyčajne výhodnejšie nedať si nič mimoriadne dobré, než si dať len trošku a potom bojovať s túžbou dať si ešte.

Preto je najlepšie ak si sladkosti a iné potraviny s vysokým glykemickým indexom jednoducho natvrdo zakážete.

11× koment k článku Potraviny s vysokým glykemickým indexom

  1. Dobrý deň.Chcem sa spýtať na pár vecí.Nenašla som kam zaradiť olivy.patria medzi povolené potraviny? A čo sa týka potravín z bielej pšeničnej múky.Jediným pekárenským výrobkom ktorým verím sú grahamové výrobky a to preto, lebo som pracovala v pekárni a viem že všetky celozrnné a tmavé pečivá sa vyrábajú z klasickej bielej múky len sú tam pridané farbivá a rôzne celozrnné zmesi.Môžem teda nahradiť celozrnné pečivo napr.grahamovými rožkami?(O tých teda viem že tie sú 100% z grahamu.) alebo niečim iným?ďakujem

  2. na zozname potravin s vysokym GI je banan aj buchta zaroven.to ale nemoze byt to iste? nemozeme porovnavat cukor s ovocia s cukrom z buchty vyrobenej z bielej muky a pridanim rafinovaneho cukru??? to chcete povedat ze ta hypoglikemia nastava aj ked zjem banan? ja som myslela ze banan ktory ma nejakych 500 kj nemozno porovnavat s vetenikom ktory ma 1500 kilojaulov…alebo viac? ozaj vie niekto kolko kj ma 100 gramovy veternik?

  3. mandarinka nezáleží na tom aký je cukor, sleduje sa ako rýchlo sa dostane do krvi. A v tom je banán naozaj rýchly. Ak zjete málo banánu určite nehrozí nejaká veľká hypoglykémia, ale ak si ich dáte niekoľko a nalačno, tak áno.

  4. diky miro za vysvetlenie,idem citat dalej,je tu neskutocne mnozstvo pre mna novych informacii

  5. chcem k tomu jednu poznamku napisat, a to, ze hypoglykemia nenastane po zjedeni toho bananu, ale az ked inzulin znizil krvny cukor na minimum, a vtedy nastane hypo, cize malo cukru v krvi, a preto nastane pocit hladu

  6. Ahoj Miro článok super :) len čudujem lebo nadpis článku je „Potraviny s vysokým glykemickým indexom“ ale podnadpis pri tom zozname potravín znie „Píklady potravín so stredne vysokým glykemickým indexom:“ tomu trocha nerozumiem :)

  7. Čitatel ďakujem za upozornenie, bol tam chybný podnadpis. Už som to opravil.

  8. A kam patri pohanka a proso?
    V RAW kuchyni sa napriklad pohanka namaca a potom konzumuje. Musim jest pohanku lebo obsahuje vela rutinu a ten mi pomaha na krcove zili.Dakujem za odpoved.

  9. Lucia ak jt to ako príloha, tak pokojne jedzte pohánku aj proso, sú to obľúbené a uznávané prílohy.

  10. Ahojky Miro na zozname vidím aj knedle. My ich doma robíme z celozrnnej múky. Aj tak majú vysoký glykemický index? Ďakujeeem :)

  11. Tara celozrnná múka určite pomôže trocha znížiť glykémiu. Ak to nie je často, tak to asi bude v poriadku jesť. Ja si ich tiež občas robím a sú ešte lepšie ako obyčajné.

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.