Automatický návrh jedálnička

Možno vám príde vhod tip, ako si vyberať jedlo. totiž má byť pestrá. Ako to zariadiť? Stačí ak si vopred pripravíte pestrý výber a potom z neho budete postupne voliť a vyberať. Človek sa často nevie rozhodnúť, čo zjesť… nakoniec si vyberie jedlá, ktoré sú poruke, pripravujú sa pohodlne, alebo mu chutia. Ale v praxi sa často opakujú stále tie isté jedlá. Môžete to okabátiť za pomoci papierového kalendárika.

  1. Jednoducho si spravíte zoznam surovín, alebo potravín, ktoré plánujete zjesť.
  2. Potom si z neho vždy vyberiete. Náhodne, či podľa chuti.
  3. Potom už túto potravinu alebo surovinu nepoužijete až kým sa „neminú“ ostatné.

Taký postup vám prinesie rýchlejšie a jasnejšie rozhodovanie čo máte zjesť.

Vyškrtávací kalendár na chudnutie

Spravte si rozpis surovín, ktoré máte radi. Ale aj tých, ktoré možno nemusíte milovať, ale viete, že sú fajn. Napríklad:

Automatický návrh jedálnička

Tento zoznam si zaveste na chladničku.

  1. Čo vám dnes ide na chuť?
  2. To si uvarte a vyškrtnite zo zoznamu.
  3. Zajtra si vyberiete niečo iné.

Keď máte vyškrtnuté všetky jedlá, začnite s novým zoznamom. Takýto vyškrtávací plánovací kalendár, vás donúti voliť čo najpestrejšie jedlá. Pokojne si rozpíšte na celý mesiac aj jedlá, ktoré vás možno bežne nenapadne spraviť.

Samozrejme, platí sedliacky rozum – ak si uvaríte porciu jedla ktorá sa dá jesť aj zajtra, tak si uvaríte jedlo a to budete jesť kým sa neminie. Sardinky asi zjete na jedno posedenie. Zato ak si budete variť hustú fazuľovú polievku, tak tá vám asi vydrží aj 2 či 3 dni. Potom jedzte to čo máte navarené. Nevadí to a pestrosti stravy to neublíži.

Samozrejme, ak je napísané „kefír“, neznamená to, že vaše jedlo je len kefír. Tento kalendár je na inšpiráciu. Zamyslite sa, čo by vám šlo na chuť, aby ste k tomu mohli mať pohár kefíru? Možno zemiaky varené v šupe. Alebo ak sa povie „brokolica“ aj tu vám môže napadnúť nielen brokolicový krém, ale trebárs brokolica s opečenou celozrnnou strúhankou a trochou olivového oleja.

Mechanický kalendár na chudnutie

Možno ešte účinnejšou voľbou, ktorú určite poznajú skúsení manželia je určiť dni v týždni, kedy sa TO robí. Tým TO si môžete dosadiť čo chcete. Napríklad zhruba 2-krát do týždňa by mali byť na stole ryby. Alebo kyslá kapusta. Alebo brokolica. Nič vám nebráni celkom náhodne si vybrať dni v týždni a priradiť k nim niektoré jedlá. Jednoducho utorok a piatok je rybací deň. Pondelok a štvrtok je kyslá kapusta. Z príloh si tiež môžete mechanicky vybrať tie najvhodnejšie a urobiť si rozpis. Napríklad:

Automatický návrh jedálnička

Potom deň za dňom pôjdete podľa toho zoznamu. Pondelok si kúpite celozrnný chlieb a ten je ako príloha. Na obed si ho dáte k morčacím prsiam a večer možno k brokolicovému krému.

Takýto mechanický rozpis jedál na chudnutie síce vyzerá pestro a skvele, má však jednu nevýhodu. Predpokladá, že na obed si varíte iné jedlo ako na večeru.

  • To je veľmi neekonomické, ak varíte pre seba.
  • Dá sa to zvládnuť, ak varíte pre rodinu.

V praxi teda je najvýhodnejšie, ak si takýto mechanický kalendár na varenie naplánujete vždy sami a vopred. Viete, čo vám ide na chuť, viete aké suroviny sú v obchode.

Nerobte z  dogmu!

Je fajn, ak sa môžete stravovať ideálne, ale niekedy sa to nedá. Vždy sa pri návrhu jedálneho lístka riaďte týmito pravidlami:

  • Ekonomika. Je nezmyslom opekať jednu porciu kuracích pŕs a variť k nim jednu porciu ryže.
  • Dostupnosť. Bolo by hlúpe zháňať v širokom okolí napríklad lososa len preto, že podľa rozpisu na chudnutie by dnes mal byť. Riaďte sa tým, čo dokážete kúpiť s vynaložením primeranej a čo najmenšej námahy.
  • Cena. Nekupujte drahé mimosezónne suroviny ak práve teraz sú na pultoch lacnejšie sezónne potraviny. Ak je práve teraz brokolica nezmyselne drahá, spravte si iné jedlo.
  • Chuť. Nekupujte si suroviny, ktoré nemáte radi, alebo vám dokonca robia zle. Niekomu sa možno hnusí jesť tofu. Tak ho nejedzte. Potrebujeme dosiahnuť, aby vám jedlo chutilo. Potom je väčšia šanca, že pri takom jedálničku aj zostanete.

Výnimky a jedlá nevhodné pri chudnutí

Je veľa jedál, ktoré sú bežne na stoloch v rodine. Pritom vieme, že pri chudnutí môžu narobiť ťažkosti. Uistite sa, že v špajzi, chladničke, poličkách nemáte zbytočné a nevhodné potraviny.

  • Údeniny, väčšina druhov mäsa v akomkoľvek stave (párky, tlačenka, údené mäso, bôčik, vyprážané rezne…)
  • Sladkosti akéhokoľvek druhu (koláčiky, sušienky, keksy, bábovka, zmrzlina…)
  • Slanosti akéhokoľvek druhu (slané tyčinky, chrumky, krekry, čipsy…)
  • Maškrty zdanlivo zdravé, ale v skutočnosti je to len sladkosť, alebo slanosť (bio krekry, zdravé keksíky, celozrnné koláčiky, naturálne chrumky bez soli a éčiek, špaldové čokoľvek, pohánkové čokoľvek…)
  • Sladké nápoje či už sladené cukrom, umelo, alebo z „prirodzeného obsahu“ (džúsy, sirupy, malinovky, kola, ľadový čaj…)
  • Pašerácky , čiže tuk, ktorý sa pašuje do potravy nenápadne – maslo, smotana, šmalec. Je jedno či si ho natierate na chlieb, alebo črpnete do kávy. Pri chudnutí to nerobte!

Zbavte sa takýchto radovánok, pretože vám zastavia chudnutie. Ono totiž ak budete jesť zdravo a cvičiť, začnete pekne chudnúť. No proces môže zastaviť aj nečakane málo výnimiek. Stačí aj relatívne malé množstvo sladkostí, ktoré si pomedzi vhodné jedlá zobnete. Prejde pár dní a vy zistíte, že vám stagnuje váha.

Preto je vhodné jesť pestro a jesť zdravo. Aby ste mali inšpiráciu, môžete využiť vyškrtávací kalendár, alebo sa riaďte mechanickým kalendárom na chudnutie.

Samozrejme, v úvode chudnutia ešte asi nemáte veľa nápadov, ako sa máte stravovať, aby to bolo vhodné. Vtedy je pohodlnejšie riadiť sa jedálničkom na chudnutie. Trebárs aj tým mojím. Ale ako budú plynúť týždne, môžete sa postupne začať viac improvizovať. Dostanete „do oka“ odhad, koľko živín má ktorá surovina a koľko zhruba jej máte zjesť. Vtedy už je čas, aby ste si varili po svojom. No a keď budete stáž v kuchyni celkom bez nápadu čo uvariť, použite tento mechanický kalendár na chudnutie.

 

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: