Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Cukor – náš zabijak

 

Cukor – náš zabijakKniha Cukor – náš zabijak má lákavý názov, ktorý u skúseného čitateľa nevzbudí veľa dôvery. Aj podtitul „Skrytá pravda o cukre, obezite a chorobách“ pripomína skôr konšpiračné teórie, než serióznu knihu o chudnutí a zdraví. Autor Robert H. Lustig (Slovo Lustig v nemčine znamená Veselý, takže skoro až môj menovec) zrejme vsadil na bulvárny názov. Pri názve ale bulvár končí. Vo vnútri knihy nájdete len seriózne a overené informácie.

Je to jedna z najlepších kníh o chudnutí z posledného obdobia. Prináša pohľad nielen na človeka, ale aj širšie možné súvislosti.

Zamýšľa sa nad tým, či je vždy len osobnou voľbou. Nechce, aby sa vina za obezitu kládla len na samotného človeka, ktorý je tučný. Problém môže byť inde než len v prejedaní, lenivosti, alebo nedostatočnej disciplíne. Hľadá súvislosť aj so stavom životného prostredia. Upozorňuje na štúdie so zvieratami v zajatí (ZOO, laboratóriá), ktoré v posledných asi 20. rokoch začínajú tučnieť. Nie sú kŕmené „ľudskou“ stravou, ale stravou vyrobenou priemyselne. Ktovie aké faktory vlastne zhoršujú naše zdravie?

Upozorňuje, že je nečakane veľa ľudí, ktorí sa len ťažko môžu stravovať zdravo. Popisuje to na oblastiach, kde žijú chudobnejší ľudia. Finančne si nemôžu dovoliť kupovať čerstvé potraviny ani potraviny, ktoré sú len málo spracované. V chudobných oblastiach potom nenájdete farmárske trhy. Výsledkom je, že v takej oblasti skrachujú obchody ktoré by vhodnú stravu ponúkali. Zostane len lacná, priemyselne spracovaná a nezdravá . To len uzatvorí kruh. Keby aj v takej oblasti prišiel obchodník s lacnejšími a vhodnými potravinami, títo ľudia často nemajú ľadničku. Alebo ešte častejšie je to, ak majú títo ľudia viacero zamestnaní a nemajú čas navariť si zdravo.

Cukor – náš zabijak

Zdá sa, že najhoršie je na tom obezita u detí, už sú prípady s obéznymi 6 mesačnými kojencami. Robert H. Lustig si kladie zákernú otázku, prečo by dieťa malo byť z materského mlieka? Máme 6 mesačnému dieťaťu predpísať aby si strážilo stres, spánok, kardio cvičenie, vyváženejšiu stravu a jedlo viac vlákniny?

Z toho vychádza úvaha, že naša biochémia môže byť hlavným problémom. Na ňu vplývajú aj faktory, ktoré sa ovplyvniť nedajú. Až potom je v hre naše správanie, cvičenie alebo voľba jedálničku na chudnutie.

„Keď ja nemám schudnúť“

V druhej časti knihy Cukor – náš zabijak sa Robert H. Lustig zaoberá tým, že nažu činnosť aj vôľu riadia hormóny. Lenivosť, pocit hladu, chuť zmeniť sa, nedostatok sústredenia… To všetko nie je len naším rozhodnutím. Je to riadené biochemicky. Ak je narušená rovnováha niektorých látok v mozgu, človek sa začne správať inak a nič s tým nespraví. Ak sa niekto nedokáže prinútiť k činnosti, môže ísť práve o tento problém. Písal som o tom v článku Motivácia je určená aj chémiou v mozgu.

Ďalej tu nájdete výborné čítanie o súvislostiach medzi hormónmi.

  • Ak ste v strese, aktivuje sa kortizol.
  • Ak jedávate sladkosti, vylučuje sa inzulín.

Tieto dva hormóny potom spolu fungujú tak, že inzulín určí, že sa bude ukladať zásobný a kortizol určí, kde ten tuk bude uložený. No ak sa vylučuje kortizol to samo spôsobí aj vylučovanie inzulínu. Tým sa kruh uzatvára. Preto ľudia v strese tak ľahko priberajú.

Alebo ak je nejaký problém s leptínom, mozog nadobudne pocit, že je hlad a požaduje jedlo aj pomocou pocitu silnej túžby. To sa spolu môže premeniť na niečo ako závislosť na jedení. Tam potom vôľa po zdravom životnom štýle nestačí, pretože oveľa silnejšia je vôľa dať si ešte niečo dobré.

V ďalšej časti knihy Cukor – náš zabijak preberá autor podrobnejšie stav zvaný metabolický syndróm. Vysvetľuje, v akých vzťahoch sú zdravotné ťažkosti k jednotlivým orgánom.

Hľadá a nachádza 4 hlavné problémové potraviny, ktoré stoja v pozadí mnohých uvedených ťažkostí:

  • Trans-mastné tuky
  • Priveľa bielkovín
  • Alkohol (najmä pivo)
  • Fruktóza (ak je niečo sladké, je to fruktóza)

Po tejto časti nasleduje časť knihy, ktorá sa zaoberá toxickým prostredím. Hovorí o postupnej degenerácii našej stravy. Lepšia chuť =  lepšie predaje a tak nečudo, že potravinárske firmy predávajú to, čo im viac zarobí.

Dávnejšie sa za problém považoval tuk a tak ľudia jedli nízkotučné výrobky. Ukázalo sa ale, že tie nie sú zdravé pre srdce. Navyše aby potravina bez tuku mala aspoň trocha chuť, treba pridať cukor. (Cukor sa skladá z glukózy a fruktózy.) A tu sa už dostávame k hlavnému podozrivému a to je fruktóza. Prečo? Cukor sa v tele v konečnom dôsledku správa ako sacharid a zároveň aj ako tuk.

Fruktóza sa metabolizuje len v pečeni. Navyše oveľa rýchlejšie poháňa procesy degenerácie buniek. Inými slovami urýchľuje degeneratívne procesy ako starnutie, rakovinu a úpadok poznávacích schopností. Pravdepodobne môže byť vinníkom číslo jedna pri metabolickom syndróme. Jej výraznejší a dlhodobý nadbytok môže spôsobovať dnu, ale aj zvýšiť krvný tlak. Zvyšuje inzulínovú rezistenciu. Ako protijed sa dá nasadiť cvičenie a vláknina.

Nakoniec prináša kapitolu, ko vy osobne môžete ovplyvniť svoju hmotnosť do budúcnosti. Sú to samí starí známi – už dávnejšie overené rady. Žiadne diéty, paleo, či iné módne smery. Len stará klasika, ak ste si pred rokmi kúpili niektorú knihu doktora Bukovského, už viete všetko, čo potrebujete. Takže len telegraficky:

Ako zmeniť stravovacie prostredie

  • Kapitola o diétach. Aktuálna a príjemne nezaujatá.
  • Návod, ako čítať etikety na potravinách.
  • Ako nájsť cukor, ktorý sa výrobcovia snažia zamaskovať čoraz rafinovanejšie.
  • Hľadajte potraviny ktoré obsahujú málo cukru, veľa vlákniny, málo transmastných tukov a omega6 kyselín.
  • Ako jesť keď nevaríte a ako jesť v reštaurácii.

Ako zmeniť svoje hormonálne prostredie?

  • Znížte inzulín (veľa vlákniny, málo sladkostí, cvičte, pravidelne jedzte)
  • Znížte ghrelín (poriadny spánok, výživné raňajky, krátko si zacvičte aj viackrát cez deň ak máte sedavú prácu)
  • Zýšte (zrýchlite) pocit sýtosti (kúsok čokolády pol hodinku pred jedlom, zelenina pred jedlom)
  • Znížte kortizol (riešte aby ste neboli v strese a pravidelne cvičte)

Cukor – náš zabijak

Tieto zbrane proti obezite teda môžete vytiahnuť a zasadiť jej poriadny úder. Kniha sa číta veľmi dobre a oplatí sa ju kúpiť. Knihu Cukor – náš zabijak si môžete kúpiť po kliknutí na tento odkaz.

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.