Nebezpečný svět kalorií

Kniha Nebezpečný svět kalorií patrí k tomu najlepšiemu, čo si o chudnutí môžete prečítať. Kniha nesie podtitul že je napísaná z pohľadu troch lekárov. Ide o autorov Rajko Doleček, Leoš Středa a Kateřina Cajthamlová. Vydavateľstvo Ikar 2013.

V prvom rade: táto kniha nie je nejakým konkrétnym návodom na chudnutie. Skôr v nej nájdete veľa súvislostí, ktorým je dobré rozumieť predtým, než sa do chudnutia pustíte. Skôr, než si zvolíte diétu, alebo nejaký výživový či životný štýl.

Ak ste už v oblasti informácií o zdravej výžive doma asi postrehnete, že autori tejto knihy netvoria nejakú „jednotnú líniu“ a nedávajú nám jeden, univerzálny návod na použitie. Naopak, každý z autorov prichádza s vlastným prístupom a s vlastnými skúsenosťami. Pozrime sa teda na všetky tri časti tejto knihy.

Ako to vidí prof. MUDr. Rajko Doleček, DrSc.

V tejto sekcii sa zoznámite so strašnými číslami. je tu predstavená nielen cez financie, ale aj cez „čísla“ zdravotných výsledkov. Jeden príklad, ktorý sa bežne nevie: obezita zabíja aj v skrytosti. Pri dopravných nehodách totiž airbagy nie sú nastavené pre príliš tučných ľudí. Taký človek má potom smolu a to, čo by štíhly šofér či spolujazdec zvládol môže obézneho zabiť.

Rajko Doleček v kapitole dáva veľmi jasný odkaz, že najlepšie je sledovať si svoje „čísla“ radšej v predstihu, pretože jednoduchšie je zastaviť obezitu ak ste pribrali pár kíl. Horšie na tom je čovek, ktorý pribral desiatky kíl.

Nebezpečný svět kalorií

Veľmi podrobne, ale pritom skvelo zrozumiteľne preberá jednotlivých „vinníkov“ priberania. Ak poznáme príčiny, môžeme si všimnúť, že sa nás možno začali týkať. Stačí, ak je žena po svadbe. Mala by vedieť, že toto zlomové obdobie v živote môže spôsobiť zmenu hmotnosti. Iná , iný životný štýl.

Ďalej upozorňuje na fakt, že obezita môže byť spojená aj s hormónmi. Žiaľ, oveľa menej, ako by sa nám asi páčilo. Dozviete sa veľa o hlade a pocite sýtosti. Rajko Doleček tiež preberá problematiku liekov v súvislosti s chudnutím. Preberá rôzne možnosti terapeutického ovplyvnenia pacientov liekmi.

Nakoniec vám dáva rady čo spraviť, ak ste si všimli, že začínate tučnieť.

Ako to vidí doc. MUDr. Leoš Středa, Ph.D.

Leoš Středa zahajuje svoju časť knihy tiež otrasnými číslami. Vo svetovom rebríčku sa nachádzame na desiatom mieste a máme 23% obéznych. Ak počítame aj ľudí s nadváhou, je to už 55% občanov, ktorí trpia vyššou hmotnosťou. Šokujúce pritom je ale to, že zhruba polovica obéznych jedáva vlastne menej, než by mali. Inými slovami: tučnieme z nevhodnej stravy. Môžeme pritom byť aj podvyživení.

V ďalšej kapitole sa autor podrobne venuje živinám, ako sú , . Preberá . Potom sa dozviete, ako (neľahko) sa dajú zistiť optimálne miery tela.

Následne sa už dostáva k formulácii rôznych diétnych princípov. Preberá rôzne diéty. Pri každej z diét popisuje jej efektívnosť, či účinnosť. Upozorní na prípadné problémy, povie aké skúsenosti majú jeho pacienti, ktorí tú-ktorú diétu skúsili. Nakoniec sú uvedené príklady jedálničkov na chudnutie v danej diéte.

  • Nízkokalorická diéta
  • Odľahčovacie dni
  • Charvátova diéta
  • Doberského diéta
  • Hollyvoodská diéta
  • Atkinsova diéta
  • Dukanova diéta
  • Bodová diéta
  • Delená strava
  • Diéta podľa krvných skupín
  • Zónová diéta
  • Diéta StředaForm (to je diéta, ktorú navrhol autor)
  • A instantné diéty (rôzne kokteily)

Táto časť knihy je asi v najväčšom rozpore s tým, čo nájdete v tretej časti. Leoš Středa upozorňuje, že zo skúseností tisícoviek pacientov sa mnohé diétne režimy osvedčili, najmä pokiaľ sú výraznejšie obmedzené sacharidy. Často sú uvádzané naozaj nízke energetické príjmy a v tretej časti knihy nájdete dosť argumentov, prečo sa oplatí ísť na zhadzovanie kíl trocha iným prístupom.

Ako to vidí MUDr. Kateřina Cajthamlová

Túto časť knihy považujem za najprínosnejšiu. Všetko to, čo som doteraz popísal si totiž môžete prečítať v každej inej knihe o obezite a chudnutí.

Kateřina Cajthamlová však prichádza s textom, ktorý začína bleskovým prehľadom dejín ľudstva. Na ich základe potom upozorňuje, že mnoho z nás je v zajatí myšlienkových smerov starých desiatky až stovky rokov. Upozorňuje, že filozofia má vplyv na naše zmýšľanie a na jeho základe potom pristupujeme k svetu. Je možné, že sa riadite niektorým filozofickým smerom a ani o tom neviete. Ako príklad aspoň niekoľko námetov:

  • Užívate si rozum, experimentujete a hľadáte zdravý životný štýl pomocou pokusov? Asi ste ovplyvnení Sokratom a možno ste chvíľami hrdí na to že viete, že nič neviete.
  • Je vaším cieľom dobro a vychovávate ľudí aj seba k ctnosti? Asi vás formuje hlavne Platónovská filozofia.
  • Ak „potrebujete“ nad sebou bič, možno žijete tak trocha v ideológii F. Niettzscheho
  • Nechudnete a pripisujete to svojmu osudu? Máte pocit, že ide o dedičný hriech? Hľadáte zoznam zdravých a nevhodných potravín? Prísne dodržíte jedálniček z internetu? Potom ste asi zástancovia aristotelovského scholastického učenia. Takto zmýšľa asi najviac ľudí, pretože tu v Európe toto učenie má veľmi dlhé tradíciu.
  • Fandíte návratu k prírode? Veríte, že na chudnutie sa raz nájde prírodný liek? Potom vaše názory ovplyvňuje Descartes.
  • Nuž a veľa ľudí je dnes v zajatí smeru new-age. V ňom si autori zmiešajú čo sa im hodí – trocha kvantovej teórie sa zmieša s astrológiou, kvapka ufológie sa šmrncne fyzikou a máme tu nejasné ezoterické vlnenie príťažlivosti, ktoré sa dobre počúva s pocitom, ako sme všetkému dobre porozumeli. Potom by chudnutie záviselo na tom, ako veľmi si ho chcete pritiahnuť. Alebo na čomkoľvek inom.
  • To je len krátka ukážka z dlhšej a veľmi zaujímavej pasáže. Aj keď dnes možno máme pocit, ako moderne sa dívame na mnohé veci, v skutočnosti často naše postoje formujú myšlienové smery staré mnoho storočí. Na tom je problém najmä to, že súčasná veda je už ďalej, ale verejnosť o tom ešte celkom nevie.

Kateřina Cajthamlová upozorňuje, že redukčná diéta je vyše 50 rokov starý „recept“ proti tučneniu. Zatiaľ čo ostatné obory medicíny sa vyvíjali, aj dnes vám mnoho obezitológov naparí diétu s obsahom živín ako pre trojročné dieťa.

V ďalšej kapitole upozorňuje, ako sa v súvislosti s vývojom ľudstva menil náš životný štýl. Ako objav teplej vody až do domu, svetla, či elektriny ovplyvňuje nielen náš pohyb, ale aj biorytmus. Tým následne inak funguje aj naše telo. Upozorňuje, že ideál krásy sa v priebehu času zmenil. Momentálne vládne predstava, že ideálna postava je tá, akú vidíme v retušovanom svete médií. Z toho potom prirodzene majú ľudia traumu.

V ďalších kapitolách preberá rodinu, medicínu, reklamu a preberá, aký vplyv majú na naše rozhodovanie a zvyklosti. Nakoniec prichádza s niekoľkokrokovým plánom, ako sa môžete sami zachrániť. ak nechcete byť obézni.

  • Pýtajte sa u odborníkov. Tu nájdete aj veľmi užitočný zoznam aké vyšetrenia si máte dať u lekára urobiť. Ak sa nedá inak, tak aj na vlastné náklady. Podľa nich totiž potom viete objektiívnepovedať, aké má vaše chudnutie výsledky.
  • Zistiť, prečo ste začali tučnieť. Keď zistíte, čo je zle, viete, čo treba zmeniť. Nemalo by zmysel chudnúť, ak ste nevyriešili príčinu.
  • Ujasnite si, čo bude potom, keď schudnete. Jednak je dobré mať realistický cieľ (chcieť schudnúť len toľko, koľko sa dá, nie snažiť sa o dokonalú postavu, ak to už nie je možné).
  • Zaistite pravidelnosť. V jedení, cvičení, životospráve.
  • Naučte sa správne nakupovať.

Aj tu som z desiatich bodov spomenul len telegraficky niektoré.

Táto kniha vám dá veľa potravy na premýšľanie.

  • Ak práve začínate chudnúť je to ideálne. Asi vás zaskočí to, že ani traja autori v jednej knihe sa vlastne celkom nezhodujú v názoroch. A to je dobre. Lepšie si uvedomíte, že ide o zložitú oblasť. Môžete sa potom riadiť prístupom, ktorý vám dáva zmysel práve vo vašej konkrétnej životnej situácii. Budete to totiž vidieť už v širších súvislostiach.
  • Ak už ste schudli a udržiavate si hmotnosť, určite vám dobre padne podpora. Táto kniha vám dá veľkú dávku motivácie.

Skvelé čítanie.

Ak sa vám tento článok páčil, zdieľajte ho, prosím.

 

 

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: