Obdobie menopauzy

Menopauza je obdobie, kedy sa v organizme ženy značne zmenila situácia. Tu nepočítame len hormonálne zmeny prebiehajúce počas klimaktéria. Pozrime sa trocha podrobnejšie aj na súvisiace problémy, ktoré možno u lekára ani nebudete konzultovať. Všeobecne sa hovorí, že energetická spotreba organizmu sa počas menopauzy „prepne“ na nižší „výkon“. Nuž a potom sa začne objavovať . Ono to dobre znie: telo sa mi v menopauze „zbláznilo“ a priberá. Ja za to nemôžem.

Nie vždy a za všetkým však treba hľadať hormóny a chémiu.

V menopauze hrozí obezita

V tomto období sa môže sa zmeniť nielen správanie ženy, ale aj jej manžela. Život sa stáva viac sedavým. Často pribudne chuť na sladkosti, možno z nudy, možno z rozčarovania…

V tomto období zvýšte ostražitosť. Nechtiac nabraté kilá by sa vám ťažko zhadzovali. Menopauza stačí na to, aby žena, ktorá si „nedá pozor“ začala rýchlo priberať.

A to radšej nejdem otvárať témy ako hysterektómia a iné lahôdkové životné situácie, ktoré často končia nevďačne. Okolie potom na takú ženu pozerá, akoby sa celý život napchávala a pritom v tom môže byť vlastne nevinne.

Všetko čo v tomto článku napíšem môže veľmi presne sedieť na jednu ženu a na inú to nebude platiť vôbec. Prejavy už počas klimaktéria môže jedna zvládať s prehľadom a druhá len s problémami. Aj menopauza potom môže spôsobiť rôzne zmeny. Lepšie je akékoľvek problémy konzultovať so svojim lekárom. V ďalšom texte uvedené informácie preto berte skôr ako podnet na premýšľanie o súvislostiach.

Obdobie menopauzy

Zmeny v hormonálnej situácii ženy v menopauze

Je fakt, že v období okolo päťdesiatky sa v organizme ženy odohráva veľa zmien. Mnohé z nich majú priamy vplyv aj na to, koľko budete na sebe nosiť o pár rokov. Veľmi pohodlné by bolo použiť tento fakt, ako výhovorku: „ja za nič nemôžem, to hormóny“. Lenže obezita bude váš problém.

  • Ak ale o tých zlých hormónoch debatujete s kamarátkou pri krémeši, tak veci pomáhate.
  • Ak sa stravujete nepravidelne a chybne, tak hormóny môžu byť aj v poriadku a priberať sa bude.

Pokiaľ však budete chcieť, aby sa vaša postava za pár rokov navždy nezaliala do mäkkej slaniny, zvyčajne máte v rukách viacero nástrojov, ako obezite zabrániť.

Zmeny v rodinnom stereotype a v očakávaniach

Ak si všímate ľudí, iste ste pozorovali, aké čulé sú menšie deti. Niekde do puberty je človek rýchly. Rád sa hnýbe, skáče, pobehne. Viem, dnešné deti neraz musia hladkať tablet a skáču menej. To už je ale iná téma.

Ako starneme, tak sa náš život spomaľuje. V okolí päťdesiatky ostane len zlomok z pohybu, ktorý sme mali v dvadsiatke. Menopauza u ženy to potom môže len o niečo zvýrazniť. Ale aj váš manžel je pomalší a ten pritom žiadnu menopauzu nemá. (Alebo ju má celý život, ak potrebuje zdôvodniť ten bubon nad pupkom.)

Aj úloha ženy po menopauze sa mení. Deti už sú dospelé, často mimo domu. Už nie je treba stále s niečím pomáhať, kupovať, meniť, zariaďovať. Vír práce a rodiny sa zmierni. To súvisí s celkovým znížením pohybu a námahy.

Zároveň sa môžu objaviť aj príznaky smútku, depresie. To niekedy žena rieši aj čokoládou.

S pribúdajúcim vekom ubúda pohyb

Už ten fakt, že sa hýbete menej stačí na to, aby ste aj pri rovnakom jedení začali ľahšie naberať . Ten proces je totiž pozitívne spätnoväzbový. To znamená že príčina spôsobí dôsledok a ten dôsledok zároveň prehĺbi príčinu. Napríklad:

  • nedostatok pohybu oslabí svalstvo
  • slabšie svalstvo zvládne ešte menej pohybu
  • ešte menej pohybu ešte viac oslabí svalstvo a pridajú sa aj kosti – odchod kostnej hmoty do neznáma
  • slabé telo a kosti znamenajú ešte menej pohybu a zvyšuje sa riziko úrazov – stačí stratiť balans a spadnete
  • následná zlomenina ešte viac obmedzí pohyb…

Týmto spôsobom sa spomaľuje výdaj energie. U nás je pomerne málo ľudí vo vyššom veku, ktorí by aspoň pravidelne cvičili.

Pribúdajú choroby, lieky aj ich nežiadúce účinky

K obdobiu klimaktéria a menopauzy sa, žiaľ, často pridajú aj rôzne zdravotné problémy. Môžu to byť ťažkosti so srdcom. Mnoho liekov má následne aj vplyv na to, že človek ľahšie priberá. Aj pohyb obmedzí – keď už to srdce nejde ako má. Vieme, že je to chyba, ale ako výhovorka sa to hodí.

Ešte horšie je, že niektoré chirurgické zákroky môžu ešte viac narušiť hormonálne nastavenie. Častá je hysterektómia.

Veľmi časté sú rôzne ťažkosti s kĺbmi, šľachami. . To všetko láka obmedziť pohyb. Netreba hormóny a menopauzu. Stačí trocha bolesti a liekov plus trocha stratených nádejí a kilá by šli hore.

Bežné príznaky menopauzy a ich vplyv na obezitu

Aj keď nie ste lekári, viete si odvodiť, že niektoré príznaky typické pre obdobie menopauzy môžu výborne vysvetliť aj rozvoj obezity. Nepriamo.

  • Stačí, aby ste mali nejaké návaly, alebo bolesť hlavy. Alebo vám začne búšiť srdce. Čo vtedy spravíte? Určite nepôjdete do posilňovne, ani si nebudete plánovať racionálnu stravu.
  • Nespavosť zas je problém, ktorý aj bez ohľadu na menopauzu vedie k vyčerpaniu. Aj vyčerpanie je stav, kedy sa lepšie priberá.
  • Už som spomenul depresiu, alebo niekedy až plačlivosť. Aj tento stav je nepríjemný. A je to ďalší zo zoznamu stavov, kedy sa žene určite nebude chcieť ísť si dobre zabicyklovať. Aj keď nápad by to bol dobrý – takto od stola sa mi to ako mužovi ľahko radí. Ak ale na ženu doľahne clivá nálada, musí to byť ťažké nejako regulovať.
  • V tomto období sa u čoraz väčšieho počtu žien začnú objavovať problémy s močením. Najskôr to je len mierne, ale zvyčajne sa to zhoršuje. Žiaľ, čoskoro sa potom objavia následky – stále častejšie infekty. A sme zas tam, kde sme nechceli. Bolesť, ktorá vás nevyženie na svižnú prechádzku.

To som len tak nastrelil niektoré z bežných ťažkostí, aké sa na ploche obdobia menopauzy zvyknú objaviť. Sú to všewtko rôzne veľké polená pod nohami ženy, ktorá by si rada udržala postavu lepšiu, než má húsenica. Je potrebné vydať veľa sily na to, prekonať tie prekážky.

Prevencia je ťažká, ale aspoň to skúste

Najmä ak už ste v období klimaktéria, odporúčam vám myslieť na to, že menopauza príde. Nie so strachom. Prečítajte si na tú tému nejaké knihy a informácie.

  • Niektoré príznaky typické pre menopauzu sa totiž dajú zmierniť. Ak, napríklad, trpíte bolesťami hlavy, správne zvoleným jedlom môže tento problém značne ustúpiť.
  • Niektoré následky zmien v organizme v menopauze sa dajú zmierniť. Napríklad počas menopauzy sa často zdvíha cholesterol a rastie riziko kardiovaskulárnych príhod. Vhodná a pohyb tomu môžu účinne predísť.
  • Existujú relaxačné techniky, ktoré môžu pomôcť zvládnuť lepšie stres.
  • Ak viete, že v tomto období sa môže objaviť pocit prázdna a smútku, môžete si strategicky naplánovať zaujímavejší program, ktorý vás poteší.

Jednoducho ak viete vopred, akými zbraňami proti vám menopauza môže zaútočiť, môžete sa pripraviť na odpor. Možno ak budete pripravená na to, že nasleduje ťažšie obdobie, nebude nakoniec až tak ťažké.

Nuž a nakoniec by bolo dobré, ak budete pamätať na to, že štíhle ženy majú zvyčajne menej problémov, než ženy . Už bez ohľadu na nejaké zmeny v ženskom tele je to logické. Ale samotné príznaky v menopauze bývajú bez obezity miernejšie. Preto sa vám oplatí zaistiť, aby ste do tohto nového životného obdobia vstupovali v čo najľahšej váhe. Načo sa biť so sumo bojovníkom, ak môžete patriť do detskej hmotnostnej triedy?

 

Komentáre k článku: Obdobie menopauzy

  1. Mária 28. marca 2012

    Som dva roky po hysterektomii, pribrala som 15kg poradte ako schudnúť

  2. Miro Veselý 28. marca 2012

    Mária toto je skôr otázka pre vášho lekára. Je to ale časté, po hysterektomii sa často dosť priberá. Konzultujte s lekárom, aký režim vám odporučí.

  3. Acum 10. apríla 2012

    AnneMarieFOD / Thanks so much for taking the time to do a vlog for us even with your busy sedhcule! You are going to do a fantastic job with the mini-series David! So happy for you and love that you’re trying something new like this! Really excited to hear you sing Nandito Ako and hoping the series will be made available for us to see in the US!! Have fun!! :)

  4. miro honda 2. marca 2014

    To, čo som zažil s mojou polovičkou pri PRECHODE mi vytiahlo z peňaženky nielen obrovské množstvo financií,
    ale stratila sa aj dôvera v naše zdravotníctvo nadobro …
    Nebola nikdy obézna, zdravo sa stravovala, športovala,
    netrpela depresiami, stres neznáme slovo – počas jedného
    roku sa jej zdravotná karta zväčšila o 3 cm /hrúbka /.
    Chystá sa vydať o tom knihu s nadpisom Zomrela som v prechode, ožila som v starobe a jedno je isté: starneme všetci … + na margo jedenia zdravej zeleniny odporúčam pozrieť dokument Pavla Barabáša MONGOLSKO V TIENI DŽINGISCHÁNA kočovní Mongoli nejedia zeleninu a dožívajú sa vysokého veku …

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: