Rizikové obdobia pre vznik obezity

Fajčenie je pre organizmus záťaž. Táto záťaž okrem iného odoberá aj energiu – organizmus silného fajčiara „minie“ asi o 10% energie viac, ako telo nefajčiara. Potom, čo fajčiar prestane svoj organizmus systematicky ničiť, telo prestane míňať energiu na „hasenie škôd“ spojené s otravou cigaretami. Ak by ten, čo prestal fajčiť vôbec nezmenil svoje návyky, začal by priberať, pretože pri rovnakom príjme energie by mal asi o 10% menší výdaj.

No a kto prestal fajčiť vie, že v tomto období sa mení aj veľa iných vecí.

Nie každý sa s detoxikáciou vyrovnáva rovnako, ale časté je, že človek bez cigariet sa vrhne na sladkosti, často býva viac ospalý, menej sa hýbe. (Nie všetci reagujú takto!) Sladkosti samozrejme rozvoj obezity potom už len akcelerujú.

Záver: Kto chce prestať fajčiť, mal by počítať s rizikom vzniku obezity. Počítajte s tým, že telo bez cigariet minie menej a preto mu dodajte menej. Je to vhodná chvíľa, aby ste si aspoň pár dní vážili množstvá jedla a pár mesiacov pozorujte svoju hmotnosť. Ak by sa ukázalo, že potichu a pomaly naberáte, je čas na skutočnú paniku. Nejakých pár kíl sa zbavíte ľahšie, než keby ste to dlhodobo ignorovali a o pár rokov konštatovali nadváhu desiatky kíl. Ak môžete, radšej sa zabávajte športom, než cukríkmi. Ide vám chuť na cigaretu? Nedajte si keksík, ale 10 drepov.

Doba dospievania

Tu nehovorím o chvíli, keď spevák dospieval. :-)

Rizikové obdobia pre vznik obezity

Časť začína priberať pozvoľna, už od mladosti. Nadváha u nich prichádza mimoriadne pomaly, plazivo. Jej začínajúce signály síce tuší každý v rodine, ale často sa o tom mlčí v nádeji, že to je prechodné obdobie, že z toho človek vyrastie.

Záver: Ak dospievate a máte miernu nadváhu, pozor. (Rodičia dospievajúcich, v tomto môžete veľmi pomôcť!) Skorigujte svoje stravovacie návyky čím skôr a radikálne. V mladosti sa veci menia ľahšie, ako na staré kolená. Viem, nebude sa vám asi chcieť vzdať sa sladkých kokakol a iných dobrôt, ale verte – ani 200 kilovému sa ich nechce vzdať, hoc pre svoju hmotnosť veľmi trpí.

Zlomové obdobia

Častým býva štart obezity po zmene v živote.

Napríklad kúpa auta, vojenská služba (alebo návrat z nej), zmena pracoviska, sobáš a s ním súvisiaca zmena bývania… Takéto udalosti často vedú k čiastočnej, alebo úplnej zmene životosprávy. Stačí sa presťahovať z vidieka do paneláku a zmení sa mnohé. Človek, ktorý predtým stále niečo robil okolo domu sedí v paneláku možno pred televízorom a chrúme krekry. Alebo po autohavárii je dlhodobo na lôžku a pri tom maškrtí. Alebo sa firma presťahuje do novej budovy – už nechodíte denne peši po schodoch, máte výťah… Alebo ide do dôchodku a odrazu nemá čo robiť.

Záver: Ak máte pocit, že sa vo vašom živote niečo zmenilo – skokovo, či plynule, dávajte si pozor na váhu.

Lieky

Niektoré lieky môžu výrazne utlmovať energetický výdaj. Často to bývajú napríklad psychofarmaká, lieky proti depresiám, strachu… Aj niektoré lieky na alergiu majú výrazne tlmivý účinok.

Záver: Ak vám lekár predpíše lieky, ktoré budete zrejme musieť užívať dlhodobo, alebo trvale, zaujímajte sa, či nemôžu spolu-spôsobiť obezitu.

Tehotenstvo a čas po ňom

Pri tehotenstve sa pár kíl pribrať musí, to je normálne. Ale obzvlášť následné obdobie znamená veľkú zmenu. Žena je stále pri dieťati obklopená rôznymi nedojedenými dobrotami. Ak ich bude „zachraňovať“ a dojedať, priberie.

Záver: V žiadnom prípade nezachraňujte nedojedené zvyšky. Radšej ich vyhoďte do normálneho koša, nerobte zo seba kontajner na odpad. Viem, je to drahé, dobré a je to „večná škoda“ vyhodiť dobré jedlo. Nie je ale väčšou škodou v mene lakomosti (či chuti) poškodiť si zdravie a výzor možno na doživotie?

Obdobie menopauzy

Ďalšie obdobie, kedy sa v oranizme mení situácia. Môže sa zmeniť energetická spotreba na menší „výkon“, môže sa zmeniť správanie – pribudne chuť na sladkosti…

Záver: V tomto období zvýšiť ostražitosť. „Nechtiac“ nabraté kilá by sa vám ťažko zhadzovali.

A teraz už naozaj záver

Viem, v zlomových životných obdobiach máva človek často málo času, aby myslel ešte aj na nejakú budúcu obezitu. Má dosť problémov sám so sebou, alebo so sťahovaním, trápi sa, že si nesmie dať cigaretku…

Preto by mohlo byť užitočné, ak by na riziko vzniku budúcej obezity mysleli aj tí, ktorých sa vec netýka priamo. Kamarát sťahujúceho sa, priateľka nevesty, rodič dospievajúcej. Práve oni by mohli vhodným a taktným spôsobom občas upozorniť, alebo sa zaujímať o svojho blízkeho.

Účinná pomoc v tomto smere nebude ocenená. Ak niekomu pomôžete, aby nestučnel, nebude vám vďačný za to, že nepribral, pretože si asi neuvedomí, že ste ho v tom správnom období „strážili“. Veď možno by nepribral ani bez vášho pričinenia.

Epidémia obezity však je tak vážna, že stojí za to aspoň to skúsiť brzdiť.

 

Komentáre k článku: Rizikové obdobia pre vznik obezity

  1. macka 4. novembra 2013

    z dediny do mesta plus nove auto. presne moj pripad :)ale uz je vsetko OK aj vdaka tomuto webu.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: