Bolí vás často hlava?

Predstavte si celkom klasickú situáciu na rodinnej oslave. Stôl sa priam prehýba pod ťarchou obložených chlebíčkov, šunky, syra, jednohubiek, slaných tyčiniek a koláčikov. Každý nafasuje pohár s vínom. Všade sladká kola. Kdesi vraj je aj fľaša so sódou, ale asi sa bojí a ukrýva sa. (Alebo ju niektorý z priľahlých alkoholikov takticky stopil.)

Oslava beží, no zrazu sa začínate cítiť unavení, už toho akosi bolo dosť. Aj víno už lezie do hlavy nejako rýchlo. Odísť už teraz by sa ešte nepatrilo. Tak teda poprosíte o kávu. Ale nepomôže. Hlava bolí čoraz dôraznejšie, únava rastie a začínate mať pocit podráždenosti. Ak patríte medzi prchké povahy, už čoskoro sa s niekým riadne pohádate. Aj ostatní sú už nejakí podráždení.

Čo sa to stalo? Prečo tie zvláštne pocity? Veď ste medzi blízkymi, príjemnými ľuďmi.

Veľmi pravdepodobne ide o dehydratáciu. Nedostatok vody.

Bežné pohostenie sa často skladá z vecí buď veľmi posolených, alebo extrémne presolených. Aj bez nich organizmus potrebuje prijímať vodu pravidelne. Ale po zvýšenom príjme soli sa potreba vody ešte viac zvýši. A na stoloch sú len vína a tie nemožno piť nejakým závratným tempom. Málokto za taký večer vypije 1 až 2 litre čistej vody, čo by bolo pomerne primerané pohosteniu.

„To chceš piť len vodu? Aha, tu máš vodku, víno, džús, rum, domácu pálenku, kolu, inú kolu, džús…“ Žiadosťou o čistú vodu bez bubliniek nejedného domáceho podráždite. Navyše hojnosť vody znamená pravidelné exkurzie na WC, čo tiež nie je každému príjemné.

Na dehydratácii je zákerné práve to, že pocit smädu sme sa naučili bezpečne ignorovať už v detstve. Smäd sa nám spája s pocitom chuti na sladké žbrndy. Neraz máme pocit hladu a pritom by stačilo trocha sa napiť.

Bolí vás často hlava?

Proste odvykli sme piť vodu. Odvykli sme si pociťovať smäd.

Už v detstve sa smäd učíme ignorovať. „Predsa sa nemôžem ísť počas hodiny len tak napiť.“ A cez prestávku sa zabudne, sú aj atraktívnejšie podnety… A tak už dieťa zistí, že je výhodnejšie naučiť sa pocit smädu vôbec nevnímať.

Rôzne malinovky a sladké lepidlá síce tekutinou sú, ale zaťažujú organizmus nielen cukrom a kyselinami, ale aj kysličníkom uhličitým. Ich pitie rozhodne nie je pre organizmus len úľavou. Skôr je to ťažká úloha. Cukor treba spracovať. Umelé látky z malinoviek pomasírujú :-) pečeň. Kysličník uhličitý je plyn, ktorého sa normálne človek snaží zbaviť – prečo ho pašovať do tela v bublinkách?

Čo s tým?

V ideálnom stave by ste nemali dopustiť, aby ste vôbec začali pociťovať smäd, či nebodaj príznaky dehydratácie. To sa dá docieliť tak, že budete pravidelne piť.

Naplánujte si, že za deň vypijete najmenej 2 litre vody, alebo nesladeného čaju. Radšej tri. Rozdeľte to na menšie porcie a tie potom dodržiavajte. Naplánujte si to trebárs pomocou budíka, alebo mobilného telefónu.

Mnohí ľudia nechcú piť. Voda im nechutí, nedokážu jej vypiť viac, ako pár glgov a aj to ich potom vraj tlačí v žalúdku. Všetko je vecou zvyku. Ak ale chcete spraviť pre svoje zdravie, teda pre seba niečo užitočné uistite sa, že prijímate asi 2 až 3 litre tekutín denne. Do tohto množstva môžete zarátať aj vodu obsiahnutú v ovocí a zelenine, či v nápojoch.

Pri pití malinoviek buďte striedmi. Z tých s cukrom sa ľahko priberá. Tie bez cukru sú, ako keby ste koštovali obsah skúmaviek v chemickom laboratóriu… Kto si chce odplaviť vápnik z kostí, ten, samozrejme, nemá čo riešiť. Pije niektorú kolu a poradiť si nenechá.

Pozor na lákavé nápisy „bez cukru“ na džúsoch. Aj šťava z ovocia obsahuje nezanedbateľné množstvo energie. Bežne počítajte s tým, že liter džúsu môže mať energetickú hodnotu 1500 až 2000 kJ. Vypiť sa dá na posedenie. Nezasýti vás, ale vlejete do seba energiu zodpovedajúcu sýtemu obedu. Ak teda máte jesť ovocie, celé kusy ovocia sú výhodnejšie, než popíjanie konzervovaného džúsu.

A, samozrejme, platí aj to, že čím lacnejší džús kúpite, tým bude jeho kvalita nižšia.

To všetko vieme. A vieme to aj vytrvalo ignorovať.

Skúste sa zamyslieť, ako ste sa cítili v poslednom čase. Ak nie celkom v pohode, potom zvážte, či vaša únava, či bolesti hlavy nemôžu súvisieť s tak beznádejne jednoduchou vecou, ako je (s)prostý nedostatok tekutín. Je absurdné, že v dnešných časoch, obklopení dostatkom a modernými počítačmi, trpíme smädom. A často sme sa smäd naučili ignorovať až tak, že už len trpíme. Nevieme prečo, len nám je čudne.

Myslite na to pri organizovaní rodinných (či nerodinných) posedení. Uistite sa, že každý človek vypil dostatok tekutín. (Nie vodky, samozrejme, stále hovorím o vode :-) Uistiť sa, to neznamená postaviť pred ľudí poháre s vodou. Treba dohliadnuť, že ich naozaj vypijú.

Pokojne si naplánujte na štedrovečernom, či inom posedení raz za hodinu vyzvať prítomných, aby si vypili po pohári vody. Na svoje zdravie. Aspoň jeden prípitok môže byť aj čestný. Možno to vzbudí úsmev na tvárach, ale výsledkom bude čulejšia a priateľskejšia atmosféra.

 

Komentáre k článku: Bolí vás často hlava?

  1. zuzana 2. apríla 2006

    dobrý deň,
    ak si niekto dá odľahčovací, resp.pitný deň,povedzme 1 liter ananás.džúsu v kombinácií s vodou?

  2. milan 8. apríla 2006

    Ako sa pozeráte na vodu ochutenú vytlačeným citrónom ?

  3. evak 8. apríla 2006

    super, mam to rada, dokonca ked pridas do toho cayenske korenie, malo by to byt lepsie na travenie. Samozrejme v ramci medzi, nic sa nema prehanat. A urcite lepsie ako sladene vody a mineralky, a skvele osviezujuce.

  4. Miro Veselý 8. apríla 2006

    milan: že je to výborný nápad. Komu chutí, nech to robí.

  5. 5ka 27. júla 2006

    zuzka: ja si xcem dat taky zajtra tak drz palce aby som vecer nezjedla xladnicku :)

  6. akustus@gmail.com 8. októbra 2008

    zabludil som sem nahodou, nemam problem s chudnutim, ale prave naopak. Je to len moj subjektivny nazor ale myslim ze lepsie ako akakolvek dieta je sport. ja, co som chudy chodim po schodoch peso, sem tam zo skoly domov( asi 3km) peso atp. vytrvalostne aktivity su este lepsie ale nie kazdy by sa nato dal. aj keby som mal chudnut nechcel by som sa obmedzovat – vypit za den liter dzusu, to by ma zabilo :) ono vlastne aj teraz ked priberam je to tak ze ak jem nieco nezdrave, co neni tak casto, tak rozmyslam ci sportujem dost a ak ano tak je vsetko v pohode. ak nie, mam vycitky a zacnem viac. dokonca aj sladkosti som v poslednom case prestal jest a uz mi ani nechutia, radsej si dam ovocie. ono to nie je o chudnuti ale o zdravi a pocite. na zaver by bolo asi dobre dodat ze ja neviem co prezivaju ludia ktory chcu chudnut ale neprijde mi to az taky velky problem :P

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: