Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Kontrolný zoznam

Mám za sebou vyše 10 rokov života po schudnutí. Nie je ľahké udržať si váhu. Chcem vám dať do rúk nástroje a tipy, ktoré vám pomôžu. Pomôže, ak máte aj niečo, čo vám pomôže držať sa na jednej ceste. Bude vás to stále ťahať nabok. V tejto kapitole si teda položíme akési koľajnice. A vedľa nich ešte pre istotu aj mantinely.

Veľa z nášho chovania riadi len zvyk. Nie logické uvažovanie. Niečo sme sa naučili a potom to už len opakujeme. Je to výhodné, šetrí nám to čas a aj energiu.

Ak je však niečo zvyk, znamená to, že sa od neho dá aj odvyknúť. Potom si môžete vytvoriť nový návyk.

Neradi sa vzdávame – čohokoľvek

Kontrolný zoznam

Psychológovia už dávno zistili, že všetci máme spoločnú vlastnosť. Neradi sa vzdávame toho, čo už je naše.

V praxi to znamená, že ak si niekde na dovolenke kúpite nejakú bezvýznamnú maličkosť, táto má pre vás zvyčajne len malú cenu. Ani ju nepotrebujete. Možno vám dokonca zavadzia. No nedokážete ju vyhodiť a ani predať.

To sa dá previesť aj do oblasti stravovania, či iných návykov. V súvislosti s chudnutím potom môžeme mať problém, pretože sa „držíme“ toho, čo už máme (radi).

  • Na klobásy mi nesiahajte, tej chuti sa nemôžem vzdať.
  • Mám zvyk večer relaxovať pri televízore, to mi neberte.

Ak máte pocit rizika straty, viac to bolí. Preto ľudia tak ľahko siahnu po rôznych krátkodobých diétach. Stále majú pocit, že po diéte nič nestratia. Táto logická chyba v myslení vedie k jojo efektu.

Ak idete po nevychodenej ceste, je to namáhavejšie. Budete potrebovať viac energie. Nebojte sa preto zdravo jesť!

Základom je kontrolný zoznam

Tento psychologický trik poznajú obchodníci aj manažéri. Čo sa dá merať, to sa dá zlepšiť. Môžete ho použiť aj na súkromný život.

  • Viete presne čo máte robiť.
  • Môžete kontrolovať, či to dodržiavate.

Ak splníte každý deň požiadavky, stačí to na to, aby ste čoskoro začali dosahovať výsledky. Postup som podrobne popísal v knihe Rýchlokurz chudnutia. Nájdete ho aj v e-mailovom kurze chudnutia, ktorý je zadarmo. Telegraficky teda: Máte na každý deň rovnaké úlohy.

  • Jedzte zeleninu pred každým jedlom.
  • Jedzte 5 krát denne.
  • Dodržiavajte pitný režim.
  • Denne rýchla prechádzka aspoň pol hodinu.
  • Spánok a dostatočná relaxácia.

Pravidelné dodržiavanie týchto denných úloh stačí, aby ste dosiahli výsledky. Vytlačte si tento kontrolný zoznam niekde na zrkadlo v kúpeľni a denne si vyplňte, či ste to splnili, alebo nie.

Kto nezapisuje, nemáva výsledky. Poznám viacerých ľudí, ktorí schudli desiatky kíl. Vždy mali poruke denníček do ktorého si zapisovali čo zjedli. Pomôže vám aj fotoaparát. Všetky jedlá si fotografujte. Je to podobné, ako zápis, len rýchlejšie. Zápis je forma kontroly. Často sa stane, že by ste si dali niečo dobré, ale v zápise by sa to „zle vynímalo“. Aj tak sa dá skrotiť naša túžba.

Zapisujte si všetko, čo pre vás môže mať neskôr význam. Základné dlhodobo zaujímavé údaje sú

  • Obvod pása (stačí raz a 2 až 4 týždne).
  • Váha (stačí raz a 2 až 4 týždne).
  • Výnimky v jedení, alebo cvičení (každú si nemilosrdne zapíšte)
  • Dobré pocity (zapíšte si, ak odoláte niečo si nedať, motivuje to)

Taký zápis je jednoduchý a upozorní vás, ak niečo nie je v poriadku. Stačí, že váha stojí a vy chcete vedieť, prečo. Stačí rýchly pohľad do zápisu. Výnimiek akosi pribudlo… Hneď viete, čo sa deje. Nie, nepriberáte zo vzduchu. Skôr z tých maškŕt a vynechaných tréningov.

Pokiaľ máte trpezlivosť, neublíži pár týždňov zapisovať si aj to, čo ste jedli a aj prípadné úspechy či problémy, ktoré sa objavili.

  • Čo ste jedli, ako ste cvičili.
  • Významné ťažkosti (choroba, stres, nespavosť, hádky s partnerom, problémy v práci, strach zo skúšky, chute na sladkosti, zhoršené dýchanie, kašeľ).
  • Zažívacie problémy (hnačka, zápcha, vetry, zmena zápachu alebo konzistencie stolice)
  • Iné ťažkosti (nesústredenosť, únava, zlosť, smútok, migréna, poruchy menštruačného cyklu, erekcie, vyrážky, ekzémy, častý hlad).

Viem, zapisovať si toľko vecí je dosť otravné. No ak pár týždňov vydržíte, môže sa vám to zísť. Najdôležitejší dôvod: ak sa po zahájení zdravšej stravy začne hromadiť viacero problémov, je to vážny signál. Asi niečo nie je v poriadku. Možno nechtiac robíte nejakú chybu.

  • Napríklad ak mávate občas hnačku, môžete pozrieť, aké ste mali predtým jedlo. Tak sa dá odhaliť, že niektorá potravina vám robí ťažkosti.
  • Alebo zistíte, že občas zlyháte a začnete maškrtiť. Môžete si všimnúť že tomu vždy predchádza nejaká udalosť, trebárs hádka s partnerom.
  • Alebo si všimnete, že vaša migréna sa ohlási vždy potom, čo si dáte nejaké údeniny.
  • Únava sa môže spájať s tým, že potrebujete pridať prílohy k jedlám (typická je ak máte v strave málo sacharidov).
  • Alebo ste v strese a prejaví sa to tak, že sa vám zhoršuje sústredenosť. Stres sa dá navodiť aj tak, že málo spíte a priveľa cvičíte a pracujete.

Jednoducho takýto zápis sa vám môže dosť hodiť.

Väčšinou stačí zapisovať si podrobnejšie poznámky len pár týždňov. Keď si vytvoríte nové návyky, zapisovanie stratí význam.

Niektoré parametre je ale dobré zapisovať si dlhodobo. Hmotnosť, obvod pása, návštevy posilňovne. To je dobré mať na očiach denne. Napríklad na chladničke, alebo na zrkadle. Stačí letmý pohľad a viete, či je všetko v poriadku.

Kontrolný zoznam

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.