Pestrá strava je základom

Zatiaľ čo prvý máj sa nedal jesť, pretože sviatok je nehmotný, pestrá bola za socializmu takmer nemožná. V potravinách mali len málokedy všetko, čo by bol človek chcel…

Dnes sa už pestrá strava dá kúpiť ľahko, aj keď nie je práve najlacnejšia.

Nič zo základných potravín, ovocia, zeleniny, rýb, či mäsa už nie je nedostupné.

Na banány sa nečaká pol roka, či ich vôbec dovezú, a ak chcete cukor, vyberiete si, aký.

Ak chcete schudnúť, mali by ste v prvom rade úplne začať ignorovať rôzne diéty, ktoré sa ako mor šíria knihami, časopismi, aj ústnym podaním. Vlastne mor sa už ani nešíri – zostali len tie bludy.

Rôzne diétne obmedzenia ako delená strava, diéta podľa krvných skupín, či vegetariánsky ošiaľ sú skôr na úrovni viery, než odborne opodstatnených a vedecky podložených záverov.

Ak im veríte, asi len ťažko vás presvedčím o opaku. Ani sa o to nemienim pokúšať.

Pre neveriacich stačí pripomenúť, že človek je všežravec a mäso, ryby, či vajcia by mali byť normálnou súčasťou stravy.

Z energetických tabuliek si zistíte nielen to, koľko energie má tá – ktorá potravina. Dozviete sa aj zastúpenie , tukov, , vlákniny…

Dobre postavená redukčná diéta vám potom umožní často striedať rôzne druhy potravín tak, aby ste prijímali vyváženú stravu a aby bolo jedlo pestré.

Čím pestrejší jedálny lístok sa vám podarí zostaviť, tým lepšie.

Optimálnym stavom bude, ak sa vám ku každému jedlu podarí zjesť aj trocha zeleniny. Dôvod? Nebudete hladovať, hoc jedla aj bude pomenej…

 

Komentáre k článku: Pestrá strava je základom

  1. Pietro 11. augusta 2004

    S tym vegetarianstvom to nie je az take jednoznacne. Ak vynechame diskusiu o tom, ci je clovek vsezravec alebo nie, tak su aj ine dovody. Napriklad je uplne jasne, ze poda uzivi viac vegetarianov/veganov ako masozravcov, pretoze masozravec musi chovat aj nejaku zver, ktora sa tiez musi niecim zivit. Potom z toho ma maso/mlieko/vajcia, ale na vyrobu 1kg masa potrebuje asi tak 10kg obilia a to nie je velmi efektivne. Teraz to mozno nie je problem, ale moze byt, ak sa obyvatelstvo na Zemi premnozi.

  2. Pietro 11. augusta 2004

    a co take prasiatko na dedine: je krmene iba zvyskami po ludoch, obcas nejaky ten srot (pomlete obilie) ktore by nikto iny nechcel. takze vlastne pomaha likvidovat zvysky po ludoch, vsetky potraviny co kupis, su vyuzite.

  3. drgi 11. augusta 2004

    sorry, takto to malo byt:

    Pietro:
    a co take prasiatko na dedine: je krmene iba zvyskami po ludoch, obcas nejaky ten srot (pomlete obilie) ktore by nikto iny nechcel. takze vlastne pomaha likvidovat zvysky po ludoch, vsetky potraviny co kupis, su vyuzite.

  4. tomXX 16. augusta 2004

    …s tym vegetarianstvom je to uplne jednoznacne! Naco praclovek lovil mamuty a ine zvery, ked mal okolo seba plno vselijakej zeliny?! Maso nie su len klobasy, slanina a oskvarky! Rozumne pripravene maso nieje nic zle ani nezdrave (ale nerozumne pripravene je lepsie :-) ).
    Vivat vsezravci!

  5. Andrej 25. augusta 2004

    Delena strava nejako odporuje poziadavke na pestrost? Ide predsa len o to aby clovek nejedol naraz maso a zemiaky, ale maso a zeleninu a ako dalsie jedlo zemiaky a zeleninu.

    Znamemu to odporucili lekari aby sa znizila zataz na zazivacie ustrojenstvo (teda nie ako terapiu obezity), ale hmotnost sa mu znizila.

  6. Miro Veselý 26. augusta 2004

    Andrej: Delená strava človeka núti dávať pozor, čo a koľko je. Vďaka tomu sa môže dostaviť aj chudnutie, ale z hľadiska redukčnej diéty ju odborníci berú skôr s úsmevom. Taká diéta však asi aspoň nenarobí veľa škody. Ak to človek nepochopí tak, že na obed si dá 4 rezne a na večeru pol kila ryže :-)

  7. jesi 29. septembra 2004

    Delenú stravu som jedla 5 rokov.Schudla som cca 12 kíl a celé tie roky som si váhu udržiavalo.Potom ma však prestalo baviť stále sledovať čo s čím áno a čo nie.Lepšie povedané,čas od času som mala chuť zhrešiť a aj som to urobila.Postupne počas 5 rokov som naspäť pribrala 10 kíl.Takže delená strava je fajn,ale len vtedy,ak sa rozhodnete,že to bude natrvalo váš životný štýl.Ak sa vrátite k pôvodnému“nedelenému stravovaniu“,kilá sa vám vrátia.Aj keď musím priznať,že mi aj teraz často stačí k mäsu zelenina bez inej prílohy.

  8. medo 13. novembra 2004

    Ja si myslim ze princip delenej stravy je asi v tom ze mi chuti zjest na 1. krat 4rezne a 3 kopceky ryze a na druhy krat 3rezne a 2 kopceky ryze
    Ale ak mam pri delenej strave zjest na 1. krat len 7 reznov tak by mi mozno chutili tak 4-5 a na 2. krat by som bol ochotny pohltat tak 4 kopceky samotnej ryze lebo viac by mi nechutilo
    z toho je jasne ze pri nedelenej strave zjem 7 reznov a 5 kopcekov ryze a pri delenej 5 reznov a 4 kopceky ryze a to je o 20% menej a preto chudnem!

  9. Monika 22. marca 2005

    pred dvoma rokmi som na základe delenej stravy schudla 6 kíl, ale po tom ako som s nou prestala som pribrala 11 kíl, takže neviem či to má nejaký veľký význam sa trápiť, ale priznám sa teraz sa trápim znova

  10. Miro Veselý 22. marca 2005

    Monika: Nemá význam trápiť sa diétami typu delená strava. Má význam prejsť na iný spôsob života. Ale navždy.

  11. Macko 13. januára 2006

    čítam veľa komentárov na otázku delená strava, a súhlasím s tým, že ak si chceš udržať celoživotnú dobrú hmotnoť musíš sa obetovať a rozmýšľať celý život čo máš s čím kombinovať- inak priberieš. Veľmi súhlasím s tým, že človek je všežravec a mal by jesť všetko, ale ja som sa dostala na túto stánku hlavne preto, pretože ja chcem jesť všetko a schudnúť. Nepoznám však mieru a neviem ju odhadnúť. Pre mňa je to hotové trápenie. Viem, že sa to dá, ale ja potrebujem stimul na začiatok aby som vydržala jesť všetko, pravideľne a málo.
    Bola by som rada keby si mi pomohol, ďakujem.

  12. Miro Veselý 13. januára 2006

    Macko: Odporúčam na začiatok zo všetkého škrtnúť cukor, minerálky, sladké malinovky, tučné mäso, sladkosti. Pridať viac zeleniny a veľa piť. Niekedy stačí len to, aby človek začal chudnúť…

  13. Eviku 30. mája 2006

    Citát jeden naviac zo socializmu:
    Jedzte syry – budete mať sily

  14. Alina 16. augusta 2006

    veľmi by ma zaujímalo či je takáto strava správna ak si chcem udržať dobrú postavu. Môj jedálniček spočíva v tom že ja v podstate jem stále to isté cestoviny, ryža, zemiaky, zelenina , ovocie, ryby, mäso iba kuracie a zo sladkého uprednostňujem mak, orechy a jogurty.

  15. Miro Veselý 16. augusta 2006

    Alina: okrem pečiva a mliečnych výrobkov si menovala asi všetko. ale mak a orechy by som určite neradil do sladkostí :-)

  16. Alina 4. septembra 2006

    Mám k vám jednu prozbičku. Je potrebná polievka každý deň. Nerobím chybu ak ju nejedávam. Ďakujem

  17. Miro Veselý 4. septembra 2006

    Alina: nie je potrebná polievka každý deň.

  18. Libka 4. septembra 2006

    Miro, preco odporucas Eviku vynechat na zaciatok mineralky? Je mi to nejasne.

  19. Miro Veselý 4. septembra 2006

    Libka: minerálne vody nie sú určené na trvalé pitie. spravidla obsahujú sodík a ten do tela netreba tlačiť, ak na to nie je vážny dôvod. tak isto bublinky. ak netreba, netreba sa tlakovať co2. najlepšie je piť čistú vodu

  20. Tina 25. septembra 2009

    Ako je to s lakto-vegetariánmi, ktorí jedia mliečne výrobky a vajíčka. Hrozí aj u nich nedostatok nejakých živín, vitamínov, minerálov, aminokyselín… Mnohí sú vegetariánmi s presvedčenia a neprestanú s tým. Čo odporúčate pre lakto-vegetariánov, resp. na čo by si mali dávať pozor.

  21. minusdvanast 30. januára 2010

    hovríme, že chudneme a nedržíme diétu, tak prečo zrazu zmena slovníka, prečo je tu zrazu reč o dobre postavenej redukčnej diéte

  22. natalia 30. septembra 2012

    dobry den.dakujem za clanky na tejto stranke,vyborne inspiracie a vysvetlenia.aj ja sa chcem spyatat.manzel by mal prijat 15 000 kj( je vysoky,robi murara asi preto tak vela) no prave kvoli praci nemoze vysedavat pri tanieroch 5 krat denne.je mozne ze by jedol iba 3 krat za den a to 5000 kj v jednej porcii? zda sa mi to vela jedla naraz,neviem.lebo na to aby splnil tu davku kilojaulov musim mu dat na ranajky minimalne 200 gramov ovsenych vlociek.on to nema problem zjest,len ci je to v poriadku ked to zje naraz.samozrejem k tomu este mlieko aj ovocie

  23. Miro Veselý 30. septembra 2012

    natalia to treba skúsiť. ja by som skôr hľadal spôsob ako mu nabaliť niečo malé, napríklad z ovsovlokov a mlieka spraviť tyčinky a tie nech zje namiesto desiatej.

  24. majka 1. marca 2014

    dobry. chcem sa opytat, ze ci je normalne, ze ked sa zacnem viac hybat a jest zdravsie, ze vzdy priberiem? potom ma to hned odradi a vratim sa k zlym stravovacim navykom a nemam pevnu volu ist dalej. dakujem

  25. Miro Veselý 1. marca 2014

    majka ak ste držali veľa diét, tak je to normálny stav, treba telu dať čas. ale ak ste diéty nedržali, tak možno to čo nazývate zdravším jedlom možno obsahuje nejakú chybu. odporúčam, poraďte sa tu vo fóre.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: