Prečo sme tuční?

Jedlo a primeranosť jeho príjmu sa nedá posudzovať bez toho, aby sme poznali aj pohybovú aktivitu človeka. Ak sa niekto intenzívne hýbe, môže zjesť viac jedla, pretože spáli viac energie. A tu je aj problém civilizácie.

Jedlá, ktoré jedávame dnes sú "osvedčenými" jedlami našich prastarých materí. Lenže prastaré matere varili pre ľudí, ktorí strávili oveľa viac času fyzickou prácou. Dnes mnoho ľudí sedí pri počítači, jazdí autami, bývame v pohodlí. Pred pár desiatkami (!) rokov sa autami prakticky nejazdilo (aspoň neparkovali po dva rebriniaky pri každej drevenici :-) a aj počítačov sa pri poľných prácach používalo menej. Vtedy bola výdatná oveľa primeranejšia a aj potrebná.

Dnes sa minimalizuje pohyb a strava sa pritom čoraz viac koncentruje. Nečudo, že utešene tlstneme.

Ak je nadváha, či aj vašim problémom, potom veľmi pravdepodobne robíte chybu predovšetkým v jedle. Viem, možno sa vám zdá, že papáte správne a primerane. Pozrite si však, kde všade sa pri jedení dá nájsť chyba:

Priveľa jedla

Asi najčastejší dôvod obezity je prosté prejedanie sa. Nech už budete jesť akokoľvek vyváženú a kvalitnú stravu, ak jej zjete priveľa, stučniete. Tu sa, samozrejme, okamžite vynára otázka, čo to znamená priveľa jedla. Dá sa zhruba vychádzať z tabuliek Prečo sme tuční?

Nesprávne jedlo

Druhou príčinou obezity môže byť zle zvolené jedlo. Ak sa pozriete na reklamy, lákajúce ku konzumácii, vidíte presnú ukážku, ako sa jesť nemá. Sladké, alebo slané, ale vždy mastné. Keksy, tyčinky, čokoládky, bomboniéry, čipsy, kola. Občas jogurt, ale tiež sladký. Menšej reklame ale zato veľkej popularite sa tešia aj klobásky, údeniny, vyprážané jedlá, výrobky z bielej múky.

Nesprávnym jedlom takéto potraviny nazývame z viacerých vážnych dôvodov:

  • sú veľmi mastné, vysoký obsah tukov je nezdravý, vedia ku obezite – navyše spravidla ide o tuky "nezdravé" čiže nasýtené, ktoré škodia zdraviu aj bez ohľadu na obezitu
  • sú často veľmi sladké, alebo obsahujú s vysokým – dôsledky sú v samostatnom článku Glykemický index potravín
  • vzhľadom na vysokú energetickú denzitu (hustotu) sa týchto potravín dá zjesť len veľmi málo, aby človek nepribral – pri tak malom príjme potravy však už telo nedostáva základné živiny, vitamíny, minerály…

Nesprávne zloženie jedla je veľmi vážny problém, najmä ak sa pozriete, čím nechávame kŕmiť sa mladých ľudí. Ako by rodičom vôbec nezáležalo na ich zdraví. Obávam sa, že dnešní teenageri, ktorí sa nadžgávajú hamburgermi a zapíjajú to kolou, za pár rokov nebudú patriť práve ku zdravej generácii. Budú tuční a chorľaví. To že v mladosti zatiaľ nepociťujú problémy nič neznamená – mladé telo sa prispôsobiť dokáže. Lenže dokedy. Žiaľ, nečudo – dospelí svojim deťom určite nejdú práve príkladom.

Nesprávny čas jedla

Ďalším faktorom, ktorý spoľahlivo vedie ku obezite je nepravidelné jedenie. Veľká väčšina tučných ľudí vám potvrdí, že jedávajú zhruba 2 hlavné jedlá za deň. Často je to neskorý obed a neskorá večera.

Počul som, že farmári, ktorí chcú dosiahnuť rýchle priberanie ošípaných vraj prišli na to, že ak svine nechajú hladovať a potom ich nárazovo nakŕmia dosýta, majú výborné výsledky. Verím tomu, pretože presne tak sa stravujú aj tuční ľudia.

Organizmus totiž nedokáže spracovať príliš veľké množstvo jedla naraz. Ak zjete priveľkú porciu, to, čo je nadbytočné, uloží si vo forme . Ak by ste teda za deň zjedli energeticky celkom primerané množstvo potravy, ale v jednej, či dvoch porciách, priberiete. Preto je nutné jesť v pravidelných intervaloch 5 až 6 krát denne. Menšie porcie a často.

Opačným extrémom sú ľudia, ktorí jedia nepretržite po troške. Jesť po troške nie je až tak zlé, ale súčet trošiek býva príliš vysoký.

Málo vody

Tuční ľudia často pijú príliš málo vody. Ak už pijú, tak radšej sladké malinovky, čo je viac energetický príjem, ako pitný režim. Voda im nechutí. Ak ale chcete schudnúť, musíte vypiť denne tri litre vody, alebo nesladeného čaju. A ako je zvykom, nie naraz, ale pekne po pohárikoch, rozložené na celý deň.

Výdaj energie

Na opačnej strane, než jedlo stojí pohyb. Pohyb energiu míňa. Žiaľ, civilizácia speje k tomu, aby sme sa podľa možnosti nemuseli hýbať vôbec. Pohodlie domova opustí veľa ľudí len niekoľkými krokmi, aby nastúpili do auta. Tu sa v pohodlí odvezú do práce, kde v pohodlí sedia pri počítači. Taká životospráva je síce príjemná, ale aj energeticky nenáročná. Ak nechcete stučnieť, musíte veľmi málo jesť.

Žiaľ, pohodlný a pohybuprostý život má aj nepríjemné zdravotnú následky. Nepohybujúce sa svaly postupne ochabujú. Človek slabne a časom je aj odpočinok značne únavný. Potom sa pridružia zdravotné následky nepohybu – slabé svalstvo (bolesti chrbta, vysoký tlak, iné zdravotné ťažkosti) neskôr úrazy (zlá neurosvalová koordinácia).

Veľa tučnejúcich si mylne myslí, že stačí viac cvičiť a schudnú. Začnú teda chodiť na aerobik, alebo do posilňovne, no po pár týždňoch sa nič nezmení a tak rezignujú.

Žiaľ, pri súčasnej bežnej, energeticky bohatej strave, sa nedá nezmyselne vysoký energetický príjem "vycvičiť" tým, že pôjdete 3× do týždňa trocha skackať pri hudbe. Skackanie pri hudbe, prechádzky, či akýkoľvek iný pohyb je veľmi dobrý nápad, minimálne to pocítite na svojej kondícii (časom aj na zdraví). Ak však chcete schudnúť, musíte začať prísne kontrolovať svoje jedenie.

A práve na jedlo si tuční nechcú nechať siahnuť.

 

Komentáre k článku: Prečo sme tuční?

  1. zúfalá katty 11. mája 2006

    miro, chcela by som sa spýtať, či aj užívanie liekov, v tomto prípade ide o skupinu psychofarmák-antipsychotiká /konkrétne seroquel/môže zapríčiniť pribratie pár kíl navyše a či je vôbec reálne ich počas stáleho užívania liekov aj zhodiť

  2. Miro Veselý 11. mája 2006

    zúfalá katty: nepoznám seroquel (nie som lekár) ale veľa psychofarmák má okrem iného sedatívne účinky. a tým znižujú výdaj energie, čiže pri ich užívaní by sa mal škrtiť aj príjem energie. ak sa zníženému výdaju neprispôsobí príjem, obezita je v podstate nevyhnutná.

  3. Zuzka 5. júla 2006

    Mam 25kg nadváhu je mozne ze ked schudnem tak mi ostane ovisnutá koža a budem musiet ist na operáciu (odstranenie nadbytočnej kože)? Lebo som to videla v telke ako jeden schudol a ked uz nemal tolko tuku tak koža uz nebola taka natiahnuta a musel ist na tu operaciu.

  4. Miro Veselý 5. júla 2006

    Zuzka: je celkom reálne že hlavne pri veľmi rýchlom chudnut naozaj ovisne koža, potom nožík. na druhej strane 25 kíl nie je zas tak veľa, aby to bolo pre chirurga. zraz to pomalým tempom (tak za rok) a ak zaradíš aj šport, veľmi pravdepodobne nič, ako ovisnutú kožu, mať nebudeš.

  5. ivo 5. júla 2006

    Zuzka: Nepíšeš svoj vek. Moja známa má cez 50 a aj po schudnutí nemala problém s ovisnutou kožou. Ani ja som nemal. Aj pri „normálnej“ fyzickej aktivite si vie telo s týmto ľahko poradiť.

  6. zuzka 29. júla 2006

    ivo: mam 18 a snazim sa schudnut rychlo preto sa bojim(lekarov vo vseobecnosti nemam rada)

  7. Miro Veselý 29. júla 2006

    zuzka: ak nemáš rada lekárov tak sa nesnaž rýchlo chudnút.

  8. sany 26. marca 2009

    moja dcera ma 16r a bojuje s nadvahov uz dlksie vobec nepije vodu velmi jej to prikazujem je voda fakt taka dolezita pri chudnuti/.

  9. sany 26. marca 2009

    Ahoj Miro neviem co mam robit s mojuou dcerou chce schudnut ale uz je z toho zufala bojim sa ze si nieco spravi prosim poradil by si nam neako co mam robit aby bola stastna ma otca tlsteho a celkom sa na neho podoba je to fakt genetika?

  10. Miro Veselý 26. marca 2009

    sany je to strava. genetika môže mierne zľahčiť priberanie, ale rozhoduje to, čo papá

  11. minusdvanast 30. januára 2010

    sany , no ono to je niekedy zo strany dieťaťa aj vynucovanie si pozornosti, vie
    že može vami takýmto spôsobom manipulovať, ale isto si nerobí sama stravu,, takže je dosť vo vašich rukách ubrať na energetickej hodnote tukov, cukrov a soli, pridať vlákninu a vodu a prehovoriť manžela na pohybové aktivity, ktoré by dcére nepripadali vnucované

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: