O vašej váhe rozhodujú raňajky

Raňajky a večera sú dve kľúčové jedlá dňa. Často rozhodnú, ako budete vyzerať. Princíp je veľmi jednoduchý. Ak sa riadne naraňajkujete, významnou mierou tým bránite priberaniu. Prečo? Pretože po dobrých raňajkách budete nasýtení a môžete sa pustiť do práce. Možno si dáte desiatu a možno až obed, ale dobré raňajky vaše telo zásobia živinami. Popoludní niečo ešte spravíte a môžete ísť domov. Nejaká ľahšia večera a ste vybavení. Keby ste šli v tomto režime, nie je žiadny vážny dôvod priberať. Teda 3 jedlá so striktnou pravidelnosťou každý deň. Ideálne ak si pritom na desiatu a olovrant dáte niečo pod zub, je to len výhoda. Kto to chce presnejšie: každé 3 hodiny trocha jedla.

Týmto spôsobom sa do vášho tela dostáva energia zhruba rovnakým tempom. Veľa z toho, čo zjete sa spotrebuje na prácu a pohyb.

Čo ak vynecháte raňajky?

Teraz sa pozrime na iný, veľmi častý scenár. Čo ak vynecháte raňajky? V praxi to znamená vo veľkej väčšine prípadov, že sa už dopoludnia asi nenajete. Najmenej do obeda. To, samozrejme, tučnejší človek vníma s uspokojením ako určitú „hladovku“. Nejem = chudnem. Má pocit, že takéto príjemné predpoludňajšie kalorické priškrtenie určite pomôže schudnúť. Žiaľ, v praxi to nefunguje.

Neraňajkujete? To znamená, že celé dopoludnie idete z rezervy. To je signál na spomaľovanie metabolizmu, aj celkového výkonu. Ak si potom dáte aspoň obed, je to dobré, ale energetický mínus tým neškrtnete. Ani v prípade, že obed bude silnejší, než by mal byť. Ak zjete „silný“ obed, spomalené telo si z neho časť uloží do . Pre istotu – veď doteraz bol hlad.

Ako sa blíži večer, je to stále horšie. Únava plus pocit hladu a často energetický mínus je to, čo si donesiete domov. Teraz by mala nasledovať ľahká večera. Ale po celom dni ste tak vyšťavení, že telo si vynúti, aby to bola večera silnejšia. „Veď som sa celý deň držal, trocha si snáď pridať môžem!“ To si človek pomyslí a už kladie na tanier viac, než by mal. Lenže ani večera telo zvyčajne neuspokojí a neskôr asi ešte pôjdete niečo zmaškrtiť na stojáka pri otvorenej chladničke.

Týmto spôsobom sa priberá. Osvedčilo sa to aj u ošípaných aj ľudia tak fungujú. Možno aj vy poznáte ten pocit, že cez deň ste hladovali a to vám dáva pocit, že máte právo večer si dopriať nejakú výnimku. Veď sa to „zmestí“ aj do „matematiky“ ak počítate kalórie. Áno, matematicky to klapne presne. Ale metabolicky to nesedí. Prečo?

  • Dlhšia pauza cez deň v ktorej je hlad.
  • Potom odrazu viac jedla, než aktuálne treba a než telo vie spracovať.

Telo totiž nedokáže spracovať neobmedzené množstvo potravy. Ak sa prejete, trocha priberiete. Pritom nemusí nutne ísť o nejaké obžerstvo typu pol husi s kapustou, 12 knedľami, dvoma krémešmi a štyrmi pivami. Problém bude aj keď si dáte len o niečo málo viac, než treba. Akonáhle ste v „pluse“ v tej chvíli telo nemá na výber. Bude priberať. Aj keď si dáte to najzdravšie možné jedlo. Napríklad knackebrot, tekvicový olej s cesnakom a tofu sú vhodná a chutná kombinácia. Ak ale zjete pol balíka chlebíkov s pol deci oleja a celé tofu, už toho je tak veľa, že priberiete. Smola.

Všimnite si, že predstava, že niekto zje celý knackebrot, pol oleja a možno aj celé tofu sa zdá skoro nemožná. Ale dať si vepřo – knedlo – zelo tak je to zhruba to isté, pokiaľ ide o obsah živín. Ešte si aj dupľu možno dáte.

Problém však bude aj energeticky správne množstvo jedla ak je zložené z nevhodných živín.

Tento problém majú ženy, ktoré rátajú „kalórie“

Je zlý nápad pozerať sa len na celkový obsah energie v jedle. Dáte si nejaký limit, že jedlo môže mať najviac 350 kcal. Čokoládová tyčinka, alebo nejaká iná sladkosť? Energeticky to sedí. Zjete ju? Bude priberať. Aj keď kaloricky by vaša bola v poriadku. Také jedlo však obsahuje veľa tuku, veľa cukru. Málo a takmer žiadne mikronutrienty. (Vitamíny, minerály a podobné užitočnosti.)

Takže čím menej zjete ráno, tým viac, častejšie a ľahšie si potom cez deň doprajete rôzne drobné výnimky. Spravidla sú to rôzne „sladké momenty“, drobné „výnimky“. Vinou mierne spomaleného metabolizmu sa potom aj malá sladká chvíľka s čokoládovou trubičkou plnou transmastných tukov (viem, v reklame sľúbili, že je to plnené láskou) môže zmeniť na pár miligramov tuku niekde vo vašom bruchu. Nie na veľa tuku! Možno hovoríme o štvrtinke gramu. Ale je to ako sporenie. Denne gram či dva a za pár rokov máte brucho ako skúsený pivár.

Preto je potrebné jesť pravidelne, po menších dávkach a vo vhodných pomerochživín. Ešte slovo k tým pomerom.

  • Bielkoviny sa na tuk veľmi meniť nezvyknú. Ak ich zjete viac, ako treba, aj tak máte problém. Nútite tak telo, aby sa ich zbavovalo. Je to záťaž. Telo nevie bielkoviny uložiť. Preto ich musí rozložiť a tie, ktoré nepotrebuje musí spracovať ako odpad. Pritom vzniká veľa zbytočných látok, napríklad čpavok. Aby rozklad bielkovín bežal, telo potrebuje napríklad vápnik. Ten berie z kostí… Preto je dobré príjem bielkovín nepreháňať. Uľahčíte tým prácu najmä svojím ľadvinám.
  • Sacharidy sa môžu na tukové zásoby premieňať tým ľahšie, čím sú „sladšie“. Viac v sekcii o glykemickom indexe potravín. Ak zjete sladkosť, tak to má za následok že sa v tele vylúči inzulín. Ten sa postará o to aby sa cukor (viem, glukóza) z krvi čo najrýchlejšie napchal do tukových buniek. A ste presne tam, kde ste nechceli byť. Ak ale zjete fazuľu, alebo cícer, tak tento proces sa ani nenaštartuje. Kým sa totiž komplexné sacharidy pomaly rozštiepia aby z nich telo tú glukózu nakoniec vycicalo, trvá to dlho a do krvi sa cukor dostáva len po malých dávkach. Tie sa navyše spália pri práci, alebo v pohybe.
  • Tuky sa do tukových zásob môžu uložiť celkom ľahko. Nemusia sa na nič meniť ani transformovať. Ak teda vaša strava obsahuje priveľké množstvo tuku, je priberanie pre telo celkom bezproblémové. Najmä ak sú to nasýtené tuky…

Takže to bol bleskový prehľad ako sa živiny menia v tele na zásoby a splodiny. Je preto výhodné, ak zjete také jedlá, ktoré

  1. Sú pravidelné a vo vhodnom, relatívne malom množstve (radšej sa o málinko podjedzte, ako prejedzte – to platí aj pre zdravých!)
  2. Majú pre telo optimálne zloženie bielkovín, sacharidov a tuku
  3. Obsahujú aj zeleninu a ovocie, ktoré zvýšia objem potravy, spomalia vstrebávanie (časť potravy sa potom vďaka vláknine nemusí ani celkom stráviť a len prejde telom.)

Takže ak svoj deň naštartujete dobre zvolenými raňajkami a pokračujete pravidelnými dávkami jedla, vaše telo má stále prístup ku energii a ku živinám. Nemá preto dôvod priberať a nemá dôvod hlásiť stav paniky typu neodolateľnej chuti na sladké.

Čo raňajky v iných výživových smeroch?

Sú odborníci na výživu, ktorí odporúčajú aj iné výživové modely pokiaľ ide o raňajky. Zvlášť známe smery sú asi tieto dva:

  • Neraňajkovať vôbec, ale piť namiesto toho vodu celé predpoludnie. Vychádza sa z predpokladu, že pračlovek tiež nemal chladničku a mikrovlnku. Ráno sa zobudil a išiel na lov. Najedol sa teda až v priebehu dňa tým, čo si nazbieral. Tento koncept znie logicky. Nie som si však istý, ako sa dá pretaviť do reality panelákového sídliska. Ak naozaj budete jesť po troške až od obeda, budete stále v pohybe a skončíte rozumne zvolenou večerou, asi to môže fungovať. No mali by ste zostať štýlovo čistí – pračlovek nemal televízor a ani čipsy. Zvládnete to? Ja nie. Skúste si to, ak vám taký režim bude vyhovovať, pokojne ho využívajte. Ale ak sa chcete stravovať ako pračlovek tak vám radím aby ste aj minuli toľko energie, ako keby ste si potravu zháňali ako v divočine. (Nie, zohnúť sa po lupienky do nižšieho regála nie je cvičenie, aj keď tým zaťažíte chrbtové aj brušné svaly.)
  • Ďalší koncept, ktorý môže dávať zmysel vychádza z praxe kulturistov. Zistili, že ak do pol hodinky po zobudení ako raňajky zjete asi 30 gramov bielkovín, malo by to „nakopnúť“ . Má to naštartovať hormonálne procesy, ktoré pomáhajú „zobudiť tukový metabolizmus“ (všimnite si tie sladko znejúce magické formulky, ktoré dokážu otvoriť nejednu peňaženku). Aj tu sa dá predpokladať, že tento prístup má svoje opodstatnenie. Vyskúšať to môžete, ale neriešil by som to vajíčkami na slaninke. Skôr bielkovinami pre kulturistov a podľa možnosti vagónom zeleniny.

Podobných alternatívnych smerov pre raňajky je veľa. Vy si vyberte, ktoré vám sedia. Asi tušíte, že teraz by mohlo nasledovať nejaké odporúčanie z praxe. Áno. Každému sedí niečo iné a teraz vám dám 3 rôzne varianty, ktoré sa na raňajky osvedčili mne.

Konkrétne odporúčania pre raňajky

Tu môžete začať a nemal by to byť úplný krok do prázdna:

Raňajky vločkového typu

Absolútnou klasikou, ktorou asi nič nepokazíte by mohli byť ovsené vločky so škoricou. Ale pozor – hovoríme o pomerne malom množstve vločiek! Menšia hrsť, najmä ak máte problém s priberaním, tak si na to dávajte pozor. K tomu hrsť zmesi orechov a trebárs nízkotučný jogurt. Neublíži hrsť ovsených otrúb. Navýši množstvo vlákniny. To sú pomerne výdatné raňajky. Najmä ak nezabudnete na riadnu porciu zeleniny či ovocia k nim.

Mne sa trocha neosvedčili – chutí mi to a tak mám tendenciu v čase si postupne zväčšovať porciu hlavne o vločky. To však od určitej dávky vedie k priberaniu, pretože cez deň pracujem na počítači a nie fyzicky. Viem, chyba.

Raňajky semenovo – kozmonautského typu

Aj tento druh raňajok mi chutí a ak za zväčšujú porcie, môžete z nich priberať. Ale patria k tomu najsýtejšiemu čo poznám. Po týchto raňajkách si na jedlo spomeniem až pred obedom a dodajú príjemnú dávku živín a energie.

Asi hrsť ľanových semien a maku zomeliem v mlynčeku na kávu. Alebo akokoľvek inak. Do toho nasypem trocha bielkovín pre kulturistov. Je to hlavne pre lepšiu chuť. Dá sa to nahradiť nízkotučným sušeným mliekom, ale nie veľa. Síce by tam veľa mlieka spravilo super chuť, ale aj super výkrm. Osladím lyžičkou stévie. Trocha vody a vznikne hustejšia kaša. Ak dáte vody málo, vznikne hustá hmota a z nej môžete obalením v kokose vyrobiť niekoľko guľôčok. Niečo ako . Ideálne na výlety. Dajú sa pekne skladovať v mrazáku.

Ak chcete, môžete pridať aj kakaový prášok, ale radšej voľte niektorý kvalitný. V hypermarketoch často predávajú skôr lacnejšie kakao, ktoré nemá veľmi zaujímavú chuť ani keď ho dáte do misky celé.

Raňajky musli typu

Trocha , trocha orieškov, zalejte trochou mlieka. Pod pojmom trocha sa rozumie asi tak hrsť, aj keď mlieko nemusíte merať pomocou hrsti. Ak máte na výber, voľte mlieko sójové. Dá sa vyrobiť aj doma, ak na to máte prístroj. Žiaľ, tieto mašiny za veľa nestoja ale veľa stoja. Kupované sójové mlieko môžete zohnať dnes už bežne v cene, ktorá nemusí vždy spôsobiť náhlu mozgovú príhodu.

Pokiaľ práve nechudnete, môžete do misky prihodiť aj nejaké tie hrozienka či sušené slivky. Ak chudnete, tak len lakomo.

Zhrnutie…

O tom, či budete chudnúť rozhodnú raňajky a večera. Rozhodne sa to takto:

  • Ak nebudete raňajkovať, skoro bez výnimky vás to donúti pri večeri a po nej zjesť viac, než by bolo vhodné.
  • S dobrými raňajkami a jedlom cez deň vás večera síce poteší, ale ľahko sa ovládnete a zjete jej primerané množstvo.

Celodenné jedenie je odkaz vášmu metabolizmu, že môže nechať všetky procesy v norme a že nemusí ukladať všetko čo sa dá do tukových zásob.

 

Komentáre k článku: O vašej váhe rozhodujú raňajky

  1. IG 29. júla 2004

    Ahoj vsetci,
    toto je svata pravda. Ale bohuzial je to prave to co vsetci (takmer-aby som neurazil) porusujeme.
    Ranna kavicka, cigaretka a sup do kazdodenneho pracovneho stresu. Bohuzial aj moj pripad.

  2. - 3. augusta 2004

    Ja mam iny problem. ked neranajkujem, nie som hladny aj do 14.00hod (podla toho kedy vstanem).
    Ale ak sa naranajkujem o 8.00h, okolo 12.00 som „pripraveny“ na vydatny obed.

  3. Miro Veselý| 4. augusta 2004

    – áno, toto potvrdzujem, aj ja som tak fungoval. Napriek tomu sú raňajky potrebné, inak človek zožerie okolo dvanástej obed aj s príborom. Plus organizmus šetrí.
    Otázka znie, prečo nie ste ráno hladný. Ak je to od nočného jedenia, tak potom ste na najlepšej ceste k priberaniu.

  4. Andrea 4. augusta 2004

    Ale ak večer predtým od 18:00 nič nejem,ráno sa zobudím a nie som vobec hladná.Mám sa nutit jest?

  5. Miro Veselý| 4. augusta 2004

    Andrea: Áno, núťte sa. Netreba veľa, stačí zopár stovák kJ… :-)

  6. Jožo 18. decembra 2004

    mám jednu knihu – volá sa Lexikon populárnych omylov. Tam je celkom pekne vysvetlených pár mýtov. Okrem iných aj mýtus o nevyhnutnosti raňajok (ale aj mýtus o tom, že večer sa nemá jesť). Telo má svoje biologické rytmy a prísun potravy je vecou ich zladenia. Ak niekto nie je zvyknutý jesť ráno, jeho rytmus je posunutý, nič zlé sa tým však nedeje. Doporučujem knihu zohnať, človek sa tam dočíta kopec zaujímavých vecí z rôznych oblastí – aj s kopou odkazov na zdroje odkiaľ autori čerpali.

  7. hefi 29. marca 2005

    Ja zvyknem na raňajky len vypiť čaj a celé doobedie jem len ovocie. Je to správne, alebo nie?

  8. Miro Veselý 29. marca 2005

    hefi: Veľmi nie. Lepšie by bolo trocha bielkovín pojať…

  9. Re Jožo 29. mája 2005

    Aj moje telo ma svoje biologické rytmy, jeho rytmus je posunutý, nič zlé sa tým nedeje ibaže mám 114 kíl…

  10. ivo 25. septembra 2005

    Je logické aby sme telu dali energiu vtedy keď ju potrebuje a je ju aj schopné spáliť, teda ráno a cez deň. Jedávať po 19. znamená priberať. (Pokiaľ nie ste kulturisti. Tí veria že im v noci rastú svaly a dávajú si pred spaním tzv. druhú večeru.)

  11. januska 25. marca 2006

    moj jedalnicek je asi takyto, rano vypijem hrncek vody, potom zjem jedno jablko, tak idem do prace asi 4Omin peso, a tak od 8.30 do 11am jem len 2 jablka, a mozno 3 banany, taak o 13hod mam obed, ryza so zeleniniu, alebo cestoviny, alebo zemiaky a tak o 18hod mam veceru tiez ryza, alebo cestoviny, alebo zemiaky, a nejake to ovocie opat
    je to spravne?

  12. Miro Veselý 26. marca 2006

    januska: nerád formulujem negatívne veci, ale je to úplne celkom zle. Kopa ovocia, žiadne raňajky, minimum bielkovín, tipujem, že skoro žiadne tuky… Takto si ublížiš a ešte aj priberieš. Mrkni na tento článok, ako sa zostavuje jedálniček:
    http://www.chudnutie-ako.sk/dieta/priklad-vypoctu-jedal-na-den.php

  13. Anonym 26. marca 2006

    januska – a maso kde ostalo? si vegetarian? a dobre a hodnotn ranajky nic? ved je to zaklad dna, ktorym sa startuje metabolizmus;)

  14. duky 26. marca 2006

    ivo – kulturisti tomu nielenze veria, oni dokonca vedia ze sval po zatazi rastie 48/24 h, zavisi od velkosti svalovej partie. preto jedia na noc mnozstvo bielkovin, lebo vedia, ze telo buduje svaly aj pocas toho spanku.

  15. Miro Veselý 26. marca 2006

    duky: prípadne ak sa v noci prebudia, kopnú do seba pripravený bielkovinový koncentrát. Inak dobrý nápad, idem hneď do seba jeden kopnúť. :-))

  16. igor 27. marca 2006

    Pri trenovani sa svaly poskodzuju. Nerastu. Svaly, alebo svalove vlakna sa zacnu „opravovat“ v case odpocinku. Je to tak. Dokonca to plati aj pre tych, co tomu neveria :-) A co je mnozstvo bielkovin, je otazke. Ja by som povedal, ze jedia primerane mnozstvo bielkovin. Bielkoviny vo velkom mnozstve vazne poskodzuju ladviny, takze pozor na bielkovinove koncentraty ak nemate spocitane, kolko ste ich uz prijali a neviete, kolko ich prijat mozete.

    Cital som jeden rozhovor so vzpieracom a ten hovoril, ze naposledy sa naje o 0900 alebo 1000 a potom sa zobudi okolo 0300 so smrtelnym hladom a tak si musi dat nejake to kurciatko…

  17. mei-hai 2. augusta 2006

    chcem vediet viac
    ale yiadne dohady

  18. fazulka 3. augusta 2006

    mei-hai: Keď chceš vedieť viac, šup ho do diskusií a pýtaj sa konkrétne otázky. A úplne najlepšie bude, keď si najprv čo-to zo starších diskusií prečítaš. Nebudú Ti musieť odpovedať na otázky, ktoré už boli mnohokrát zodpovedané.

  19. Alina 16. augusta 2006

    môj jedálniček je asi takýto: ráno zjem 2 ks.chleba s rybami k tomu zelenina. Potom nejake to jablko pred obedom. O 12-tej zjem obed vačšinou špagety polievky málokedy zjem. A posledné jedlo je o pred 17-tou. A to zjem niečo z obeda alebo jogurt. Prípadne večer si dám jablko. Chcem vedieť od vás radu či je to správne. Vopred vám ďakujem.

  20. Alina 16. augusta 2006

    ešte k tomu predošlému chcem dodať, že intervali medzi jednotlivými jedlami sú 4 hodiny a takto to vždy dodržiavam. Mäso nejem iba kuracie. Ďakujem

  21. Miro Veselý 16. augusta 2006

    Alina: Vyzerá, že to je veľmi zle navrhnuté jedenie, radím najskôr si prejdi celý tento web, až potom chudni. Jednou vetou sa radiť nedá

  22. Anonym 17. augusta 2006

    Je vhodné na raňajky konzumovať rybu?

  23. Miro Veselý 17. augusta 2006

    Anonym: pokojne, ak ti chutí. dpolň k nej trocha zeleniny, kúsok chleba. Aj sacharidy treba papať.

  24. Anonym 21. augusta 2006

    Je vhodné použiť med? Namiesto cukru

  25. Miro Veselý 21. augusta 2006

    Anonym: med = cukor. je vhodné použiť cukor? nie.

  26. Sima 27. augusta 2006

    Ja na raňajky sa najem vždy najviac.Chcem vedieť či je to správne. A potom v priebehu dňa už pomenej. Ďakujem

  27. anna 27. augusta 2006

    Sima: podľa toho čo je to najviac, zjesť napríklad dve tretiny celodenného príjmu na raňajky to nie je dobré, ale zjesť niečo viac ako 1/5 tak to môže byť, čím najväčšia rovnomernosť počas dňa, tým lepšie

  28. Amy 4. septembra 2006

    No ja som ranajkám pripisovala veľký význam a váhu som mala stále rovnakú. Teraz na ranajky čas nemám, k jedlu sa dostanem až okolo šiestej večer, to sa nacpem a aj tak som schudla na moju ideálnu váhu. Je to divné?

  29. Miro Veselý 4. septembra 2006

    Amy: hlavne je to nezdravé. možno máš veľa stresov, veľký výdaj, ale v dlhodobom pohľade taký režim škodí zdraviu.

  30. Mima 12. septembra 2006

    Oplatí sa na raňajky jesť kukuričnú kašu? Ja ju zviknem jedávať buď na sladko alebo aj na slano zo syrom.

  31. Miro Veselý 12. septembra 2006

    Mima: neviem či nie je príliš energeticky výdatná. občas nepoviem, ale určite k tomu veľa zeleniny a trocha oleja

  32. Matik 21. septembra 2006

    JA jem absolutne vsetko na co mam chut. Sladke, slane tucne, menej tucne, ale po 17 tej uz nic. A mozem povedat ze sa citim skvele a uz roky mam stabilnu vahu. Pri vyske 173cm 62kg. A je to ok.

  33. zizi3112 22. októbra 2006

    Ahojte, ako hľadám, tak hľadám nič o BEBE keksoch…:-/, rada by som sa opýtala na ne, či sú naozaj tak nevhodné na raňajky..hmm?, ďakujéééém

  34. anna 22. októbra 2006

    zizi3112: cez vyhľadávanie vo fóre si zadaj „bebe“ a nájde ti všetky príspevky, kde sa o nich píše

  35. Marcela 27. októbra 2006

    Mám veľmi rada mlične výrobky a preto sa pýtam či je vhodné jesť jogurtové mlieko alebo sladené kefírové mlieko z obsahom 400 ml.Viem,že je toho veľa ale zas to neuškodí raz do týždňa.

  36. Miro Veselý 27. októbra 2006

    Marcela: kyslomliečne výrobky sú ideálne aj denne. pri chudnutí ale neradím vsiaknuť naraz celý téglik len tak – iba ak počítaš s tým energetickým príjmom. neodporúčam piť sladené

  37. gunner 28. októbra 2006

    doporucujem tzv. tibetsku hubu, z ktorej sa vyraba domace acidko. z klasickeho krabicoveho mlieka. viaceri potvrdili, zevraj to ma dobre, aj antialergenne ucinky.

  38. verca 18. novembra 2006

    Ja jem stále. trrrrrr :))

  39. adka 25. decembra 2008

    ja sa chcem spytat ci je dobre jest na ranajky cornflakes s jogurtom a potom nejaky banan a jablko,to su moje ranajky…su spravne ?a chcem sa spytat ci su cornflakes (bona vita) idealnou stravou,ci su zdrave…niekde som pocula ze to neni dobre jest…

  40. adka 25. decembra 2008

    este si k tomu zvyknem prisypat za lyzicu lanovych semiacok….

  41. 40ročný pako 22. januára 2009

    Ráno pijem bylinkový čaj, potom keď dostanem hlad jem ovocie.
    Na desiatu biely jogurt, niekedy s celozrnným pečivom.
    Na obed prevažne zeleninové jedlá, ryby alebo strukoviny. Keď mäso tak v malom množstve ale kvalitné si dám až na olovrant, alebo večeru. Keď alkohol, tak suché víno.
    V priebehu dňa sa cítim oveľa lepšie ako keď som si dával výdatné raňajky. Aj s nadváhou som prestal mať problémy.
    Čo vy na to?

  42. Tinka 18. marca 2009

    ahojte:)…ja mám taký problém, že ked som v škole tak by som stáále len jedla, aj ked nie som hladnáá, potom doma zjem obed okolo tretej-pol štvrtej a potom už väčšinou nejem…..viem, že to asi nieje moc dobréé:)…..a vôbec nejem zeleninu, to asi tiež nieje dobré…ale zato na ranajky sa vždy snažím najesť….

  43. petrak 5. mája 2009

    Uplny suhlas, ak zvykneme jest v noci a este sa poriadne napraskame,
    je uplne jasne, ze rano ani nepomyslime na jedlo. Celu noc nam zaludok travil potravu, zobudime sa neoddychnuti. A vacsina ludi sa cuduje potom, ze rano nema chut ranajkovat.

  44. Vortex 22. mája 2009

    velmi dobra stranka,krasne vsetko povedane

  45. ivana 20. júla 2009

    Velmi jednoducho a zrozumitelne napisana stranka.ja som si roky myslela, ze jem zdravo a nechapala som presne z coho tak ryclo priberam.
    Nedokazem sa prinutit ranajkovat, nechuti mi rano jest a nechodim spat prejedena.

  46. karol 13. augusta 2009

    co obsahuju musli zlozenie

  47. susie 27. septembra 2009

    mam otazku je na ranajky vhodne dat si to od bona vita dobra vlaknina? a co ta s 30% ovocia?? davam si len 30g a do jogurtu alebo ovseneho mlieka, pripadne ovocie (ak sa nejedna o tu s ovocim). nejem to kazdy den, ale predsa len by som chcela vediet, ci je to vhodne. a ako je to s bebe keksami a emco susienkami?? su vobec vhodne, alebo nejest aj tie? a tycinky typu corny linea?? dakujem :)

  48. minusdvanast 30. januára 2010

    biologické rytmy tela sme úspešne odstránili ešte v detstve, tak ako nám ich odstránili naši rodičia a komu sa aspoň niektoré podarí získať tak má životné šťastie

    naďalej v tom úspešne pokračujeme, letným a zimným časom napríklad, pracovnou prestávkou bez ohľadu na dlžku cestovania do práce, zmenou zamestnania, niekedy chceme, niekedy musíme, ale telo nezabúda, žiadna bunka nezabúda, s vystresovaným zamestnancom sa ľahšie manipuluje, vystresovaný zamestnanec je lacnejší a viac míňa a keďže na iné ako na potraviny, drogériu, nejaké hadry, mobil a nájom nemá tak míńa tu a výsledok priberá a znovu míňa ak ešte má z čoho na prípravky na chudnutie, na fitness, na chirurga

    takže komu vyhovuje, že sme prišli o svoje biologické hodiny stojí otázka a keďže sme si ich nechali vziať, tak nenariekajme na biologické rytmy

  49. KATKA 7. februára 2012

    Dobry den. Chcela by som sa spytat co by som mala zmenit na svojej strave. Po prebudeni si dam jablkovy ocot s vodou. Na ranajky, cca po hodine, bezne zjem jedno jablko alebo dva-tri ryzove chlebiky. Viac do seba nedostanem pretoze napriek tomu, ze som mala lahku veceru som rano neni vobec hladna. Na obed sa snazim vybrat si nieco lahke, takze bud masko so zeleninou alebo ryzu, zemiaky so zeleninou. Obcas samozrejme aj nieco nezdravsie. Napriek tomu, ze obed nie je velky, citim sa po nom strasne najedena a dostanem do seba dalsie jedlo najskor po 4-5 hodinach. Na veceru si vacsinou zarobim biely jogurt s vlockami, roznymi semienkami a orieskami. Co robim zle? Dakujem.

  50. Anika 26. augusta 2013

    Moj jedalnicek je asi takyto: rano po prebudeni pohar az 2 cistej vody,zeleny caj-do dvoch hodin ranajky:ovsene vlocky+skorica+jablcna vlaknina+ovsene otruby+lanove semiacka/slnecnicove semienka/susene marhule 2ks-niekedy aj ovocie ako banan alebo broskyna.na desiatu jablko,obed zeleninova polievka,niekedy aj druhy chod losos brokolica cuketa,alebo sosovica s ryzou popripade vajicko .olovrant salatova uhorka ladovy salat tofu,vecera biely jogurt tami a ovsene otruby s bebe dobre rano obcas ,pocas dna 2-2,5l vody a 4 salky caju ,medzi jedlami 3 hodiny odstup.165cm/ zé 62 kg 49-50 uz asi rok.robim nieco co by som nemala? prosim o radu dakujem pekne =)

  51. Miro Veselý 26. augusta 2013

    Anika ak máte pás značne pod 80 centimetrov, tak robíte všetko správne. Ak je brucho väčšie tak to treba riešiť. podľa výšky a váhy ťažko súdiť.

  52. Anika 26. augusta 2013

    pás mam 63cm.ale nedrzim dietu nepotrebujem schudnut len si udrzat vahu =)

  53. Miro Veselý 26. augusta 2013

    Anika s takým číslom sa naozaj netreba veľmi trápiť. Mnohé by vám ho závideli. Odporúčam vám prejdite si knihu zdravá výživa (Václava Kunová) a ak k tomu nezabudnete na šport, tak ste za vodou.

  54. Anika 26. augusta 2013

    Tak pohyb mam pravidelny +4krat do tyzdna fitness a joga,ale najviac ma trapi oblast brucha,ne a ne ho vyformovat neviete o by pomohlo? inac mam 23 r..a dakujem tu knihu si pozriem.

  55. Miro Veselý 26. augusta 2013

    Anika brucho samotné sa veľmi nedá ovplyvniť. Ak tam je rast, tak opatrne so sladkosťami. V tomto radím konzultovať trénera alebo lekára, lebo naslepo vám neporadí nikto. ak ale cvičíte pravidelne tak s vhodnou stravou to pôjde preč. Ak ide o tuk, pridajte trocha kardio cvičenia.

  56. Anika 26. augusta 2013

    Nerastie je stale rovnake ,ale ked sa najem tak je dost nafuknute nieviem co by pomohlo ,sladkosti su u mna tabu,ked mam chut dam si horku 86% cokoladu,….kardio skusim

  57. Miro Veselý 26. augusta 2013

    Anika opakujem, posúdiť trénerovi. Možno máte perfektnú postavu a trápite sa zbytočne nejakým „nafúuknutým“ bruchom. Ak sa do žalúdka niečo vloží, je jasné, že sa brucho o to zväčší.

  58. Anika 26. augusta 2013

    Asi mate pravdu,dakujem pekne za odpovede =)

  59. michaela 31. januára 2016

    ahojte, ja jem celkom fajn:
    raňajky- nejaké celozrnné pečivo s rajčinami
    desiata- ovocie
    obed- s ním príliš spokojná nie som, keďže jedávam v školskej jedálni a doma sa rodina nechce prispôsobiť, ale ak už teda musím zjesť to, čo je, tak toho zjem dajme tomu polovicu
    olovrant-väčšinou nič, nie som hladná
    večera. mrkvovo jablkový šalát s citrónovou šťavou

    ale chcem sa spýtať, že kedy sa vlastne má čo jesť. čítala som, že sacharidy je lepšie na raňajky a pred pohybom, bielkoviny na večeru ale nikde neviem nájsť čo s tukmi! kedy ich vlastne jesť?

  60. Miro Veselý 1. februára 2016

    michaela odporúčam vôbec neriešte kedy sa čo „má“ jesť. najjednoduchšie bude ak v každom jedle zjete všetky živiny spolu a nemusíte sa trápiť. Sú názory že na raňajky treba veľa bielkovín a iní autori zas radia veľa sacharidov. ďalší vám odporučia neraňajkovať a dať silnú večeru a vy sa z toho potom môžete zblázniť. jedzte tak, aby vám chutilo ale strava ktorú ste popísali vyzerá ako niektorá z časopisových diét. takým spôobom si akurát spomalíte metabolizmus. v kalkulačke BMI na tejto stránke si vyrátajte podľa výšky váhy a veku koľko zhruba máte zjesť a podľa tabuliek s príjmom si urobte pár dní kontrolu, či to aj zjete.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: