Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Vážte sa. Občas!

Meranie podľa hmotnosti tela

Odhady založené len na hmotnosti nebudú presné. Neberie sa do úvahy stavba tela. Párkrát sa odvážte, aby ste vedeli, koľko vážite na začiatku chudnutia a toto číslo si aj s dátumom niekam zapíšte. Tiež si odmerajte obvod pása. Neodporúčam vám, aby ste sa vážili či merali denne. Nie je to potrebné. Len by sa vaša pozornosť zbytočne upriamovala na váhu a jej kolísanie by vám mohlo robiť zbytočné starosti. Niekomu vyhovuje denné sledovanie váhy. Ak vás to motivuje, potom to robte. Ja sa vážim raz za týždeň. Čo sa s telom naozaj deje aj tak uvidíte až na ploche mesiacov ako trend.

  • Pondelok a utorok ráno sú najtvrdším testom na váženie – počas víkendu najčastejšie robíme diétne chyby. Z nudy, z bohatej ponuky na návštevách a podobne. Piatok alebo sobota ráno vám dá asi príťažlivejší pohľad na priebeh chudnutia. Cez týždeň sa väčšine ľudí čo chudnú ľahšie dodržiavajú všetky odporúčania.
  • Pred a počas menštruácie výsledky váženia neberte do úvahy vôbec. V tele je viac zadržanej vody. To sa odrazí na váhe, no neznamená to neúspech v chudnutí.
  • Ak ste deň alebo dva pred vážením jedli výrazne slané jedlá, vaše telo na to zareaguje zadržaním vody. Váha ukáže vyššie číslo. To neznamená, že ste pribrali. O deň – dva sa hmotnosť vráti do normálu.
  • Ak začnete cvičiť, začnú vám rásť svaly. Vaša hmotnosť nebude ukazovať len to, čo sa deje s tukom. Rastúce svaly zvýšia vašu hmotnosť. Môže sa stať, že budete chudnúť, váš pás bude čoraz menší, ale kilá na váhe sa hýbať nebudú. To je ideálne chudnutie! Ubúda a pribúda aktívna hmota. Ak cvičíte, váhu si radšej nevšímajte. Už mnoho ľudí podľahlo mylnému dojmu, že ak váha stúpa treba obmedziť jedenie. Jedzte ďalej primerané množstvo jedla a pokračujte!

Vážte sa ráno, nalačno a nahí

Nahí preto, že podľa ročného obdobia má človek na sebe rôzne šaty a tie môžu pokojne spraviť rozdiel dvoch až troch kíl. Aj pyžamo, ak ho máte ráno ešte trocha spotené môže byť ťažšie, ako večer.

Pred vážením si môžete ostrihať nechty na rukách a nohách, odlakovať nechty. Očistiť pleť, nekrémovať. Oholiť sa (tvár, pod pazuchami a všetko, čo sa holiť dá), umyť si zuby. Nezabudnite sa vysmrkať a trocha vyplakať. Na WC zo seba vytlačte všetko, čo sa dá. Zložte si retiazky, prstene, piercing, okuliare. Nech ste pred vážením čo najľahší.

Vážte sa. Občas!

Odporúčam: vážte sa s rozvahou. Neberte výsledky váženia príliš vážne. Vážne berte len obvod pása.

Vyberte si váhu

Digitál, alebo analóg? Pojem digitálna váha vzbudzuje rešpekt, ilúziu vysokej presnosti. No aj digitálna váha je len bežnou váhou, akurát má výstup vyvedený nie na „ručičku“, ale na displej. Digitálna váha nemusí byť o nič presnejšia ako stará váha, vyrobená pred desiatkami rokov. Výhoda drahšej digitálnej váhy je v tom, že vám orientačne vypočíta aj percento telesného . To je číslo, ktoré síce nebude nikdy presné, ale na ploche pár mesiacov môžete pozorovať trend.

Nikdy neporovnávajte výsledky váženia, ak sa vážite na rôznych váhach. Ak sa nemôžete odvážiť doma, ani sa nevážte – napríklad na návšteve, či v posilňovni. Iná váha vám môže ukázať aj značne odlišné číslo. Jediná informácia, ktorú sa tak dozviete bude fakt, že jedna z použitých váh váži zle. (Alebo vážia zle obidve váhy.) Ak napríklad doma vážite 81 kíl a u lekárky vám navážia 85 kíl, dôvod je prostý – topánky, oblečenie + rozdiel v presnosti váhy.

Pri chudnutí nie je dôležitá presná váha, ale trend. Potrebujete vedieť, čo sa deje s vašou hmotnosťou v dlhodobom horizonte. Je takmer jedno, či ste schudli zo 120 kíl na 90, alebo zo 115 na 85. Dôležité je, že asi 30 kíl slaniny je preč. To, či vaša osobná váha ukazuje presne alebo nepresne, vám môže byť srdečne jedno.

Ak počas chudnutia budete prepriahať váhu, počítajte s tým, že nová váha môže ukázať iné čísla. Tento „skok“ neodráža váš alebo neúspech pri chudnutí. Vaša nová váha je len inak kalibrovaná, prispôsobte graf chudnutia novej váhe.

Správne sa vážte

Občas sa ľudia pýtajú na to, ako sa majú správne odvážiť. Preto skúsim zhrnúť poznatky z praxe s váhami. Možno vám pomôžu spresniť výsledky váženia. Váha je citlivá na rovnosť podložky. Veľa bytov má krivé podlahy. Pred vážením preto skúste nájsť miesto, na ktorom bude váha celkom jednoznačne a bezproblémovo stáť pevne a rovno. Nehodí sa podložka mäkká ani krivá. O niečo zákernejšie sú podlahy, ktoré sú zdanlivo rovné, ale sú celé nakrivo. Napríklad podlaha v kúpeľni môže byť spádovaná, aby voda stekala do kanála. Overte si to – položte na zem loptu. Hneď sa odgúľa inam? Na takej podložke váha síce stojí pevne, ale zrejme vám ukáže iné číslo, ak sa odvážite inde.

Ako sa postaviť na váhu? Iné číslo odvážite, ak sa na váhu postavíte viac dopredu, dozadu, možno ak inak rozkročíte nohy. Aj váš celkový postoj pri vážení ovplyvní výsledok – ak stojíte vzpriamene, môže váha ukázať iné číslo, ako keď ste mierne predklonení, aby ste cez pupok hneď videli číslo, čo váha odvážila. Preto je dobré dohliadnuť na to, či sa vážite vždy v rovnakom postoji. Skúste si na váhu „vyliezť“ niekoľkokrát tesne za sebou. Odvážte sa a váhu zdvihnite. Potom váhu zas dajte tam, kde sa vždy vážite a znova sa odvážte. Výsledok by zakaždým mal byť viac-menej rovnaký. Potom skúšajte, čo sa stane, ak si stanete tak, že vám z váhy trocha trčia špičky nôh, ako váži, keď máte nohy bližšie k sebe. Tiež overte, nakoľko citlivá je váha na to, či ste pri vážení zhrbení alebo vzpriamení. Práve týmito testami si overíte, či pri vážení musíte dbať na nejaké „zásady“.

Vážte sa. Občas!

Kreslite na váhu. Osvedčilo sa mi na váhu si nakresliť obrys nôh, na ktorý sa presne mám postaviť. A rovnako mám na parketách značky, na ktoré miesto váhu vždy položiť, aby výsledky boli čo najpresnejšie – ignorovaním týchto opatrení by bola moja váha schopná ukázať rozdiel až do dvoch kíl. A to veru neviem, či sa dá kúpiť drahšia domáca váha, než akú mám. Čiže na presnosť váženia vplýva nielen kvalita váhy, ale aj použitie.

21× koment k článku Vážte sa. Občas!

  1. Tazko je analogova vaha presnejsia. V robote mam digitalnu a ta stale ukazuje o kilo menej,ako vazim. A to uz je tak skoro pol roka…..

  2. a moja váha si ku mne vypestovala osobný vzťah, lebo na nej mám o dve-tri kilá menej ako na susedinej:-(((
    tak sa radšej spolieham na oblečenie – to je najlepší indikátor:-)či idú deká dolu

  3. pamatam si obdobie, ked som to trochu prehanala. no, trochu, je slabe slovo… vazila som sa rano, na obed, vecer a medzitym aj desatkrat… teraz uz viem, ze je total hlupost a uz to davno nerobim a ked si na to spomeniem, sama sa na sebe smejem :D

  4. vaha??? nenavidim ten pristroj … vzdy ked som citila ze som schudla tak ten sprosty pristroj pochoval vsetky nadeje…schudla som 8 kil a uz viac ako mesiac nechce ist vaha nadol …a to cvicim a jem pravidelne a nic….takze na ten pristroj sprosty sa nepostavim ..

  5. ifa: Cvičením naberáš svaly, to znamená, že váha môže ísť aj hore, ale podstata je, či sú ti voľné nohavice. Spevnené svaly vyzerajú o 100% lepšie ako povolené.
    Na váhu sa nehnevaj, ona za nič nemôže.

  6. ved to je jasne ze nezerem vela. stravujem sa pravidelne…cerealne ranajky a pol litra nesladeneho caju, o dve hodiny nieco male, potom obed a caj alebo voda niekedy dzus , o dve hodiny nejaky olovrant, a skoncim vecerou pred siestou hodinou a potom uz len caj alebo nejaku mineralku nesytenu a tak ….a k tomu cvicim …. cize kde je chyba ked to fungovalo a zrazu kila nie dole???

  7. ifa: A koľko máš teraz výšku, váhu? Možno treba zmeniť cvičenie aj stravovanie, telo si zhruba po 2 mesiacoch zvykne a rňeaguje menej. Hlaven, ak ješ každý deň približne to isté. Máš dosť bielkovín, tukov?
    Možno si jedla príliš málo (pod 4000kJ), možno to bolo nevyvážené a teraz máš spomalený metabolizmus, možností je veľa, tažko povedať z tak málo info, kde je háčik.
    Inak posledné jedlo by malo byť tak 2-3 hodiny pred spaním.

  8. ifa: Chce to trpezlivosť, jeden mesiac stagnujúcej váhy zase nie je až tak veľa. Chudnutie by sa mohlo ešte rozbehnúť a o ďalší mesiac ti môže váha ukázať o niečo menej.
    Pokiaľ cvičíš (pravidelne a napr. 3x do týždňa), je viac ako pravdepodobné, že sa ti vytvára svalová hmota, ktorá je ťažšia ako tuk. V tomto prípade je lepším pomocníkom meter ako váha. A šatsvo…
    Pokiaľ by sa váha skutočne dlhší čas nehýbala, skús zmeniť – spestriť jedálny lístok. Napr. ak si doteraz jedávala na obed len natural ryžu, zemiaky, skús doplniť namiesto nich aj strukoviny. Pokiaľ si doteraz nejedla sóju, zakysanky, morské ryby…

  9. no momentalne mam vysku 179 a tych 80 az 82 kg.neviem nevazila som sa…viem ze BMI by bolo v norme pri nejakych 70kg ale treba povedat ze za rok som pribrala okolo tych 15 kg tak sa chcem dostat na tu povodnu vahu..a jem dost vyvazene asi je to na dlhsiu diskusiu ..tak neviem …..a kalorie moc neratam …. a papam aj soju a tak no neviem

  10. ifa: tri krát si napísala slovo neviem. A ja ho poviem štvrtý raz: neviem, či vyvážená strava stačí na schudnutie. niekedy treba vyváženú, ale menej. a príve na to treba rátať kalórie.

  11. to miro vesely: viem ze pouzivam slovo neviem, ale keby som vedela kde je chyba tak sa nepytam…co je menej? myslis ze 125g cestovin, ryze alebo i. pod. + zelenina je vela? ci gramaz nie je dolezita ale kalorie?? hm pozriem si este lepsie tuto stranku isto to tu niekde bude :-) a inak otazka na teba. pozrela som fotky a znacne vela si schudol z brucha…no vlastne celkovo…ale 40kg dole. nemal si problem s „prebytocnou“ ovisajucou kožou…mozno blba otazka, ale niektori ludia schudli a ostala im taka nepekna ovisnuta koza…tak sa pytam..viem ze mozno nemas cas odpovedat na blbosti ale tak aspon sa pobavis :-)

  12. ifa: nedá sa odpovedať na tvoju otázku, tak zjednodušiť sa to, žiaľ, nedá. Musíš toho naozaj dosť naštudovať, inak neschudneš.

    Aspoň bleskovo: nejde o to, čo je veľa, ale o to, čo je rozumné. Ak zješ ryžu a zeleninu, je to nerozumná kombinácia. Nerozumná preto, že sa ti neoplatí – veľa sacharidov, málo bielkovín, žiaden tuk. Ak chceš byť zdravá, nasýtená a pritom chudnúť MUSÍŠ jesť aj bielkoviny a tuk v správnom pomere. Príklad, ako na to je v článočku
    http://www.chudnutie-ako.sk/dieta/priklad-vypoctu-jedal-na-den.php

    K ovísajúcej koži: mal som ešte nedávno na stehnách málinko ovísajúcu kožu – nad kolenami bol ľahký fald. Ale v zásade sa dá povedať, že som chudol relatívne pomaly a tak tento problém prakticky nenastal. Odkedy posilňujem aj tie kolená už prakticky nevidieť.

  13. no tak stiahla som si ten tabulkovy subor a po 3 dnoch „maturovania“ nad principom fungovania som … v podstate neprisla na presne fungovanie…ked prepisem gramaz jedla tak by mi to malo automaticky prepocitat aj B,S,T aj Kj..ci nie? lebo mne to neslo tak som to spravila rucne /kalkulacka/ na cely zajtrajsi den … zabralo mi to nejaky ten cas…. tak som zvedava ako dlho ma to bude bavit :-) a zajtra idem do noveho fitka tak uvidim ci som doteraz mala na prd cvicebny plan a co mi poradi … alebo povie strateny pripad :-)))

  14. ahojte,naozaj uzasna stranka!!!
    chcela by som sa opytat ako zistim na aku vahu by som sa mala dostat.Meriam iba 153cm, mam 23 rokov.podla pravidla vyska -110 u zien by som mala schudnut na 43 kg, co sa mi uz nezda zdrave.
    sportujem, takze mi aj dost rastu svaly, neviem aka vaha je pre mna optimalna. teraz vazim 57 kg,a vyzeram ako gulicka :)

  15. mirka: podla BMI (hmotnost v kg/(vyska v m x vyska v m) lezi tvoja normalna hmotnost medzi 46 kg a 56 kg. Ja mam taku vysku ako ty a vazim 52 kg, pricom mam skor svalnatejsiu postavu a pomerne siroke boky. Pri 46 kg som uz bola dost stihla, pri 49-50 kg sa citim velmi dobre.

  16. ja mam kocky 155 a 45kg. citim sa vahovo skvelo, len sa trapim koli stehnam… obvod mam 51cm :o(

  17. lucika: kazde chudnutie by pri tvojej vahe bola hlupost, uz teraz mas podvahu, mohla by si si ublizit. Co sa tyka stehien, musim ta sklamat, s tym nic neurobis, je to geneticke. Nikto nie sme dokonaly a ja dobre viem, ake je sa to trapit kvoli stehnam, bokom, zadku. Nestoji to za to, v zivote je kopa ovela dolezitejsich veci ako trochu silnejsie stehna. Je smutne, ak kvoli takymto veciam zabudame zit a tesit sa zo zivota. Hlavu hore a netrap sa! (ja mam obvod stehna 58cm ;))

  18. Mám výšku 159 cm váhu 54 kg obvod stehien 54,5. Pred mesiacom a pol som mala 57,5 kg to už som sa cítila veľmi zlé. Ale po preštudovaní Mirovej stránky a využívaní papu tabuľky som pochopila princíp chudnutia a odvtedy si už dávam väčší pozor a kilá idú dole. Teraz sa už len udržať a schudnúť ešte také 2-3 kg.

  19. ale pás si zapisujte denne, tak ako spotrebu studenej a teplej vody a jouly na regulátoroch tepla

    Za 4 roky som znížila sumu cenu za vody o 1759 € (neuveritelných 53 000,- Sk)

    Bolo mi chladno – namiesto cvičenia teplý kúpeľ – pohodlnosť aká nemá páru na svete.

    Dnes – sprcha, vypnem vodu vydrhnem sa žinkou a znovu sa osprchujem, telo mieni viac energie na zohriate.

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.