Ako schudnúť

úspech     práca     peniaze     fotenie     opatrovanie     výlety     varenie

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

pozrite si najnovšie
články         komentáre

Vajcia

Vajcia sú potravinou, ktorá má vysoký obsah živín. Okrem plnohodnotných bielkovín obsahujú množstvo vitamínov, minerálov a iných látok. Neobsahujú však sacharidy. Preto sa vajíčka používajú vždy v kombinácii s niečím iným, napríklad s chlebom, alebo cestovinami.

Vajciam sa vyhýbajú vegáni, pretože je to živočíšny produkt. Hlavným argumentom je, že aby bola zaistená produkcia potrebného množstva vajec, sliepky sú chované v otrasných podmienkach. To je neodškriepiteľný fakt. Čo je horšie, takto chované sliepky produkujú vajíčka nižšej kvality, než sliepky žijúce prirodzenejším životom. Tak vysoká koncentrácia vtákov v klietkach má za následok časté šírenie ochorení a tak je častým javom kŕmenie antibiotikami. Z týchto dôvodov je prístup vegánov zmysluplný.

Je fakt, že spotreba vajec je šialená. Pri rozumnej miere spotreby by aj chov sliepok mohol byť oveľa ľudskejší. považujte preto vajíčka za potravinu, ktorú môžete pokojne jesť, ale netreba to zas príliš preháňať. Zásada známa ako "jedno vajce denne" je skvelým reklamným sloganom. Osobne by som sa však prihováral skôr ku verzii jedno až dve vajcia týždenne. V rámci pestrej stravy je to potravina chutná a živinami hodnotná.

Vaječné žĺtko

Mnohí nechcú jesť žĺtka preto, že obsahujú tuk a cholesterol. Ak ich ale nejedávate často, s príjmom cholesterolu to nebude tak dramatické – vajcia totiž obsahujú aj látky, ktoré cholesterol znižujú. V jednom žĺtku je vyše 300 miligramov cholesterolu, čo je zároveň aj maximálna odporúčaná denná dávka.

Radím vám, nepozerajte sa na vaječný žĺtok, ako na jed. Poznám ľudí, ktorí poctivo vyhadzujú vaječný žĺtok do smetí, pretože je "tučné". Na tú istú porciu jedla si však za pár sekúnd s prehľadom nastrúhajú aj 50 gramov ementálu. Pritom na 100 gramov obidve potraviny obsahujú takmer rovnaké množstvo tuku cholesterolu.

  • Vaječný žĺtok má zhruba 6 gramov tuku.
  • 50 gramov ementálu má okolo 13 gramov tuku.

Áno, cholesterol aj tuk je dobré znížiť na minimum. Ak si ale robíte nejakú vaječnú potravinu a neplánujete tam dávať nič iné "mastné", potom je žĺtko v poriadku. Najmä, ak hovoríme o tom, že takéto jedlo budete jesť raz, alebo dvakrát do týždňa. Najmä ak vaša strava je inak zhruba v poriadku a máte dostatok pohybu, tak zjedením žĺtka sa nevystavujete nejakému vážnemu riziku. Vysoký cholesterol nie je spôsobený tým, že ho prijímate v strave ale tým, že vaše telo nefunguje správne. To môže byť prejav choroby, ale aj veľmi nevhodného životného štýlu.

Vaječný bielok

Pri chudnutí asi využijete najmä bielka. Obsahujú bielkoviny a nič iné.

Ak ste videli nejaký film o živote kulturistov, tak si z neho NEberte príklad. Napríklad taký Ronnie Coleman jedáva desiatky vaječných bielkov. Vo filme vidíte, ako si robí veľkú panvicu takej praženice a prípadne to celé ešte zaleje práškom z bielkovín. Túto prax nenapodobňujte.

  • V prvom rade nie ste profesionálni kulturisti. Ak máte 120 až 150 kíl ako on (výška 180) tak zrejme máte obvod pása podobný, ako má on obvod hrudníka.
  • V druhom rade priveľa bielkovín a navyše živočíšnych nie je pre zdravie nič vhodné. Tvrdo zvyšujú riziká "civilizačných" chorôb vrátane onkologických.

Na druhej strane ak budete bielka užívať v rozumnej miere, potom ich môžete pri chudnutí využiť mimoriadne efektívne. Dajú sa kúpiť výrobky z vaječných bielkov (šmakoun a podobné obchodné názvy) ktoré majú nula tuku, nula sacharidov a trocha energie. Výborná vec. Trebárs s malou hrsťou orieškov a nejakými troma plátlami knekebrótu získate desiatu, ktorá v chladnične neprekáža. Ak jedného dňa zistíte, že si chcete niečo zobnúť, tak takúto desiatu môžete vytiahnuť ako na zavolanie.

Celé vajce

Vajíčko je teda možné aj pri chudnutí zjesť pokojne aj celé. Ako príklad môže slúžiť špenát. Ak si dáte veľkú porciu špenátu, k nej je vajíčko vhodným a tradičným doplnením. Do špenátu by som však dal na jednu porciu ešte aj lyžicu kvalitného olivového oleja. Tým sa v porcii doplnia aj vhodnejšie tuky a špenát je lahodnejší.

Je však dobré myslieť aj na to, že vajcia často papáme v kombináciách, ktoré pri chudnutí nie sú vhodné.

  • Obložené chlebíčky – vajíčka, maslo, majonéza.
  • Placka – vajíčko, syr, múka.
  • Francúzske zemiaky – zemiaky, vajcia, syr, klobása, slanina.
  • Bábovka – múka, cukor, tuk, vajce

To všetko sú príklady jedál, kde vajce tvorí len jednu z mastných zložiek. Potom je treba dôkladne premyslieť, či také jedlo máte jesť. Kým totiž pozeráme na vajce ako samostatný celok, je to nejakých 6 gramov tuku. V jednom jedle je vhodné zjesť okolo 10 až 12 gramov tuku. Radšej nie živočíšneho. Ak z času na čas časť tuku tvorí syr a orechy, je to v poriadku. Ak inokedy to budú vajíčko a trocha kvalitného oleja, je to v poriadku. Alebo ak do šalátu dáte kvalitnú majonézu (žĺtok + kvalitný olej). Ale nie je dobré, aby v jedle všetok tuk bol tvorený len živočíšnym tukom, napríklad vypražený rezeň na bravčovej masti. Alebo pizza Margarita. Tak zložené jedlo si dovoľte zjesť naozaj len výnimočne.

Vajcia pri chudnutí

Vajcia sa teda dajú pri chudnutí využiť celkom bez problémov. Keď viete, že bielko sú kvalitné bielkoviny bez tuku, môžete ho používať odvážnejšie. Žĺtok dávkujte radšej lakomo.

17× koment k článku Vajcia

  1. ze vylucit tuk na minimum je blbost. cukry treba vylucit. ficim na ketonickej diete, som stale najedeny a zapol roka som dal 30kg dole.

  2. a čo nastane ked tu ketonicku dietu ukončiš?Pride kamoš JOJO efekt a vy budete chudobnejši o eurače….

  3. alla keby len to. Nízkosacharidové diéty sú zlé aj preto, že značne zhoršujú napríklad stav cievnej steny. Alebo môžu narobiť základ na problém s kĺbmi. Gogo podľa slovníka bude asi mladší človek a následky zatiaľ nebude cítiť. Ale mám skúsenosť, že ľudia na týchto typoch diét sú nezvyklo tvrdohlaví a neústupčiví. Neviem, či to nemôže súvisieť aj so stravou. Každopádne nemá veľmi cenu ísť do konfrontázie. Každý, kto sa nechal očariť ketózou podobnými atkinsoniádami, môže mrknúť sem. http://www.chudnutie-ako.sk/videoserial-chudnutie/12-nizkosacharidove-diety/

  4. ahoj, chcem sa pýtať na výrobky z vaječných bielkov šmakoun – čo to je a kde to kúpim?

  5. mimi robí to český výrobca, ale podobné dostať aj od iných. Napríklad v kauflande to vidím stále, biely aj údený. Len si teraz nespomeniem na názov. Tuším eggceese. Býva to pri sójových nátierkách a tofu. Keď tam už budete, vezmite aj francúzsku nátierku alfa bio, modrú. Skvelá je aj mexická. Škvarková je tučnejšia, takže tú treba dať lakomejšie. K tomu trebárs slatinský celozrnný chlieb a spolu s kalerábom máte výborné raňajky.

  6. Dobrý deň,
    ak si zostavujem jedálniček,a počítam si energiu v jedle podľa Vašej energetickej tabuľky, uvádzané čísla pri vajce, vajce-bielok a vajce žltok su v surovom stave? Ak si teda potrebujem do jedla doplniť len bielkoviny (tuky mám dosť)a chcem to spraviť formou uvareného vajíčka- bielok, ako si mám vypočítať spravnu hmotnosť?
    ďakujem

  7. Dia áno, v tabuľkách sú vždy uvedené surové stavy, ak nie je uvedené inak. Nemusíte to inak počítať na gram presne. Plus mínus jedno bielko nie je treba brať príliš vážne.

  8. Nikola jasné, to je predsa chutné jedlo. Najlepšie celozrnné a primerané množstvo. K tomu hojnosť zeleniny.

  9. Ďakujem.Snažím sa prejst na Vam navrhovanu dietu.Doteraz Som bola na 90dňovej diete.Tak somzvedava ako to dopadne :D

  10. francuzska a mexicka natierka :D skvely tip…len to nie je zrovna lacne ak to clovek stale papa ako my :) ja som zavisla este na cicerovej

  11. Ako je to vlastne s tymi jedlami ja tomu celkom nerozumiemk :/ napr. pisete ze jest primerane mnozstva jedal – male porcie a castejsie…. no tu spominate ze napr vajicko s cestovinou a kopu zeleniny… tak teraz neviem ci tej zeleniny sa moze zrejst hocikolko ci tiez v malej porcii? dakujem

  12. jaja vajíčko s trochou cestoviny je v pohode a zeleniny k tomu čím viac tým lepšie. Napríklad jeden kaleráb a potom porcia jedla.

  13. Ja to mám trošku horšie,mám protikvasinkovú diétu,takže možem jesť len mäso,ryby,vajíčka,zeleninu a z ovocia len grep.Nejem pečivo ani výrobky z bielej múky,mliečne výrobky a ani sladkosti a chodím cvičiť do fitka za 2 týždne som schudla 5kg mala som 62 a teraz mam 57,sladké mi vobec nechutilo,ale teraz hlavne večer mám nenormálnu chuť na sladké a neviem čo mám robiť,niekedy to nahradím jahodami…pred dietou som strašne jedla sladké a hlavne večer a teraz ked vidím niekoho doma ako sa napcháva so zmrzlinou ide ma poraziť,strašne by som si dala,ale držím sa a najhoršie u mňa je,že neraňajkujem a na obed si dám napr. nezahustenu zeleninovu polievku alebo maso so zemiakmi a tak a večeru mám vždy rovnaku rajčiny,papriku,olivy a dve vajíčka,takže jem len dva krát denne a pijem čistu filtrovanú vodu na sladké vody ani nepomyslím…len neviem ako zmeniť ten jedálniček,ked skoro nič nesmiem :(

  14. Saša kým máte predpísanú diétu, tak ju dodržiavajte, ale kombinujte jedlá so zeleninou (ak môžete) a jedzte pravidelne, nie že ráno bez jedla. Prípadne sa poraďte v akv.sk alebo u iných lekárov, ktorí sa vyznajú v strave. Laické rady by mohli byť chybné, pretože ak máte predpísanú diétu, treba zohľadniť aj zdravotný stav.

  15. Ja som si dnes varila spagety.
    Podla mojich vypoctov som mala zjest 80g v surovom stave. ked som ich uvarila pridala som brokolicu, olivovy olej,cesnak a salat. Bolo toho plna kopa a moja otazka znie.

    Je nutne zjest celu porciu? Bolo toho velmi vela a doslova som to doseba natlacila.

  16. Katti 80 gramov cestovín je už dosť veľká porcia pri chudnutí ale zjesť to by nemal byť žiaden problém. Osobne by som k tomu pridal skôr vajcia (keď už píšeme v článku o vajciach) ako bielkoviny. Trebárs jedno vajíčko, tých 60 až 70 gramov cestovín a malá lyžička oleja. Brokolica je super, tú nerátam. Ale ak je jej veľa, aj z nej sú bielkoviny. Ak ste zjedli takých 400 gramov brokolice, potom ani vajce netreba.

    Každopádne, ak ste fyzicky aktívna tak také jedlo by malo byť v poriadku.

Napíšte komentár

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.