Vajcia

Vajcia sú potravinou, ktorá má vysoký obsah živín. Okrem plnohodnotných bielkovín obsahujú množstvo vitamínov, minerálov a iných látok. Neobsahujú však sacharidy. Preto sa vajíčka používajú vždy v kombinácii s niečím iným, napríklad s chlebom, alebo cestovinami.

Vajciam sa vyhýbajú vegáni, pretože je to živočíšny produkt. Hlavným argumentom je, že aby bola zaistená produkcia potrebného množstva vajec, sliepky sú chované v otrasných podmienkach. To je neodškriepiteľný fakt. Čo je horšie, takto chované sliepky produkujú vajíčka nižšej kvality, než sliepky žijúce prirodzenejším životom. Tak vysoká koncentrácia vtákov v klietkach má za následok časté šírenie ochorení a tak je častým javom kŕmenie antibiotikami. Z týchto dôvodov je prístup vegánov zmysluplný.

Je fakt, že spotreba vajec je šialená. Pri rozumnej miere spotreby by aj chov sliepok mohol byť oveľa ľudskejší. považujte preto vajíčka za potravinu, ktorú môžete pokojne jesť, ale netreba to zas príliš preháňať. Zásada známa ako "jedno vajce denne" je skvelým reklamným sloganom. Osobne by som sa však prihováral skôr ku verzii jedno až dve vajcia týždenne. V rámci pestrej stravy je to potravina chutná a živinami hodnotná.

Vaječné žĺtko

Mnohí nechcú jesť žĺtka preto, že obsahujú tuk a cholesterol. Ak ich ale nejedávate často, s príjmom cholesterolu to nebude tak dramatické – vajcia totiž obsahujú aj látky, ktoré cholesterol znižujú. V jednom žĺtku je vyše 300 miligramov cholesterolu, čo je zároveň aj maximálna odporúčaná denná dávka.

Radím vám, nepozerajte sa na vaječný žĺtok, ako na jed. Poznám ľudí, ktorí poctivo vyhadzujú vaječný žĺtok do smetí, pretože je "tučné". Na tú istú porciu jedla si však za pár sekúnd s prehľadom nastrúhajú aj 50 gramov ementálu. Pritom na 100 gramov obidve potraviny obsahujú takmer rovnaké množstvo tuku cholesterolu.

  • Vaječný žĺtok má zhruba 6 gramov tuku.
  • 50 gramov ementálu má okolo 13 gramov tuku.

Áno, cholesterol aj tuk je dobré znížiť na minimum. Ak si ale robíte nejakú vaječnú potravinu a neplánujete tam dávať nič iné "mastné", potom je žĺtko v poriadku. Najmä, ak hovoríme o tom, že takéto jedlo budete jesť raz, alebo dvakrát do týždňa. Najmä ak vaša strava je inak zhruba v poriadku a máte dostatok pohybu, tak zjedením žĺtka sa nevystavujete nejakému vážnemu riziku. Vysoký cholesterol nie je spôsobený tým, že ho prijímate v strave ale tým, že vaše telo nefunguje správne. To môže byť prejav choroby, ale aj veľmi nevhodného životného štýlu.

Vaječný bielok

Pri chudnutí asi využijete najmä bielka. Obsahujú bielkoviny a nič iné.

Ak ste videli nejaký film o živote kulturistov, tak si z neho NEberte príklad. Napríklad taký Ronnie Coleman jedáva desiatky vaječných bielkov. Vo filme vidíte, ako si robí veľkú panvicu takej praženice a prípadne to celé ešte zaleje práškom z bielkovín. Túto prax nenapodobňujte.

  • V prvom rade nie ste profesionálni kulturisti. Ak máte 120 až 150 kíl ako on (výška 180) tak zrejme máte obvod pása podobný, ako má on obvod hrudníka.
  • V druhom rade priveľa bielkovín a navyše živočíšnych nie je pre zdravie nič vhodné. Tvrdo zvyšujú riziká "civilizačných" chorôb vrátane onkologických.

Na druhej strane ak budete bielka užívať v rozumnej miere, potom ich môžete pri chudnutí využiť mimoriadne efektívne. Dajú sa kúpiť výrobky z vaječných bielkov (šmakoun a podobné obchodné názvy) ktoré majú nula tuku, nula sacharidov a trocha energie. Výborná vec. Trebárs s malou hrsťou orieškov a nejakými troma plátlami knekebrótu získate desiatu, ktorá v chladnične neprekáža. Ak jedného dňa zistíte, že si chcete niečo zobnúť, tak takúto desiatu môžete vytiahnuť ako na zavolanie.

Celé vajce

Vajíčko je teda možné aj pri chudnutí zjesť pokojne aj celé. Ako príklad môže slúžiť špenát. Ak si dáte veľkú porciu špenátu, k nej je vajíčko vhodným a tradičným doplnením. Do špenátu by som však dal na jednu porciu ešte aj lyžicu kvalitného olivového oleja. Tým sa v porcii doplnia aj vhodnejšie tuky a špenát je lahodnejší.

Je však dobré myslieť aj na to, že vajcia často papáme v kombináciách, ktoré pri chudnutí nie sú vhodné.

  • Obložené chlebíčky – vajíčka, maslo, majonéza.
  • Placka – vajíčko, syr, múka.
  • Francúzske zemiaky – zemiaky, vajcia, syr, klobása, slanina.
  • Bábovka – múka, cukor, tuk, vajce

To všetko sú príklady jedál, kde vajce tvorí len jednu z mastných zložiek. Potom je treba dôkladne premyslieť, či také jedlo máte jesť. Kým totiž pozeráme na vajce ako samostatný celok, je to nejakých 6 gramov tuku. V jednom jedle je vhodné zjesť okolo 10 až 12 gramov tuku. Radšej nie živočíšneho. Ak z času na čas časť tuku tvorí syr a orechy, je to v poriadku. Ak inokedy to budú vajíčko a trocha kvalitného oleja, je to v poriadku. Alebo ak do šalátu dáte kvalitnú majonézu (žĺtok + kvalitný olej). Ale nie je dobré, aby v jedle všetok tuk bol tvorený len živočíšnym tukom, napríklad vypražený rezeň na bravčovej masti. Alebo pizza Margarita. Tak zložené jedlo si dovoľte zjesť naozaj len výnimočne.

Vajcia pri chudnutí

Vajcia sa teda dajú pri chudnutí využiť celkom bez problémov. Keď viete, že bielko sú kvalitné bielkoviny bez tuku, môžete ho používať odvážnejšie. Žĺtok dávkujte radšej lakomo.

13× koment k článku Vajcia

  1. gogo hovorí:

    ze vylucit tuk na minimum je blbost. cukry treba vylucit. ficim na ketonickej diete, som stale najedeny a zapol roka som dal 30kg dole.

  2. alla hovorí:

    a čo nastane ked tu ketonicku dietu ukončiš?Pride kamoš JOJO efekt a vy budete chudobnejši o eurače….

  3. Miro Veselý hovorí:

    alla keby len to. Nízkosacharidové diéty sú zlé aj preto, že značne zhoršujú napríklad stav cievnej steny. Alebo môžu narobiť základ na problém s kĺbmi. Gogo podľa slovníka bude asi mladší človek a následky zatiaľ nebude cítiť. Ale mám skúsenosť, že ľudia na týchto typoch diét sú nezvyklo tvrdohlaví a neústupčiví. Neviem, či to nemôže súvisieť aj so stravou. Každopádne nemá veľmi cenu ísť do konfrontázie. Každý, kto sa nechal očariť ketózou podobnými atkinsoniádami, môže mrknúť sem. http://www.chudnutie-ako.sk/videoserial-chudnutie/12-nizkosacharidove-diety/

  4. mimi hovorí:

    ahoj, chcem sa pýtať na výrobky z vaječných bielkov šmakoun – čo to je a kde to kúpim?

  5. Miro Veselý hovorí:

    mimi robí to český výrobca, ale podobné dostať aj od iných. Napríklad v kauflande to vidím stále, biely aj údený. Len si teraz nespomeniem na názov. Tuším eggceese. Býva to pri sójových nátierkách a tofu. Keď tam už budete, vezmite aj francúzsku nátierku alfa bio, modrú. Skvelá je aj mexická. Škvarková je tučnejšia, takže tú treba dať lakomejšie. K tomu trebárs slatinský celozrnný chlieb a spolu s kalerábom máte výborné raňajky.

  6. Dia hovorí:

    Dobrý deň,
    ak si zostavujem jedálniček,a počítam si energiu v jedle podľa Vašej energetickej tabuľky, uvádzané čísla pri vajce, vajce-bielok a vajce žltok su v surovom stave? Ak si teda potrebujem do jedla doplniť len bielkoviny (tuky mám dosť)a chcem to spraviť formou uvareného vajíčka- bielok, ako si mám vypočítať spravnu hmotnosť?
    ďakujem

  7. Miro Veselý hovorí:

    Dia áno, v tabuľkách sú vždy uvedené surové stavy, ak nie je uvedené inak. Nemusíte to inak počítať na gram presne. Plus mínus jedno bielko nie je treba brať príliš vážne.

  8. Nikola hovorí:

    Dobry den,možem si obcas dat cestoviny s vajickom(myslim ako omeletu)?

  9. Miro Veselý hovorí:

    Nikola jasné, to je predsa chutné jedlo. Najlepšie celozrnné a primerané množstvo. K tomu hojnosť zeleniny.

  10. nikola hovorí:

    Ďakujem.Snažím sa prejst na Vam navrhovanu dietu.Doteraz Som bola na 90dňovej diete.Tak somzvedava ako to dopadne :D

  11. macka hovorí:

    francuzska a mexicka natierka :D skvely tip…len to nie je zrovna lacne ak to clovek stale papa ako my :) ja som zavisla este na cicerovej

  12. jaja hovorí:

    Ako je to vlastne s tymi jedlami ja tomu celkom nerozumiemk :/ napr. pisete ze jest primerane mnozstva jedal – male porcie a castejsie…. no tu spominate ze napr vajicko s cestovinou a kopu zeleniny… tak teraz neviem ci tej zeleniny sa moze zrejst hocikolko ci tiez v malej porcii? dakujem

  13. Miro Veselý hovorí:

    jaja vajíčko s trochou cestoviny je v pohode a zeleniny k tomu čím viac tým lepšie. Napríklad jeden kaleráb a potom porcia jedla.

Napíšte váš komentár k článku

Tip na knihu

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004 |  mv@mix.sk  |  facebook  |  google+  |  instagram  | 

Dozvedeli ste sa niečo užitočné? Pomôžte vašim priateľom nájsť tieto stránky. Zdieľajte ich.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.