Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Šoférujeme hmotnosť

O stravovaní sa bavíme väčšinou až v blízkosti špitálu a to je zle. Netreba veci nechať až tak ďaleko. Ak máte miernu nadváhu, je celkom ľahko možné, že stačí len veľmi drobná úprava režimu dňa, či stravovania a kilá po čase zmiznú aj bez nejakých tortúr.

Ak máte prebytočný , je to skoro určite spôsobené tým, že zjete viac, než organizmus potrebuje. Každá suseda by vám vedela povedať, aby ste jedli menej. Na odborných weboch a v knihách pred vami šibrinkujú číslami, koľko percent , tukov a  má človek zjesť, aby si zachoval zdravie. A potom príde na lámanie chleba. Odlomíte si kus a zjete ho aj s trochou masla, syra, kúskom klobásky, jablkom a pohárom džúsu. A včul čo? Je to veľa, alebo málo? Malo byť menej klobásy? Alebo o glg menej džúsu?

To naozaj neviem ani ja, ani vy, ani váš lekár, pretože „kúsok chleba“ nie je miera, ktorá by sa dala jednoducho premeniť na čísla. Preto potrebujete začať podrobne zaznamenávať, čo za celý deň zjete.

Viem, nechce sa vám. Nikomu sa nechce. Ak sa vám nechce ani len vážiť, potom sa budete musieť zmieriť s tukom, pretože naslepo sa chudne ťažko a väčšinou to nefunguje. Ale pozrite sa na vec reálne: ak sa vám nechce zapisovať, bude sa vám vôbec chcieť na sebe pracovať? Najčastejšie je neochota zapisovať si energetický príjem len signálom neochoty ku zmenám. Ak nechcete meniť svoj životný štýl, potom sa netrápte s chudnutím, ale učte sa s obezitou žiť. A pripravte sa niesť následky. Budú ťažšie, ako nejaké zapisovanie a váženie.

Šoférujeme hmotnosť

Denný záznam je v skutočnosti celkom jednoduchá vec. Zoberte kúsok papiera a naň zapíšte váhu všetkého, čo do seba vpravíte. Jediné, čo na to potrebujete je presná váha, tá sa vám oplatí tak či tak, takže nejaké 3 stovky do toho obetujte. Presnosť váženia na 5 gramov stačí.

Energetické tabuľky aj tak nie sú nikdy celkom presné (neraz si mierne odporujú). Ani dva jablká nie sú rovnaké. Musíte sa naučiť mierne zaokrúhľovať. Netreba presnosť na miligramy. Stačí zhruba.

Celý deň sa stravujte presne tak, ako je vám vlastné. Zapíšte všetko popravde, nič neodhadujte. Napíšte všetko, teda nielen jedlá, ale aj drobné kúsky ochutnaných vecí, či všetky nápoje. Viem, je to komické, ak si obed naložíte najskôr na váhu a až potom na tanier, ale dá sa to. Nielen ja, ale veľa ľudí to v istej fáze muselo spraviť… Nesnažte sa podvádzať, jediný, koho by ste tým obalamutili ste vy sami.

Potom, čo máte odvážené, použite niektorú diétnu kalkulačku. Získate prehľad zjedeného a vypitého za celý deň. Výsledkom bude informácia o vašom celodennom príjme energie. A z tejto informácie sa dá už začať niečo robiť.

Najčastejšie vám vyjde veľmi vysoký objem tukov a sacharidov – práve tie zbytočne ľahko navyšujú prijatú energiu.

Teraz teda viete, ako vyzerá váš energetický príjem. Príjem, ktorý pre vás znamená, že máte nedváhu.

Ukážka.

Zápisky nemusia byť úhľadné, stačí rýchly zápis, pri obede sa netrápte s krasopisom. Neskôr ho nahádžete do počítača, ktorý to automaticky spočíta. Na súčet využívam makrami nakŕmený excelácky zošit s názvom papu. Alebo online kalkulačku kalórií.

Ale vráťme sa k súčtu pospásaných pokrmov.

V kalkulačke zadám čo som jedol. Teraz na prvý pohľad vidím, že bielkovín bolo hodne nad .

Opakovaným vyhodnotením takejto tabuľky sa rýchlo naučíte riadiť príjem potravy tak, aby vám prospievala, aby ste netrpeli hladom a aby vám aj chutila. Voľbou vhodnej skladby potravín sa vždy dá vytvoriť „miesto“ aj pre niečo „zakázané“, trebárs nejakú tyčinku, či kúsok čokolády.

Inak tí, čo ste predtým nevážili, asi budete dúpnieť, ako málo potravy stačí na normálne najedenie.

Kto by chcel ísť na vec ešte odbornejšie, môže skúmať aj to, aké tuky sa papajú, ale pre tento článok by to už bolo príliš komplikované. Na začiatok stačí sledovať celkovú energiu, neskôr zložky potravy.

Samozrejme, môžete si povedať „nech to para tlačí, ničoho z toho, čo jedávam sa nemienim vzdať!“. Môžete zabudnúť, ignorovať a ďalej priberať. Je to vaše rozhodnutie a zodpovedáte sami za seba.

Na druhej strane však môžete začať bližšie snoriť v zozname zjedeného jedla. Určite v ňom nájdete položky, ktoré sú… nazvem to diplomaticky: energetické činky :-) (Aj tak sa dá interpretovať odborný pojem „potravina s vyusokou energetickou denzitou“. Proste činka. Majonézy, klobásy, torty, to všetko sú činky, ktoré sa zmenia na tuk a stanú sa skutočným závažím.)

Hotový zápis môžete skúsiť zoškrtať, ako by vyzeral, keby ste z neho vyčiarkli len jedno – dve závažia. Je ľahko možné, že odstránením jednej sladkej tyčinky a keksov sa môžete dostať na energetickú úroveň, ktorá by síce neviedla ku chudnutiu, ale mohli by ste aspoň prestať priberať.

A dosť! Nemusíte ísť hneď ďalej.

Veľké zmeny nikto nemá rád. Skúste napríklad týždeň jesť tak, že do svojho jedálneho lístka nezaradíte len tie najťažšie činky. A ak ich už veľmi chcete, tak len menej. Ideálne bude, ak po celý týždeň vydržíte vážiť si potravu – uvidíte, že to pôjde čoraz rýchlejšie a ľahšie.

A po týždni sa postavte na váhu.

  • Je možné, že ukáže o chlp menej, než by ste čakali. Práve ste objavili, že to funguje. Určite vás to poteší a možno aj upevní v rozhodnutí pokračovať.
  • Je možné, že vaša hmotnosť stúpla. Potom ste si zo stravy ubrali príliš málo.
  • Je možné, že sa vám hmotnosť nemení. Vždy lepšie, ako drôtom do oka.

Nebojte sa neskôr už pri voľbe potravín uprednostniť také, ktoré majú menej energie. Miesto plnotučného mlieka nízkotučné. Miesto bravčového bôčika sviečkovú. Miesto rokfortu olomoucké syrčeky. Namiesto horaliek mrkvu. Nebojte sa, na podvýživu nepokapete.

Zistíte, že aj menej energeticky hutné potraviny sú chutné, dokonca ich môžete zjesť aj trocha viac a energetický súčet dňa bude priaznivý.

Po pár týždňoch váženia potravín začnete mať takú prax, že nebudete potrebovať váhu – pozriete na kúsok chleba a poviete 27 gramov. Položíte ho na váhu a naozaj. V tejto fáze už môžete prestať s vážením. Ani energetický príjem už netreba písať denne. Stačí raz za týždeň odvážiť samého seba a výsledok si zapíšte.

Budete mať sériu čísiel s vašou váhou za posledné týždne. Ak to vynesiete graficky, získate niečo, ako kľukatú čiaru.

Napríklad mne sa osvedčilo pohybovať sa niekde na hmotnosti okolo 78 – 80 kíl. 75 už je veľmi málo.

Rozptyl nameraných hmotností „lieta“ v pásme zhruba jeden a pol kila, s tým ťažko pohnúť – možnosti presného váženia človeka nie sú tak jednoduché. Kilo hore – dolu. Ale pohľad na takýto graf dáva jasnú odpoveď na to, ako by sa mal človek s tendenciou k nadváhe správať. Ak priberám, musím sa krotiť, ak chudnem (to ja už nechcem) môžem si „dopriať“ o kúsok viac.

Sme na kľukatej ceste

Aj vy si pravidelným evidovaním hmotnosti (stačí raz za týždeň) môžete vytvoriť takýto ochranný systém, kotrý vás presne upozorní, či idete správnou cestou, alebo ste sa pozabudli pri torte. Je to grafický záznam cesty, ktorú ste už prešli. Vďaka nemu môžete regulovať smer, ktorým sa vydáte. Je to podobné, ako šoférovanie. Ak auto ide príliš doprava, musíte málinko skrútiť volantom doľava. Stačí mierne a zas idete tam, kam ste chceli ísť. Podobne môžete regulovať svoju hmotnosť.

Nechať obezitu bez kontroly je podobné, ako keby ste na rovnej diaľnici pustili volant a začali si pokojne čítať detektívku. Dobre nastavené auto by sa asi z cesty hneď nevychýlilo, ale havária by prišla.

Šoférujeme hmotnosť

A diaľnica života nie je rovná. Sú na nej zátačky – ako starneme, meníme sa. Menej energie vydáme, menej potrebujeme prijať. Kto za jazdy nedrží volant, riskuje.

18× koment k článku Šoférujeme hmotnosť

  1. Pred časom asi rok do zadu som sa na tomto webe bavila o chudnutí zastavala som si svoj životný štýl vybraný na zopár mesiacov dnes by som potrebovala poradit. Clanok je fascinujuci ako vsetky na tomto webe. No bohuzial nikdy som sa nedostala k vazeniu potravin stale som z toho mala hrozu a mam ju dodnes a preto vyzeram ako vyzeram a mam po porode malej 3.12.2008 nadvahu 25kg bojujem stym ako viem a co mi moje vedomosti dovolja{ co je ubohe}. Zbavila som sa 13 kg len neveceranim a obmedzenim sladkeho no nevydrzi to nadlho a pravdepodobne si stopujem metabolizmus a aby som zhodila zbytok postupnym odopieranim jedla sa dostanem na mysacie porcie samej zeleniny a vaha sa nepohne. Moja otazka a prosba je ako sa naucit si zostavovat jedalnicek a aku literaturu si kupit aby som tomu porozumela a necitila sa taka primitiv. Ucit sa je dolezite ale skade zacat .Pridala som aj cvicenie 5x do tyzdna po 45min elepticalu na 131 t.Cely zivot sa ucime tak by som M.V. poprosila aby mi poradil skade zacat aby to nestagnovalo a nerobila som zasadne chyby. Dik moc pekny den

  2. Vieš, Felix, literatúra je tu ako samostatná kapitola. Keď vidím, že nevečeriaš, tak chápem, že si si to tu ani neprečítala. A tak nemám chuť napísať radu, ktorú som už napísal.

  3. No aj tak mi to neda . V mojej prosbe som sa obvinila ze to robim zle a uplne postaci ked to robim ja. Ja som chcela uprimnu radu skade zacat akou literaturou lebo vsetkymi sa zacat neda a potrebujem roky aby som sa dostala na tvoju uroven vo vedomostiach. No asi plitvam tvojim casom co ma naozaj mrzi .Vies Miro obdivujem ta ako si to dokazal a verim ze ta to stalo vela usilia a stoji ta to dodnes a vsetci mi co mame kila naviac si za to mozme ale nieje pekne sa takto spravat. Mozno som to nespravne napisala a mozno som sa v tebe zmylila. Prajem pekny den

  4. Skoda ze si nezareagoval ale nevzdavam sa .Pozerne citam vsetko na tom vebe a uz pocitam vsetko co jem .Odmerala som si vsetky partie stiahla energeticku tabulku z netu kde to vsetko prepocitava a snazim sa neprekrocit limit je to tazke ale az teraz som pochopila ake je to dolezite kedy si dopriat jogurt s ovocim a kedy ma to nepusti som na 5jedlach denne nehladujem pijem v priemere 4-5l denne a 6x denne cvicim na elepticali po 30min na 130 tp.Poobede mam vychadzky z dietatom. A to som zastavala pred 1.5 na tomto webe Herbalife.Bala som sa zacat vazit potraviny a dnes kludne spim a doprajem si aj aku taku maskrtku. A zistila som ako malo jem tukov a vela sacharidov{pred tym}. Viem ze tvoj cas je vzacny ale dakujem za tento web.

  5. Miro som asi neodbitna ale ako som sa docitala na tomto webe je ze sa snazis zjest do 5000kJ a tak isto na tvojom webe som si vypocitala a vyslo mne cislo 6930 stale sa pohybujem pod tou hranicou kila idu dole aj cm.Moja otazka je preco sa snazis tak malo jest a dalsia ze ak schudnem na svoju normalnu vahu bez kil navyse- mam jest okolo 9000kJ. Tak ak si ty chudy ako je mozne ze jedavas tak malo.MOzno som to opat zle pochopila tak ta prosim o odpoved. Nerada by som to pribrat naspat.A dakujem za tento web sialene mi to pomaha a nehladujem comu sa tesim dik a prosim odpis

  6. Neviem či je niekde napísané, že do 5000. 5500 sa považuje za minimum pri chudnutí, bežne odporúčam ísť na 6000 a viac.

  7. #

    Miro Veselý| August 2, 2004, 9:25 am

    vanesa: To je už veľmi odborná otázka, ja sa radšej nevyjadrím. Ale ja bežne prijmem asi 5500 až 6500 kJ (chcel by som 5000, ale vždy sa mi medzi záväzok a výsledok postaví nejaká hrsť dobrôt :-) Mám 191 centi tesne pod 85 kíl, celý deň píšem pri počítači a stále mi klesá váha.
    #

  8. Ako stale mi ide o to aby som sa dozvedela co dalej velmi mi pomaha to co sa tu dozvedam. Len som sa pytala co dalej.Tak ak mas chut tak mi to napis.Ako to ze jedavam 5000-6000 mi bohate staci len sa nechcem dostat na tu uroven ze budem ako vychrtlina alebo naspet to polezie nahor. Mam stastnych 16 kg dole prvych 13 neveceranim a po tej katastrofe vdaka tvojim radam tu 5 a 11cm v pase a 7 cm v bruchu.A cakama este dalsich 20kg nechcem potom zazit jojo efekt .Dik. A ak ta zle chapem nehnevaj sa som len clovek .Dik

  9. Aha, staré fórum… No jo. Vtedy som chudol bez športu, pohybu a neraz aj znalostí. Dnes mám 79,1 kila a denne jedávam tak asi 10 000 kJ jedla. Takže preto a iné dôvody čo tu ak sú v článkoch a knihe vysvetlené radím chudnúť pri vyššom príjme, nastaviť na to metabolizmus.

  10. A este jednu otazku mam ak ma byt obed pri chudnuti do 1000kJ pravdepodobne aj ostatne jedla ako je aj vecera.Myslim to tak nieze obed dam do 1000kJ veceru 3000kJ a zbytok rozhodim tak velmi neschudnem?Dik

  11. Felix, nehnevaj sa, ale naozaj všetky tieto veci som na tomto webe už rozpísal, nestíham teraz napísať znova to isté, ako odpoveď. Jedz 6× denne asi 1000 a radšej 1200 kJ a malo by to fungovať. Veľa zeleniny, veľa vody. Knihu kupovať nemusíš, na webe je kompletný text zadarmo. Samozrejme, každá kúpená kniha ma poteší :-) ale radím pozrieť aj knihy MUDr. Bukovského, Málkovej, Kunovej. Sú fakt dobré a objasnia ti súvislosti. Bez porozumenia sa chudnue ťažko a väčšinou s mizernými výsledkami.

  12. Ahoj Miro som na seba hrda vsetko funguje ako to tu pises .Uz mam dole 22kg .9kg tvojim webom a novym zivotnym stilom. Nechapem ake je to teraz jednoduche mam v oku energiu ktorou sa zivim.Som stastna ze si dokazal pomoct len webom.A najzaujimavejsie je ze netrpim hladom a som volajaka zdravsia a aktivnejsia. A cm miznu.Mam pred sebou este 16kg .Predtym to boli utrapi a vlcie hlady a nakoniec to clovek vzda. Ked urobim preslap a nieco zmlsnem druhy den je ok a pokracujem vtom . Ak zjem aj kopcek zmrzliny a zatym prepukne hlad dam si knacbrot salat a som ok. Neveceranim to tak nefungovalo.Tak dik a nech sa ti dari.

  13. Felix držím palce, už toto je fantastický výkon. Nech ti vydrží motivácia čo najdlhšie.

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.