Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Chôdza na chudnutie a jej meranie

Máte smartfón? Taký ten telefón, čo je inteligentnejší, ako priemerný politik? Potom môžete svoje chudnutie chôdzou podporiť aj elektronicky. Reč bude o nástrojoch, ktoré pomocou mobilu a GPS navigácie umožnia zaznamenať vašu trasu a vyhodnotia ju. Primárne tieto nástroje nie sú určené na chudnutie a dokonca ani na chôdzu. Najčastejšie sú na beh. Preto majú v názve často aj run. No dajú sa využiť aj na účely chudnutia.

Pri chudnutí je dôležitá pravidelnosť. Ak si zvolíte rýchle prechádzky ako základ svojej aktivity, potom ich meranie môže byť pre vás zaujímavým nástrojom. Získate tak pekný prehľad o tom, ako sa vám zlepšuje kondícia, alebo ako sa vám darí dodržať váš tréningový .

Chôdza na chudnutie a jej meranie

Príklad prehľadu, aký na vás môže mobilný telefón vyklopiť. Bežné hodinové prechádzky prekladám občasnými dlhšími cestami a takto prehľadne potom vidím, koľko kilometrov som prešiel. Na obrázku vidíte o niečo pomalšie tempo – v dobe písania článku je zima a klzko. Preto idem len zhruba 6 kilometrov za hodinu. Chôdza na chudnutie je v takomto pochodovom tempe vlastne nenáročná činnosť. Je to pokojné tempo. Môžete si na uši dať nejakú svižnú hudbu, alebo ešte lepšie nejakú zvukovú knihu, nech sa niečo dozviete.

Chôdza na chudnutie a jej meranie

Chôdza na chudnutie a jej meranie

Príklad obrazovky z aplikácie Nike+ mi ukazuje prechádzku po Bratislave z Petržalky ku zimnému štadiónu.

Chôdza na chudnutie a jej meranie

Príklad dvoch obrazoviek aplikácie Endomondo. Vľavo prehľad výletu Koliba – Kamzík – Železná studnička – Patrónka. Vpravo rozpis po kilometroch. Pekne vidieť rozdiely v rýchlosti podľa toho, či som šiel po zľadovateľej lesnej ceste do kopca, alebo rýchlou chôdzou po betónke… Výlety s chôdzou na chudnutie si po zaznamenaní môžete zdieľať s priateľmi na sociálnych sieťach, či porovnávať si výkony.

Chôdza na chudnutie a jej meranie

Ukážka zobrazenia výletu na mape.

Pomocou takýchto výpočtov, napríklad, zistíte koľko ste minuli kalórií. Iste, je to len veľmi hrubý odhad, ale aj tak. Dvojhodinová 10 kilometrová túrička spapá 634 kalórií, čiže okolo 2600 kJ. To nie je tak veľa…

Zadarmo sú dostupné mnohé aplikácie

Či už máte Android, alebo Apple, vždy sa viete dostať ku aplikáciám, ktoré vám poslúžia celkom zadarmo. Telefóny totiž majú snímač pohybu a tak môžu slúžiť ako jednoduchý krokomer. Navyše majú prístup ku GPS údajom. Takže vám vedia poskytnúť aj grafický záznam toho, kadiaľ ste putovali.

Na bežné monitorovanie chudnutia vám v plnom rozsahu postačia aj tieto voľne dostupné nástroje. Hľadajte napríklad Nike+, RunKeeper, alebo Endomondo. Existujú mnohé ďalšie aplikácie, ako napríklad CardioTrainer, Calorie Counter či My Tracks.Vyskúšate a uvidíte.

Nike+ je pôvodne riešenie, ktoré vytvorili Nike spolu s Apple. Do tenisiek sa umiestni snímač a Apple zariadenie, ako mobil bude snímať dáta z krokomeru. V súčasnosti už je aplikácia zadarmo a nezávislá na krkomeri a je dostupná aj pre Androidové telefóny.

Za peniaze sú k dispozícii presnejšie merače

Samozrejme, ak chcete, môžete tieto nástroje rozšíriť aj o ďalšie snímače, ktoré budú poskytovať viac informácií. Do tenisiek sa dá vložiť snímač Nike+, alebo sa dá dokúpiť merač tepovej frekvencie. Na amatérske sledovanie tieto radovánky netreba, ale ak vás takéto technologické radovánky bavia, môžete o tom uvažovať.

Chôdza na chudnutie a srdcová frekvencia

Ak teda plánujete chôdzu na chudnutie, nemusíte si nič kupovať a hneď môžete vyraziť. Každopádne, dve investície odporúčam:

  • Tenisky. Zvoľte si prvotriedne tenisky určené na beh. Značkové. Nešetrite. Nekvalitné tenisky netlmia otrasy a tie sa prenášajú na chrbticu. Najmä človek musí brať veľmi vážne tieto veci.
  • Tepová frekvencia. Pri chôdzi na chudnutie by ste sa mali riadiť srdcom – malo by počas celej prechádzky biť zhruba rovnako. Tepová frekvencia okolo 60 až 70% maxima zaručí optimálne využitie chôdze na chudnutie. Ak pôjdete pomalšie, tréning je málo účinný. Ak pôjdete príliš rýchlo, telo nebude ako energetický zdroj zapájať až tak ochotne.

Chôdza na chudnutie a jej meranie

Napojiť merač tepovej frekvencie na podobnú aplikáciu v mobile môže byť zaujímavé. Žiaľ, veľa takých zariadení zatiaľ nevidieť a tie čo áno sú dosť drahé. Nemyslím, si, že sa to oplatí. Chôdza na chudnutie je predsa len činnosť kedy treba kráčať. Nie platiť.

5× koment k článku Chôdza na chudnutie a jej meranie

  1. V knihe písali že pri chôdzi sa môže schudnúť natrvalo. Pri chôdzi pracuje 660 svalov. Je to dobré pre kondíciu, zvyšuje sa imunitný systém, je proti stresu, vďaka kyslíku sa zdvojnásobí schopnosť premýšlať vytvára sa hormón tvorvosti. Dobrý článok Miro. Tiež je to pre tých ktorý nemajú talent na športy a cvičenia pri ktorých je potrebný tréner.
    Naším problémom niekedy býva to že sme si zvykli na to chodiť všade autobusom lebo to šetrí čas keď chceme niekde ísť pešo tak premýšlame kam by sme išli čo by sme vybavili aby sme nešli pre nič za nič bez nákupu pritom hlavnou motiváciou nemusí byť vybavovanie vecí ale samotný pohyb ktorý je zdravý pre kondíciu a zábavný. Treba sa pripospôsobiť.

  2. Niektorí chodia na výlety radšej sami lebo majú svoje tempo tí čo radi fotografujú tak by zdržiavalí tých ktorý idú s ním. Možno niektorí nechodia na výlety lebo nemajú s kým ísť že majú povinnosti samím sa im chodiť nechce alebo keď stretnú niekoho známeho so skupinou ludí tak sa čuduje že prečo ide sám prečo nejde s rodinou pritom na tom nič nie je. Keď chodí celá rodina tak zvyknú jesť niečo nezdravé
    lebo vyhladnú. Niekto rád chodí na túry na kopce niekto iba po rovine je to menej vyčerpávajúce to môže byť lepšie v tom že ho to motivuje aby chodil častejšie viac ho to baví. Jeden známi si dával musli s jogurtom na lyžovačke neverili mu že mu to stačí pritom mal väčšiu výdrž ako ten čo si dal meso lebo tie musli majú vela výživnej energie. Tá strava je dôležitá nie iba kôli chudnutiu. Tvoje články sú motivujúce.

  3. Ahoj

    Perfektný tip ďakujem :)
    Už som si stiahla RunKeeper a fakt to funguje, je to super vec a motivuje ma chodiť na prechádzky so psom rezkejším tempom, než doteraz.
    A ľudia, ak sa Vám nechce na prechádzku, predstavte si že máte psa. Alebo, ak máte pozitívny vzťah k zvieratám, rovno si nejakého zaobstarajte, verte mi, to Vás bude NAOZAJ motivovať vytiahnuť päty z domu – teraz jak napadali rekordy snehu v BA, som sa počas sneženia a zároveň topenia snehu brodila v závejoch pri Dunaji – perfektné, stačí hodinka, padla som doma do postele jak zabitá :)
    Inak Miro, ďakujem za veľa dobrých tipov na tejto stránke, vážila som skoro 90kg pri výške 174cm a podarilo sa mi pekne zhodiť za posledné dva roky, a je to zásluha ako Tvoja tak aj môjho psa, ktorý ma nenechá stať sa opäť tou lenivou lemrou, akou som bola – a ty mi radíš čo robiť a na čo dávať pozor :)
    Takže ďakujem

  4. Na Endomonde sa mi lubia aj tie chalange. To je pekna motivacka hlavne ak mate nejakeho kamosa/ku co ho tiez prijme. To si clovek potom najde cas na sport ako nic :D

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.