Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Chudnutie a otužovanie

Niektorí autori (napríklad Timothy Ferriss: “Čtyřhodinové tělo”) odporúčajú využiť chlad, ako nástroj na spotrebu energie. Nápad znie dobre, preto si k nemu povedzme aspoň niekoľko slov.

Pod pojmom otužovanie si asi každý predstaví tých starších pánov, čo v zime vstupujú do riek potom, čo si vysekali v ľade dieru. Iný si môže predstaviť vaňu plnú studenej vody. Pre istotu sa do nej dajú nasypať kusy ľadu.

Nič z toho vám dôrazne neodporúčam skúšať! Experimentovanie s chladom môže byť nebezpečné!

  • Jednorazové podchladenie má presne opačné účinky, než chcete. Prejaví sa značným potlačením imunitného systému. Aj preto bežne používame pojem „nachladnutie“ kedy niekde vychladnete a potom ľahko chytíte virózu.
  • Na druhej strane dlhodobé, systematické a premyslené otužovanie imunitu posilňuje. Má priaznivý vplyv na dýchacie ťažkosti, najmä, ak vás často trápia priedušky. S priaznivým efektom otužovania však môžete počítať až po niekoľkých mesiacoch pravidelnej prípravy. Skôr po roku.

Ak teda chcete začať otužovať, skúste to. Stačí minúta až dve v chladnej vode raz až dva razy do týždňa. To by dlhodobo malo stačiť pre budovanie priaznivých účinkov.

Chudnutie a otužovanie

Skôr, než s tým ale začnete, preštudujte si o otužovaní viac. Účinky pravidelného chladu testovali na mnohých ľuďoch. No môže ísť o chybu spôsobenú výberom. Do vzorky testovaných osôb sa totiž často prihlásia ľudia, ktorí už na začiatku sú zdraví. Slabší jedinci však často neznášajú chlad a do podobného výskumu sa nikdy nezapoja. Nedá sa preto zodpovedne povedať, že otužovanie pomôže každému.

Ste v strednom, alebo vyššom veku? Máte akékoľvek srdcovocievne ťažkosti? V takom prípade vôbec neskúšajte žiadne ľadové kúpele, kryogénne komory a iné účinky chladu. V studenom prostredí môže krvný tlak rýchlo vyskočiť aj na dvojnásobok. Nikdy neviete, ako sa bude správať vaše srdce.

Pokiaľ ste mladí, môžete si to vyskúšať. Potom je dobré mať pri sebe niekoho, kto vás bude strážiť.

  • Ak môžete, otužujte radšej v studenom vzduchu a nie vo vode.
  • Teplota na otužovanie stačí aj 15 stupňov. (Nie mínus 15!)
  • Počas otužovania by ste sa nemali začať triasť.

Pokiaľ začínate doma, môžete využiť sprchu.

  • Najskôr si omývajte tvár vlažnou vodou. Potom studenou.
  • Neskôr pridajte rýchlu sprchu rúk, nôh. Najskôr vlažnou vodou, potom studenou. Krátko.
  • Po pár týždňoch môže byť studená voda stále studenšia. Nepotrebujete však, aby to bola úplne ľadová voda.
  • Toto cvičenie stačí opakovať 2 až 3 krát do týždňa. Nepreháňajte to.

Ak studenú vodu doslova neznášate, tak sa o otužovanie radšej ani nepokúšajte.

Nakoniec opakujem ešte raz. Nenapodobňujte „ľadové medvede“ a nevstupujte bez niekoľkomesačného tréningu do ľadovej vody. Riziko srdcového kolapsu, či iných problémov za to nestojí. Otužovanie prispôsobenému človeku môže prospieť, nepripraveného môže aj zabiť.

No a nakoniec ešte k chudnutiu pomocou chladu.

Ako nástroj na chudnutie vám tento postup neodporúčam. Nejaká minúta, či dve vo vode vám príliš nepomôžu minúť veľa energie. No a zaľahnúť do studenej vody a triasť sa v nej? Riskovať? Len preto, že tak telo minie pár kalórií? To hádam radšej nie.

Chudnutie a otužovanie

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie.

Jeden komentár koment k článku Chudnutie a otužovanie

  1. Ja mam osvedceny iny postup – zoslabenie kurenia v byte. Najlepsie je zacat na jesen, snazit sa co najdlhsie vydrzat bez zapnutia radiatorov, a ked ich uz zapnete, tak len slabsie a casto vypinat uplne. K tomu mavam celorocne okno otvorene aspon na vetracku (kvoli cerstvemu vzduchu). V byte mam prijemnych 18-19C, v spalni 15 a celorocne mi staci lahky letny paplon. Za kurenie platim 20E mesacne a odkedy to takto praktizujem (8 rokov) som nebola ani raz chora. Nepouzivam uz vobec zimnu vetrovku – ani neviem, kde je, uz ju snad v skrini mole zozrali :-) Kym je nad nulou, mam vonku len tricko a flisku, som spokojna, je mi prijemne teplo. Tym ze zacnete ked sa na jesen ochladzuje, tak si aj postupne zvyknete na nizsiu teplotu a pripada vam prirodzena. Len je potom problem na navstevach – vsade sa ukrutne varim :-) Myslim ze na chudnutie to nema vplyv, priberam stale velmi lahko, robim to kvoli zdravotnym benefitom.

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.