Cieľ cvičenia, či tréningu

Ak ste doteraz ešte nikdy veľa nenašporovali, potom možno ani neviete, ako a čím vlastne začať. Najhoršie, čo môžete urobiť je, že kdesi z pamäti vydolujete hmlisté spomienky na "brušáky", beh, či bicyklovanie a začať to proste robiť. Po krátkom čase zistíte, že "to nefunguje", ani neviete prečo a tak vzdáte šport a aj chudnutie.

Aj keď šport vyzerá, ako jednoduchá (až primitívna) záležitosť, je treba o veci dosť veľa vedieť. Inak nedosiahnete svoj cieľ a riskujete úraz.

Cieľ musí byť jasný a reálny

Najčastejšou chybou začiatočníka býva to, že nemá žiadny cieľ. Alebo má cieľ, ale nereálny. Aspoň dva príklady:

  • "Proste skúsim viac cvičiť". Taký človek začne cvičiť, ale ak tým nesleduje konkrétny cieľ, časom zistí, že ani nemá "dôvod" prečo cvičiť. Čoraz častejšie začne vynechávať tréningy až prestane úplne. Veď čo?
  • "Skúsim vypiecť ten na bruchu". Častou predstavou je, že tisícka "brušákov" denne odbúra tuk na brušku. Taký cvičenec bude obetavo strácať hodiny času a energie, ale márne. Nevie, že tuk sa nedá "odbúrať selektívne", tak, ako to klamlivo a často sľubuje teleshoping. Po pár týždňoch, či mesiacoch cvičenie označí za neúčinné a vzdá to. Jasné, tuk na bruchu je posledný, ktorého sa zbavíte pri chudnutí. Niet inej cesty. Navyše len brušáky chudnúť nepomôžu, treba aj drastický zásah do stravovania.

Takže cieľ musí byť a musí byť aj reálny. Definícia cieľa cvičenia je v prípade pomerne jasná a jednoduchá:

  • cvičíme pre zlepšenie zdravia a kondície
  • cvičíme pre zrýchlenie metabolizmu
  • cvičíme pre ochranu svalovej hmoty

To sú ciele, ktoré sú celkom reálne a v relatívne krátkej dobe (týždne) majú aj objektívne merateľné výsledky. Tak vidíte, že námaha, ktorú do veci vložíte má aj zmysel.

Cieľ cvičenia, či tréningu

  • Lepšie zdravie a kondíciu pocítite priamo. Ak si nie ste istí, robte si poznámky – veďte si tréningový denník. Budete vidieť na číslach, ako sa vám zlepšuje celková výkonnosť. (Do akého poschodia vyjdete bez toho, aby ste dychčali ako vlčiak po akcii "mačiatko"?)
  • Rýchlejší vám umožní zjesť o niečo viac potravy. Samozrejme, nemyslím tým viac nezdravých potravín – to nefunguje. Viac ovocia, zeleniny.
  • Ochranu svaloviny budete vidieť v zrkadle. Na váhe vás možno viac svalov nepoteší – viac svalov, vyššia hmotnosť, ale aj keď vaša celková hmotnosť možno nebude klesať rýchlo, budete mať stále menší obvod pásu. Viac svalov viac "zje" – svaly výborne spotrebovávajú energiu. Čím viac ich máte, tým ľahšie sa vám bude chudnúť.

Založte si teda denník, do ktorého si napíšete, čo chcete cvičením dosiahnuť. Zaznamenajte si svoje aktuálne hodnoty – výšku, hmotnosť, obvod pása, pupka. Nezaškodí, ak si zmeriate aj obvod svalov na rukách a nohách.

Ak máte možnosť, odfotografujte sa v jednodielnych plavkách spredu, zboku, zozadu, posediačky. Nahmatajte si tuk prstami a odfoťte to. Viem, teraz vám to asi bude trápne a nepríjemné, ale ak schudnete, budú to pre vás cenné obrázky. (Ostatne každý foťák má samospúšť môžete sa fotiť aj celkom sami a tajne.)

Tipy pri fotení:

  • Odporúčam použiť statív alebo aparát položený na stole. Nefotografujte s bleskom.
  • Ideálne je osvetlenie z predo-boku, zvýrazní to reliéf – teraz tuk, potom svaly.
  • Ak mienite vážnejšie posilňovať s činkami s cieľom nabrať svalovinu, fotografujte sa nielen "normálne" ale aj naolejovaní – kulturisti sa radi predvádzajú naolejovaní. Nech je porovnávacia fotografia čo najpodobnejšia tej v budúcnosti.
  • Snažte sa pri fotení tuk ukázať, nie ukryť.
  • Fotografujte sa v rekonštruovateľných podmienkach.
  • Ak sa vám tento článok páčil, zdieľajte ho, prosím.

     

     

    Komentáre k článku: Cieľ cvičenia, či tréningu

    1. Ivka 10. mája 2006

      Raz som pocula ze ked si tucny a zacnes cvicit tak tvoj tuk sa premeni na svaly a potom si tak isto tucny akurat ze namiesto tuku mas svaly je to pravda???

    2. Miro Veselý 10. mája 2006

      Ivka: Nie, nie je. Tuk sa nemôže premeniť na svaly. To sa len tak hovorí. V skutočnosti (poznám také dámy) sa dá cvičiť, mať svaly (a teda vyššiu hmotnosť) a pritom byť tučný.

    3. Zora W. 10. mája 2006

      Ivka: Záleží od druhu cvičenia.
      Vybudovať svaly nie je zďaleka tak ľahké. Je to systematický tréning s pomerne prísnou úpravou stravy a s odborným vedením aspoň na začiatku. Žiadna len tak „premena“.
      Ale v hrubej podstate trošku pravdy na tom je. Totiž, ak je človek obézny, neodporúča sa silový (anaeróbny) tréning. Pri ňom vlastne nechudne, len naberá svalový objem. Mohlo by sa stať, že pod tukom, ktorý nepáli v dostatočnej miere sa vytvoria ešte aj svaly, a tým pádom pôsobí oveľa objemnejšie.
      Takže je vhodné najprv niečo schudnúť aerónym športom, pri ktorom sa dobre spaľuje tuk. Upraviť jedálníček (na proteíny bohatá, kvalitná a vyvážená nízkotučná strava). Pri aeróbke (plávanie, korčule, bicykel, aerobik a pod.) môžeš do istej miery tvarovať, spevňovať postavu ale svaly sa až tak netvoria. Na tie je najlepšia posilňovňa.
      Inak, je obrovskou výhodou mať svaly!!! Nie len po estetickej stránke, ale hlavne kvôli tomu, že sú ako „kotol organizmu“, v ktorom sa spaľuje energia… A ešte jedna poznámka, mať svaly/vybudovanú svalovú hmotu ešte neznamená vyzerať ako kulturista!

    4. Cula 1. júna 2006

      chcem sa spytat..mam 62 kg pri vyske 169 cm..ono je to vpohode vaha len by som chcela mat zase svojich 58..tak som zacala kazde rano behavat,chodit do fitka a upravila som svoj jedalny listok…no a namiesto scudnutia som pribrala 2 kg..je to normalne?pojdu potom dole?

    5. Miro Veselý 1. júna 2006

      Cula: nedá sa odpovedať. buď si cvičila poctivo a rastú ti svaly. potom je hmotnosť v poriadku a zmenšuje sa tiu pás. alebo si príliš málo upravila jedálny lístok.

    6. Mirka V. 5. novembra 2009

      Dobrý deň, ja by som sa chcela opýtať, či si mám na aktívny tréning doma kúpiť rotoped alebo cyklotrenažér. Som po dvoch deťoch, brucho mám už v pohode, ale potrebujem zhodiť zo zadku a stehien. Myslela som, že si kúpim cyklatrenúžér a aj DVD Spinning, ale počula som že pri Sinningu nabereim svaly. Ale ja chcem schudnúť. Poradťe, prosím

    7. Peter V. 2. marca 2010

      Dobrý deň, chcem sa spýtať, som mierne obézny, práve som začal s chodením do posilňovne, ked upravím svoj jedálny lístok a popritom budem chodiť do posilňovne tak sa zbavím aj tuku?
      Alebo bude lepošie ked popri posilňovni si pôjdem aj občas zabehať?

    8. ovca 21. októbra 2010

      Nie chodit do posilnovne a obcas si zabehat. Presne naopak, chodit si pravidelne zabehat pri nizkej intenzite v aerobnom pasme, a obcas ist do posilky.

      Tuku sa zbaviite jedine aerobnou aktivitou.

    9. Lucia 26. januára 2011

      Dobrý deň, pred dvoma týždňami som začala chodiť do fitka. Chodím každý deň. Meriam 170 cm a Vážim 75 kg. Najskôr idem na bežecký pás, kde 20 minút behám a 10 minút idem rýchlou chôdzou. Každý druhý deň posilňujem aj svali. Potom idem na orbitrek na neakych 10 minút, podľa toho ako vládzem a ukončím to 5 minútami na stepery. Takže sa chcem spýtať či to robím správne, alebo mám niečo zmeniť. Zmenila som aj jedálny lístok a stravovanie. Ďakujem za odpoveť

    10. Lucia 26. januára 2011

      ešte k môjmu predošlému komentáru : snažím sa schudnúť :)

    11. Miro Veselý 26. januára 2011

      Lucia snažte sa aj čítať, na tomto webe je o tom dosť rád. Chudnutie začína stravou, nie cvičením. Vo fitku to nepreháňajte, stačí tri až štyri krát do týždňa.

    12. Janiela 21. apríla 2013

      Po cvičení vo fitku mám na druhý deň vždy o nejaké to kilo vyššiu váhu. Viete mi poradiť prečo? Ďakujem Vám za odpoveď. :-)

    13. Denisa 23. júla 2013

      Dobrý deň,chcela by som sa opýtať či robím dobre to čo robím,som po sekcii druheho dieťaťa a mam dosť velke brucho začala som cvičiť 3x týždenne pravidelne lenže stravu som neupravila neprejedam sa ,stravu mam pravidelnu 5x denne,porcie v norme,lenže ako som mala 6čkg pred cvičenim a teraz ako cvičím mám 68kg,na lýtkach sa mi už rysujú svaly aj na rukach a nohach,zadku,no rysuju tvoria už ich pri cvičení vidím,postuppom času som si serie pridavala najprv trebars 10x brušaky po 3X a tak všetky cviky cvičenie my vide na 1hodku,cvičim pravidelne v tu istu hodinu,teraz som mala pauzu,lebo som bola chora a začala som cvičiť každy den pravidelne okrem vikendu a sacharidy jem doobeda a večeriam o 17h a potom ešte s dcerkou o 19H jogurt …robím to spravne?lebo sa bojim že zase priberiem na bruchu a potom už budem naozaj vyzerať ako tehotna aj ked nie som poradte mi prosim ako mam dať dolu to brucho,dakujem

    14. Fero 14. júna 2014

      Chcel by som povedať že mám 13 rokov mám 180cm a mám 85kg.môžete mi pomôcť ale aj cvičim a stále som tuční a kilá sa neznižuju ale zvišuju

    15. Miro Veselý 14. júna 2014

      Fero vo veku 13 rokov vám garantujem, že budete priberať asi do veku 18 rokov. Volá sa to rast tela a je to celkom normálny jav. Ak máte veľké brucho, tak sa poraďte so svojím lekárom alebo telocvikárom. Mierna úprava stravy + cvičenie by mali veci rýchlo vyriešiť. Ale chudnutie nie je vhodné.

    16. Dominika 21. novembra 2014

      Dobrý den, chcem sa spýtať chodim do posilky mesiac…3x do tyždňa,,,,,najprv som na pase 15 min, 10 min. beh 5 min. chôdza,//,,potom 10 min bicykel, //potom posilujem nohy, brucho, ruky,,zavažiami…potom opäť 10 min. bicykel ale mam pocit ako keby som priberala a nie chudla nie su to svaly ale ako keby mi telo spadlo dole prečo? nechapem to čo sa deje…dolny boky mam širšie ako som mala a take ako želatina :(

    17. Miro Veselý 22. novembra 2014

      Dominika poraďte sa so svojím trénerom, takto nadiaľku to nikto neposúdi. Ak priberáte, potom treba skúmať aj stravu, cvičenie samo s tukom v tele spraví pomerne málo. Ak chcete cvičenie na chudnutie, chce to rýchle prechádzky, tak hodinu denne.

    Pridajte komentár:

    Napíšte váš komentár k článku...

    Vyplňte ešte: