Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Tréning vôle

Veľmi veľa ľudí, ktorí chcú schudnúť sa sťažujú na nedostatok vôle. Často zaznievajú výroky ako

  • ja tým koláčikom proste nedokážem odolať
  • kofolu proste musím mať
  • nevydržal som a zjedol aj to, čo som nemal
  • vždy podľahnem pokušeniu
  • mám chuť na sladké – tak čo mám robiť

Začnime tým, že túžba po dobrých veciach je celkom prirodzená. Človek – rovnako aj zviera – presne vie, čo mu chutí a potom to bude vyhľadávať.

Včera mi známa hovorila o tom, že pestujú korytnačky. A že s nimi majú problémy, pretože cteným korytnačkám sa neráči jesť len tak hocijakú potravu. Vyberajú si len tie najlepšie kúsky a ak nie sú spokojné, urazia sa (!) a idú trucovať. Podobné správanie zaznamenáva nejeden chovateľ psov, mačiek a aj môj papagáj odmietal vtáčí zob. Vedel, že sa mu neoplatí pchať do hrvoľa zrno, keď Veselý za chvíľu prikvitne s klobásou, koláčikom, alebo rezňom. Presne to mu chutilo viac… (Aj mne, vtedy som bol ešte tučný…)

Takže netreba sa čudovať tomu, že tieto túžby máme. Je však čas pridať dva nové slová:

Tréning vôle

Rozmaznanosť a zvyk

Tieto dve veci spolu veľmi úzko súvisia. Jedenie vecí, ktoré sú nezdravé (alebo presnejšie – jedenie v množstve, ktoré neprospieva) nie je nutnosť. Mnoho si myslí, že oni proste MUSIA zjesť kilovú zmrzlinu na posedenie. Že inak sa nedá, že ich vôľa by to nevydržala, že sa nedokážu ovládnuť. A podobné iné výhovorky.

V skutočnosti sú proste len rozmaznaní. Postupom času si zvykli, že ak si ich vôľa zaželá koláčik, je jej ihneď vyhovené. Ak si vôľa zaželá rezeň, dostane ho. Hneď. Taký človek si postupom času navykne, že sa splní všetko, čo len chce. Obžerstvo sa stáva štandardom. Štandard sa stáva návykom. Hody už nie sú udalosťou, ale bežným javom.

Prečo spomínam rozmaznanosť? Pretože o nič iné vlastne nejde. Obézny človek je rozmaznaný. Možno ho rozmaznala matka, možno babička, možno manželka. Alebo sa rozmaznáva sám.

Rozmaznanosť je stav, kedy si zviera, či človek navyknú na príliš maznavé zaobchádzanie. Potom ho už trvale vyžadujú. Rozmaznané dieťa je napríklad zvyknuté, že ak chce koláčik, okamžite ho dostane. Ak nie, robí problémy a inak vydiera, kým sa túžba nesplní. Rozmaznaný pes je zvyknutý, že si môže robiť čo chce. Ak mu nevyhoviete, repertoár je klasický – urazenie, trucovanie, depresia. Rozmaznanosť teda je stavom, kedy si niekto postupne zvykne na niečo, ako na štandard. Potom to aj očakáva.

Rozmaznaný človek nie je zvyknutý na odmietnutie – má znížený prah frustrácie. Ak bežnému človeku ukážete tortu a nedáte mu, dohromady nič sa nestane. Bežný človek si síce tortu dá rád, ale nie je to nutné, nemusí ju mať. Obézny človek, ktorý „je na sladkosti“ však je zvyknutý na to, že ak uvidí, hneď zje. V prípade, že jesť nemôže, pociťuje to ako veľmi intenzívnu frustráciu. Zažíva to, ako problém. Neuvedomí si, že jeho chcenie je neúmerne vysoké, že je navyknutý na blahobyt. Ale ak mu jeho blahobyt odoberiete, bude veľmi trpieť.

Ale proti rozmaznanosti sa nedá bojovať príjemne a pohodlne. To asi tušíte. Luxus musí skončiť.

Správanie a tréning

To, ako sa správame je podmienené mnohými vecami, okrem iného cvikom. Tak, ako sa dá postupom času dostať do stavu, kedy človek „musí mať svoju dobošku“, dá sa také správanie aj odtrénovať.

Bežná reakcia človeka na ohrozenie je útok, alebo útek. Trénovať však možno správanie, kedy človek bude v ohrození jednať celkom inak, ako by mu velili pudy. Napríklad hasič vojde do horiaceho domu, parašutista skočí z obrovskej výšky.

Vôľa je na začiatku každého správania sa. Ak človek chce niečo dosiahnuť a vie ako, môže zmeniť svoje správanie sa. Postupne si na nové správanie zvykne a po nejakom čase ho už možno ani neriadi vôľou – stalo sa bežným štandardom. Všetko, s čím začíname je ťažké. Neskôr, keď si na to zvykneme, už to ide ľahko.

Ak chcete začať bicyklovať, na prvý pokus sa unavíte už po pár minútach. Vaša jazda bude krivoľaká, možno spadnete. Po čase sa stanete skúseným jazdcom. Pôjdete rýchlo, rovno a vydržíte veľmi dlho.

Hneď teraz!

Problém obéznych je, že oni chcú svoju dobrotu teraz. Hneď!

Na tom je problémom to, že „teraz“ je moment, ktorý trvá po celý náš život, až do smrti. Ak teraz chcem koláčik a dám si ho, už za pár chvíľ môžem zas niečo chcieť – teraz. Obézny človek je navyknutý, že sa mu takmer okamžite plnia všetky krátkodobé priania. Nepríjemné na tom je to, že radosť (či úžitok) z krátkodobých prianí má veľmi krátku životnosť. Ak som si predvčerom dal celú čokoládu a „užil som si to“, už dnes z toho nemám vôbec nič. Keby som nepísal článok, asi ani spomienku. Možno len pár gramov na váhe navyše. Na okamžitom plnení túžob teda je nevýhodné to, že vytvárajú bludný kruh. Človek si zvykne, že ak niečo chce, hneď sa to plní. O to ťažšie si dokáže odmietnuť o chvíľu.

Áno, ale nie hneď!

Ak teda chcete bojovať proti svojej obezite, mali by ste v prvom rade zaútočiť na to odporne rozmaznané decko, ktoré vo vás stále dranká zmrzlinu.

Povoľte si síce zmrzlinu, ale nie hneď.

Začnite trénovať, čo dokážete vydržať. Ak máte v chladničke dobošku (do čerta, čo tam hľadá?) a máte na ňu práve chuť – nedajte si ju. Vezmite ju do rúk, alebo sa na ňu pozrite a povedzte si: dokážem to vydržať aspoň 10 minút. A vydržte to. Nezjedzte ju hneď. Berte to, ako tréning. Tréning vôle, pri ktorom určite občas zlyháte. Ale skúste, kam sa dá až ísť. Ak si o 10 minút na dobošku spomeniete, položte si otázku: „Musím ju naozaj zjesť teraz? Som fakt tak hladný? Nevydržím bez tej dobošky ešte chvíľu?“. Je možné, že týmto systémom sa vám podarí začať odkladať realizáciu svojich túžob na neskôr. Čím dlhšie dokážete odolávať, tým lepšie pre vás. A čím dlhšie budete odolávať, tým bežnejšie pre vás začne byť, že doboška sa síce v ľadničke nachádza, ale už to nie je „príkaz“ na zjedenie.

Ako sa dá zlepšiť? Motováciou a ďalšími trikmi. Pozrite si toto video.

Nacvičujte si odmietnutie dobrôt. Trénujte svoju vôľu odolať. Dajte si namiesto dobošky pohár vody. Niekedy to pekne zaplní žalúdok a zabudnete, že ste niečo chceli.

Oceňte sa, prejavte uznanie sami sebe

Vždy, keď sa vám to podarí, nezabudnite sa v duchu oceniť. Nešetrite myšlienkami uznania, ktoré adresujete sami sebe vždy, keď prekonáte svoju túžbu zjesť niečo nevhodné.

  • Dokázal som odolať.
  • Som fakt dobrý, zlepšuje sa mi výdrž.
  • Ešte pred mesiacom by som bol zlyhal a teraz už 2 dni odolávam.
  • Áno, tu a tam ešte nevydržím, ale je to podstatne lepšie.
  • Svoj obľúbený koláčik som dokázal rozdať kolegom v práci a nedal som si ani jeden kúsok. Som na seba hrdý.
  • Teším sa na to, aký budem ľahký. A budem, lebo odolávam ťažkým jedlám :-)

A podobne. Slová, vlastne myšlienky uznania si formulujte vždy, keď niečo dokážete. Pomôžu vám budovať si . To potrebujete. Mnoho obéznych totiž má pocit, že to nikdy nedokážu – odolať. A z takej porazeneckej pózy (ktorá môže byť len výhovorkou) sa naozaj zle štartuje. Ak teda odoláte a nedáte si niečo, čo ste chceli, zažite si pocit uznania, víťazstva a zadosťučinenia. Viem, pre neobéznych sú to banality, nedať si niečo. Ale bol som tučný a viem, aké ťažké je bojovať sám so sebou.

Je to boj dvoch chcení proti sebe.

  1. Chcem koláčik. (Okamžitý cieľ.)
  2. Chcem schudnúť. (Dlhodobý cieľ.)

Chcete bojovať s obezitou? Nuž pripravte sa aj na to, že to bude nepohodlné, namáhavé. Tak ako pri cvičení v telocvični treba investovať námahu, musíte sa namáhať aj pri chudnutí. Cvičte si vôľu.

Ako to robím ja? Trebárs ak chcem čokoládu, tak ju zjem. Ale neraz na to čakám aj niekoľko dní. Vždy si poviem „áno veľmi chcem tú čokoládu, ale musí to byť okamžite teraz?“. A odpoveď je spravidla „nie, nemusí to byť hneď“. To, že som si nedal čokoládu je síce sklamanie, ale je to pomerne malé sklamanie. Dá sa vydržať. Má však krátku životnosť. Čo na tom, že ma predvčerom zamrzelo, že som si nedal čokoládu? Niečo vydržím, neubudne zo mňa… vlastne UBUDNE! A verte, že čím dlhšie cvičím vôľu, tým ľahšie to už zvládam.

Tréning vôle

Obezita je často len o nezdržanlivosti. Povedzte si nie. Je to ťažké, viem. Ale ani 100 kilovú činku nezdvihnete na prvý pokus jednou rukou.

26× koment k článku Tréning vôle

  1. Miro, mas pravdu, mohlo by to celkom fungovat, podobne trenovanie pevnej vole. Kedze clovek je tvor lenivy, tak si rozmysli, na co vynalozi energiu. Ci skoci do obchodu po tu cokoladu napr., alebo sa na to vykasle. Ale pokial ide o stravu, nie je problem zajst do kuchyne a obratit to i viackrat. A to hned! ;) Da sa ale povedat si, ze o chvilu a potom na to mozno clovek zabudne. Ja kvoli manzelovi nemozem mat napr. „prazdnu chladnicku“, alebo nemat doma nic sladke. Preto som sa rozhodla pre opacny postup trenovania pevnej vole – kupila som v obchode peknu 86% cokoladu, ulozila pekne do policky. A pekne tam bude lezat, uvidime ako dlho. A ked uz sa do nej pustim, tak dva dieliky a dost. Aj tak, keby doma nebola, tak vo chvile zravosti by som aj tak zozrala inu kravinu, a ten dopad je podobny, dokonca este horsi. Tak teda drzim nam vsetkym palce v posilovani svojej vole8-)Ved to je este tazsie ako sa morit vo fitku, vola viac odolava, ako troska tuku. Ale zdolame ju, potvorku:)

  2. …hm, hm, prečítala som si samu seba, (čierne na bielom) a schuti som sa smiala.
    Dúfam, že od smiechu sa nepriberá …, ale ktovie …(niektorí to tvrdia) :(
    Mirko, ja som Ti z duše povďačná za Tvoje príspevky, pretože som úspešná abstinetka fajčenia. Po 34 r. bafkania som hrdá, že už 1,5 roka nefajčím. Ale na strane druhej neúspešne bojujem s tým zlým, rozmaznaným deckom, ktoré namiesto cigarety si vynucovalo údenú klobásku a najradšej ju malo pred polnocou. Máš pravdu, to hnusné zlé rozmaznané decko neostalo pri klobáskach, ale naučilo sa jesť aj sladkosti. Mirko, ďakujem Ti za to, že som to zlé decko spoznala, mám už konkrétneho nepriateľa, proti ktorému sa oplatí bojovať. Však chápaš, doteraz som proti sebe samej nič nemohla …

  3. Krátka: Nebojuj proti tomu decku, to prehráš. Začni ho vychovávať, nech dospeje. S dospelým sa o zmrzline dá vcelku dobre dohodnúť.

  4. je to super už viem aspoň ako resp.kde začať!Viem že to funguje raz sa mi to už podarilo.Ale teraz som doma na materskej a nemám nič iného na práci ako okukovať čo máme v chladničke alebo v skrinke na sladkosti.
    Vďaka za radu začnem trénovať.Verím že to dokážem vôlu mám pevnú len mi chýbalo „chcieť naozaj“ tak držte mi palce a aj vy začnite trénovať určite sa to oplatí!

  5. Ahojte! Je to zaujimave citanie. Zialbohu, pre mna az prilis realisticke. Moj problem je, ze mam zlu metodiku. Vzdy chudnem az od zajtra. Pred 10-imi rokmi som vazila 52kg. A povedala som si, ze musim chudnut. Za pol roka som sa pri tomto mojom postupe dopracovala na 62kg. Potom som si povedala, ze stacilo chudnutia a len tak mimochodom som zisla na 57kg. Zial, teraz mam zase fazu chudnutia a mam svoj rekord 63kg. :-( Uvedomujem si, ze hlavny problem je v tej mojej makovici. Teraz byvam sama. Ked mam nejakeho spolubyvajuceho (-ucu) nemam problem. Akoby som sa pred inym clovekom hanbila. Asi sa budem musiet zacat hanbit sama pred sebou…

  6. no tak úplne som sa našla.ale ja naozaj len opakujem stále dookola,že už naozaj schudnem,bo strašne chcem.ale príde večer 8h a pojedám zvyšky,pretože samozrejme ja som nevečerala s ostatnými:“ja nevečeriam,nie som hladná“ no a neskôr sa ocitávam pri napchávaní sa.predtým také nebolo,keď som aj pre pol kila pribratia robila diétne dni.dnes už nie som silná.a prečo -to neviem.pomooc.

  7. Ono sa to povie, ale je to skutočne veľmi ťažké.Nedá sa len tak odvyknúť od toho, čo máme najradšej. A ešte k tomu vidíme, že všetci okolo sa napchávajú sladkosťami od výmyslu sveta. Je to fakt nespravodlivé.Niekto môže zjesť, čo chce a nepriberie a niekto sa len nadýchne a už váži viac. No fakt hrozné. Máte nejaký overený recept na ovládanie chutí na sladké:(

  8. Ivušinka: ja len doplním, že ten chróm som si pred časom veľmi pochvaľoval aj ja, ale nezmiernil chuť na sladké pozorovateľným spôsobom. chuť na sladké totiž nie je „hlad“ ale „mlsná“ a proti tomu lieky nemáme. len sa stravovať striedmo a čakať. časom si človek odvykne.

  9. To je parada.Ta stranka je cista pravda..Uz som pomocou Mira schudla 14 kil…ale pribrala som asi styri naspat…lebo je vo mne to hnusne rozmaznane decko,staci ked som u priatela kde sa vari a vari..ale idem sa pustit znova do zhadzovania kil.Sportu a zdravej strave zdar

  10. Tak ja som toto nasla cez googl lebo si chcem vyskusat cvicenie pevnej vole. Zistujem ze tu pisete celkom zaujimave veci a dobre startegie ako na tu volu a na to rozmaznane decko.
    Mam doma jedno take male rozmaznane skutocne decko a ked som si pri citani predstavila ako mu zakazujem jest stale sladkosti ze nech si necha aj na zajtra a ono aj tak dranka, a potom som si predstavila ze mam aj sebe vnutornemu rozmaznanemu tvorovi prehovarat do duse tak sa mi to zda ze by to fakt mohlo byt celkom ucinne. Veruze asi ho zacnem vychovavat, len neviem ci sa snim mozem rozpravat nahlas alebo radsej potichu. Uz sa tesim kedy ma chyti amok za sladkym ako mu dohovorim!!

  11. ahoj mirko mne sa podarilo vyradiť sladke a to čokolvek za bolesť zubou viem že to nie je o voli ale može pomocť aj toto pri chudnuti ?

  12. janko sladkosti sú najčastejší dôvod obezity asi. takže áno, je to dobrý nápad vzdať sa sladkostí. nielen kvôli zubom.

  13. Ahoj Mirko… mamproblem,som obezna…. ako dievca a kym som neporodila tri deturence,mala som vzdy do tych 65kg,na vysku 170cm…. neviem ako sa to so mnou deje,ale teraz mam o 30kg navyse,mam 32r. velmi tuzim schudnut,ale fakt mas pravde,je to pevna vola nedat si,ja som sice nejak extra na sladke neni,ale praveze prejedanie sa a nocne vyjedanie chladnicky…. potrebujem radu nastartovat sa,ale tak ze nedostanem jojo efekt,pretoze uz som par krat schudla,ale nabrala som to nazad… alebo to je zas o tom rozmaznanom mojom ja??? ze som si nedokazala povedat nie?? ked som kolkokrat vydrzala nejest aj cely den,ako je mozne,ze teraz nemozem vydrzat obycajne ,nejest po 17h..,alebo povedat si neprejedaj sa… porad mi prosim ta co mam robit a ako vlastne zasa zacat….dakujem :)

  14. Ano mirko precitala som si,ale jeden hacik je aj moja praca,robim celodenky,ako si to mam rozdelit,kedze pracujem do vecera a prestavku v praci mam 45minutovu a potom 15minutovu…. a pri pokladni jest nemozem…. ako si to mam teda podelit?? a ked pridem vecer o 21:30h.. tak by som pojedla aj klince :( alebo nejem vobec,ked mam volno,zasa sa prejedam … boze kedy toto skonci… prihlasila som sa na tvoj e-mailovy 10dnovy kurz,snad ma to nejak nastartuje a objednala som si tvoju knihu ako si schudol 35kg…mala by mi prist vo stvrtok,snad uz konecne budem mat aj ja radost z toho,ze ked sa pozriem na seba do zrkadla uvidem tam,ked aj o rok,dva,nezalezi za aku dobu,ale vysledok taky,ze neuvidim tie sunky ,ktore som nabrala :(

  15. dada na vlastný život je dobré nájsť si čas. inak sa zakrátko zničíte a čo z toho? robiť celý deň je možné, ale nie ste stroj a jesť a piť musíte. to musí chápať aj zamestnávateľ, ak nie, zvážte zmenu pracoviska. ak môžete chodiť na wc tak môžete aj jesť a piť.

  16. Ahoj Miro, perfektne čítanie !!! Ďakujem! Presne s týmto hore napísaným mám problém..akoby to bolo celé o mne

  17. Iva ďakujem. Áno, je to o nás všetkých, tie princípy totiž platia univerzálne.

  18. Miro, vdaka za trefny clanok. Neviem, ci si sa u svojich klientiek stretol s podobnym „syndromom“ akym trpim ja … pre zeny to nie je nic take nezname, ale ja som vypozorovala, ze v poslednych cca 2-3 rokoch trpim „totalnou zmenou osobnosti, vole, psychiky atd“ ked mam PMS :) Dokazem 3 tyzdne bez akehokolvek zavahania (neprehanam!) totalne disciplinovane nejest sladke, racionalne rozumne fungovat, civcit, neriesit cokoladu… pride vsak PMS tyzden (cca 8-7 dni pred menstruaciou) a ja sa zmenim na maniakalneho vlkodlaka, ku ktoremu som uplne stratila navod na ovladanie :( Zravka je neprekonatelna, hlas certa v hlave prekrici anjela, vsetko mi je jedno, mam pocit, ze vsetky zivotne pravdy su relativne, ze je to najvacsi nezmysel na svete nezjest cokoladu a cim dlhsie sa ovladam tym su potom cokoladovo zracie orgie horsie :( Nehovorim o vrazednej nalade voci vsetkemu zivemu, ak si tu sladkost nedam. Je na toto nejaka finta? Keby som dokazala ukocirovat ten tyzden PMS tak by som doteraz bola stihla a nemala nadvahu 20 kg, preto ze toto zlyhanie ma zakazdym znechuti a zdepta, takze sa potom odhodlavam dalsie 2-3 mesiace kym sa zacnem znova naozaj rozumne stravovat. A tak to ide dokolecka dokola :(

  19. Barca mrzuté. ale keď už to viete tak popísať, možno je to prvý krok ku zvládaniu. začnite tým že pred menzes pridajte jedla (hlavne bielkoviny a komplexné sacharidy) to môže znížiť chuť na sladkosti. držím palce.

  20. Zdravím ťa Miro všetko mi je jasné okolo chudnutia len ta voľa potrebujem ju trénovať ale potrebujem niekoho pomoc aby sommal myšlienky že to robím pre svoje dobro alebo nejakú krátku poučku ktorú by som si pravidelne opakoval aby som nezhrešil.

  21. Jozef to je presne ten najväčší problém ako sa udržať na pozore. Niekedy pomáha ak posielaš fotky toho čo zješ a odcvičíš niekomu kto je zvedavý či chudneš. To môže motivovať ísť správnym smerom. Alebo sa zúčastňovať diskusie trebárs vo fóre. Ale nejaká mantra či afirmácia na chudnutie to neviem či postačí. Dá sa skúsiť opakovať si niečo v zmysle „teším sa na ďalší deň zdravého života“ alebo niečo iné pozitívne. Niekedy afirmácie pomôžu upriamiť pozzornosť. Potom odporúčam pozitívne – teda nie „nechcem jesť klobásy“ ale radšej „s lepšou stravou sa cítim ľahší“ alebo tak. Mali by byť čo najkratšie a celkom jednoznačné obsahovo. Ale asi účinnejšie je pri chudnutí si viesť denník a zapisovať/fotiť všetko čo robím.

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.