Zoznam výhovoriek prečo necvičíme

  • Nemám čas. Čas je vec priorít. Na čom nám záleží, na to si čas vždy nájdeme. Ak nemáte čas cvičiť a uznávate fakt, že cvičenie vám skvalitní život a zlepší zdravie, musíte si položiť otázku, čo súrnejšie máte na práci, že tomu chcete obetovať vaše vlastné zdravie.
  • Pôjdem zajtra. Veľmi častý spôsob, ako sa vyhnúť nejakej činnosti je odklad. Poviete si, že určite chcete ísť cvičiť, ale nie momentálne. Môže to byť strach zo začatia novej činnosti, alebo lenivosť. Nepovoľte si odklad. Stanovte si reálny termín cvičenia a ten striktne dodržte. Akonáhle už začnete s cvičením, zrazu to už ide.
  • Najskôr chcem schudnúť, potom začnem aj cvičiť. Je to výhovorka, pomocou ktorej človek odďaľuje „ten okamih“. Ak je váš odpor k cvičeniu neprekonateľný, túto výhovorku by som považoval za podmienečne prípustnú z jediného dôvodu: ak by vás nutnosť cvičenia mala úplne odradiť od chudnutia, potom je lepšie začať radšej chudnúť bez cvičenia, ako sa úplne vzdať chudnutia. Vo všetkých ostatných prípadoch je lepšie cvičiť pravidelne už počas chudnutia.
  • Hanbím sa ukazovať v posilňovni, alebo na verejnosti. Je ľudské, že chcete pôsobiť dobrým dojmom. Ak ale neschudnete, budete sa musieť hanbiť stále viac. Takže tento argument je ľudský. Ale nič vám nebráni v takom prípade cvičiť – doma.
  • Nemám na posilňovňu peniaze. Platiť si fitcentrum stojí naozaj nejaké peniaze. Ak ich nemáte, môžete chodiť denne na rýchle prechádzky. Veľa ľudí však peniaze má, ale dá ich radšej na niečo iné, ako na posilňovňu. Je to podobné, ako s časom. Ak vám na cvičení záleží, v kvalitne vybavenej posilňovni spravíte pre seba oveľa viac, ako doma.
  • Nemusím cvičiť, lebo pracujem manuálne. Ako výhovorka je to fajn, no v praxi manuálna záťaž nemá rovnaké účinky, ako šport. Práca vyčerpáva, šport posilňuje.
  • Nevládzem cvičiť. V tom prípade máte zle navrhnuté cvičenie. Pri cvičení musíte začať od veľmi malých záťaží a len pomaly pridávať na intenzite. Neváhajte začať denne 5 minútovým cvičením, ktoré vôbec nie je únavné. Každý deň pridajte nejaké minúty a intenzitu. Po pár týždňoch budete hravo zvládať oveľa viac.
  • Nebaví ma cvičenie. Žiaľ, to je u mnohých ľudí častým javom. Aj mňa viac baví maškrtenie a odpočívanie, ako dvíhanie činky. Ale nedá sa nič robiť. Povedzte si, že cvičenie je pre vás liečebnou kúrou a že lieky bývajú neraz horké. Prinúťte sa. Ak vydržíte cvičiť pár mesiacov, na cvičenie si začnete zvykať. Postupne možno prejdete z hlasných výkrikov typu „nenávidím posilňovňu“ na menej nepriateľské. A keď sa vám začne zlepšovať kondícia a budete vidieť ako vám pohyb prospieva v osobnom aj pracovnom živote, začnete sa s ním znášať ešte lepšie, pretože už budete cítiť, že sa vám oplatí. Ak sa dostanete až sem, je prakticky isté, že si svoju novú, nízku hmotnosť aj udržíte.
  • Som nešika. Niektorí tuční ľudia sa cítia, ako slon v porceláne. Práve to môže cvičenie razantne zmeniť. Pravidelný pohyb s vlastným telom zlepší nervosvalovú koordináciu a „nešikovný“ človek zrazu začne mať oveľa lepšie koordinované pohyby. Skúste začať. Nebojte sa toho, čo si o vás pomyslia iní.
  • Nechce sa mi. Mám rád úprimnosť, hlavne ak je človek úprimný sám k sebe. Buďme teda úprimní aj ďalej: práve naša pohodlnosť a lenivosť je hlavnou príčinou, prečo sme stučneli. Tučneli sme dlhé roky, lebo sa nám nechcelo hýbať a chcelo sa nám papať. A chceniu sme vždy hneď vyhoveli. Naše chcenie nám škodí. Mali by sme ho začať bičovať nepohodlím. Cvičením, obmedzovaním papania chutných mastností. Ak chcete schudnúť, spravte to hneď – nedoprajte si papu a cvičte. Je to nepohodlné. Ale ak sa vám nechce, nechcite ani schudnúť.

Máte ešte nejakú inú výhovorku? :-) Možno ani nie. Ale ono to často začína už v detstve. Klasické sú výhovorky ako sa uliať z telesnej výchovy. Telocvik totiž niektoré deti nemajú radi. Veľmi často už v detstve sú práve tieto deti aj . Nie náhodou.

  1. Ak je dieťa viac lenivé, nemá zručnosti na pohyb. K lenivosti sa pridá výsmech okolia a strach zo zlyhania.
  2. Nedostatok pohybu môže viesť k obezite a z nej vyplývajúcemu ďalšiemu výsmechu. So strachom a ťažším telom sa cvičí ťažko a tak sa tomu dieťa vyhýba.
  3. Následne sa tieto faktory navzájom podporujú.

Dieťa je vinou nadváhy a nízkej kondície spravidla rýchlejšie zadýchané. To spolu s úzkostlivými rodičmi môže byť výborná ospravedlnenka a výhvorka ako sa uliať z telesnej výchovy.

Ak sa vám tento článok páčil, zdieľajte ho, prosím.

 

 

Komentáre k článku: Zoznam výhovoriek prečo necvičíme

  1. Zora W. 14. septembra 2006

    Ja mám! :)
    Nie síce vlastnú, ale sprostredkovanú: v lete (na jar) – je príliš teplo na cvičenie, v zime (na jeseň)- je už príliš zima na cvičenie.

  2. miso 14. septembra 2006

    dost slaba :-) vela fitiek je klimatizovanych :)

  3. Zora W. 14. septembra 2006

    Nuž, tá výhovorka bola myslená tak, že keď vyjdeš z fitka do horúčavy – je to na odpadnutie a privodenie si infarktu :)), a naopak, keď vyjdeš do mrazu – riskuješ vďaka rozhorúčenému organizmu a mokrým vlasom život, pardón prechladnutie :)).

  4. tommy241 14. septembra 2006

    Miro prosim ta nevies kde by som nasiel kolko KJ spalim jednotlivymi sportami? Hravam squash, a zaujima ma kolko spalim za jednu hodinu intezivneho hrania, teda aspon priblizne. Dakujem.

  5. Miro Veselý 14. septembra 2006

    tommy241: napríklad tu, skvôš má pekných 4500 kJ za hodinu, to je tak asi jedna poctivá, reštauračná porcia vyprážaného syra s hranolkami, kolou a tatárskou.
    http://www.obezita.cz/hubnuti/kalkulacka-kalorii/

  6. Anonym 14. septembra 2006

    to Miro: super, diky moc. tvoj web navstevujem uz asi 5ty mesiac. za ten cas 17 kg dole. predtym ani kg a squash 3 krat za tyzden :). nevedel som kde je chyba, az tu som to zistil. velmi si mi pomohol. dakujem.

  7. slniecko9999 25. augusta 2008

    Ahoj, jednu by som mala, resp. nie je to ani vyhovorka, ako holy fakt: zdravotny stav. Jediny sport, ktoremu sa priatel moze ako-tak venovat je plavanie. Nic ine, kvoli chorobe, ktora mu to objektivne znemoznuje :( Ale do niecoho nenarocneho na klby ho musim dokopat, lebo za 7 mesiacov, co prestal fajcit, pribral 17 kg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  8. Sisa 10. septembra 2009

    chcela by som sa spytat na nejake lahsie cviky lebo som po operacii a lekar mi zakazal telesnu a vsetko s tym spojene, sice niesom aj tak sportovec ale nejake cviky by nezaskodili

  9. dobšo 15. augusta 2013

    miro, ja som si naordinovala od prveho augusta tak, ze denne 3×10 brusakov a 10drepov. streda volna. kazdy tyzden pridam 3×5 brusakov a 10 drepov. u mna je problem obmedzovat sa v strave, resp. upravit ju na zdravsiu…. da sa schudnut aj iba pohybom?

  10. Miro Veselý 15. augusta 2013

    dobšo nie, „brušákmi“ neovplyvníte ani chudnutie ani postavu. odporúčam, prečítajte si tu viac článkov, všetko čo potrebujete vedieť tu už je napísané.

  11. Nun 12. augusta 2014

    Ahoj Mirko,
    moja oblubena vyhovorka „nie je s kym, samemu sa mi nechce“, ale po pravde, je to len lenivost, vacsinou :) Hlavne ked sa jedna o inline, ci bike…
    Inak podla mna, staci spravny sparing partner a chut na cvicenie sa najde skoro vzdy.

  12. klara 25. septembra 2014

    Miro,
    uvedomujem si, že veľmi málo času venujem športu. Občas bicyklujem a venujem sa turistike. Neuástále hľadám výhorku a tak je šport bokom. Kedysi sme s manželom často chodievali do lesa, boli to úžasné časy , pamätám sa na ten dobrý pocit pri zdieľaní vrchov. Uvedomujem si, že mi to chýba a tak si dávam predsavzatie, že to opäť znova skúsim. Držte mi palce. Klára

  13. Montezuma 27. septembra 2014

    Ahoj Miro,

    tiež sa trápim s tým že chcem začať cvičiť a vybudovať si svalstvo ktoré „spapá“ pneumatiku čo mi začala rásť okolo brucha tak nenápadne, som silne motivovaný cvičiť a zlepšiť si celkovú kondíciu. Kúpil som si knihu Telo ako posilňovňa je tam celý cvičebný plán. Mám ale problém a k Tebe jednu otázočku, kniha píše že po každom cvičení (odporúča cvičiť asi 3 alebo 4 x týždenne) treba do 45 min zjesť kvalitné bielkoviny a rýchle sacharidy aby vraj namiesto budovania svalstva nenastalo v tele jeho odbúravanie. Prosím Ťa budeš taký dobrý, vieš mi poradiť z našich slovenských bežných potravín a surovín čo by som teda mal zjesť po cvičení? Premýšľal som nad konzervou tuniaka v oleji (bielkoviny) a banánom (rýchle sacharidy) ale neviem či je to správne? Prosím poraď mi nejakú vhodnú stravu po svalovom cvičení. Nechcem jesť tuniaka z konzervy 4 x za týždeň ale nič lepšie neviem vymyslieť a v tomto si jediný komu verím :-) Ďakujem pekne za odpoveď.

  14. Miro Veselý 27. septembra 2014

    Montezuma nie je dobrý nápad, ak sa riadiš radami, ktoré ti dá jeden autor a o podrobnosti žiadaš iného. Problém je v tom, že ja som tú knihu nečítal a s jedením rýchlych sacharidov po tréningu nesúhlasím. To je rada pre kulturistov. Ak chceš spapať tuk z brucha, tak ti je kulturistická literatúra celkom na nič. Aby v tele naštartovali anabolické procesy totiž odporúčajú priveľa stravy a čiastočné priberanie aj do tuku (o to sa postarajú rýchle sacharidy).

    Takže odpoveď na otázku je jasná. Kúp si gainer. To je zmes rýchleho cukru a bielkovín, je to chutné a funguje to. Alebo tvaroh s banánom.

    Ak ale chceš schudnúť, čítaj inú literatúru. Aj na tomto webe je o tom napísaného dosť.

  15. Montezuma 28. septembra 2014

    Ahoj Miro,

    ďakujem Ti za užitočnú odpoveď. Chudnutie-ako.sk som samozrejme celé prečítal :-) je tu plno super návodov na zamyslenie a do života. Nemám záujem priamo o kulturistiku, tá kniha má síce taký názov :-) ale obsahovo je zameraná na cvičenia na základe kondičného výcviku US špeciálnych jednotiek. Mám aj od Teba dobrú knihu (a nie jednu, na základe Tvojich rád som si poriadne upravil jedálny lístok), ale hľadal som návod na systematické domáce cvičenia, nie kardio ale skôr na svaly. Díky za tip na tvaroh + banán, idem na to :-) všetkým prajem nech sa vám darí zlepšiť kondičku :-)

  16. Lianushka 17. apríla 2015

    Dobrý deň Mirko :)
    Ja mám jednu špeciálnu výhovorku – atopický ekzém diagnostikovaný už vo veku troch mesiacov života. Na základnej aj strednej škole som bola oslobodená od telesnej výchovy. Jednoducho keď mám problémy s ekzémom, nemôžem sa ani trochu spotiť lebo sa mi to rapídne ešte viac zhorší. Tým že som v detstve nemala pravidelný pohyb (telesná výchova), nemám absolútne žiadnu fyzickú kondíciu (rozumej – stačí minútka rýchlejšej chôdze a už sa potím) – je to taký začarovaný kruh. Ale keďže viem, že zdravá strava je lepšia ako čokoľvek z lekárne, tak verím že úpravou stravy by sa aj prejavy ekzému mohli zmierniť. Preto volím najprv úpravu stravy (aspoň dva-tri mesiace) a  1-2x do týždňa plávanie na plavárni (väčšinou dávam 1-2 km), ale ani to nie je výhra – chlórovaná voda mi tiež škodí. Čo si o tomto probléme myslíš ty? V detstve som bola každoročne hospitalizovaná, celkovo to negatívne veľmi ovplyvňovalo môj život. V puberte sa to zlepšilo, okolo 18-tky sa prejavy dosť zmiernili, ale zas – dlhodobo som si dávala kortikoidné maste a po ich úplnom vysadení na jar 2014 sa rapídne zhoršovanie ekzému vrátilo. Na zdravú stravu nebolo ani pomyslenia. Čo som pred dvoma rokmi pekne zdravo schudla, to som pomaly nabrala naspäť. Teraz sa to postupne zlepšuje. Ide mi len o to, či to tiež považuješ za výhovorku, alebo skôr výnimku vyžadujúcu si osobitný prístup. Jem nie 5, ale až 7 porcií denne s odstupom cca 2 hodiny, pravidelne pijem vodu, zeleninu (ktorej zjem veľa, za dva dni padol za vlasť celý veľký karfiol na surovo) kombinujem so zdravými tukmi, jem ľanové a konopné semienka pomixované s jedným kusom ovocia – väčšinou banánom, energeticky sa pohybujem okolo 7000 kJ za deň, je to trochu menej ako mi vyšlo v tvojej tabuľke, ale keďže nemám pravidelný pohyb (beh na autobus nerátam) tak volím túto cestu. Aby som nestrácala svaly, mám vyšší príjem bielkovín. Jem v podstate bezlepkovo až na občasné výnimky. Nejem pečivo, o to viac zeleniny. Mohla by som pokračovať :)

  17. Miro Veselý 17. apríla 2015

    Lianushka atopický ekzém je nepríjemná vec a v takomto stave je rozhodne lepšie konzultácia s imunoalergológom, ktorý pozná vaše laboratórne výsledky. Dá sa debatovať o tom, že probiotiká dlhodobo môžu trocha zmierniť ťažkosti, môžete vyskúšať detoxikúru doktora Bukovského http://www.akv.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=42

    Nemyslím si že je to výhovorka, ak sú objektívne nerateľné ťažkosti, je jasné že človek sa im chce vyhnúť.

  18. Olinecka 11. decembra 2016

    Mne spadla reťaz na stacionárnom bicykli, keď som sa pokúšala o intervalový tréning. Asi som zle pochopila ako treba ísť na doraz :-) Takej výhovorke by som neuverila ani ja sama, keby sa mi to nestalo.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: