Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Probiotiká – aký majú význam

Probiotické kultúry spôsobujú svojou činnosťou zníženie pH v čreve. Tým vytvoria prostredie, v ktorom sa mnohým patogénnym organizmom zle darí a nemôžu sa rozmnožovať.

Ako probiotiká pôsobia na zdravie?

Probiotiká ovplyvňujú črevnú mikroflóru. Žijú v našich črevách prichytené na ich sliznici. Tým, že žijú, menia zároveň stav v našich črevách. Zvyšujú kyslosť prostredia v čreve, čím vytvárajú prostredie, v ktorom sa "nepáči" niektorým patogénom. Probiotické kultúry teda vytvárajú prirodzenou cestou antibakteriálne látky. Tým likvidujú rôzne škodlivé baktérie, napríklad hnilobné.

Okrem toho probiotiká dokážu svojou činnosťou ovplyvniť imunitný systém.

Probiotiká znižujú cholesterol

Aj keď sa to na prvý pohľad zdá neuveriteľné, cholesterol sa dá regulovať okrem zdravej stravy a životosprávy aj tým, že budete užívať probiotiká. Ak jedávate jedlá, ktoré obsahujú cholesterol, probiotiká nedovolia, aby sa tak ľahko vstrebával. Nepočítajte, samozrejme, s tým, že môžete jesť potraviny s vysokým obsahom cholesterolu a zajedať ich probiotikami. No sú veľkým spojencom, ak sa stravujete racionálne.

Probiotiká a laktózová intolerancia

Pomerne častým problémom u niektorých ľudí je takzvaná intolerancia laktózy, čiže neznášanlivosť mliečnych výrobkov. Prejavuje sa, ako alergia na mlieko, najčastejšie zažívacími ťažkosťami a hnačkou. Užívaním probiotík obsahujúcich Lactobacillus acidophilus LA-5 môže nastať veľké zlepšenie, u niektorých ľudí môžu dokonca úplne vymiznúť príznaky neznášanlivosti laktózy. Probiotiká Lactobacillus acidophilus LA-5 totiž zlepšujú trávenie laktózy.

Probiotiká a chudnutie

Chudnutie je vždy vážny a hlboký zásah do fungovania organizmu. Ak má človek chudnúť, na začiatku bude vždy stáť nedostatok potravy. A nedostatok potravy je pre organizmus vždy záťaž. Oslabuje hlavne imunitný systém. Preto je veľmi rozumné, ak do svojej diéty zapojíte všetko, čo môže imunite prospievať. Práve preto by ste mali denne jesť aspoň jeden jogurt a pre istotu ho dopĺňajte aj niektorými probiotikami v tabletkách. Samozrejme denne pol kila zeleniny a jeden kus ovocia. Tým spravíte maximum, čo sa dá pre udržanie zdravia, počas redukčnej diéty.

Probiotiká a problémy vyprázdňovania

Zápcha, či hnačka. To sú časté dôsledky chudnutia. Je nerozumné riešiť ich hneď agresívne – liekmi. Veľmi často sa problémy tohto druhu dajú rýchlo vyriešiť práve tým, že si nasadíte probiotiká. Probiotiká sú výhodnejším riešením preto, že riešia príčiny problému.

Pri chudnutí je hlavne na začiatku veľmi častým javom práve zápcha. Hlavne tí, čo chudnúť začínajú ešte nemajú vyladený optimálny jedálniček. Prijímajú málo jedla a vody, často aj málo vlákniny z prirodzenej stravy. Ostáva z toho málo zvyškov, ktoré sa v čreve pomaly hromadia. Začiatočníci v chudnutí často pijú príliš málo tekutín. Taký človek ide na stolicu len raz za dva – tri dni a potom sú to naozaj ťažké chvíle. Práve tomu môžete účinne predísť, ak do svojho jedálneho lístka denne zakomponujete

  • zeleninu – asi pol kila
  • ovocie – jeden kus
  • ovsené vločky, alebo mleté ľanové semienka – asi 30 gramov
  • jogurt, kefír, alebo iný kyslomliečny výrobok
  • probiotikum v tabletkách (Probio-fix, Nutrolin B, alebo podobné)

Nestačí totiž jesť samotné probiotiká.

Probiotiká a meteorizmus

Veľmi častým sprievodným javom redukčných diét a zmien v stravovaní býva aj meteorizmus. Slušne povedané sú to vetry, ľudovo povedané je to prdenie. Áno, ak do svojej stravy zrazu "z ničoho nič" zaradíte zeleninu, šošovicu a niektoré iné jedlá, často to má ten efekt, že vás začne nadúvať. Tento jav je spoločensky nepríjemný.

Probiotiká môžu tento problém účinne odstrániť. Nesmiete sa však naplašiť – niekedy je pár dní po nasadení probiotík efekt opačný. Vydržte to, probiotikám môže chvíľu trvať, kým v črevách nastolia poriadok. Po ich dlhšom užívaní však problémy v tomto smere spravidla úplne zaniknú.

Probiotiká chránia pred rakovinou

Konkrétne pred vznikom karcinómu čriev. Dosahujú to práve tým, že potláčajú rast neželaných, hnilobných baktérií. V čreve je potom oveľa menej rakovinotvorných látok a niektoré dokážu probiotiká likvidovať skôr, než by napáchali veľa škody. Okrem toho môžu znížiť riziko rakoviny žalúdka u ľudí, ktorí trpia infekciou Helicobacter pylori.

Probiotiká a Helicobacter

Niektorí ľudia trpia problémom zažívania – gastritídy a žalúdočné vredy môžu byť zapríčinené infekciou Helicobacter pylori. Môže viesť ku žalúdočným vredom a časom až ku rakovine žalúdka. Probiotiká síce nedokážu odstrániť samotný patogén, ale dokážu potlačiť rast patogénov Helicobacter pylori a potláčali aj zápal žalúdka. Probiotiká dokonca značne zlepšujú aj celkový stav pacientov, pretože zmierňujú vedľajšie následky liečby – ktoré sú inak veľmi nepríjemné – zvracanie, hnačka, zápcha, kovová chuť v ústach…

Probiotiká a dlhovekosť

Zlepšenie zdravia a imunity sú faktory, ktoré nielen, že priaznivo ovplyvňujú kvalitu života, ale aj jeho dĺžku. To je, myslím, tak jasné, že to ďalej ani netreba rozoberať.

Neverte reklame – hovorí pravdu, no nie celú

Probiotiká sú účinnou formou pomoci zdraviu. No nato, aby mohli úspešne vykonávať svoju úlohu, nutne potrebujú vlákninu. A práve v tom je reklama rafinovane neúplná. Firmy vám síce tvrdia, ako úžasne vám pomôžu ich jogurty, no nepovedia, že to bude fungovať len v prípade, že máte v črevách aj vlákninu. A to sa dá dosiahnuť práve tak, že budete pravidelne jedávať zeleninu a ovocie. Rovnako veľmi dobrým zdrojom (nielen) vlákniny sú ovsené vločky, ľanové semienka, orechy, celozrnný chlieb. Práve preto vám odporúčam pri redukčnej diéte razantne zvýšiť množstvo zjedenej vlákniny. Čím pestrejšie, tým lepšie. Ak potom pridáte probiotiká, nebudete poznať problémy so stolicou.

A naopak – ak máte mizernú stravu typu fast-food, biele pečivo, málo ovocia a zeleniny a ako "pitný režim" sa používa kokakola, žiadne probiotiká vám ku zdraviu nepomôžu. Probiotiká vás neochránia, ak máte nezmyselný jedálny lístok…

No a plus pohyb

Viem, mnohí, čo máme s nadbytočnými kilami osobný spor sa neradi hýbeme. Ak sa však dokážete prekonať, pravidelné cvičenie vám veľmi prospeje. Ani nie tak celkom priamo, ako "vypekač tuku", skôr ako posilnenie zdravia a celkovej kondície.

Záver

Odporúčam počas celého obdobia redukcie hmotnosti systematicky užívať probiotiká a podporiť ich činnosť racionálnou stravou a ak to čo len trocha dokážete, tak pohybom.

Viac infoirmácií o probiotikách:

probiofix.sk – probiotiká Probio-fix, Nutrolin B…

8× koment k článku Probiotiká – aký majú význam

  1. Toto je super článok a aj všetky ostatné články o probiotikách. Už som si myslela, že všetko viem, ale toto je pre mňa nové. Cchcem len vedieť, či je takýto súhrn aj v nejakej knihe, alebo v časopise, radšej si čítam na papieri ako z obrazovky. Ešte sa chcem opýtať, ako mám jesť zeleninu. Ako dlho pred jedlom. Ak zabudnem, alebo zeleninu nemám, či ju môžem jesť medzi jedlom, alebo po jedle. Ďakujem Daniela

  2. Daniela: tento súhrn som písal z odborných podkladov ich „preložením“ do civilného jazyka. Na internete sú mnohé (odborné) štúdie o účinnosti probiotík v rôznych oblastiach medicíny. Či taký materiál vyšiel aj v populárnej knižnej forme to neviem. Určite bude súčasťou mojej druhej knihy o chudnutí :-)

    K zelenine: ideálne je jesť zeleninu ako „aperitív“ :-) čiže zasadneš k stolu a zješ napríklad pol uhorky, 3 paradajky a trebárs pol papriky. Hneď potom ideme jesť normálne jedlo. Je to vhodné hlavne preto, že týmto spôsobom sa podstatná časť sýtosti dosiahne zeleninou, takže po takom jedle si dlho spokojná, najedená. Ak sa pýtaš preto, že niektorí autori alternatívnych výživových smerov radia jesť veci oddelene, tak ja tento názor neuznávam. Nezabúdaj jesť zeleninu pred jedlom. Lebo ak jedlo začneš trebárs chlebom, zješ ho oveľa viac, ako keby si začala zeleninou.

  3. Pekne ďakujem za odpoveď, toto s jedením oddelene mám už za sebou a je to tak ako to niekde inde píšeš, nanič. Pýtam sa hlavne preto, že si nemôžem zvyknúť na jedenie zeleniny pred jedlom. Asi pred tromi rokmi som bola na krátkom zájazde vo Švajčiarsku a tam nám jedenie servírovali so šalátom na začiatku jedenia. V tom čase som nevedela z akého dôvodu. Človek sa musí stále učiť. Ďakujem

  4. chcela by som vediet ci su ochutene jogurty a kyslomliecne vyrobky take iste ako biele. Pytam sa preto lebo biele vôbec nemôzem citiť!

  5. arabela: veriže nie sú to isté. pozri si zloženie. Tie sladké majú dosť veľa cukru, ktorý sa neoplatí papať. Odporúčam papať biely. Časom mu prídeš na chuť, ver tomu. Ja som kedysi jedával pol litrové rajo jahodové v ktorom som predtým rozmiešal 3 kopcovité polievkové ližice práškového cukru. K tomu 6 bielych rožkov. To bola mňamka.

  6. mily Miro, trochu mi unika vyznam jedenia zeleniny pred jedlom. Ak som to spravne pochopila, tak ide len o to, aby sme zeleninou pred jedlom „osuskali“ telo, a kym zacneme jest nejaky ten dobry obedik, zaplnili sme si zaludok a z toho dobreho obedika sme poton schopny zjest len par sust.Alebo su za tym aj ine dovody???dakujem za odpo

  7. Miro: Nájdeš aj jogurty ovocné bez cukru,a le treba podrobne čítať zloženie, aby to bolo bez náhradok a kadejakých sirupov. Ale málokedy sú nízkotučné.

  8. zuzula fazula: zeleninu treba jesť tak či tak pol kila denne. vitamíny, minerály, vláknina… Tak prečo ju nevyužiť aj na to, že nás zasýti a zjeme menej?

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.