Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Probiotiká – prevencia chorôb

Antibiotiká a probiotiká

Pri liečbe antibiotikami sa okrem neželaných patogénov (choroboplodných potvor) likvidujú aj pre zdravie nevyhnutné prospešné mikroorganizmy. To sa prejaví viditeľne najmä hnačkou (alebo zápchou) počas užívania antibiotík, či nejaký čas po ňom. Menej na prvý pohľad viditeľným dôsledkom užívania niektorých antibiotík je však aj celkové oslabenie imunitného systému. To je spôsobené aj oslabením črevnej mikroflóry. Preto sa odporúča pri liečbe antibiotikami zároveň nasadiť aj probiotiká. Tak sa dajú aspoň čiastočne minimalizovať "škody". Navyše po skončení liečby sa probiotiká postarajú o rýchlejšie posilnenie imunitného systému a teda lepšie uzdravenie.

A poďme už preč od antibiotík, to je predsa len téma pre lekárov. Ak vám doktor predpíše antibiotiká, odporúčam vám, aby ste sa ho spýtali, či môžete počas terapie antibiotikami zároveň užívať probiotiká. Povedzte, že ste niekde čítali, že probiotiká zlepšia účinnosť liečby. Predpokladám, že vám to lekár potvrdí a tiež odporučí vhodné dávkovanie.

Imunita a stres

Medzi imunitou a psychikou je priama súvislosť, sú prepojené. Iste to poznáte – hromadí sa stres, problémy, potom príde nejaká zlá správa, trocha prechladnete a choroba je prakticky istá. Inokedy ste v pohode, máte dobrú náladu, trocha prechladnete – a nič! Je známe, že zlá nálada, stres, či smútok dokážu imunitu značne oslabiť. Človek je potom náchylnejší ku rôznym chorobám. Ak sa budete vyhýbať zbytočnému stresu a zbytočným negatívnym podnetom, zlepšíte si kvalitu života a následne aj zdravie.

Nechcem tým tvrdiť, že máte žiť celkom bez stresu – to sa nedá. Stres je nevyhnutný, ba dokonca potrebný – pri práci, pri športe. Ale vyhýbajte sa zbytočnému stresu. Ľuďom, ktorí otravujú a vysávajú energiu. Televízii, ktorá počnúc správami a nekončiac reality show pumpuje do divákov negatívne emócie a zlosť. Tam kde to je možné, obklopujte sa radšej príjemnými podnetmi a ľuďmi. V mene zdravia :-) Nenechajte sa vťahovať do problémov, ktoré sa vás netýkajú. Pozor na zlosť a sústavne len negatívne informácie šíriacich politikov, ktorí vás radi zatiahnu do pocitov nenávisti.

Probiotiká - prevencia chorôb

Človek, ktorý neplytvá energiou na zbytočné problémy iných ľudí má väčšiu šancu byť zdravý a cítiť sa viac v pohode.

O niečo menej známe je však aj opačné prepojenie – imunita môže modelovať našu náladu. Je to logické – zdravý človek nemá problémy so svojím telom, má plno elánu a dobrú náladu. Práve preto sa oplatí využiť všetky možnosti, ako si imunitu posilniť. Lepšia imunita zlepší aj celkový pocit spokojnosti. Práve probiotiká majú schopnosť priaznivo ovplyvniť imunitu. Preto sa oplatí vytvárať si v tele ideálne podmienky pre probiotiká. Jesť dostatok vlákniny, často piť rôzne zakysanky, kefíry a jogurty. V období stresu, či v chladnom počasí preventívne užívať probiotiká. Probiotiká totiž nekolonizujú črevo natrvalo, iba na niekoľko dní. Ak chcete mať istotu, že ste v poriadku, je lepšie nespoliehať sa na náhodu, či na tvrdenia výrobcov jogurtov – tie by síce mali dodávať primeranú dávku probiotík, ale nemusia splniť všetky normy, hlavne ak ich par dní skladujete…

Prečo treba "umelo" dodávať probiotiká?

Možno si kladiete otázku, prečo sa zrazu toľko hovorí o probiotikách – veď pred nedávnym časom o nich nikto ani nepípol. Nie je to len nejaká módna vlna? Prečo odrazu treba jesť probiotiká?

V posledných rokoch sa začalo objavovať čoraz viac štúdií o priaznivom účinku probiotík. Zaujímavé sú hlavne tie, ktoré poukazujú na vzťah probiotík a alergie.

Ľudstvo v posledných desaťročiach prudko zmenilo charakter stravy. Z relatívne "prirodzenej" stravy prechádzame na čoraz "umelejšiu". Takmer vo všetkých potravinách sú pridané chemikálie. Mnoho potravín sa už vôbec nedodáva v "surovom" stave. (Napríklad mlieko sa dá kúpiť už len pasterizované.) V mnohých potravinách je mnoho cukru, soli, nekvalitného .

Konzumácia presladených,. presolených a inak efektne ochutených potravín vedie k ich preferovaniu. Všimnete si to hlavne u mladých ľudí a detí – ak majú radi hamburgery, hranolky, kolu a čokoládu, väčšinou celkom odmietajú "obyčajné", prirodzené potraviny, hlavne však zeleninu. To má za následok nielen obezitu (umelé potraviny majú vyššiu energetickú denzitu) ale aj celkové problémy so zdravím. Priemyselne spracované potraviny sú väčšinou zbavené významnej časti vlákniny a často aj vitamínov a minerálov – biela múka je toho klasickým príkladom.

Takto "umelá" nedodáva do organizmu mnohé potrebné látky. Následky sa neprejavia hneď, ale za mnoho rokov. Prejavom toho sú však veľmi pravdepodobne práve "civilizačné" choroby. Alergie, infarkty, častejší výskyt rakoviny v posledných rokoch signalizuje, že niečo nie je v poriadku. Je to práve strava, ktorá sa podstatnou mierou podpisuje na našom zdraví – či chorobe…

Je isté, že mizerná strava sa nedá kompenzovať len hltaním tabletiek s probiotikami. No prax ukazuje, že týmto spôsobom je možné dosiahnuť aspoň zlepšenie stavu. Bola by škoda nevyužiť takú možnosť.

Nespoliehajte sa však len na jogurty – nemusia byť vždy dostatočne kvalitné. (Hlavne tie lacné…) Ak požadujete od probiotík účinok, užívajte ich denne vo forme suplementov (výživových doplnkov) a zároveň im vytvorte optimálne prostredie – jedzte pol kila zeleniny denne. Probiotiká môžu "fungovať" len ak jete dostatok vlákniny – denne aspoň 30 gramov.

Čo pocítite, ak budete užívať probiotiká

Nič. Aspoň väčšinou.

Môže sa stať, že ste mali hnačku, alebo zápchu, potom sa po niekoľkých dňoch stav významne zlepší – potom účinky probiotík nepriamo uvidíte.

Občas sa môže stať, že užívanie probiotík povedie k dočasnému zvýšeniu meteorizmu, čiže pár dní budete mať vetry. To sa však za niekoľko dní postupne stratí.

Ak vám však probiotiká zlepšia zdravie, nepocítite to priamo. Možno na jeseň vďaka nim neochoriete – ale to sa nedozviete. Je to už tak – úspešná prevencia sa zdá byť veľmi drahá.

Tipy na iné weby o probiotikách:

probiofix.sk – probiotiká Probio-fix, Nutrolin B…

Probiotiká - prevencia chorôb

možnosti využitia probiotík v prevencii a terapii alergických chorôb

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.