Vápnik a chudnutie

Podľa niektorých štúdií sa môže na obezite podieľať aj nedostatok vitamínu A, D, vápnika, železa, horčíka, selénu a vitamínov skupiny B. Jediné, čo táto informácia pre vás znamená, že NEmáte ísť a kúpiť si vápnik v lekárni a užívať ho "na chudnutie". To by nefungovalo a skôr by to mohlo ublížiť.

Ak sa vám nedarí chudnúť, môžete sa skúsiť poradiť s lekárom, či nemôžete trpieť nedostatkom vápnika. Možné príčiny tohto stavu sú rôzne. V článku sa na ne pozrieme.

Strava, lieky a vápnik

V strave môžete mať nastavenú takú skladbu potravín, ktoré môžu spôsobiť nedostatok vápniku.

  • Nápoje obsahujúce kyselinu fosforečnú (kola) spôsobia, že sa vápnik nebude dobre vstrebávať.
  • Jedlá obsahujúce fosforečnany (napríklad tavené syry) majú podobný účinok.
  • Ak veľa solíte, zvýšite tak odbúravanie vápnika.
  • Ak užívate mastné jedlá, môže to zhoršiť vstrebávanie.
  • Kofeín zhorší vstrebávanie vápnika.
  • Ak užívate viac , ako treba (najmä pri nízkosacharidovej diéte to je normálny stav) tak telo sa nadbytku bielkovín zbavuje aj tak, že "míňa" vápnik.
  • Niektoré lieky "na kyselinu" ak máte ťažkosti s trávením môžu byť tiež príčinou.
  • Nerovnovážny príjem ďalších vitamínov a minerálov. Ak, napríklad, v strave máte málo vitamínu D, zhoršuje to aj vstrebávanie vápnika.

Podobných kombinácií môže byť viac. Nie je celkom reálne to nejako zmysluplne sledovať. Ak máte podozrenie na nedostatok minerálov alebo vitamínov, poraďte sa s lekárom. Pokiaľ nejedávate hlúposti (alebo hlúpo) a nefajčíte, pravdepodobne to nebude problém, ktorý treba riešiť.

  • Hlúposťami rozumiem častejšie jedenie nevhodných jedál.
  • Hlúpym jedením rozumiem priveľa jedla, pridlhé pauzy medzi jedlami.

Prečo vlastne píšem tento článok

Ak sa stravujete vyvážene, veľmi pravdepodobne s problémom nedostatku vápnika problém mať nebudete. No je veľa ľudí (asi najmä žien) ktoré sa na tento web dostanú náhodou. Možno práve držíte nejakú tvrdšiu diétu zameranú na nízky energetický príjem. Alebo ešte horšie jednostrannú diétu kde sú "zakázané" potraviny, alebo skupiny potravín. Potom je situácia iná.

Vápnik a chudnutie

Pri nízkom energetickom príjme spravidla býva v strave nedostatok mnohých pre zdravie dôležitých látok. Ich nedostatok môže časom vyvolať zastavenie hmotnostných úbytkov. Ak teda striktne dodržiavate diétne opatrenia a nedarí sa vám chudnúť, poraďte sa s lekárom o ďalšom postupe.

Je jasné, že pri drastickom obmedzení stravy sa najčastejšie hovorí o "spomalení metabolizmu". Ale je látková výmena a súvisí to práve aj s tým, že telo ide na núdzový režim. Trpí nedostatkom živín. Veľmi často sa potom ženy s takouto životosprávou dostanú do problémov. Stravu musia dávkovať veľmi nízko, pretože každé malé navýšenie príjmu energie sa okamžite ukladá do tukových zásob. Hladovaním sa však uberá zo svaloviny a kostnej hmoty. Výsledkom môže byť postava zaslúžilej anorektičky, ktorej dominantou je – veľké brucho. 

Neužívajte ale dlhodobo výživové doplnky s vápnikom

Nenasadzujte si však vitamíny svojvoľne a predovšetkým nie vo vyššom dávkovaní! Predávkovanie týmito látkami môže byť rovnako nebezpečné, ako ich nedostatok.

Zvýšiť umelo príjem vápnika je veľmi jednoduché. No pre telo nie je prirodzené. Pre náš organizmus je normálne prijímať jednotlivé živiny z pestrej stravy. V nej sa nachádzajú rôzne vitamíny a minerály. Umelý príjem jednej z mnohých zložiek je neprirodzený a môže vyvolať nerovnováhu v príjme iných prvkov.

Prebytok vápnika v tele je tiež škodlivý, takže ak vám niekto bude tvrdiť že pre pevné kosti je treba vápnik, verte mu. Ten zo stravy býva akurát. Ak vám ale chce predať tabletky v zmysle "viac vápnika – pevnejšie kosti" tak si chráňte peňaženku a utekajte kade ľahšie.

Ak sa vám tento článok páčil, zdieľajte ho, prosím.

 

 

Komentáre k článku: Vápnik a chudnutie

  1. renata 14. mája 2014

    Dobry den pan Vesely,

    Vase clanky su uzasne, aj ma pobavili pretoze viete presne ako ludia po precitani rozmyslaju.. Ale chcela by som sa Vas spytat jednu otazku. Mam 29r, bola som dlho fajciar, vazila som 56-57 kg. Vyse roka nefajcim, moja vaha je 59kg stala, nekolise, cize pribrala som 2 kg, ale su viditelne faldiky nad riflami. Pritom oblecenie mam to iste, strava nezmenena ale jednoducho rozdiel je ocividny aj ked su to len 2-3 kg. Viete mi prosim povedat preco?

  2. Miro Veselý 14. mája 2014

    renata neviem poradiť prečo, dôvodov môže byť viac. V prvom rade je to výborný výsledok, mnohí priberú viac. Osobne by som to neriešil. Trocha navýšte pohyb a dbajte na stravu s nízkym glykemickým indexom a tie faldíky by mali čoskoro zmiznúť.

  3. Bibiana 14. mája 2016

    Dobry den,,,
    Chcela by som sa Vas opytat, ci je mozne kombinovat vapnik s D3 a kelp. Vapnik mi naordinoval dr. koli osteoporoze a kelp by som mala brat koli mierne znizenej funcii stitnej zlazy. Dakujem za odpoved. Pekny den. Bibiana

  4. Miro Veselý 14. mája 2016

    Bibiana v prípade problémov so štítnou žľazou odporúčam, aby dávkovanie a spôsob použitia kelpu či iných liekov riadil lekár, ktorý diagnostikoval problém so štítnou žľazou. Vápnik užívajte tiež len v prípade, že na to je dôvod určený vyšetrením. Vitamín D3 môže okrem iného chrániť aj pred osteoporózou a je dobré, ak poznáte jeho aktuálnu hladinu na základe testu krvi. Podľa toho sa lekár môže rozhodnúť, aké je vhodné dávkovanie týchto doplnkov výživy.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: