Soľ nad zlato? Nie celkom…

Vysoký prísun soli a teda sodíka má zlý vplyv na zdravotný stav. Jedenie presolených pokrmov vedie k vysokému krvnému tlaku. Soľ na seba viaže vodu, takže po zjedení slaných lupienkov sa dočkáte vyššej hmotnosti, čo môže zaťažiť kĺby a u starších ľudí spôsobiť nepríjemné opuchy, napríklad na nohách.

To všetko sa vie a napriek tomu prijímame stále viac soli a sodíka, než by sme mali.

Na vine nie je len chuť a zvyk na slané. Častou príčinou je aj tak prostá drobnosť, že človek vlastne ani nevie, koľko je vlastne normálne prijať soli napríklad za jeden deň. A keď sa povedia nejaké gramy, aj tak si to nedokážeme predstaviť.

Preto som to odvážil.

Dávka soli na deň by sa nemala dostať vyššie, než na 5 gramov. (V priemere prijímame okolo 10 – 15 gramov, ak si nedávame pozor na to, čo jeme…) Potreba soli závisí na pohybovej aktivite.

Soľ nad zlato? Nie celkom...

5 gramov čistej soli predstavuje zhruba jednu nie veľmi doplna nabratú čajovú lyžičku.

Soľ nad zlato? Nie celkom...

Ak by ste si rovnakú dávku chceli nabrať prstami, tak je to asi 10 štipiek soli. Štipkou rozumiem množstvo, aké sa bežne dá uchopiť medzi ukazovák a palec.

Na prvý pohľad sa zdá, že to je dosť veľa soli. Prosím, venujte však svoju pozornosť aj ďalším riadkom, pretože zdanie klame.

Minimálny denný príjem soli je niekde na úrovni troch gramov soli, no to už znamená nie práve chutnú diétu. Preto sa zhruba 5 gramov soli na deň považuje za optimum a limit zároveň.

Ak chcete znížiť krvný tlak, odporúča sa, aby ste v potravinách prijímali aj veľa draslíka, horčíka a vápnika – to spolu s obmedzeným sodíkom vytvára účinnú kombináciu faktorov.

Soľ sa však často nachádza v mnohých potravinách, takže ju zjete, aj keď si ich neprisolíte.

Napríklad bežne predávaný chlieb obsahuje dosť veľa soli – krajec môže podľa druhu chleba obsahovať aj vyše pol gramu soli. Ľudia si ho bežne ešte aj posypú jednou štipkou, čiže ďalším polgramom… Po zjedení posoleného krajca chleba ste prijali gram soli.

Preto je vo vašom záujme skúmať, koľko soli obsahujú potraviny, ktoré sa chystáte práve prisoliť.

Údeniny, sardinky, syry, zemiakové lupienky, sáčkové polievky, horčica… To všetko sú už posolené a neraz až presolené potraviny. Ak ich jete, mali by ste na obsah soli v týchto jedlách myslieť a aspoň nedosáľať, kde to nie je nevyhnutné. Často stačí namiesto soli použiť viac korenia, či pridať feferónku. 

V mnohých minerálkach je veľmi vysoký obsah sodíka, preto aj pri pití tekutín by ste mali dávať pozor, či sa nečastujete nejakou Fatrou :-)

Ak sa vám tento článok páčil, zdieľajte ho, prosím.

 

 

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: