Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Soľ nad zlato? Nie celkom…

Vysoký prísun soli a teda sodíka má zlý vplyv na zdravotný stav. Jedenie presolených pokrmov vedie k vysokému krvnému tlaku. Soľ na seba viaže vodu, takže po zjedení slaných lupienkov sa dočkáte vyššej hmotnosti, čo môže zaťažiť kĺby a u starších ľudí spôsobiť nepríjemné opuchy, napríklad na nohách.

To všetko sa vie a napriek tomu prijímame stále viac soli a sodíka, než by sme mali.

Na vine nie je len chuť a zvyk na slané. Častou príčinou je aj tak prostá drobnosť, že človek vlastne ani nevie, koľko je vlastne normálne prijať soli napríklad za jeden deň. A keď sa povedia nejaké gramy, aj tak si to nedokážeme predstaviť.

Preto som to odvážil.

Soľ nad zlato? Nie celkom...

Dávka soli na deň by sa nemala dostať vyššie, než na 5 gramov. (V priemere prijímame okolo 10 – 15 gramov, ak si nedávame pozor na to, čo jeme…) Potreba soli závisí na pohybovej aktivite.

5 gramov čistej soli predstavuje zhruba jednu nie veľmi doplna nabratú čajovú lyžičku.

Soľ nad zlato? Nie celkom...

Ak by ste si rovnakú dávku chceli nabrať prstami, tak je to asi 10 štipiek soli. Štipkou rozumiem množstvo, aké sa bežne dá uchopiť medzi ukazovák a palec.

Na prvý pohľad sa zdá, že to je dosť veľa soli. Prosím, venujte však svoju pozornosť aj ďalším riadkom, pretože zdanie klame.

Minimálny denný príjem soli je niekde na úrovni troch gramov soli, no to už znamená nie práve chutnú diétu. Preto sa zhruba 5 gramov soli na deň považuje za optimum a limit zároveň.

Ak chcete znížiť krvný tlak, odporúča sa, aby ste v potravinách prijímali aj veľa draslíka, horčíka a vápnika – to spolu s obmedzeným sodíkom vytvára účinnú kombináciu faktorov.

Soľ sa však často nachádza v mnohých potravinách, takže ju zjete, aj keď si ich neprisolíte.

Napríklad bežne predávaný chlieb obsahuje dosť veľa soli – krajec môže podľa druhu chleba obsahovať aj vyše pol gramu soli. Ľudia si ho bežne ešte aj posypú jednou štipkou, čiže ďalším polgramom… Po zjedení posoleného krajca chleba ste prijali gram soli.

Preto je vo vašom záujme skúmať, koľko soli obsahujú potraviny, ktoré sa chystáte práve prisoliť.

Údeniny, sardinky, syry, zemiakové lupienky, sáčkové polievky, horčica… To všetko sú už posolené a neraz až presolené potraviny. Ak ich jete, mali by ste na obsah soli v týchto jedlách myslieť a aspoň nedosáľať, kde to nie je nevyhnutné. Často stačí namiesto soli použiť viac korenia, či pridať feferónku. 

Soľ nad zlato? Nie celkom...

V mnohých minerálkach je veľmi vysoký obsah sodíka, preto aj pri pití tekutín by ste mali dávať pozor, či sa nečastujete nejakou Fatrou :-)

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.