Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Chcem schudnúť. Naozaj áno?

Chudnutie začína aj končí v hlave – čo však táto veta znamená? Mali by ste si dokázať odpovedať na viacero otázok, pretože chudnutie je aj vec identity – totožnosti. Kto má nadváhu (alebo dokonca obezitu) toho súčasťou identity je aj jeho nadbytočný . Tuk formuje nielen tvár, ale aj správanie sa. Tučný človek sa musí so svojou hmotnosťou nejako vyrovnať. Žijeme v spoločnosti, ktorá uznáva štíhlosť. Ak do nej chce vstúpiť , musí zaujať nejaké postoje (obranné, únikové, útočné) ktorými bude kompenzovať reakcie okolia na obezitu, aby uniesol posmech, výčitky. Alebo aby podobným reakciám okolia nejako predchádzal.

  • Niekto sa štylizuje do úlohy človeka, ktorý je tučný rád a možno až zámerne. Predstiera, že jeho slanina je mu ľahostajná, nehanbí sa ju ukázať, alebo dokonca oblečením zvýrazniť.
  • Iný môže mať z obezity depresie a pred okolím sa skrýva, vyhýba sa sociálnym kontaktom, naučí sa žiť sám. Bojí sa výsmechu, odsúdenia.
  • Niekomu vyhovuje, že vďaka nadváhe ľahko upozorní na seba a strhne pozornosť. Môže zvrtnúť reč na diéty, obezitu iných… A tak môže ťažiť z obezity, že má tému, ktorou môže riadiť rozhovory.

Tak, ako každá vlastnosť aj z obezity sa dá spraviť výhoda, alebo nevýhoda. Záleží na sociálnej zručnosti.

Ak máte v pláne radikálne schudnúť, zmení sa aj tento parameter vo vašom živote. Zmení sa vaša tvár – vizuálne, aj v psychologickom zmysle slova. Preto je vhodné ujasniť si, či sa vôbec svojej obezity chcete a dokážete vzdať – práve aj z hľadiska spoločenských väzieb. Skúste si vo chvíli voľna položiť zopár otázok. Sú to otázky pomerne brutálne, na telo a ak si pri odpovediach mienite klamať, tak sa ani nepokúšajte na ne odpovedať.

  • Kto vlastne som?
  • Čo chcem dosiahnuť v živote, v najbližšej dobe i neskôr?
  • Správam sa v súlade s tým, čo chcem dosiahnuť?
  • Uznávam sám seba? Som spokojný so sebou? Ak nie, môžem to zmeniť? Ako?
  • Som v živote spokojný? Ak nie, prečo. Čo môžem spraviť preto, aby som bol?
  • Prečo chcem schudnúť?
  • Robím všetko preto, aby som schudol? Ak nie, čo robím zle a prečo?

Ako príklad napíšem ukážky možných odpovedí.

Chcem schudnúť. Naozaj áno?

Kto vlastne som?

45 ročný šofér kamiónu, som čoraz viac tučný, začínam mať zdravotné problémy. Začínajúca cukrovka, žlčník sa občas ozve, srdce niekedy nadránom nahradí budík. V sexe už veľmi nestíham, necítim sa už atraktívny. Veľa času som v práci, možno sa v nej skrývam pred realitou. Radšej som sám a skrytý, nech nikto nevidí môj pupok.

Čo chcem dosiahnuť v živote, v najbližšej dobe i neskôr?

V práci som spokojný, ale zdravie sa zhoršuje, mohli by ma vykopnúť z práce. To nechcem. A nechcem predčasne umrieť na infarkt. Preto jedným z cieľov je schudnúť na nejakú rozumnejšiu váhu, ktorá mi nebude robiť ťažkosti – zdravotné ale ani spoločenské. Neskôr by som hmotnosť chcel aspoň udržať.

Správam sa v súlade s tým, čo chcem dosiahnuť?

Vlastne nie. Viem, že by som mal jesť pravidelne, ale ráno sadnem za volant a nejem niekedy ani do popoludnia. Chcem síce schudnúť, ale vlastne nič pre to nerobím. Do čerta!

Uznávam sám seba? Som spokojný so sebou? Ak nie, môžem to zmeniť?

Nie, som so sebou nespokojný. Cítim sa zle, že som tučný. Môžem to zmeniť dodržiavaním zásad. Nie sú to ťažké zásady, ale nikdy sa mi nechce začať ich uplatňovať. Neviem prečo, ale ako keby pre mňa bolo okamžité pohodlie dôležitejšie, než dlhodobé ciele. Tuším, že takto nič nedosiahnem. Ale som už raz taký.

Som v živote spokojný? Ak nie, prečo. Čo môžem spraviť preto, aby som bol?

Nie som spokojný. Veľa práce, zdravie už dosluhuje. Život je rutina, nič nové a zaujímavé už hádam ani nečakám. Mohol by som to asi nejako zmeniť, možno si nájsť inú prácu, rozbiť stereotyp, ale neviem ako. Tuším, že sa bojím každej zmeny v živote. Kŕčovito lipnem na tom, čo som a čo mám. Aj keď som s tým čo mám úplne nespokojný, no bojím sa toho pustiť, aby som nepadol.

Prečo chcem schudnúť?

Zdravie, výzor, lepšia pohyblivosť, menej prekvapených pohľadov okolia.

Robím všetko preto, aby som schudol? Ak nie, čo robím zle a prečo?

Nie, už roky robím presný opak toho, čo by som robiť mal. Možno v skutočnosti ani schudnúť nechcem – ktovie. Chcel by som schudnúť, ale zadarmo. Schudnúť a nič pritom nezmeniť. Schudnúť, ale správať sa štýlom, ktorý ma ku obezite priviedol. Chcem teda niečo celkom nereálne. Nechcem vlastne schudnúť, iba snívam o schudnutí.

Tu sa zastavme.

Odpovede tohto druhu môžu pomôcť objaviť rozpor medzi tým, čím sme a tým, akí chceme byť. Človek je často nespokojný so stavom, v akom je, ale odmieta sa ho vzdať. Je to ľudské. zarastá hlboko do našej psychiky. Je ľahké nezjesť jeden rožok s maslom. Ale je ťažké nemať naň chuť a prinútiť sa nedať si tou chuťou diktovať.

Preto je na mieste posledná otázka pre nespokojných so svojou postavou:

Čo som konkrétne ochotný spraviť pre svoje zdravie?

A odpoveď už nesmie byť všeobecná. Žiadne také táraniny, že "v záujme zefektívnenia procesu likvidácie obezity bude potrebné výhľadovo zvýšiť úsilie o zníženie nadhmotnosti a nepoľavovať v nastolených trendoch". To sa dalo trpieť na schôdzi za socializmu. Vy musíte byť absolútne konkrétni – spravte si zoznam s cieľmi a dátumami, ktorý sa dá zaškrtávať a presne kontrolovať. Deň po dni, hodina po hodine.

  • Nie menej jesť. Stanovte si diétny rozpis na týždeň dopredu, nakúpte potraviny. Jedzte, čo ste si "naordinovali" a snažte sa nerobiť žiadne výnimky. Po každom jedle si zaneste záznam "ZJEDENÉ LEN TO, ČO BOLO V PLÁNE".
  • Nie viac piť. Zapisujte si svoj pitný režim a večer vždy napíšte "VYPITÉ 3 LITRE".
  • Nie viac cvičiť. Ale cvičenie je vždy pondelok, streda, piatok, sobota, vždy po hodine a pol. Po každom cvičení urobte v zozname záznam "splnené".

Týmto spôsobom máte zaistenú kontrolu nad tým, čo presne robíte pre svoju hmotnosť. Alebo vidíte, že nie, že pod najrôznejšími zámienkami vynechávate cvičenia, jedávate hlúposti, či málo popíjate. Potom sa, samozrejme, nemôžete veľmi tešiť na schudnutie. A v takom prípade nesnívajte o krásnej postave a ľahkom živote.

Predtým, než do seba bezmyšlienkovite vpracete koláčik, položte si otázku, čo je pre vás dôležitejšie: tento moment, alebo vaša dlhodobá hmotnosť? Podľa odpovede sa zariadite.

Mne sa nechce písať

Mnoho ľudí sa priam bytostne bráni tomu, že by si niečo zapisovali. Prosím – ak chudnete aj bez zapisovania, máte veľké a pokračujte v tom. Ale ak sa vám chudnutie nedarí, potom je zápis účinnou metódou, ako sa pozrieť pravde do očí.

Chcem schudnúť. Naozaj áno?

Schudnúť chce každý. Ale ste ochotní podstúpiť aj potrebné zmeny v živote, ktoré vedú ku štíhlosti? Život štíhleho človeka je odlišný od života tučka. Nedá sa byť štíhlym a žiť životným štýlom tučných. Ak chcete byť štíhli, ste ochotní denne robiť všetko, čo patrí k štíhlemu životu?

19× koment k článku Chcem schudnúť. Naozaj áno?

  1. Ahoj MIRO,
    to som ja, Tvoj agent provokatér. Predpokladám, že si začal pracovať na druhej edícii Tvojej knihy a toto je jej prepracovaný, nový úvod. Nič lepšie tam totiž nemôžeš dať.“Chudnutie začína aj končí v hlave.“ To je presne ten moment kedy si človek musí uvedomiť stav veci a domyslieť do dôsledkov následky svojho správania. Ak má šťastie a za mak inteligencie, podarí sa mu začať meniť situáciu ešte pred „no return point“. Ak nie – má smolu. Práve zažívame v rodine čerstvú amputáciu cukrovkárskej nohy. A  pritom chudnutie je podľa mňa len vedľajší produkt toho, čo má byť cieľom nášho snaženia a tým je zmena životného štýlu.
    tomcat
    abstinujúci tučniak
    P.S. Tak kedy ten obedný výšľap ?

  2. tomcat: dnes už nie, za 5 minút odchádzam na jeden… ale súkromné dohody, prosím, riešme majlom.

  3. Mirko, musím uznať, že toto je ďalší trefný a vtipne napísaný článok. Opäť si sa zaskvel schopnosťou napísať humorne o vážnych veciach, s čím zápasí väčšina populácie cez EU po USA, ktorí konečne zahájili kampaň proti obezite napr. zakázaním reklamy na podporu obezity a uvedomením si odpovedí na otázky, ktoré si uviedol.

  4. Čau Miro, tu kde si na tvojej stránke stránke som čítal, že na schudnutie 1kg, je treba stratit 28 000-30 000kj. Avšak viem, že 1g tuku =38kj. Tak potom to je 38 000kj/kg tuku. Inak ešte jedna otázka, dá sa povedať teda, že celé chudnutie je o danej energií?

  5. Mišo: teoreticky áno, v praxi to môže platiť trocha inak podľa metabolizmu. Ale zhruba to platí. Tuk v bunkách nemôžeš porovnávať s olejom. Skôr so slaninou, tá má okolo 3350 kJ. Plus niečo vody… Pri chudnutí aj pribraní je v hre aj zadržaná, či stratená voda.

  6. Po rokoch diet mam uz vymlatenu psychiku … jednoducho nevladzem. Ako sa vzkriesit, aby som mohla zacat ?

  7. Queen Kong: verím, že na tak hmlistú otázku neočakávaš žiadnu rozumnú odpoveď.

  8. Mirovi: od 21.marca 06 mam dole 7 kg!!!! Dakujem, uplne vazne som uz nedufala, ze to pojde (uz ma caka len 11kg). Uz som si myslela, ze o chudnuti viem vsetko a po tridsiatke som pochopila ako funguje glykemicky index. Robis uzasnu osvetu. Zmenila som stravovanie sebe aj celej rodine, manzel si zacal do prace brat zeleninu!

  9. Vierau: nádhera, drž sa. počítaj s tým, že čím menej kíl budeš mať, tým pomalšie pôjdu dolu.

  10. Mirovi: preštudovala som si snád všetko, čo si o chudnutí napísal. Potrebujem schudnúť 8-10kg, teda aby som vážila 60kg. Ušila som si jedálniček na seba. Dodržala som denný príjem 100g bielkoví, 104g sacharidov, 39g tukov a 30g vláknin, dávam pozor na glyk.index, dodržiavam pitný režim. Denný príjem 4000-4500Kj, mala by som schudnúť 4kg za mesiac. Ja som však už za sedem dní schudla 3kg, cítim sa výborne, vôbec nie som slabá, ale mám obavy, či si takouto štartovacou rýchlosťou nemôžem skôr uškodiť. Môžeš mi poradiť, či môžem pokračovať takto, alebo mám zvýšiť príjem Kj? Dakujem

  11. Nada: 3 kilá za týždeň by mohli byť „normálne“ pri veľmi vysokej hmotnosti. (cez 150 a viac kíl) a radil by som radšej veľmi rýchlo kontaktovať lekára ak pri tej rýchlosti chceš pokračovať. Zmeny by bežali veľmi rýchlo a mohlo by sa všeličo stať. Rozhodne by som sa prihováral za razantné zvýšenie príjmu jedla – aj za cenu, že by sa na pár dní chudnutie zastavilo. Príliš rýchla strata hmotnosti je nebezpečná. Skús pre začiatok jesť 6000 kJ. Ak prestaneš chudnúť, trocha uber jedla.

    Druhá vec je, že ak si zmenila pitný režim a množstvo soli, možno hmotnosť padá tak rýchlo len vďaka vode, ktorú sodík zadržiaval a potom by sa to už čoskoro zastavilo. Je to na dlhšiu debatu. Poď do fóra.

  12. Miro,ďakujemn že nastavuješ zrkadlo ,ktoré mi veľmi nelichotí.Mám 51rokov a poriadnu nadváhu.Od mala som trpela týmto neduhom.Konečne je čas začat voľačo s tým roboiť .Katalin

  13. Ja sa pomaly pripravujem na chudnutie minimálne mesiac, nielen Mirove, aj moje zrkadlo nie je lichotivé. Neviem čo mi je, pretože zatiaľ ma nenabudili všetky tie články – niekedy chytám paniku z toho ako tí ľudia rátajú a chystajú jedenie /hoci viem, že bez toho to nejde/, Zorkine fotky ma potešili, závidím jej ale zas mám pocit, že myslou nie som pripravená. Za ten mesiac som síce cca 1,5 kg dala dolu – aj s cvičením, no od všetkých vás som na míle vzdialená čo sa týka dodržiavania množstva a zloženia potravy a hlavne pitný režim nechtiac ignorujem. Potom to všetko premietam v hlave, trápim sa, chcem a neviem ako. Povedzte – určite vám viacerým trvalo dlhšie to odhodlávanie, alebo naozaj zo dňa na deň?

  14. Žofia: mne trvalo vyše roka kým som sa rozhodol, že dokážem aspoň zlomok toho, čo som videl v telke, kde nejaký chlap schudol 120 kíl. ale ty sa predsa nemôžeš sťažovať! schudnúť 1 a pol kila za mesiac je predsa poriadny kus práce. tempo je celklom ideálne, pri ňom určite topíš tuk a nie svaly. len tak ďalej rozmýšľaj, či chudnúť, alebo nechudnúť a pomaly si budeš musieť zjednávať nový šatník.

  15. Miro: taká investícia /nový šatník/ by ma maximálne potešila, robila som to aj doteraz, ale opačným smerom. Tie-mne vždy malé šaty som rozdala a rada by som začas podarovala tie veľké.Dúfam, že to zvládnem /tú prípravu/ skôr ako za rok. Motiváciu určite budem hľadať u teba a tebe podobných, aby som len ticho nezávidela ako debil.

  16. Co sa tyka toho zapisovania si toho co jem, je dobra stranka http://www.flora.cz
    je tam taka e-kalkulacka ( sice v cestine)a tam sa da robit si taky dennik zjedenych calorii, sacharidov, bielkovin a podobne.
    je to takto lepsie ako si to pisat na papier.. je to online..co mi velmi vyhovuje. A tiez je tam tabulka na vydaj energie.. teda napises si co si cez den robila a vies kolko energie si vydala.. Jasne ze to nebude asi 100% presne…ale je to super..ked vidim ze dnes uz som zjedla sacharidov az az…tak ma to tak zabrzdi pred nejakym kolacikom navyse.. Odporucam

  17. Za kolko asi schudnem 5kg ked teraz cvicim no chodim behat držim diétú a za den ziem asi jablko melon a od 17:00 nejem ? Dasa schudnut vlastním usilim 5kg co ktomu pomože mam začat skákát na švihadle ? ževraj to pomaha no ale hlavne schcem schudnut v nohách a v zadku :( Prosim co mam robit ??

  18. KikuliQ: za den zjest melona jablko sa ti nezda nejako malo?…. ked zacnes normalne jest znova naberies…

  19. 175 11-29-11 Kedže najdrahšia je vfdmena zadne9ho krytu (41€), tak by cena bola spomednanfdch 41€. Ostatne9 (lacnejšie) fakony by sa vnaoykli v re1mci tohto fakonu. +1Pomohla ve1m te1to odpoveď?

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.