Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Chudnem, ale nechudnem

Veľmi často sa ma ľudia pýtajú, prečo nechudnú. Začnú nejaký režim, pár dní vydržia a zistia, že nič neschudli. Panika, pohroma, čo mám robiť?

Začnime odzadu. Od diét.

Diéty zvyčajne znamenajú rýchle chudnutie s pomalým koncom

Väčšina ľudí svoje výsledky chudnutia hodnotí pomocou váhy. Po prechode na (asi ktorúkoľvek) diétu sa vaša váha zvyčajne prudko prepadne. Pár dní a zrazu máte pár kíl dole! To poteší srdce dietára. „Funguje to“ povie si dietár a ďalej sa teší z výsledkov.

Tie prvé dni sa však väčšinou z tela uvoľní len veľa vody. Aj niekoľko kíl na váhe potom môže byť voda a pomerne málo slaniny.

Neskôr diéty zvyknú privodiť postupnú stagnáciu. To sa už dostavuje postupné spomaľovanie metabolizmu. Ak ste totiž na diéte (čítaj energetické hlboké mínus) tak telo spomalí vašu čulosť. Začnete šetriť pohyby, začnete byť pomalší, letargickí. Čo zvonka nevidieť je práca orgánov. Aj tá sa prenastavuje. Telo sa proste prispôsobí nedostatku potravy. Inými slovami po pár týždňoch či mesiacoch diéty je výsledok podobný ako pred diétou.

  • Pred diétou ste možno jedli 10 000 kJ a nechudli ste.
  • Pri diéte možno zjete 6 000 kJ a už zas nechudnete.

Najhorší nápad potom je ešte viac ubrať z energie. Prečo? Pretože aj telo uberie z „obrátok“. Ale nie tak ochotne bude páliť aj tuk.

Preto diéta – ktorákoľvek – nie je riešením chudnutia. Jednoducho vy obmedzíte jedlo a telo obmedzí výdaj. Energetická rovnica má dať / dal sa nijak podstatne nezmení. Jediné čo sa zmení sú nastavenia vášho tela. Tie aj po diéte budú značne spomalené. Čo spravíte potom?

  • Viac jesť znamená ihneď priberať.
  • Jesť ešte menej znamená za nejaký čas umrieť od hladu.

Preto ak z diétovania prechádzate na rozumnú stravu, zvyčajne najskôr aj trocha priberiete.

Chudnutie racionálnou stravou po diéte

Ak prejdete na rozumnú stravu, nie vždy sa hneď dostaví očakávané chudnutie. To sa týka najmä tých, čo v minulosti opakovane držali rôzne diéty.

Máte spomalený metabolizmus? Potom môžete jesť polovicu toho, čo by ste mali jesť a dokonca z toho môžete priberať.

Navyše ak z toho mála čo si dáte budú niektoré jedlá obsahovať cukor (med, agávový sirup, sladký jogurt a podobné malé mňamky) tak ukladanie tuku v oblasti brucha je isté. Len to po prvej müsli tyčinke nie je vidieť.

Chcete schudnúť a už ste držali diéty?

Cesta nevedie k ďalšej diéte. To by bolo len viac toho istého. A ak to nefunguje, nebude to fungovať ani keď toho dáte viac.

Budete musieť ísť opačným smerom, než doteraz.

Akokoľvek je to nepríjemné, musíte teraz úplne zabudnúť na chudnutie.

  • Najskôr si dajte do poriadku spomalený metabolizmus. Začnite pravidelne jesť zdravú stravu a váhu či obvod pása si príliš nevšímajte.
  • Za pár týždňov sa telo začne spamätávať a veľmi pomaly dávať do poriadku. Stále nebudete asi chudnúť. Niektorí možno priberú pár málo kíl.
  • Niekto môže aj pár mesiacov byť v tomto stave. Je ťažké vydržať to, pretože chápem ako veľmi chcete schudnúť. No a miesto toho aby vám váha každý deň ukázala aspoň o 5 kíl menej tak už druhý mesiac zotrváva. Najradšej by ste si nedali aspoň večeru… Nech tú tortúru vidieť vo výsledkoch! Nerobte to a vydržte.
  • Ak vydržíte na nejakom rozumnom príjme, po čase by sa váš metabolizmus mal natoľko znormalizovať, že telo začne „púšťať“ aj trocha tuku.
  • Ideálne bude, ak proces budete konzultovať aj so svojím lekárom. Ak ste tuční, treba sa uistiť, čo je príčinou.

Ak ste teda roky diétovali, nečakajte, že telo prepnete na iný režim za tri dni. Môže trvať niekoľko mesiacov, kým začnete chudnúť pri rozumnom energetickom príjme. Vydržte to.

To dlhoročné uberanie potravy vás doviedlo až k tomu, že potrebujete chudnúť. Asi tušíte, že uberanie potravy nie je cesta k zdraviu ani k štíhlej línii.

Nakoniec zásady stravovania aspoň telegraficky

Sacharidy budete strážiť. Jesť ich môžete, ale striktne sa riaďte glykemickým indexom. Čokoľvek čo vie meniť hladinu inzulínu sa počas chudnutia nesmie.

  • Počas chudnutia nesmiete jesť nič sladké. Držte sa toho. Žiadne drobné výnimky. Odporúčam vynechať aj banány a sladšie druhy ovocia.
  • Žiadne smoothies. Žiadne odšťavovanie. Týmito postupmi totiž z ovocia a zeleniny extrahujete cukor a ten po vypití okamžite mieri do krvi a časť z neho zmení na tuk. To nechceme. Ak chcete jesť ovocie, jedzte ho. Nepite ho.
  • Viete, že počas chudnutia (najlepšie aj po ňom) nesmiete jesť nič z bielej múky? Žiadna biela ryža.

Bielkoviny sú zložka výživy ktorú pri chudnutí môžeme málinko navýšiť, ale nebudú to vysoké čísla. Nepreháňajte to. Ak je bielkovín priveľa, zaťažujete telo. Nielen ľadviny.

Nakoniec tuk. Aj používate prevažne vhodný tuk, netreba sa ho hystericky báť. Aj pri dávke okolo 70 gramov denne sa dá chudnúť. Pokiaľ chcete výsledky chudnutia urýchliť, dá sa tuk stiahnuť niekde ku 50 gramom na deň. Väčšia reštrikcia tuku (30 gramov na deň) sa síce v literatúre odporúča ako jeden z nástrojov na liečbu ťažkostí so srdcom, ale tak tvrdý režim by som neodporúčal nasadiť svojvoľne. Ak sa chcete riadiť radami z knihy Mějte znovu zdravé srdce, ktorú napísal Dean Ornish. Priveľké obmedzenie tuku môže totiž naopak privodiť aj dosť problémov, najmä ak je to málo tuku nevhodné.

V strave tuk potrebujeme aj počas tej najprísnejšej diéty.

Takže to boli tipy čo v prípade že ste sa rozhodli chudnúť, ale zatiaľ nechudnete aj keď dodržiavate všetky potrebné „prikázania“.

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.