Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Chudnete po sviatkoch?

V januári každého roka sa prudko zvyšuje návštevnosť stránok o chudnutí. Odrazu sú tu stovky ľudí denne, ktorí zúfalo túžia zhodiť. Ňúrajú sa v internete a hľadajú zázrak, ktorý by ich zbavil slaniny. Podľa možnosti rýchlo a bezbolestne. Tento kŕč túžby zvyčajne čoskoro oslabne a sila predsavzatí sa rozpustí, ako novoročný záväzok. O pár týždňov si na vyššiu hmotnosť väčšina občanov zvykne a prestanú šalieť. Vydrží to do veľkej noci a potom zas o rok, v januári. Nuž čo, náboženské sviatky sú už tradičný symbol hriešneho obžerstva. Ale čo s kilami navyše, ktoré to zvykne priniesť?

Nikomu sa nechce meniť navyknutý život. Väčšinou ľudia chce po sviatkoch trocha pochudnúť a dosť. Podľa možnosti čo najrýchlejšie. No pozrime sa na vec reálne.

Chudnutie je rovnaké, ako prevod na Euro

Chcete schudnúť? Prosím. Konverzný kurz je 31 dní a čiastka na prepočítanie znie 2000 gramov. Výsledok znie: 64 gramov.

Ak dnes začnete chudnúť racionálnym spôsobom, môžete počítať so stratou 2 kilá mesačne. (2000 gramov.) Dní máme 31 do mesiaca a to znamená, že v režime chudnutia denne zhodíte 64 gramov . (Ak ste veľmi tuční, alebo budete tvrdo bojovať o novú hmotnosť, možno zhodíte 100 gramov tuku denne. Ostaňme však pri reálnom čísle 64 gramov.) To znamená, že vaše telo musí každú hodinu stratiť 2,6 gramov tuku.

Chudnete po sviatkoch?

Telo sa tuku vzdáva len neochotne. Musíte jesť menej, než by vaše telo potrebovalo. Inak sa žiadne chudnutie nezačne.

Takže žiadne výnimky

Predstavte si, že nemáte práve čo robiť a niekto vám ponúkne maškrtu.

  • Trebárs čokoládovú tyčinku. Tá do vášho tela obratom dopraví 20 gramov tuku. (+iné zložky energie.)
  • Alebo taký celkom malý pagáčik šup – 11 gramov tuku.

Je to veľa. Chceli ste stratiť 2,6 gramu tuku a spapali ste ho trebárs 10 gramov? Len tak? K bežnému jedlu? Neschudnete. Počítajte s tým, že vás budú známi ponúkať maškrtami a bagatelizovať, že z jednej dobošky, či obloženého chlebíčka sa vám nič nemôže stať. Môže. A ak máte k priberaniu sklon, tak sa vám to aj stane. Nesmiete sa nechať zlákať mámivou túžbou zobnúť si niečo dobré.

Ak si doprajete niečo dobré, telo sa nedostane do energetického mínusu. Nemá žiadny dôvod chudnúť.

Niektorí ľudia si myslia, že ak pôjdu cvičiť, výnimky „vycvičia“. To však spravidla nie je reálne. Na „spálenie“ čokoládovej tyčinky si musíte sadnúť tak na pol hodinu na bicykel a pekne šliapať len aby ste sa dostali do „bodu nula“. Teda aby ste minuli len to, čo ste pojali v tyčinke. Vo výnimke, jedným sladkým momentom. Po pol hodine krútenia pedálmi môžete počítať s tým, že potom začnete možno aj chudnúť. Ak ste inak cez deň jedli prísne racionálne a striedmo.

Chudnutie je ťažké

Obklopuje nás dostatok dobrôt. Ak si chcete udržiavať zdravie a postavu, musíte sa im vyhýbať. Je to veľmi ťažká skúška vôle a nervov. Väčšina ľudí to vydrží len pár týždňov a znova sa vrátia k osvedčenému spôsobu života, pri ktorom sa potichu priberá.

Ak ste teda cez sviatky pribrali okrúhlych pár kíl (pribrať 5 kíl za sviatky je celkom bežné, žiaľ aj šialené), viete už odhadnúť, čo sa stalo. Denne ste v priemere pribrali asi 160 gramov tuku. To je nejakých 7 gramov tuku pribraných za hodinu. Ako sa k nim telo dostane? Stačí si každú chvíľu zobnúť malý, ale naozaj len malý koláčik a váha ide hore… K tomu výdatné jedlá, málo pohybu a klietka spadla.

Preto nebagatelizujte. Ak máte sklon priberať, radšej si dobre prepočítajte, koľko energie popapáte. Inak sa budete len bezmocne prizerať, ako vám rastie pupok do nehoráznych čísiel.

Chudnúť po sviatkoch je väčšinou len zúfalá reakcia na nevhodnú životosprávu. Skúsme sa zamyslieť nad tým, či nás otročenie lákavej komerčnej ponuke konzumnej spoločnosti nepripravuje o niečo dôležité.

Chudnutie a Vianoce

Vianoce sa blížia po celý rok. A nie sú to jediné sviatky, ktoré sa stále blížia. Ďalším obdobím hriešneho obžerstva je Veľká noc. Proste cirkevné akcie, pri ktorých aj ateisti pokryjú všetky voľné plochy bytov koláčmi, keksíkmi, čokoládkami, údeninami a inými energetickými šokmi pre organizmus celkom nevhodnými. Aspoň nie v megadávkach.

Len sa spýtajte niekoho, kto pracuje v nemocnici, ako stúpne počet záchvatov práve cez sviatky. Ľudia sa obžierajú do bezvedomia. Sme, ako akváriové rybičky, ktoré sú schopné obžrať sa na smrť. Samozrejme, nie všetci. Len tí, čo majú sklon k nadváhe.

Nemierna konzumácia však zdravá nie je. A práve na sviatky sa v rodinách cielene robí všetko pre to aby konzumácia bola veľmi nemierna. Aby ste ani náhodou nezabudli jesť, chrumkať, cmúľať, chlipkať, oblizovať, hryzkať, sŕkať, prežúvať, hltať, popíjať. Stále, nepretržite, teraz aj o chvíľu a nikdy inak.

Jasné, Vianoce sú tradičným sviatkom, ktorý pretrváva už stáročia. Boli obdobia, kedy väčšina ľudí žila vo vážnom nedostatku. Po celý rok sa jedli jednoduché jedlá v malom množstve. A potom prišli sviatky. Dlho šetrené zdroje sa uvoľnili a aspoň na pár dní si rodiny vylepšili život aspoň o krátkodobú ilúziu dostatku a hojnosti.

Ale čo dnes? Pre pána Jána, veď my teraz už stále žijeme v dostatku a hojnosti. Penetrácia mobilnými telefónmi a počet áut na cestách signalizujú, že Slováci majú veľmi ďaleko od hladomoru. V supermarketoch je stále tlačenica. Polovica z nás trpí nadváhou – to je asi najspoľahlivejší signál, že tu žiadny hladomor nie je.

Ako chceme v takom stave jedlom odlíšiť Vianoce od nesviatkov, aby boli ešte exkluzívnejšie?

Vytvorí sa prebytok. A plytvanie. Podľa možnosti jedlami, ktoré sú teda aspoň drahé. Alebo presladené, premastené, alebo presolené. Nech sa to aspoň trocha počíta.

Kde ale pramení pocit potreby oslavovať a uctievať si druhých práve jedlom? Sme až tak primitívne bytosti, že si návštevu a sviatky musíme uctiť rovnako, ako si pred pár tisíc rokmi uctievali bohov? Idú sviatky, chce to živú obeť. Treba zaklať prasiatko, alebo aspoň podrezať sliepku. Bude dostatok. Bol by síce aj bez toho, ale zvyk je zvyk.

Ponúknuť jedlo je symbol. Bez jedla sa žiť nedá. Ponúknutím jedla priamo vyjadríme prianie, aby obdarovaný žil.

Ale vo svetle poznania by sme sa mali správať, ako človek mysliaci. Vieme, že jedlo môže ublížiť, aj prospieť.

Čo tak na Vianoce sa obklopiť jedlom, ktoré nevedie ku zbytočným kilám navyše a k volaniu záchranky pre žlčníkovú koliku?

Viem, je to len rečnícka otázka, nakoniec si aj tak pôjdete kúpiť údené koleno a salónky. Ale je to len taký nápad. Ak vieme, že priveľa sladkostí a mastností škodí, skúste malú úpravu. Mastnosti a sladkosti áno, ale nie priveľa. A ako zaistiť, aby nebolo priveľa? Jediný spôsob je – nemať viac, než je nevyhnutne potrebné. Ak napečiete taký počet koláčikov, že sa každému ujde jeden – dva kúsky, všetci budú spokojní. Nikomu to neublíži.

Ak ale napečiete niekoľko plechov medvedích labiek, niekoľko plechov kosáčikov a hviezdičiek (mimochodom, mám vynikajúci recepis, ale nič pre chudnuvších), všade cukrové, kokosové pusinky (a znova recept, ale nediétny) a nezastavíte sa ani pred krémešmi, potom to znamená jediné. To všetko sa zje. A to je ten problém. Za sviatky môžete zjesť aj niekoľko kíl sladkostí, ak na ne v byte narazíte na každom kroku. Ak ich nájdete na stolíku vedľa diaľkového ovládača televízora. Ak ich položíte na stôl po výdatnej večeri. Ak na ne natrafíte cestou do kúpeľne. Ak doplníte misku keksíkov, ktorá sa práve vyprázdnila formou zjedenia.

Tým všetkým zaistíte ideálne priberprostredie.

Priberprostredie je priestor, v ktorom kamkoľvek sa pozriete, nachádza sa výzva priber!

Ak teda máte s nadváhou problémy – a polovica z nás tieto problémy naozaj má – zvážte, či v dnešnej dobe celoročnej hojnosti a dostatku je naozaj tak nevyhnutné snažiť sa hojnosť vybičovať až do nezmyselného prebytku, ktorý vám uškodí.

A problém je v tom, že to neuškodí každému rovnako! Tí, čo k priberaniu tendenciu nemajú budú spokojní, ale tí, ktorí už s váhou problémy majú za sviatky priberú aj 5 kíl – celkom bez problému.

Neskoro vám bude lamentovať potom, keď si uvedomíte, že ste mechanicky zožrali celú misu medvedích labiek len preto, že ste si sadli ku stolu a babka vám ju prajne položila k rukám. Zobnete si jednu a potom už neviete prestať. Poznáme to všetci. Debata plynie, labky miznú ani nevieme ako. Prestaneme, až keď labky nie sú? Ale neprestaneme! Gazdiná predsa doloží ďalšie. Dajte si, piekla som ich pre vás celú noc. Doprajte si, máme dostatok, veď sú sviatky. Zdravie a život stranou.

Nedovoľte gazdinám, aby aj tento rok predlžovali zdraviu škodlivú a šialenú tradíciu vytvárania nezmyselnej hojnosti. Neučte svoje deti závislosti na cukre a tuku.

Trpíte nadváhou? Potom tento rok nepečte. Ušetrené peniaze investujte a kúpte niekoľko váh na váženie ľudí. Rozostavte ich všade po byte. Namiesto tácok s koláčikmi. Keď máte nadváhu, máte mať hojnosť váh. Nie žranice.

Rozumný človek pochopí.

S obezitou sa dá len bojovať. Neodíde sama. Nepoľaví. Škodí.

Sviatky skončili, kilá zostávajú

Sviatky sú dokonalým príkladom zákona žravosti. Ak sa obklopíme koláčikmi, pohltáme ich, hoc sme aj nechceli. Nezjeme ich naraz. Pekne po jednom, pomaličky zmizne aj pár kíl cukroviniek. Kam? Do tých, čo majú tú smolu, že uviazli v byte s dobrou gazdinou.

Sviatky znamenajú voľno, kedy sa človek voľne potĺka po byte a nemá príliš čo robiť. Tak chrumká, koštuje, ochutnáva, tu usrkne, tam chlipne. S niekým si treba pripiť. Babka doniesla koláčiky, treba ochutnať. A tortu. Treba ochutnať. A domáce trubičky. Treba… A domácu hus. A husaciu masť. S domácim chlebom. Švagor črpká vaječný koňak. A takto plynie deň a my pokorne žerieme, ako nová drvička odpadu.

Aj ja som tento rok zápasil s pokušením. Všetci síce vedia, že si dávam pozor, ale aj tak bolo dosť horeuvedených maškŕt. Veľmi úporne som sa snažil tento rok jesť čo najmenej, ale aj tak sa denný príjem šplhal pravidelne na dvojnásobok normálnych hodnôt. (Bežne spasiem tak asi 8 000 kJ, cez sviatky to šlo až ku 17 000 kJ – to nie sú až tak drastické čísla. Nestrážiť sa, príjem by bol okolo 40 000 kJ na deň. Ako nič!) A tak teraz budem pár týždňov nadávať sám sebe, že som zas podľahol tým debilným sviatkom a hystérii okolo nich. Našťastie následky neboli tak drastické, ako minulý rok, kedy som cez Vianoce pribral skoro 5 kíl. Tento rok to šlo hore len o niečo cez jedno kilo.

Vianočná brutalita, ako sa patrí

Áno, ak človek s nábehom na nadváhu nechce puchnúť, musí sa kontrolovať. Tvrdo, striktne. Hlavné pravidlo znie: nepodceňuj nepriateľa. Ani také „nič“, ako je taká vianočná trubička.

Chudnete po sviatkoch?

Keď som počas štedrej večere zistil, že úbohých 5 rúrok má 25 gramov, s chuťou som ich do seba napchal a znechutene zapísal do zoznamu pohltaných jedál ďalších zhruba 450 kJ. Rovnaký energetický obsah má veľký banán, alebo štvrťkilové jablko. To aspoň trocha zasýti.

Viem, tí, čo s redukciou hmotnosti nemáte problémy sa asi teraz uškŕňate. Ale ak si predstavíte, že zhruba 7 trubičiek je desatina denného príjmu energie počas redukčnej diéty… To už končí všetka sranda.

A práve tak vzniká . Tu zobneme, tam odlomíme. Energiu podceníme a v noci nezaspíme, lebo sa potíme.

Chudnete po sviatkoch?

Uff, radšej skončím, lebo už zas len básnim len o jedle :-)))

4× koment k článku Chudnete po sviatkoch?

  1. Jednoduchá matematika. Rozrátané na drobné. Preto ľahko pochopiteľné. Ale ťažké na realizáciu. Bez toho, aby som si to uvedomovala, som schopná spáchať zopár výnimiek denne. Veď ten maličký koláčik nemá viac ako 20 gramov, je to asi 500 kJ. To sa predsa dá. Nuž, dá, ale iba ako polovica jedného jedla. A nie 3 razy denne len tak pomimo.
    Potešujúce je, že o niekoľko dní mám dolu tých pár dekov, ktoré sa prilepili niekde, kde má byť pás. Ak nebudem robiť žiadne výnimky.

  2. Je to uplne presne napisane, ale kazdy to predsa pozna. Ja som mal napr. dnes na ranajky extrudovany ryzovy chlebik s natierkou (rozmixovane tofu s rybou), na desiatu nizkotucny jogurt 0.1% tuku, na obed zeleninovu polievku a porovy privarok so zemiakmi, na desiatu mandarinku, na veceru znova polievku a zemiaky na paprike. Vsetko je to sice krasne, ked som si spocital kJ, tak som bol nadseny, ALE…
    Prisiel vecer a ja som bol stale zvyknuty si nieco zobnut… A tak dlho som chodil okolo plechu plneho tvarohovych kolacov, az mi polovica z jedneho skoncila v bruchu. Vecer zvyknem dlho pracovat pri PC a preto ma to laka nieco zobat a nemam co. Ked som sa pozrel na obal arasidov, kolko maju tuku, tak ma az striaslo, tycinky to iste a tak som isiel cestou mensieho zla a pol kolacika som zobol.
    Miro, ked uz pises taketo motivujuce clanky o zdravej strave, tak prosim Ta napis aj vecernu alternativu. Jest prestavam medzi 17:00 a 18:00 a potom som vzdy do polnoci hore. Najhorsie je to, ze spat sa mi nechce, takze sa s pribudajucou tmou blizi aj zakerna chut si nieco drobne zobnut.

  3. Skús si o takej ôsmej večer zobnúť konzervu tuniaka vo vlastnej šťave pomiešaného s cesnakom. Dosť to zasýti a ublížiť by nemuselo.

  4. Je to tu väčšinou pravda čo sa tu píše som teenager mám 15 rokov….a som tučný lebo ked som bol malý všetko čo som zjedol som vyvrátil tak mi lekár predpísal nejaký sirup ktorý mi pomohol zmiernit to vracanie…no a odvtedy priberám a priberám aj ked niečo shodím napríklad behom, hrou futbalu, a podobne….za mimoriadne krátky čas som opäť taký istý ako pred tým…

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.