Po schudnutí sa ľahko priberá

Schudli ste čo i len pár kíl? Je to , ktorý však nemusí trvať dlho. Na prvý pohľad by človek povedal, že sa už nemôže vrátiť. No v skutočnosti to ide nečakane ľahko a nezmyselne rýchlo! Vôbec pritom nejde len o nejaké „zlyhanie vôle“. V hre je viacero vecí, ktoré vás môžu doslova ťahať nazad smerom k obezite. Preto je potrebné tak úzkostlivo dávať pozor.

Stačí ak si trocha uvoľníte režim a začne sa diať toto:

1. Metabolizmus

Je možné, že chudnete správne. Aj tak ale je stále ľahko možné, že váš je trocha spomalený. Predsa len, ste nastavení na príjem stravy určený na chudnutie. Alebo v lepšom prípade na nepriberanie. Akékoľvek výraznejšie navýšenie energetického príjmu môže telo vyhodnotiť ako prebytok.

Možno si dáte len trocha nevhodného jedla navyše, ale už to zastaví proces chudnutia. To by samo o sebe jednorazovo nespravilo problém. Ak ale si to párkrát zopakujete, začne vás znechucovať to, že nemáte dobré výsledky.

2. Psychika ako u kúzelníka

Kúzelníci využívajú jeden spoľahlivý trik. Navnadia vás, že teraz sa treba veľmi sústrediť. Vtedy vám predvedú len nejakú málo dôležitú hlúposť. Potom navodia pocit, že je po triku a vy uvoľníte pozornosť. Čím viac ste boli sústredení, tým viac potom uvoľníte sledovanie. V stave uvoľnenia potom môže kúzelník spraviť takmer čokoľvek a nikto si to nevšimne. Pripraví si niečo kým nedávate pozor a potom vás šokuje keď vám to „vznikne“ pred očami.

Podobné to je aj pri chudnutí. Po nejakú dobu vydržíte aj tvrdú diétu. Ale keď sa začnete uvoľňovať, budete mať tendenciu tým viac povoliť, čím viac ste predtým obetovali.

Preto sú tvrdé diétne režimy tak spoľahlivo neúspešné. Človek za pár týždňov či mesiacov dosiahne fantastický úspech a potom trocha uvoľní pozornosť. Možno s pocitom „veď si zaslúžim“. A je zle! Nazad to ide veľmi rýchlo.

3. Stará príčina obezity je späť

Uvoľnenie totiž spravidla znamená, že sa vrátite k režimu, vinou ktorého ste už raz pribrali. Spravidla to znamená menej pohybu a „stará“ . Potom nič nebráni aby ste pribrali znova. Starý režim však chutí nielen našim chuťovým pohárikom. Chutí aj nášmu pohodliu. A ak je nám príjemne, povieme si:

4. Len dnes ešte…

Spravidla to funguje tak, že človek si povolí výnimku len teraz. Len dnes. Odkladá tak návrat k prísnejšiemu stráženiu životného štýlu.

Lenže odkladanie je zradné. Ak mi teraz ide na chuť maškrta, jedno je isté. Aj o hodinu mi pôjde na chuť. Aj zajtra. A ani zajtra sa mi nebude chcieť cvičiť.

No a ak už som nemusel včera, prečo by som mal dnes? A vaša lenivosť s vami začne hrať presilovku.

5. Pár týždňov a brucho sa zväčší

Nepríjemným faktom je, že stačí len na niekoľko týždňov obmedziť pohyb a je zle. Vnútrobrušný tuk sa zas začne zväčšovať.

Preto už po týždni či dvoch nejakého výnimočného režimu stačí na to, aby ste mali väčšie brucho. Jednoducho naše telo tak funguje. Často sa to stane na dovolenke, na pár dňovom stretnutí s rodinou. Niekedy stačí aby v zime bolo hnusné počasie a málo sa hýbete.

Tento problém, mimochodom, máme všetci čo sme schudli. Nikto nie je dokonalý.

  • Tu sa pár dní nedá cvičiť (výhovorka sa vždy nájde).
  • Inokedy si dáte párkrát za sebou nejakú nevhodnú maškrtu.

A výsledkom je, že na ploche mesiacov síce možno udržíte svoju váhu, ale brucho je stále o niečo väčšie. Najmä ak stratíte kontrolu nad chudnutím na pár týždňov, brucho vie rýchlo ísť nazad. So všetkými nežiadúcimi dôsledkami.

6. Moment hybnosti

Jedným z dôsledkov je aj to, že už presne viete, čo treba spraviť pre to, aby ste sa vrátili do normálu. Aspoň učiť sa netreba, ale to nepohodlie odrádza! Je oveľa ťažšie po pár týždňoch odpočívania a maškrtenia vrátiť sa k disciplíne.

Je to jav podobný ako moment hybnosti vo fyzike. Je potrebné veľké množstvo energie na to, aby ste uviedli veci do pohybu. Keď už ale v pohybe sú, na udržiavanie pohybu stačí málo energie.

Je to podobné ako snaha roztlačiť auto. Najťažšie to je pohnúť. Keď už sa hýbe, stačí tlačiť menej. Rovnaké to je s chudnutím. Aby ste začali, musíte zrazu začať kontrolovať („tlačiť“) veľa vecí naraz. Strava, pitný režim, žiadne výnimky, žiadny , cvičenie…

Túžba uvoľniť svoju pozornosť potom je silná. Maškrty a vynechávanie pohybu sú lákavé.

7. Narušená alebo nedostatočná motivácia

Najhoršie je, ak na chudnutie nemáte celkom ujasnenú motiváciu. Ak nemáte silné a dlhodobé PREČO, nemá vás čo udržiavať v pozornosti.

Pokiaľ nemáte silný motív, ľahko skĺznete do pocitu:

8. Veď je to už aj tak jedno…

Aj to je pocit akým sa ľahko vzdávame. Je to aj výborná výhovorka. Dáte si niečo nezdravé. Alebo nejdete na tréning. Objektívne sa nič zlé nestalo. Ale môžete si povedať „porušil som režim, všetko je stratené“. A hneď môžete pokračovať klobásou a viachodinovým ležaním pred televízorom.

Ak nemáte motiváciu, pocit že na tom nezáleží sa spočíta s tým, že priberáte. Veľmi ľahko potom skĺznete k pocitu:

9. Táto diéta aj tak nefunguje

Ďalšia z výhovoriek, ktorou sa dá pekne presúvať zodpovednosť. Namiesto tvrdenia „zlyhal som, nedodržal som režim“ povieme „fuj to, škaredá diéta“.

Nech už je režim na chudnutie akýkoľvek, vždy je to nejaký režim. Ak ho porušíte, prestane to fungovať.

Keď zrušíte nejakú nezmyselnú nízkosacharidovú diétu či hladovku, tak to je vlastne len dobre. Ale horšie je, ak prerušíte režim s racionálnou stravou a vhodným pohybom. Tam je škoda vracať sa k nezdravej strave a pasivite.

Obézni sa potom nechajú počuť:

10. Ja aj tak nikdy neschudnem, takto mi je lepšie

Dozvieme sa, že všetky diéty sú nanič, žiadny pokus o chudnutie nemá zmysel, pretože aj tak to nikam neviedlo.

„Aha, aký som tučný! Výživoví experti a tréneri sú blbci, pretože nevedia spôsobiť, aby som schudol.“

Samozrejme, človeku je príjemnejšie hlivieť pri televízore a maškrtiť. To nie je chyba obézneho. Tak sme naprogramovaní. Správať sa úsporne.

  • Žiaľ úsporný režim platí v prírode. Keď je málo potravy.
  • V našej spoločnosti je potravy prebytok. Pohyb je stále viac obmedzený.

Autá, stroje. Aj domáce práce robia domáce spotrebiče. Len energie pojedáme toľko, ako keby sme sa chystali robiť 5 hodín drepy s chladničkou na pleciach.

Udržujte tempo

Z napísaného si teraz už viete odvodiť, čo treba spraviť, aby ste po schudnutí nenabrali kilá nazad. Nájdite si spôsob, akým samých seba prinútite stále znova robiť tie drobné nepríjemnosti, ktoré vedú k štíhlosti.

  1. Pravidelne sa stravujte
  2. Denne choďte na prechádzku
  3. Primerane si oddýchnite a pozor na stres

Ak to robíte stále, je to síce trocha nepohodlné, ale dá sa to zvládnuť.

  • Jednorazová výnimka nie je teoreticky riziková. Prakticky ale môže spustiť túžbu zopakovať si to aj zajtra.
  • Keď na pár dní prestanete dodržiavať racionálny životný štýl, bude návrat k dodržiavaniu oveľa ťažší.
  • Ak s pohybom a vhodnou stravou prestanete na pár málo týždňov, narastie vám vntrobrušný o 5 až 8 percent. (Áno, ide to šalene rýchlo hore!) A môže sa stať, že sa nedokážete donútiť vrátiť sa k zdravému životnému štýlu.

Preto pozor na takéto výnimky a zlyhania. Môžu sa stať osudnými.

 

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: