Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Tréning vôle

Máte slabú vôľu? Nevadí! Vôľa sa dá trénovať rovnako, ako svaly.

Slabá vôľa je spravidla dobrou výhovorkou, nie popisom stavu. „Chcel by som síce schudnúť, ale nemám pevnú vôľu.“ To čo sú za reči? Buď chcete naozaj schudnúť, alebo chcete žiť v pohodlí. Nesťažujte sa na slabú vôľu. Možno nemáte vôľu chudnúť, ale akú pevnú máte vôľu dať si tú dobrotu.

Slovíčko „ale“ vás vždy prezdradí. Výrok „Chcem schudnúť, ale…“ je prostá lož, sebaklam. Preformulujte to na pravdivý výrok. „Chcel by som schudnúť, ale nechce sa mi v tej veci inak nič podniknúť.“

Nedokážete naštartovať, či nakopnúť? Nemáte dostatok motivácie vydržať? To sú len krajšie slová pre lenivosť opustiť zónu pohodlia.

Čo s tým? Trénujte to!

Najskôr príklad trénovania svalu: Keď dvíham činku ôsmy raz, už ma sval bolí. Nechce sa mi. Je ťažká. Lepšie by mi bolo ležať niekde na lehátku. Ešte však spravím deviaty zdvih. Desiaty zdvih činky už veľmi bolí. Ale skúsim to. A viete, čo sa stane? Budúci tréning tú činku zdvihnem ľahšie, pretože sval zosilnel. Viete čo sa však ešte stane? Zmení sa môj pohľad, akým sa dívam sám na seba. Zmení sa moje sebahodnotenie. Po nejakom čase trénovania sa začnem považovať za človeka, čo s dvíhaním činky nemá problém. Pravidelne chodím trénovať a mám výsledky! Normálna vec. Že to pri cvičení bolí? Iste. No a? Veď len chvíľu.

Poďme na príklad trénovania vôle: (Stojím v nákupnom centre pred točiacim sa stojanom s tortami a zákuskami.) „To už áno. Táto parížska torta, to je niečo. Krém má správnu farbu. Dal by som si.“ (V tej chvíli zmením moje typicky chybné držanie tela na rovnejšie. Mierne vtiahnem brucho. Vyrovnám sa, vystriem plecia. Zaujmem sebavedomú pozíciu.) „Tá torta je iste vynikajúca. Ale dnes si ju nedám. Nie som hladný.“ (To je fakt!) „Je to rovnaké ako dvíhanie činiek. Koľko dní dokážem vydržať bez parížskej torty? Dnes určite.“ (Vystretý hrdo odchádzam) „Mám to, čo som pred rokmi tak túžobne chcel – som štíhly. Čo všetko by som vtedy pri hmotnosti 115 kíl dal za to mať 80 kíl? A teraz ich mám. Tak to predsa nezahodím.

Odolám a dnešné odmietnutie lahôdky ma posilní. Nabudúce, keď uvidím tortu, spomeniem si, že minule som už dokázal odolať. Zvládnem to zas. Môžeme premýšľať o tom, ako nerovnomerne je na zemeguli distribuovaný telesný tuk. V niektorých krajinách ľudia umierajú na podvýživu, v iných na obezitu. Je to rovnako nespravodlivé ako to, že si dnes nemôžem dať tortu. Chcel by som. Chutila by mi. No nemôžem. Tú tortu nepotrebujem. Čo by asi spravil človek alergický na oriešky? Už nikdy si nemôže dať tortu s orieškami. Čo by spravil diabetik? Nesmie takú tortu. Čo by spravil celiatik? Nesmie takéto múčne jedlo. Čo človek s ťažkosťami so žlčníkom? Čo človek s laktózovou intoleranciou? Ak to zvládnu iní, zvládnem to aj ja.“

Takéto úvahy môžete skúsiť do seba hustiť vždy, keď budete mať na to príležitosť. Pochváľte samých seba a uznajte si, čo ste už doteraz dokázali. Ak sa v hlave „naladíte“ na pozitívny pocit a chuť dokázať to, tak to aj dokážete. Verte si, že to zvládnete. Budete tak dobrí, ako chcete byť. A je to aj vec návyku. Čím častejšie odoláte, tým ľahšie sa vám bude odolávať. Je to rovnaké, ako cvičenie s činkami. Čím dlhšie cvičíte, tým viac dokážete.

Mnohých udržiava pri obezite len ich rozmaznanosť a nezdržanlivosť. Taký človek si nevie odmietnuť okamžité splnenie chcenia. Vidí maškrtu a hneď ju chce. Je nezrelé chcieť mať všetko a hneď.

  • U dieťaťa taký postoj neprekvapí,
  • u 120-kilovej dospelej ženy zamrzí.

Často dostávam otázku „Ako sa mám donútiť nejesť sladké?“. Dá sa na to ísť niekoľkými spôsobmi:

  • Racionálne – uvážte to rozumom. Je naozaj nevyhnutné teraz zjesť celú čokoládu? Nestačí malý kúsok? Je potrebné zjesť ten malý kúsok hneď? Čo tak najskôr vypiť pohár vody a zjesť dve paradajky? Potom si dajte desať minút na rozmyslenie. Ak tú chuť naďalej budete mať, potom si dajte ten kúsok čokolády. Trocha zeleniny alebo pohár vody často človeka celkom zbavia hladu a smädu. Za desať minút ani neviete, že ste niečo chceli. Výsledok: možno si čokoládu zabudnete dať. Oslabíte tak návyk jedávať čokoládu.
  • Mechanicky – sladkosti nebudete mať poruke. Nikdy a nikde.
  • Emocionálne – predstavte si, ako vyzeráte a ako by ste vyzerať chceli. Ak sa vám žiada niečo dobré, alebo príjemné, nemusí to nutne ísť cez krk. Prečítajte si pár aforizmov, alebo zavolajte niekomu milému. Pustite si dobrú pesničku, alebo spravte niečo, čo vás poteší.
  • Náhradná chuť – kúpte si ústnu vodu. Dajte si ju vždy, keď máte chuť na niečo kalorické. U niekoho to môže byť žuvačka.
  • Priestorovo – utečte z dosahu nezdravých pochutín. Choďte na prechádzku, do kina, na návštevu, na brigádu, upratujte, cvičte, alebo spite. Robte niečo iné, ale neseďte pri maškrte.

Vždy, keď budete mať na niečo chuť, snažte sa zvíťaziť sami nad sebou. Čím častejšie si dokážete odoprieť, tým ľahšie vám to pôjde nabudúce. Aj striedmosť je vec návyku. Disciplínu, pamäť aj vytrvalosť možno trénovať. Takže si natiahnite tepláky na mozog a začnite svoj prvý tréning vôle.

Zlyhala som, objedla som sa. Je po všetkom…

Neúspešné pokusy sú celkom normálne. Nedajte sa odradiť, ak zlyháte a po pár týždňoch úspešného chudnutia spravíte diétnu chybu. Považujte to za zakopnutie. Človek, ktorý sa potkol, predsa nemusí zostať ležať. Vstaňte a choďte ďalej. Mnoho tučných je k sebe príliš prísnych. Ak spravia chybu a dajú si napríklad 3 veterníky v cukrárni, zrazu rezignujú. „Nestojím za nič, zas som zlyhal, ja to nikdy nezvládnem“. Pod dojmom tejto výhovorky sa vrátia k starým návykom „Veď to už aj tak nemá cenu“. Nepovoľte si tento sebaklam. Je to len zámienka, ako sa vyšmyknúť z prísneho režimu.

Rozmaznanosť a zvyk

Mnoho obéznych si myslí, že oni proste MUSIA zjesť celú čokoládu na počkanie. Že inak sa nedá, že ich vôľa by to nevydržala. Azda by praskla. Že sa nedokážu ovládnuť. A podobné výhovorky. V skutočnosti sú len rozmaznaní. Postupom času si zvykli, že ak si ich vôľa zaželá koláčik, je jej ihneď vyhovené. Ak si vôľa zaželá rezeň, dostane ho. Hneď. Taký človek si časom navykne, že sa vždy splní všetko, čo chce. Maškrtenie sa stáva štandardom. Štandard sa stáva návykom. Hody už nie sú udalosťou, ale bežným javom. Prečo spomínam rozmaznanosť? Pretože o nič iné nejde. Možno ho rozmaznala matka, možno babička, možno manželka. Alebo sa rozmaznáva sám. Rozmaznanosť je stav, keď si zviera či človek navyknú na príliš jemné zaobchádzanie. Potom ho už trvale vyžadujú.

Nepríjemné je to, že čím viac je niekto rozmaznaný, tým menej toho dokáže. Viac sa sústreďuje na okamžitý pôžitok a menej na dlhodobé ciele.

  • Ak rozmaznáte svojho psa, postupne prestane plniť príkazy. Začne sa dožadovať toho, čo chce on a nič iné ho nebude zaujímať. V podstate sa zmocní riadenia domácnosti.
  • Ak je šéf príliš benevolentný na zamestnancov, rozmazná ich. Človek by čakal, že mu za to budú vďační a ochotne budú robiť. Nie. Rozmaznanie sa prejaví postupným znižovaním ich pracovného výkonu. Začnú sa flákať, nevážia si mierne zaobchádzanie od šéfa, časom sa postavia proti nemu.
  • Ak si zvyknete dať si maškrty, hneď ako ich vidíte a chcete, rozmaznávate sa. Výsledkom bude, že sa stávate otrokom svojich túžob. Nuž a „maškrtou“ môže byť nielen klobáska. Dosaďte si čo chcete – cigarety, pivo, čokoládu, čokoľvek o čom viete, že by sa asi veľmi nemalo, ale chutí vám to. Zdá sa vám nemožné nedať si? Ale no tak!

Rozmaznaný človek nie je zvyknutý na odmietnutie – má znížený prah frustrácie. Ak bežnému človeku ukážete tortu a nedáte mu z nej, nič sa nestane. Bežný človek si síce tortu dá rád, ale nie je to nutné, nemusí ju mať. Rozmaznaný človek, ktorý „je na sladkosti“ je zvyknutý na to, že ak uvidí, hneď zje. Výroky „Umrela by som, keby som si nedala čokoládu“ sú medzi obéznymi bežné. V prípade, že si rozmaznanec nemôže okamžite splniť svoju túžbu, pociťuje to ako intenzívnu frustráciu. Zažíva to ako vážny problém. Prestane myslieť na to, čomu sa venoval pred chvíľou. Chce tú tortu. Hneď. Je navyknutý na blahobyt. Tým sa zmenšuje jeho rozsah záujmov.

Proti rozmaznanosti sa nedá bojovať príjemne a pohodlne. To asi tušíte. Luxus musí skončiť.

  • Ak dávate pozornosť dobrotám, maškrteniu a pohodliu, dostanete toho viac. Ale aj s následkami.
  • Dajte preto pozornosť tomu, čo vám dlhodobo prospieva a na nevhodné veci sa donúťte nemyslieť.

Myslieť sa dá len na jednu vec. Ak myslíte na tortu, nemyslíte na tréning. Ak chcete schudnúť, naučte sa svoju myseľ odkloniť. Donúťte sa namiesto o torte okamžite začať myslieť na niečo iné. Na čokoľvek. A zabudnete na ňu za krátku chvíľu. Časté opakovanie je ako tréning. Tak, ako sa dá časom dostať do stavu, keď musíte mať po obede koláčik, dá sa tento návyk aj odtrénovať. Ako? Nedať si po obede koláčik. Pravidelne.

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.