Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Varenie v rodine, kde treba 2 druhy jedál

V tomto článku sa pozrime na háklivú tému. Ak sa rozhodnete chudnúť, je to zmena. Tú nemusí byť ochotný podstúpiť, napríklad, váš manželský partner.

  • V praxi je problém zvyčajne s manželom. Muž sa nerád vzdá svojich jaterničiek a dobrôt. Najmä ak sa nazdáva že na „kráse muža“ nezáleží.
  • Ak sa rozhodne chudnúť muž, manželka zvyčajne oveľa ľahšie a ochotnejšie pristúpi na odľahčenú stravu.

Čo s tým? Riešenie si budete musieť doslova naladiť u vás doma. Predostriem vám len možnosti, ktoré prichádzajú do úvahy. Univerzálny návod neexistuje.

  • Najdrahší variant. Variť dva druhy stravy. „Normálne“ a menej zdravé jedlá pre partnera, ktorý nechudne a nemá ani záujem o zdravší životný štýl. Vyvážené jedlá pre druhého partnera, ktorý sa chce stravovať rozumne. Veľa času sa minie na varenie, viac energie, zvyčajne väčší odpad. Varenie pre jedného je drahšie, ako varenie pre viacerých.
  • Kompromisný variant. Ladiť stravu tak, aby jej časť „fungovala“ ako zdravá strava. Pre mlsného partnera potom pridávať viac tuku, dochucovadiel, zväčšiť porcie. Niektoré jedlá sa takto pripraviť dajú. Vždy je to ale komplikácia navyše. Plus lákadlo aspoň ochutnávať „to lepšie“.
  • Ideálny variant. Všetci jedia rovnaké jedlo. Jedlá aké vám pomôžu schudnúť totiž môže jesť aj zvyšok rodiny. Akurát z trocha väčších tanierov. Žena, ktorá chudne si dá možno 200 gramov varenej prílohy, manžel si môže dať 300 gramov prílohy a trocha menej bielkovín.

Zatiaľ som nespomenul deti. Pre deti platia trocha iné odporúčania vo výžive. Na rozdiel od dospelého, dieťa potrebuje trocha iné zloženie tukov, sacharidov a bielkovín. Pre inšpiráciu vám odporúčam riadiť sa knihou Návod na prežitie pre bejby od Igora Bukovského.

Jednotnú, zdravú stravu pre celú rodinu považujem za najlepší nápad.

  • Ak deti vidia, že sa stravujete určitým spôsobom, naučia sa to a budú to pravdepodobne opakovať celý život. Jednoducho, ste príkladom. Vhodnou stravou im dávate návyky zdravšej životosprávy. Je nádej, že vďaka tomu budú žiť zdravší a štíhly život.
  • Deti, ktoré sú už zvyknuté na nevhodnú stravu sa budú dožadovať svojich obľúbených dobrôt. Tu bude problém. Ak matka odporúča jesť tofu a otec pritom tlačí klobásu, viete vopred odhadnúť, čo si vyberú deti. Vždy to chutnejšie, pohodlnejšie a príjemnejšie.

Takže to sme prebrali základné východiská pri varení v domácnosti. Poďme z toho vypracovať závery. To čo navrhnem je môj pohľad na vec. Ak vám nesedí, navrhnite si vo vašej rodine lepší.

  • Odporúčam, aby všetci členovia rodiny jedli rozumnú stravu.
  • Ak váš manžel odmieta jesť také „blafy“, nič mu nebráni v tom, aby si sám navaril čokoľvek iné. Manželka nie je servisný personál. Nie ste povinná vyprážať rezeň len preto, že manžel nemá chuť na špenát.
  • Ak varíte aj pre deti, môžete ich porcie málinko upraviť, aby mali zloženie vhodné pre ich vek. Ale predkladajte im zdravú stravu. Ak sa im to spočiatku nepozdáva, nenechajte sa zmanipulovať.

Možno teraz chcete namietnuť „ale toto mi oni nebudú jesť“. To je práve tá manipulácia, ktorou sa nesmiete nechať zmagoriť.

Ak váš manžel, či deti odmietajú jesť nejaké jedlo, je to nesúhlas. Protest. Cítiť v tom trocha trucovania, čiže staré známe citové vydieranie. A ešte inými slovami je to mocenský boj. Kto bude rozhodovať o tom, čo sa bude jesť. Rozum, alebo maškrtný jazýček?

  • Ak podľahnete a navaríte „lepšie“ jedlo, vyhrali trucujúci. Našli spôsob, ako si presadia svoje aj nabudúce.
  • Ak nenavaríte nič iné, vyhrali ste vy. Trucujúci majú možnosť navariť si sami. Dieťa to asi nespraví a manžel často tiež nie.

Čo teda robiť, ak deti (či detsky sa správajúci manžel) nechcú jesť to, čo ste pripravili? Nerobte nič. Jedlo dajte zo stola preč. O tri hodiny bude ďalšie. Do ďalšieho jedla však v byte hladoši nesmú nájsť nič, čo by im dalo pocit víťazstva. Žiadne čokolády, keksy, ovocie, limonády. Kto odmietol obed pretože mu nešiel na chuť, rád si na olovrant dá čokoľvek. Hlad je najlepší kuchár. Ale nesmie mať poruke maškrty. To by nefungovalo.

Aj na zdravé jedlá sa dá rýchlo zvyknúť. Sú chutné. No problémom je, ak by niekto občas jedával fastfood a občas „zdravo“. Potom mu zdravšie jedlá nikdy nemôžu chutiť v konkurencii premyslených a rafinovaných jedál.

Pokúste sa teda rodinu nastaviť tak, aby sa všetci členovia stravovali čo najzdravšie. Môžete to spraviť pozvoľna. Nemusí to byť skoková zmena, to nemá nikto rád. Len čoraz častejšie pripravujte jedlá s vhodným zložením. A zriedkavejšie tie nezdravé.

  • Dobre uvarená a ochutená príloha môže byť celozrnná a možno si to nikto ani nevšimne.
  • Namiesto veľkých dávok soli môžete pridať bylinky, trocha viac štipľavého, ak to v rodine máte radi.
  • Namiesto zbytočnej dávky tuku môže pomôcť „vodovejšia“ šťava možno „dotiahnutá“ niektorou profesionálnou omáčkou. Netreba jej veľa. Ak vďaka tomu rodina zje inak kvalitný obed, stojí to zato.

Nenechajte sa preto zmanipulovať názormi, že gazdiná musí variť tradičné jedlá.

Vždy uvažujte o strave ako o niečom, z čoho sa skladáme. Ak varíte pre celú rodinu, máte čiastočne v rukách aj to, či budú štíhli a zdraví. Nezdravými jedlami môže manželka prispieť tomu, že z nej infarkt manžela spraví vdovu.
Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie

2× koment k článku Varenie v rodine, kde treba 2 druhy jedál

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.