Od roku 2004 píše Miro Veselý.

Kalkulačka BMI a výpočet čo máte robiťEnergetické tabuľky - výživové hodnotyKoľko energie sa spáli pohybomTest znalostí o tom ako zhodiť10 denný e-mailový kurz chudnutiaDiskusné fórumTučná a štíhla kniha od Mira Veselého

Prečítajte si najnovšie:

články   komentáre   fórum

Veľká noc

U nás komunikujeme jedlom. Jedlom vyjadrujeme úctu, radosť, lásku, podporu, uznanie. Tieto emócie sa nezvyknú komunikovať verbálne. Možno je to škoda, pretože s vyjadrovaním negatívnych pocitov a hodnotením nikto problém nemá.

A tak sa neraz stane, že sa stretne široká rodina. Na znak priateľstva a uznania sa stoly obťažkajú drahými a nezdravými jedlami. A potom sa milá rodina povadí horšie, ako opití chlapi v krčme po futbale… Nenávisť, napätie, urážky. Aj taký obraz môže byť typickým pre kresťanské sviatky.

Je však otázne, ako sa zariadiť počas sviatkov, ak chceme chudnúť a pritom mať na stole sviatočné jedlá. Jedno z riešení by mohol byť kompromis.

Jednorazové obžerstvo síce nie je práve to najlepšie, čo môžete spraviť pre svoje zdravie, ale na váhe sa spravidla neodrazí.

Cez sviatky však nejde o jednorazové obžerstvo. Sviatky znamenajú takmer nepretržité "zobkanie" počas sviatkov – a nielen počas nich. Aby sa zaistila hojnosť, kúpi sa priveľa jedla a zvyšky sa potom dojedajú ešte niekoľko dní. A také obžerstvo sa už veru na váhe odrazí celkom určite.

Preto ak máte sviatočné jedlá radi, nemusíte sa ich celkom vzdať. Pokúste sa presne vypočítať potrebné množstvo jedál.

Varte presné množstvo, nie do rezervy

Na minimum obmedzte výskyt sladkostí. Nenechávajte po byte voľne pohodené koláčiky, či údené mäso. Pripravte sa však sa na jedno, maximálne dve hlavné, sviatočné jedlá. Nakúpte tovar v čo najpresnejších množstvách. Sviatočné jedlá potom pripravte tak, ako majú vyzerať podľa tradičnej receptúry, ako vám chutia, poctivo, nezdravo. Žiadne diétne náhrady. Riadne sa najedzte, na diétu pri jedení zabudnite. Užite si to.

Ale varte tak, aby po najedení už nič nezostalo. Pre každého počítajte jednu porciu, nikto nedostane dupľu. Ak by vám predsa len jedlo zostalo, buď ho dajte niekomu, kto s nadváhou nemá problémy, alebo ho jednoducho vyhoďte. Je lepšie vyhodiť jedlo za pár desiatok korún, ako ho z lakomosti zjesť a zaťažiť si organizmus.

Sviatky a deti

Myslite na deti. Nie však len na ich radosť, ale na ich zdravie. Neponúkajte ich cukríkmi a sladkosťami. Je známe, že tým u detí vytvárate návyk. Ak si zvyknú na dobroty, budú vám odmietať "blafy" typu zelenina.

Sladkosti nie sú zdravé a najlepšie urobíte, ak ich bude čo najmenej. Iste – deťom sa to páčiť nebude. Ale túžba po sladkostiach je len vecou zvyku. Ak už ste ich rozmaznali a sú na sladkosti zvyknuté, mali by ste ich postupne tejto skoro až závislosti zbaviť.

Sviatky a starí rodičia

Najhorším nepriateľom zdravia bývajú často starí rodičia. Spravidla prichádzajú na scénu s plnými rukami dobrôt a nezdravostí. Snažia si presadiť svoju autoritu a vynukujú jedlá, ktoré ľuďom s nadváhou neprospievajú.

Často sa správajú autoritatívne, snažia sa presadiť svoje názory (a výživový štýl) často veľmi agresívnym spôsobom – citovým vydieraním.

Nenechajte sa vmanipulovať do takýchto praktík. Každý tvor skúša, kam sa až dá zájsť. Vytvorte presné hranice, čo sa smie a čo nie.

2× koment k článku Veľká noc

  1. Uplne suhlasim s vyrokom o vyjadrovani svojich pocitov jedlom. Delime sa o vsetky radosti jedlom, ci uz je to svatba, narodeniny, alebo len bezna navsteva priatelov. A je to velka skoda; malo by to byt o domacej pohode a pocite priatelstva a lasky. Nenechajme to teda prebit vonou a chutou udeneho maska a dalsich Velkonocnych dobrot. Radost z nich je len kratkodoba. O sladkostiach podobne. Este mam v zivej pameti vsetky „vypolievane“ sladkosti, co nanosil domov brat a potom sme ich pekne tlacili do hlavy:-D A tiez na mnozstvo jedla od babicky, ktore sme este dojedavali cely tyzden po akcii. Zachovajme to dobre, co je na tychto tradiciach, ale zmodernizujme ich trosku podla dneska a tiez podla toho, co komu vyhovuje. Ved stare casy su uz za nami, musime sa pohnut vpred, trvanie na tradiciach je len dalsou vyhovorkou preco nie.

  2. Čo sa týka tých sladkostí, tak Miro máš pravdu. Totižto rodina môže za závislosť detí na sladkom, pretože, ak sú smutné, dajú mu lízanku, majú depresie, dostanú čokoládu, trpia podráždenosťou, dostanú keksík. A tak vzniká bludný kruh typu: Si smutný(á) ? Daj si hentakú, onakú sladkosť ! A tak nečudo, že deťom, nechutí zelenina, lebo rodičia + ďalšia rodina ich učili na sladkosti, hneď, keď odišli od matkinho prsníka. A potom sa čudujeme, že je toľko obéznych detí. Začnú neodborne chudnúť a anorexia je na svete. Čítala som v nejakom časopise, že v Škandinávskych krajinách prijali takú normu : Rodičia so spoluprácou pediatrov vysvetlili o škodlivosti nadmerného jedenia sladkého, proste prijali kompromis, raz maximálne dvakrát do týždňa majú sladké jedlo, alebo maškrtu a dosť a myslím, že by bolo dobré, keby sa to zaviedlo aj u nás. Ušetrilo by sa mnoho nákladov spojené s liečbou obezity + chorôb z nej a anorexie + choroby s ňou súvisiace.

Napíšte komentár

Prečítajte si knihy
Kniha jedálniček na chudnutie

Kniha Ako som schudol 35 kíl 

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.