Ako nepribrať cez vianočné sviatky

Cez vianočné sviatky veľa ľudí priberie. Celkom bežne aj 6 kíl – vychádzam z vlastných meraní, keď som ešte bol tučný. Čo s tým? Čo proti tomu? Ako potom zhodiť z brucha tie vianočné kilá?

Ako nepribrať cez vianočné sviatky

Začnime aspoň trocha dobrou správou. Ak cez Vianoce priberiete tých 6 kíl, ako som zvykol aj ja pribrať, tak to neznamená, že ste pribrali 6 kíl slaniny. V skutočnosti je na vašom bruchu oveľa menej. Veľká časť toho, čo priberieme je zadržaná voda. Medzi sviatočné jedlá totiž spravidla patrí veľa

  • údenín,
  • syry,
  • zemiakové lupienky,
  • slané tyčinky na návštevách.
  • Kapustnica.
  • Často aj jedlá ako pečené, vyprážané.
  • Neraz aj polievky ktorých chuť je „dotiahnutá“ kockou, či sójovou omáčkou.

Všetky tieto jedlá majú jedno spoločné: sodík. Sú značne posolené. Vysoký príjem soli má na telo všeobecne známe účinky – zadržiava vodu a zvyšuje krvný tlak. Nechajme teraz bokom srdciarov, ktorí ráno a večer užívajú lieky na tlak a cez deň jedia presolenú stravu.

Zamerajme sa na to, že z presolených jedál jednoducho za tie sviatky „priberiete“ pokojne aj niekoľko kíl vody, ktorá sa v tele zadržiava. Je totiž naviazaná na sodík.

Iste, cez sviatky sa dá pribrať aj , ale nebude to 6 kíl. Práve to je tá dobrá správa! Jednoducho ak sa po Vianociach postavíte na váhu, je to veľmi zlý nápad. Váha vám nepovie vôbec nič užitočné. Ak chcete odhadnúť, čo sa s vami deje, odmerajte si opasok. Ak si ho po Vianociach uťahujete o jednu dierku voľnejšie, tak ste pribrali jednu dierku. To môžu byť tak 2 až 3 centimetre. Teda možno dva či tri kilá. To by mohol byť aj tuk, ale v takom prípade je to zlá správa pre vaše zdravie. Otázka znie, či sa snažíte svoje telo za niečo potrestať, alebo len nedokážete ovládnuť svoju túžbu jesť nezdravé jedlo aj za cenu ohrozenia zdravia.

Ako nepribrať cez vianočné sviatky

Aj z toho dôvodu sa veľa ľudí zaujíma, ako prežiť sviatky a nepribrať. Nebol by to problém, keby sa nám nemiešali dve celkom protichodné túžby: žranica a štíhla línia. Je to ako chcieť modré tričko červenej farby. Typické je kladenie podmienok, ktoré vylučujú splnenie požiadavky. Je to podobné, ako príkaz „buď spontánny“.

Ako nepribrať – ale neberte mi moje sviatky!

Často sa ľudia pýtajú, ako nepribrať. Odpoveď je ľahká. Správajte sa normálne, jedzte zdravé jedlá a nepriberiete. Sviatočná nálada sa predsa dá navodiť aj inými metódami. A tu narazíme.

Tí, čo chceli držať si svoju líniu sa náhle rozhnevajú: to sa mám vzdať všetkého, čo robí Vianoce Vianocami? Slovo vzdať sa je tu kľúčové. Mnoho z nás má cez sviatky v bytoch prebytok dobrôt. Ostatne stojí to nemalé peniaze. Návštevy prinášajú podnosy s jedlom. Žiadny pohyb ak nerátate postávanie niekde na svahu za panelákom, kým sa deti sánkujú.

Je veľmi príjemné ak si človek môže zobnúť čokoľvek, čo práve nájde počas toho, čo sa potĺka z dlhej chvíle po byte. Následky sú už známe. Váha v januári ukáže, aký nezmyselný režim ste si nastavili.

Jedna výnimka neublíži, tak si ešte dopraj

Mnohí už viete, že jedna lastovička leto nerobí. Jedna hostina z vás nespraví obézneho.

Z toho mnohí vychádzajú. Keďže jeden krát sa nič nestane, tak si môžeme dopriať ešte jeden krát výnimku. Ostatne veď Vianoce sú vlastne akási výnimka – sú raz do roka. To by bolo pravdivé tvrdenie. Žiaľ pre mnohých znamená sviatočná atmosféra to, že počas sviatkov každý deň môže, alebo radšej musí byť niečo mimoriadne. A to už je problém. To už nie je jedno jedlo. Ani jeden deň v roku. To je často jednomesačný „ťah“ – povedané rečou alkoholika.

Ako nepribrať cez vianočné sviatky

  • V ľavom stĺpci vidíte, ako by mohli vyzerať sviatky ak nechcete neskôr zhadzovať tuk z brucha. Pod pojmom sviatočné jedlo si môžete dosadiť čokoľvek vás napadne. Od dukátových buchtičiek, cez klobásy, torty, alebo slaninu. Trebárs aj všetko naraz zmiešané v lavóri. Je to jedno. Ak jeden deň zjete nevhodnú stravu, nič sa nestane. Teda ak vám nešibe a nezjete také nezmyselné veci, že vám to ublíži. Takže neberte ma potom za slovo. Ak zjete na posedenie celú tortu, tak vám asi bude dosť zle. Ale nepriberiete z toho nejako rozpoznateľným spôsobom.
  • V pravom stĺpci vidíte dnes celkom bežný prístup na spôsob anarchie. Dennodenne výnimky, dobroty, lahôdky. Veľa. Každý deň priberiete len pár gramov tuku. Ak to tak beží dlhší čas, priberiete do úrovne morbídnej obezity.

Ak máte každý deň striedmu a zdravú stravu, môžete si dopriať sviatky naplno. To znamená že jeden, či dva dni za pár mesiacov naozaj nemusíte prísne číhať a počítať, koľko a čoho zjete. Ani striehnuť, či to, čo idete zjesť je vlastne zdravé, alebo nezdravé. Dokážete to? Potom si v pokoji užite čo chcete. Ale už ďalší deň sa tvrdo vráťte nazad na normálnu stravu.

Vŕšenie jedno cez druhé, ako to bežne vidím v širokej rodine totiž nemá zmysel. Tu a tam niekoho odvezie sanitka so žlčníkom? Čo nové? Kto ďalší z rodine umrel na infarkt? Kto ďalší dostal rakovinu? Úžasné sviatky.

V našej rodine to tak bývalo. Aj preto som bol tučný. Dedíme nielen gény, ale hlavne kuchársku knihu a názory na veľkosť porcií. Poslušné dieťa má jesť veľa. Ak ti chutí, musíš si priložiť. Jedlo musí byť poctivé – rozumej mastné. Spomínam si, že keď som mal okolo 20 rokov, bežne sme súťažili (!) s otcovým bratom, kto zje viac knedlí. Neraz som zvíťazil, pretože môj žalúdok zvládol 12 knedlí, ak boli poriadne mastné, aby sa kĺzali dobre. Dnes si kladiem otázku, čo za klíma v rodine bola, že nikomu neprekážalo, že takáto „súťaž“ vôbec môže vzniknúť. V rodine, kde súťažiaci po 45-ke často trpia morbídnou obezitou a zotavujú sa po prvom infarkte.

Nemôže byť výnimočné a sviatočné niečo čo je normálne

Žiaľ, dnešná doba prichádza s lacným jedlom. Denne jedávame jedlá, aké by pred nejakými 100 rokmi boli možno pre kráľov a nie pre bežných ľudí, navyše denne.

Ako zhodiť z brucha vianočné kilá?

Prizabijete ma za to, ale najlepší spôsob je nepribrať ich. Problém je v tom, že kilá pribraté rýchlo a z nečinnosti sa vám nepodarí zhodiť nejakou nárazovou diétou. Tuk z Vianoc nie je len v bruchu. Bráni aj v činnosti iným orgánom, napríklad srdcu, čo je dosť nepríjemná vec. Ostatne kúpte si v mäsiarstve trebárs hovädzie srdce a pozrite sa naň zblízka. Je obrastené tukom. Možno budete zhrození, aké je to svinstvo tento druh tuku. To nie je tá istá hmota, ako lalok, ktorý sa pomaly dá natrieť na chlieb. To je pevná obruč, ktorú ťažko aj rozrezať.

Taký tuk má okolo srdca aj človek. Diétou ho z tela nevyženiete a bežným športom nevycvičíte. To chce dlhodobo zdravý životný štýl s pravidelným pohybom, aby sa aj tieto najnepríjemnejšie tukové zásoby začali vzdávať…

Ako nepribrať cez vianočné sviatky

Kravské srdce je obrastené pevným a hutným tukovým tkanivom. Tento druh tukového tkaniva vzniká najľahšie v prípade, keď kravka stojí celý deň na jednom mieste a nemá inú svalovú aktivitu, ako prežúvanie.

Paralela s človekom je, že sedí a kliká myšou. Alebo leží a hladká svoj tablet. Takýto pasívny životný štýl vedie k hromadeniu tuku vo vnútri tela, okolo orgánov.

Takže to bol krátky úvod k tomu, že lepšie je nepribrať a potom nemusíte riešiť otázku, ako zhodiť tuk z brucha. Keď to už ale bude aktuálne, tak vám odporúčam:

Ako zhodiť? Nezhadzujte tuk a nechudnite.

Začnite žiť zdravším životným štýlom. Natrvalo. Ten režim vám ako vedľajší produkt prinesie nielen to, že zhodíte tuk z brucha, ale spevní sa vám aj svalová hmota (lebo cvičíte) a zlepší sa celková kondícia.

Viem, málokto dnes vie, čo presne znamená žiť zdravý životný štýl. Niektorí odborníci radia to a iní často celkom opačné rady.

  • Jeden odborník radí raňajkovať ovsené vločky a zaspávať trocha hladný.
  • Iný iný odborník pred vločkami varuje, radí skôr neraňajkovať a najesť sa dobre až večer.
  • Stačí chvíľu hľadať a našli by ste ďalšie odporúčania, ktoré by boli v protiklade predošlým.

A teraz ktorým zo scenárov sa plánujete riadiť? Ja osobne sa riadim tým prvým princípom. Ale stravovacích modelov je veľa a každý môže mať svoje svetlé aj tmavšie miesta. Najhoršie, čo môžete spraviť je povyberať si hrozienka z torty. Ak totiž z každého výživového štýlu vyberiete len niečo, môže vzniknúť pomerne nevhodná kombinácia.

Odporúčam vám, vyberte si taký životný štýl (kombinácia výživy, pohybu, relaxu a zadelenia práce) ktorý je pre vás ešte únosný a pritom

  • Cítite že vám robí dobre.
  • Ste pri ňom dlhodobo vitálni.
  • Viete, že ho dokážete držať celý rok – napríklad nie je drahý, alebo príliš nepohodlný.
  • Nemá pre dlhodobom použití žiadne zdravotné následky.
  • Aspoň trocha vás aj baví.

Tieto podmienky sú pomerne dôležité. Ak totiž máte zhodiť tuk z brucha, tak nejde len o to, ako schudnúť. V hre bude čoskoro aj otázka ako nepribrať. Preto je potrebné, aby ste si našli taký životný štýl, ktorý vás zbaví kíl natrvalo.

Trocha za vlasy pritiahnutý ale pre názornosť jasný príklad: Ak vám nechutí tofu, nemali by ste svoj jedálniček postaviť na jedení tofu. Zakaždým totiž budete mať zlú náladu, že už zas máte jesť niečo, čo nemáte radi. Už čoskoro by ste začali hľadať zámienky, ako sa tomu vyhnúť. Preto je lepšie, ak si nájdete vlastnú kombináciu pokrmov a potravín. Takú, aby vám aspoň trocha chutila. Aj šport by mal byť taký, aby vás aspoň trocha bavil. Ak vás bicyklovanie na stacionárnom bicykli smrteľne nebaví, vieme presne uhádnuť, ako dlho pri tom vydržíte. Len krátko. Ak ale prechádzky sú ešte v rámci akejsi širšej normy znesiteľnosti, tak radšej choďte chodiť a nie bicyklovať.

Je isté, že spočiatku budete robiť chyby. Budete neistí. Nebudete ešte vedieť čo sa „smie“ a čo už nie. Naučíte sa. Čítajte knihy a nemusí to byť len tá moja :-). O výžive, cvičení a životnom štýle.

Radšej knihy, ako časopisy – novinárske informácie u nás sú spravidla mimoriadne povrchné a veľmi nepresné. Časopisoví novinári si zvyčajne prečítajú zo dva iné články (často už tie sú chybne odpísané z iných zdrojov) a z nich skompilujú nejaký výstup. Atraktívne titulky, pekný obrázok a ako obsah často chybné informácie. Aj v knihách sa neraz nájdu hlúposti. Ak ale siahnete po overenom autorovi, tak kniha vám dá koncentrovanú a kvalitnú zmes informácií. U nás sú to napríklad MUDr. Igor Bukovský, MUDr. Majerčák, v čechách autori ako MUDr. Kunová, MUDr. Hainer alebo PaedDr. Iva Málková. Aby bolo jasné, že ide o profesionálov, pridal som aj ich akademické tituly. Ak sa máte riadiť nejakými odporúčaniami, berte práve ich rady veľmi vážne. Ak si od každého z týchto autorov prečítate jednu knihu, tak vám zaručujem, že si dokážete zostaviť svoj vlastný životný štýl na overených a účinných princípoch. Naozaj.

Ak chcete zhodiť tuk z brucha, nerobte nikdy toto

Veľa ľudí sa snaží zhodiť, ale nie sú úspešní. Dôvodom je nekompetentnosť. Nevedia, čo robiť a tak robia niečo, čo je zlým nápadom. Len nevedia, že to nemôže fungovať z princípu.

  1. Nechudnite. Ak ste sústredení na to ako zhodiť, potom, čo sa vám podarí schudnúť, vypnete pozornosť. No akonáhle sa začnete stravovať „po starom“, začnete znova a rýchlo priberať. Otázka teda znie – načo chudnúť, ak za pár mesiacov má zas byť všetko po starom?
  2. Nediétujte. Diéta síce vedie ku chudnutiu, ale zároveň naruší normálne fungovanie tela. Potom čo schudnete je mimoriadne náročné vrátiť sa k normálnej strave. Aj malé porcie jedla môžu navodiť jojo efekt. Tak vzniká začarovaný kruh, kedy niektoré ženy sú trvale na diéte a pritom im po troche rastie brucho.
  3. Nehladujte. Hladovka je veľmi zlý nápad. Je pravda, že telo bez jedla chudne. Ale tu platí bod číslo jeden – nemáte chudnúť! Hladovanie siaha v organizme na rezervy a zbytočne tak riskujete, že si rozhodíte nastavenie metabolizmu. Áno, sú medzi nami rôzni nadšenci, ktorí hladovku dychtivo odporúčajú. Len je ťažké rozlíšiť, kto z nich má aj odborné znalosti a kto je šarlatán. Ich radami sa riaďte až potom, čo za vaše zdravie prevezmú aj nejakú právnu zodpovednosť. Ak vám trebárs lekár odporučí hladovku, je to niečo iné, ako keď vám ju odporučí niekto, kto sa riadi názormi, že je to stará overená východná liečba. V chudobných „východných“ oblastiach sú ľudia veľmi radi ak sa môžu liečiť modernými a účinnými liekmi. Nenaleťte podvodníkom a rônym pseudobádateľom, ktorí sa živia tým, že vymýšľajú šokujúce správy aj za cenu že sú to bludy.
  4. Nejedzte hlúposti. Asi aj malé dieťa by vedelo vypočítať, ktoré potraviny sa dnes považujú za málo zdravé. Poraďte sa s dieťaťom, ak sami neviete, že vyprážané, fritované, tučné, slané a sladké potraviny sú zlý nápad podobne ako malinovky, džúsy, či . A potom sa tou radou už len riaďte. Ak viete, že saláma je nevhodná potravina a jete ju, je to rovnaké, ako keby ste nič nevedeli.
  5. Hýbte sa! Pohybom nemyslím posúvanie ukazováka po smartfóne. Čím viac pohybu, tým lepšie. Najmä sedavé zamestnanie je veľmi nevhodné. Aj pri pohybe však platí – mali by ste vedieť čo a prečo robíte. Aby ste nedopadli ako tí, čo v mene toho že zhodia začnú behať a poškodia si chrbticu, alebo kolená. Alebo tie baby čo chcú štíhlejšie stehná a menšie zadočky a zväčšujú si ich na stepperi.

 

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: