BMI kalkulačka
Kalorické tabuľky
Jedálniček na chudnutie

3 spôsoby ako sa môžete nenápadne pripraviť o zdravie

Mnohí si zakladajú na tom, aby boli a zostali zdraví. Viditeľne tomu aj veria. Ich činy však svedčia o tom, že zdravie je presne to posledné, čo by ich naozaj zaujímalo... V tomto článku si teda ukážeme, ako sa vyhnúť tejto myšlienkovej pasci. Skôr však pár slov na tému, čo to vlastne je zdravie.

Zdravie - to je pre väčšinu nás, laikov, dosť abstraktný pojem. Často si pod zdravím predstavíme len normálny život. Že chodíme do práce, nemáme nádchu a väčšinou nič nás nebolí. Potom je naozaj všetko OK - nebuďme hneď hypochondri.

Keď sa venujeme niečomu užitočnému, alebo zaujímavému, máme asi najbližšie k zdraviu. Keď pracujeme na zaujímavom projekte. Alebo sme na výlete. Alebo na večeri. Robíme to, čo sme robiť chceli? To je asi všetko v poriadku.

Inými slovami - zdravie si neuvedomíme, kým ho máme. Viem, sú aj iné definície. Jedna hovorí o stave bio - psycho - sociálnej rovnováhy. Iná schopnosti zvládať situácie, ktoré prináša život. V podstate ide vždy o to isté - ak môžete robiť čo chcete bez významnejších obmedzení, ste OK.

Najhoršie je to, že cenu zdravia si začíname uvedomovať až s pribúdajúcimi rokmi. Možno ani nie cenu, ale skôr to, ako neuveriteľne ľahko si človek kvôli nejakej hlúposti môže ublížiť. Preto je dobré vedieť, ako si chrániť zdravie. Aj vy iste poznáte ľudí, ktorí si síce veľmi vážia svoje zdravie, ale pritom si možno ani neuvedomujú, ako často ho celkom zbytočne ohrozujú.

O zdraví nestačí hovoriť, ani naň pripíjať

Často vidíme ľudí, ako si zhoršujú zdravie činnosťami o ktorých je známe, že vedú do problémov.

  • Fajčenie, alkohol.
  • Zlá strava.
  • Sedavé zamestnanie bez kompenzácie športom.
  • Stres.
  • Šoférovanie pri únave, alebo písanie správ počas jazdy.

Takéto všeobecne známe problémy netreba preberať. Sú však aj spôsoby, kedy ľudia ohrozujú vlastné zdravie, ale neuvedomia si to hneď.

  1. Závislosť od sociálnej siete. Človek, ktorý je závislý od svojho mobilu takmer nepretržite ťuká správu za správou. Aj keď sa pritom rúti rýchlosťou 140 kilometrov po mokrej diaľnici. Možno vám povie, že dáva pozor. Ale vy viete, že tiež dáva pozor, kedy mu pípne mobil. Už tým, že rozdeľuje pozornosť na dve veci, znižuje sa mu reakčný čas. Milisekundy potom môžu chýbať. Len raz. A bude zle.
  2. Adrenalínový "šport". Druhým príkladom môže byť manažér. Po celodennom strese sa celý stuhnutý potrebuje rýchlo odreagovať. Rúti sa na horskom bicykli strmým chodníkom dole. Návykový adrenalín konečne vstupuje do žíl. Je skúsený a dáva pozor. Veď aha - zatiaľ sa predsa nič nestalo! Tak čo? Ale vy viete, že stačí nečakaná chyba. Možno kamienok na trase, možno defekt. Stačí len raz. Mrzuté je, že podobní špecialisti na verejné ohrozenie nehazardujú len s vlastným osudom.
  3. Zlá disciplína vo veci spánku. Je známe, že potrebujeme spať aspoň tých 7 až 8 hodín. Lenže cez deň je toľko možností, že človeku sa nechce ísť ešte do postele. Ako malé dieťa čo nechce ísť spať to niekedy pri počítači, či televízore ťaháme do polnoci, do jednej, do druhej... Ja sám som tak fungoval, takže poznám všetky výhovorky. Žiaľ práve tá časť spánku, ktorá sa deje okolo polnoci je dôležitá. Ak sa o ňu pravidelne ochudobňujete, môže to nenápadne zhoršovať vaše zdravie a často aj náladu.

Nakoniec ešte zdôrazním aj nadhmotnosť. Tá totiž môže byť tiež záležitosťou, ktorá vaše zdravie ovplyvní postupne, nenápadne - pretože nie hneď. "Trest" za obezitu spravidla prichádza po rokoch.

Tukové bunky sú ako mafia vo filmoch - vychutnávajú si pomstu s veľkým oneskorením.

Potichu rastúca obezita

Samotná mierna nadváha síce nie je pre zdravie vysoko riziková. Je skôr zákerná. Má tendenciu meniť sa postupne na obezitu. A to už nie je nič zdravé. Blíži sa jeseň a vtedy dosť ľudí začne priberať. Často potom pozorujeme, že do konca roka to môže spraviť aj plus 5 kíl ako nič. Preto odporúčam, dávajte trocha pozor, čo máte v tanieroch a aké veľké taniere to sú.

Povedzme si pár dôvodov, prečo mnohí do konca roku naberú nepríjemných pár kíl:

  • Po lete už netreba tak prísne pozerať na postavu. Plavky sú založené v skrini a vrstvy teplejšieho oblečenia pekne ukryjú nové tukové prírastky.
  • Začína sezóna burčiaku, zabíjačiek, husacích hodov a vinobraní.
  • Škaredé počasie odradí ísť na výlety a zníži sa tak často objem pohybu.
  • Začínajú prípravy na koncoročné sviatky - v niektorých rodinách bláznia už pred decembrom.

Ak poznáte riziká, viete sa brániť. Môže to pomôcť, aby ste si kondíciu udržali čo najdlhšie.

Čo teda spraviť, aby ste si chránili zdravie?

Nuž skúste toto:

Rýchlo si skúste premyslieť, čo vás môže reálne ohrozovať a posúďte, či sa vás to týka.

Konkrétne príklady:

  • Máte vo vašom priamom príbuzenstve nejaké zdravotné problémy? Cukrovka, onkologické ochorenia, problémy so srdcom? Ak áno, mali by ste o to viac dbať na prevenciu týchto ochorení. Vhodná strava a vhodný pohyb často dokážu oddialiť pri týchto chorobách problémy aj o mnoho rokov. Inými slovami: lieky na srdce možno užívajú vo vašej rodine už päťdesiatnici, no vy možno bez liekov potiahnete do šesťdesiatky. 10 rokov bez liekov nie je na zahodenie.
  • Máte nejaký zlozvyk? Skúste zmeniť život tak, aby ste si radšej našli nejaký dobrozvyk. Nie je potrebné skúmať, čo presne pod pojmom zlozvyk budeme rozumieť. Aspoň predpokladám, že za zlozvyk nebude nikto považovať jedenie šalátu, alebo pravidelné cvičenie v primeranom množstve.
  • Idete často do extrémov? Ak áno, zmeňte to, zvyčajne to je zlý nápad. Niekto sa namotá na extrémnu diétu. Iný pracuje v dvoch zamestnaniach naraz. Ďalší trávi celé hodiny na sociálnej sieti. Žiadny z extrémov nebýva dlhodobo výhodný pre zdravie, ani pre psychiku.
  • Ste od niečoho závislí? Riešte to. Ak sa nedarí, vyhľadajte lekára - so závislosťami si človek sám často nevie dobre pomôcť. Závislosť ohrozuje zdravie preto, že človek postupne začne riskovať. To je, mimochodom, aj spoľahlivý znak závislosti - vieme, že by sme nemali, vieme, že je to riziko, ale nevydržíme... Dosaďte si, čo chcete. Alkohol, závislosť od hrania na výherných automatoch. Závislosť od čítania správ, závislosť od dobrého jedla...
  • Ste nedisciplinovaní a leniví? Začnite na tom robiť, pretože to sú trénovateľné vlastnosti. Viem, momentálne sa vám asi nechce začať. Potom smola. Chápem, že najskôr musíte zjesť tú klobásu a potom trocha posedieť na gauči.
  • Nekŕmi vás niekto? Niektorí príbuzní sú od samej lásky až podlí. Vedia, že máte radi cukríky a budú vás nimi kŕmiť, lebo sa tešia, ako vám chutí. Ak v okolí rozpoznáte takýchto krmičov, riešte to. Často sú to starí rodičia, ktorí nosia koláčiky, keď vnúčencom tak chutí... Občas si ohmatajte prst. Strigy v rozprávkach tak posudzujú mieru obezity vykrmovaných obetí v tmavých pivniciach.

Napísal
Miro Veselý 
19. januára 2024
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.