BMI kalkulačka
Kalorické tabuľky
Jedálniček na chudnutie

4 kroky ako zahasíte škody po sviatkoch

Máme po sviatkoch. Už ste sa postavili na váhu? A ukázala plus? Alebo nebodaj praskla pružina? Tak s tým poďme niečo spraviť! Nečakajte do nového roku, na spln, ani na z neba padajúce traktory. Ak sa nechtiac vydáte zlým smerom, najlepšie je ihneď sa vrátiť. Čím dlhšie by ste šli zlým smerom, tým ťažší by bol návrat. Nie, netreba, aby ste si teraz hneď začali prechádzať zhruba stovku tipov ako schudnúť. To by ste hneď v tom mali chaos. Pôjdeme po menších krokoch.

Spravme to jednoduchým. Budeme tak trocha hasiť "požiar". Sviatky v istom zmysle takým požiarom sú - rodiny a priatelia sa stretávajú. Pritom sa ponúkajú jedlá rastlinné i živočíšne, sladké, slané, kyselkavé a občas i s príchuťou umami. Podávajú sa párnokopytníky i nepárnokopytníky, ba aj mäso z živočíchov vajcotvorných. Je teda ľahko možné, že za sviatky ste zjedli dvoj, alebo možno viac- násobok toho, čo by ste zjesť mali.

Takže v prvom rade:

  1. Vypnite sviatky. Koniec koláčikom. Dajte ich preč z očí!
  2. Nedojedenosti vyhoďte. Nie je to škoda, pretože ak by ste ich zjedli, je to mínus pre vaše zdravie.

Chcete rýchlo vidieť na váhe lepšie číslo? Spravte tieto okamžité kroky:

1. Prestaňte soliť

Toto pravidlo je nepopulárne. Ale ak máte pár kíl navyše, dosť pravdepodobne z nich veľa tvorí zadržaná voda. Ak áno, tak pravdepodobne máte "vďaka" tomu aj o niečo vyšší tlak krvi, než pred sviatkami. Našťastie riešenie je jednoduché a pomerne rýchle.

Skúste prestať jesť slané jedlá aspoň na pár dní. Soľničku aj vrecko so soľou dajte do inej poličky. Nech ju nepoužívate. Znamená to však nejesť aj čokoľvek výraznejšie slané. Syry, údeniny, olomoucké syrčeky, polievky, kyslú kapustu, v obchode kupované pečivo a iné známe zdroje veľkých dávok soli. Sójové omáčky tiež preč. Overte si, či nepijete minerálky - tie často obsahujú veľa sodíka. To tiež nechcete.

Chute jedál najbližších pár dní skúste stlmiť. Nevadí, že vám to až tak nebude chutiť. Aspoň zjete o niečo menej.

Výsledok: odhadujem, že už druhý, alebo tretí deň uvidíte rozdiel. Váha o niečo klesne, pretože vaše telo sa zbaví prebytočnej vody. Krvný tlak sa posunie smerom k normálnemu číslu.

Nie, toto ešte nie je chudnutie. Ale je to prvý krok zdravým smerom. Neskôr môžete začať jesť normálne, čiže soliť. Odporúčam však, aby ste jedli čo najmenej soli aj naďalej.

Vďaka tomu vás nižšie číslo na váhe už o dva dni určite poteší a naplní optimizmom.

Poďme na druhý bod:

2. Pitný režim

Ďalším krokom k zdraviu bude pitný režim. Uistite sa, že vypijete denne toľko vody, koľko je primerané vášmu telu. Podrobnejšie som o pitnom režime písal v tomto článku.

  • Pite len čistú vodu, alebo ovocný čaj.
  • Ak nemáte problém so zaspávaním, môžete cez deň piť aj zelený čaj. Alebo si kúpte zelený čaj bez kofeínu, napríklad na Amazone.
  • Veľmi dobrým nápadom teraz v zime je aj čaj zo zázvoru. Písal som o ňom nedávno.

Nepite bublinkové vody, minerálky ani džúsy, odšťavené ovocie či akékoľvek malinovky. Buď sú sladené a priberiete z nich, alebo sú sladené umelo a to nie je nič pre krásu a zdravie.

Pite teda viackrát za deň čistú vodu. Ak vám veľmi nechutí, kúpte si kanvicový vodný filter. Je to podstatne lacnejšie, než kupovať balenú vodu vo fľašiach.

Dôvodom je, že ak ste sa cez sviatky objedli, správny pitný režim môže tak trocha prispieť k detoxikácii. Zároveň vás udržuje v stave pocitu sýtosti.

Bod tri:

3. Jedzte zeleninu pred každým jedlom

Tento bod už vyžaduje nejaké zásoby. Nejaký ten kaleráb, mrkvu či šalát. Podrobnosti som napísal v článku zelenina ku každému jedlu. Prípadne si pozrite toto trojminútové video:

https://www.youtube.com/watch?v=9bwCdsOefCs

Ak začnete jedávať zeleninu pred každým jedlom, je to bezpečný krok k chudnutiu. Fakt. Samozrejme, ak máte na tanieri zeleninové jedlo, tak zelenina ako predjedlo nie je povinná.

Zelenina je zdravá a najmä vám naplní brucho. Potom keď budete jesť toho zjete oveľa menej a dosiahnete pocit nasýtenia aj s normálnou porciou.

Nakoniec tip: odmerajte si obvod pása zhruba v oblasti pupka. Výsledok si zapíšte. Neskôr sa vám zíde. Nezaškodí ani obvod bokov, ale pupok je dôležitejší. Merajte vo výške stredu medzi spodným rebrom a panvou. Formulár na zapisovanie si môžete stiahnuť na mojej stránke.

Upozornenie: Mnoho ľudí si začiatkom roka kúpi permanentku do fitka. V nádeji, že už uhradené predplatné ich bude neskôr motivovať cvičiť. Uisťujem vás, že vám to nepomôže! Nekupujte si žiadnu permanentku, ak pre vás šport nie je srdcovou záležitosťou.

4. Šport

Začnite chodiť na prechádzky, kolobežkujte, bicyklujte, alebo sa inak hýbte čo najviac len môžete. Je to lepšie ako sedieť pri koláčoch a žialiť, že sviatky ešte trocha sú a vy už by ste nemali nič papať. Preto je vytrvalostná aktivita priam ideálna. Ja napríklad chodím kolobežkovať a ak si dám takých 20 kilometrov po Jurave (cesta medzi Račou, Jurom, Vajnormi a Ivankou pri Dunaji) tak je to príjemný výlet ku ktorému najlepšie padne horúci zázvorový čaj. Áno, teplota okolo nuly je nevďačná, ale dnes už dostať funkčné oblečenie, ktoré dovoľuje športovať aj v zime. Najmä ak nie je čľapkanica.

V tomto videu hovorím podrobnosti o tom, ako zastaviť priberanie počas sviatkov čo najskôr.

Napísal
Miro Veselý 
27. decembra 2021
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.