chudnutie-ako

6 tipov ako menej soliť

Vysoký krvný tlak, autoimunitné ochorenia, zbytočné zavodnenie organizmu – to všetko so sebou prináša ak veľa solíme. Ako ale soliť menej a netrpieť pri tom? Nízkoslaná diéta patrí k tým najmenej populárnym. Vnímame ju ako ne-chutnú až nechutnú. Žiaľ, niekedy je obmedzenie soli na minimum nutné. V článku o tom ako menej soliť som to prebral veľmi podrobne. Teraz si prejdime niekoľko tipov.

Odporúčaná dávka soli

Odporúčaná dávka soli sa pohybuje okolo 5 gramov, niekedy 6 až 8. Potreba soli záleží aj od telesnej aktivity a stupňa potenia. My sa venujeme bežnému príjmu pre človeka, ktorý je zdravý. Samozrejme, v takom prípade nie je potrebné nijak úzkostlivo to sledovať.

Ale je dobré spraviť si rýchly prehľad. Ono totiž ak sa stravujeme bežnými potravinami z obchodu, rýchlo presiahneme odporúčané množstvo soli už v druhom dennom jedle.

Chcete si napríklad

  • Na raňajky dať 2 grahamové rožky s rastlinnou nátierkou, napríklad paštétovou.
  • Na obed kuracie prsia s ryžou v závodenj jedálni.
  • Na večeru…

Hop! Už nič. Už ste dosť prekročili svoj odporúčaný denný príjem soli. Jedine niečo celkom neslané!

Toto je vlastne hlavný problém zdravej výživy. Ak si kupujete potraviny v meste, alebo v reštauráciách, sú poriadne posolené.

Takže neslaná diéta nie je otázka toho, či budete, alebo nebudete soliť v zmysle prstosypnej aktivity.


Prstami neprisáľajte podľa možnosti vbec nič. Nezmestilo by sa vám to do príjmu.

Čím soliť… …a soliť vôbec?

Najlepšie ničím. Mnoho potravín už slaných je. Napríklad špagety sa dajú posoliť parmezánom.

Pomôže, ak namiesto slanosti ponúknete chuť. Do jedla pridajte bylinky, cesnak, korenie a aj niečo štipľavé. Keď to spravíte, na dochutenie potom stačí oveľa menej soli.

Zaručujem vám však 3 veci:

  1. Prvý mesiac vám to nebude chutiť. Zhruba toľko totiž potrvá, kým si odvyknete od bežných presolených jedál.
  2. Potom vám však postupne začne chutiť aj vaša neslaná strava. Zrazu si uvedomíte, že potraviny majú svoje chute.
  3. Budete mať túžbu soľ pridať. Trvale. Ak si nedáte pozor, budete po štipkách pridávať a pridávať. Žiaľ, tak to je.

Inými slovami – neslaná diéta je nepríjemná a akokoľvek si viete zvyknúť aj na málo slanú chuť, stále vás to bude lákať.

Ak si ale potom po nejakých dvoch mesiacoch odhryznete z bežného rožka až potom si naplno uvedomíte, že je brutálne presolený. No a s tým súvisí posledná vec:

Cheatovanie

Existujú názory, že počas chudnutia a zdravej stravy je vhodné zaraďovať takzvané podvádzacie dni, kedy sa môže jesť všetko. S týmto konceptom celkom nesúhlasím a soľ je jedným z dobrých dôvodov.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Po niekoľkých týždňoch nesolenia si totiž začnete zvykať na jemné chute. Začína to byť fajn. No stačí jeden deň dobrôt a presoleností a je koniec. Ste na začiatku cesty. Zajtra znova budete cítiť len nulovú chuť neslaného jedla.

Preto pri nízkoslanej diéte odporúčam, aby ste radšej nerobili žiadne výnimky. Neoplatia sa vám.

Ako teda soiť menej a netrpieť?

  • Tip 1: Soľte chuťou. Využite na prisolenie napríklad parmezán, alebo niekedy aj lakomo sójovú omáčku. Nie soľ. Výraznejšia chuť znesie menej soli.
  • Tip 2: Chuť vytiahnite bylinkami, korením a čili paprikami. Použite cesnak či cibuľku. Nebojte sa variť na víne. Všetko, čo vyženie chuť hore znižuje potrebu dochutiť to soľou.
  • Tip 3: Začnite brutálne. Dajte si 3 až 5 dní úplne bez soli. Vydržte to. (Žiaden strach, soľ je aj v surovinách, kde by ste ju nečakali). Čím tvrdší začiatok, tým ľahšie si zvyknete na normálnu dávku soli.
  • Tip 4: Robte si poznámky. Čo vás trápilo pred tým než ste prestali soliť? Tlak krvi, bolesti kĺbov… Je možné že s prekvapením zistíte, že po pár týždňoch normálneho solenia tieto problémy značne ustúpia. Budete vedieť, že sa vám oplatí strážiť to celé. Bude vás to motivovať.
  • Tip 5: Varte v neposolenej vode. Cestoviny nenasiaknu slanú vodu a vôbec nič zlé sa nestane.
  • Tip 6: Čítajte obaly na všetkých potravinách. Nenaleťte na ilúziu, že „toto je určite zdravé“. Pozor, aj niektoré druhy tofu, či vegánske rastlinné nátierky sú presolené.

Ono to súvisí aj s tým, že ak chcete škrtnúť presolenosti a sladkosti zo svojho jedálnička, tak vlastne automaticky začínate jesť oveľa zdravšiu stravu.

Ďalšie tipy z vedeckého prostredia:

Napísal Miro Veselý

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.