Motivácia pri chudnutí je nedostatkový tovar. Chýba. Človek sa pozrie do zrkadla a zdúpnie! Okamžite je zmotivovaný na 100%. Ľudia be matematického vzdelania sú často zmotivovaní niekedy aj na na 115 či 120%. Ale čo to? Prejde pár hodín a motivácia bledne. Stačí, ak vidíme pizzu, tortu, či koláčik a je koniec. Okamžite sme zmotivovaní - dať si dobrotu.
V poslednom čase dostávam cez rôzne internetové kanály veľa rovnakých otázok. Či už e-mailom, v diskusiách, alebo cez facebook. Tie otázky sa dajú zhrnúť zhruba do dvoch oblastí.
Sú to spolu prepojené oblasti na ktoré sa nedá odpovedať celkom ľahko. Mnohé z tých otázok zvyčajne obsahujú aj riešenie, ktoré pisateľ možno nevidí, alebo dúfa, že neplatí:
V tejto klasickej otázke je zároveň skrytá odpoveď. Odhaľuje niečo, čo súvisí s trendom doby:
Jeden z najčastejších problémov ľudí je povrchnosť. Týka sa nielen tých ktorí chcú schudnúť .
Je to príznačné. Väčšina ľudí totiž chce byť štíhla, ale zároveň chcú žiť životným štýlom, ktorý ich doviedol ku obezite. Inými slovami - chcú niečo zadarmo. Vidia, že o chudnutí niečo viem. Možno si to aj prečítajú. No nepáči sa im to. Nestačí im to ako motivácia pri chudnutí.
Tak žiadajú inú radu! Ako inak by sa dalo schudnúť, než disciplínovaným dodržiavaním určitého režimu?
Niečo podobné sa deje v diskusii na webe ktorý mám na tému práca.
Na webe o práci je asi klasická otázka: "Nasiel som inzerat praca na doma a rad by som sa dozvedel podrobnejsie informacie." A znova povrchnosť, pretože na tom webe sú články o práci a nie sú to inzeráty. Skôr informácie o tom, ako sa dá zarobiť. Povrchný čitateľ ani poriadne nečíta. Vidí slovo práca kdesi v texte a už je zvedavý, koľko by mohol zapýtať.
Tento trend je fenoménom doby. Vyrábam weby aj pre zákazníkov a tak na ploche rokov viem, ako vyzerá štatistika. Typickým príkladom je miera udržania pozornosti čitateľov:
Kým v roku 2009 ľudia trpezlivo čítali články a niečo sa aj naučili, necelých 10 rokov na to sú doslova nervóni. Nakuknú a idú inde. To sa týka prakticky všetkých webov, podobný graf ako je zobrazený tu je jednoducho typický úkaz.
Pohľad na štatistiku na tematicky inom webe. Trend je veľmi podobný - čoraz viac ľudí nakukne a ide preč. Potom si uvedomíme, že motiváciu pri chudnutí neudržia títo ľudia rovnako, ako svoju pozornosť. No a to je problém roztrieštenosti mysle.
Ešte jeden web, tentokrát ukážka štatistiky, koľko stránok si priemerne návštevníci rozkliknú. Pred desiatimi rokmi to bolo na webe obrázka 5 stránok, dnes priemer nie je ani dve stránky.
Tento trend sme sledovali na weboch bez ohľadu na postupné úpravy dizajnu. Naopak - a tie roky sú na niektorých z webov nie stovky, ale tisícky článkov. Takže nedá sa uvažovať o tom, že návštevníci by si nemali čo pozrieť. Aj technológia je oveľa ďalej - weby sú rýchle. Kopa ľudí si pozerá veci v mobile - tam naozaj nie je jednoduché sústrediť sa a niečo študovať. Skôr to je také povrchné opeľovanie z webu na web popri sociálnych sieťach. Nie je to netrpezlivosť, čo ženie návštevníkov preč. Rovnaký fenomén sa týka aj osobného života a teda bude mať pozorovateľný vzťah aj k chudnutiu.
S podobnou povrchnosťou ale mnohí pristupujú aj k svojmu zdraviu a strave. Načo sa starať? Nejako bude.
V poslednej dobe vídam nezvyčajne veľa tučných - najmä žien. Ale veľmi tučných. Obávam sa, že keď sa objavia aktuálne štatistiky o prevalencii obezity, tak tam bude skok. Nárast obezity totiž v posledných rokoch stále rastie. Stačí sa prejsť po meste a mali by ste zažiť doslova príval motivácie pri chudnutí. Keď vidíte tie obrovské pupky do ktorých ich nositelia ešte pchajú ďalšie hamburgery a tyčinky.
V chudnutí ku klasickým otázkam patrí napríklad toto:
Ľudia majú pocit, že majú slabú vôľu. Alebo povedia že majú nedostatok motivácie pri chudnutí. V skutočnosti však ide o zlé návyky. Ak si človek zvykne jedávať sladkosti, začne tučnieť. Ak sa niečo pravidelne opakuje, stáva sa to zvykom a človek má pocit, že "bez sladkostí nedokáže žiť". No to nie je pravda. Je len väzňom svojho zvyku.
To je nepríjemná bilancia. Pripomína to situáciu, kedy sa chcete niekam dostať. Cesta vedie cez malé, pootvorené dvere. Vy to viete, no napriek tomu skúšate prebúrať stenu na inej strane v nádeji, že to pôjde... Potom sa vrháte na iné dvere a snažíte sa ich vyvaliť. Potom kopete do stien v nádeji, že nájdete inú cestu.
Mám pocit, že oná povrchnosť pri chudnutí je možno aj jedna z príčin vzniku obezity. Sme povrchní, nič sa nám nechce príliš skúmať, ak to nie je stručné a zabelené do farebného darčekového papierika.
O tom, že zelenina je zdravá, rezne nezdravé vieme všetci. Ale kto sa tým riadi? Načo hľadať návod ako schudnúť, keď nerešpektujeme ani základné a všeobecne známe odporúčania?
Každý vie vymenovať "nezdravé" potraviny - torta, žĺtko, čokoláda, údeniny, slanina, tučné jedlá, sladkosti...
Práve v tom sme povrchní.
Ak chcete, aby sa vaša pevná vôľa a teda aj motivácia neoslabovali, nezačnite s chudnutím príliš tvrdo. Myslite na to, že ak nasadíte brutálnu diétu, oslabujete si pevnú vôľu! Nepúšťajte sa do žiadnych extrémov! Určite je dobré myslieť na zdravý spánok - ak ste nevyspatí, oslabujete svoju schopnosť vytrvať.
Poďme do záveru. Predpokladám, že teraz očakávate, že vám prezradím nejaké tajomstvo, ako sa motivovať pri chudnutí. No také tajomstvo neexistuje. Človek zvyčajne koná v súlade so svojimi motívmi. Chutí vám koláčik? Máte ho pred sebou? To vás motivuje zjesť ho. Ak ste trocha rozmaznaní a povrchní, asi ľahko nájdete dôvod, prečo ten koláčik zjesť môžete, dokonca možno musíte.
Nuž a keď navrhnem:
Čo tak ten koláčik jednoducho zabaliť a vyhodiť? Alebo darovať?
Tak vypnete túto stránku, odhlásite internet a rozdupkáte od zlosti mobil, na ktorom ste to možno videli.
Je to nepríjemné, ale v živote nič nie je zadarmo. Ak niečo chcete, musíte zaplatiť cenu.
Ak chcete štíhlu figúru, musíte žiť život štíhleho človeka. Je možné, že vaše telo vám to ešte aj sťaží - štíhli ľudia majú často rýchlejší metabolizmus a tak si môžu dovoliť viac, než človek tučný s pomalším metabolizmom, prípadne hormonálnymi ťažkosťami (metabolický syndróm je častou príčinou rýchleho priberania). Potom musíte byť na seba ešte prísnejší, než sú štíhli ľudia. Je to nepohodlné, nepríjemné, neatraktívne. A hlavne to pretrváva v čase. Aj o rok, o desať budete musieť byť na seba stále prísni. A stále budete mať chuť dať si maškrtu.
To je cena za chudnutie a udržiavanie si hmotnosti. Je to vysoká cena. A preto sa svojím spôsobom nečudujem ľuďom, ktorí mi píšu v nádeji, že im napíšem jednu kúzelnú vetu, vďaka ktorej schudnú, alebo sa zmotivujú. Taká veta však neexistuje. Napísal som knihu o chudnutí, tie informácie nemožno zhrnúť do jednej vety, ani do jedného článku.
Dá sa zmeniť životný štýl na taký, ktorý vedie k štíhlej postave. Ak ste však obklopení ľuďmi, ktorí vás stále ponúkajú dobrotami, ste v ostrej kvalifikácii na svätého...
Žijeme šialenú dobu. Desiatky rokov po svetovej vojne a storočiach nedostatku. Máme neuveriteľné možnosti ako prežiť život. Môžeme tvoriť, stretávať sa, pomáhať. A väčšina obyvateľstva civilizovanej časti planéty skončí večer s čipsami pri unifikovanom výplachu mozgov televíznou obrazovkou. Izolovaní v panelákoch, atomizovaní. Závislí na mizerne platenej práci, často zadlžení. Tak čo by sme si nedali aspoň ten koláčik?
© Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.