Pomôže pri chudnutí stacionárny bicykel?

Stacionárne bicykle a iné nástroje na aeróbne cvičenie na doma sú užitočné zariadenia.

  • Môžete ich využiť vo chvíli, keď je von mizerné počasie.
  • Skvelé je, ak na nich cvičíte a môžete pritom pozerať nejaké video, alebo dokonca niektorí aj pracovať.
  • Dá sa pomerne presne regulovať intenzita tréningovej záťaže.

Zároveň sú tu však aj niektoré nevýhody.

  • Mnoho ľudí sa doma nedonúti cvičiť. Potom sa stacionárny bicykel zmení na drahý a zle tvarovaný vešiak.
  • Cvičenie doma je dosť nuda.
  • Jednostranná záťaž. Keď si telo zvykne po pár mesiacoch na určitý pohyb, chcelo by to prestriedať mučiaci stroj.

Pri trénovaní na stacionárnom bicykli sa zaťažujú prednostne nohy. To môže mať za následok rast svalov v tejto oblasti. lenže mnoho žien si kúpi bicykel alebo stepper práve v nádeji, že by sa stehná trocha zmenšili od cvičenia. Ja viem, oni dúfajú, že “odpadne” tuk. No zvyčajne ani veľmi nie.

Preto ak si takýto prístroj chcete kúpiť domov, radšej by som sa prihováral za orbitrek, alebo iný podobný prístroj, kde sa simuluje beh na bežkách – kĺzavo striedate ruky aj nohy. Je to oveľa komplexnejší pohyb. Žiaľ, lacné prístroje tohto druhu sú trocha problematické. Mávajú zlú ergonómiu a to môže potom znamenať že sa vám na tom bude cvičiť menej pohodlne. No a môžu sa menej šťastne zapájať aj pohybové tela.

Stacionárny bicykel nie je za trest

Neraz mám pocit, ako keby si niektorí ľudia kúpili stepper, či iný nástroj, ako nástroj na prísny trest. Alebo, ako vykúpenie z hriechu, či obeť.

  • Za to, že som si dala v cukrárni krémeš, pridám 10 minút na orbitreku.
  • Ale teraz, keď denne cvičím, hádam si môžem dať tie makové rezance s cukrom a maslom.
  • Ó, bôžik obezity. Tuto, hľa, kladiem k tvojím nohám pol hodinku svojho voľna a trpím na stacionárnom bicykli. Sním zo mňa slaninu, ó, mocný zbaviteľ tuku.

Podnikatelia stále hľadajú spôsob, ako zarobiť. Jeden zo spoľahlivých spôsobov je vyrobiť nejaký stroj a sľúbiť, že sa na ňom ľahko chudne. Aby to vyzeralo presvedčivo, vyrobí sa pôsobivá reklama.

V živote vám však žiadny orbitrek obezitu nespáli.

Orbitrek ani bicykel nesníma hriechy sveta proti výžive.

Nekupujte si prístroj v nádeji, že vás vysoká cena donúti

Stacionárny bicykel si ľudia často kúpia v nádeji, že je drahý. Tá nádej potom rozpráva vymyslenú bájku. “Draho si ma kúpiš a to ťa donúti na mne cvičievať“. Nič také sa nestane. Nech vás to bude stáť čokoľvek, neprinúti vás to začať cvičievať. Možno pár týždňov áno. Ale potom zabudnete na “bolesť” zo straty peňazí. A bude koniec.

Chudnutie musíte začať racionálnou stravou. Zdravá strava je spoľahlivou cestou k dobrej postave a zdraviu. Vaše telo potrebuje pomerne málo potravy. Dosť na to, aby bolo zdravé, ale málo na to, aby tučnelo. To sa dá dosiahnuť len zmenou stravovania. Musíte sa vzdať mnohých dobrôt dnešnej doby.

Áno, pohyb je pri chudnutí veľmi prospešný spojenec. No sám o sebe vám v chudnutí veľmi nepomôže. Nekupujte drahé stacionárne bicykle, steppery a iné vybavenie do bytu. Nepokúšajte sa z obezity vykúpiť. Možno dúfate, že ak bude stroj drahý, donúti vás to na ňom cvičiť. Nedonúti.

Chcete cvičiť? Naozaj? Tak choďte na hodinu na rýchlu prechádzku. To stačí. 

K tomu 3× týždenne do posilňovne na činkodvihy. Nechce sa vám? No to je predsa jasné! Nie je ľahké prekonať samého seba.

Ak vás to po pár týždňoch prestane baviť, smola. Ale aspoň ste ušetrili za najdrahší a najnekvalitnejší vešiak v domácnosti. Ním sa stacionárne bicykle väčšinou rýchlo stávajú. Chudnutie je beh na dlhú trať. Ak začnete šprintom, rýchlo sklapnete.

Kde kúpiť stacionárny bicykel / orbitrek?

Ak som vás od nákupu neodradil, môžeme pokračovať. Takéto zariadenie si kúpte v špecializovanej predajni. Najlepšie na internete kde vám zabezpečia aj jeho montáž a vynesenie. U nás asi najosvedčenejším predajcom je

  • inSPORTline.sk ktorý vyrába aj vlastné produkty. Na ich eshope nájdete výber ergonomických rotopedov. Určite aj na doma odporúčam siahnuť po trocha drahšej verzii. Najlacnejšie prístroje síce splnia tiež svoj účel, ale necvičí sa na tom až tak príjemne.
  • Alza.sk je ďalším veľkým predajcom týchto zariadení.

U týchto predajcov zvyčajne vyberiete fakt dobre.

Potom je tu sieť hypermarketov. V niektorých veľkopredajniach majú aj mučiace stroje. Tam treba počítať s tým, že prednostne sa obsluhuje segment najnižšej ceny. Také zariadenia sú síce lákavé, ale počítajte s tým, že dlho nevydržia.

Najmä ak chudnete tak počítajte s tým, že orbitrek chcete zaťažiť na dlhé a dlhé hodiny možno 100 kilami živej váhy. Ak sa odlomí pedál, asi sa nestane nič tak vážne. No predstavte si, že sa odlomí sedadlo a vy spadnete. Práve preto vás dôrazne odhováram od nákupu najlacnejších orbitrekov. To osttne platí vo všetkom. Nie sme tak bohatí, aby sme kupovali lacné veci.

Koľko cvičiť na orbitreku?

Nakoniec si ešte povedzme orientačný tréningový plán pre chudnutie na stacionárnom bicykli. V diskusii na fóre sa o orbitreku a tepovej frekvencii už napísalo dosť.

Tu je niekoľko zásad, ktoré je dobré dodržiavať, ak chcete cvičiť pre chudnutie.

  • Optimálna dĺžka jednotlivého tréningu 40 minút až 1 hodina.
  • Optimálny počet tréningov: 3 až 4 do týždňa stačí.
  • Optimálna záťaž: okolo 60 až 70 percent maximálnej tepovej frekvencie. Tepovku sy vyrátajte v kalkulačke.
  • Optimálny odpor: radšej malý odpor a rýchle krútenie, ako silný odpor a pomalé krútenie.
  • Nepoužívajte rehydratačné nápoje. Zastavili by vám chudnutie. Obsahujú totiž glukózu alebo cukor.

Ak ste začiatočníci, začnite s menšou záťažou a krátko. Pridávajte si len postupne.

Môžete cvičiť aj častejšie a kratšie dávky. Ale pre stratégiu chudnutia je lepšie odcvičiť aspoň tú pol hodinku v kuse. Na orbitreku totiž začnete páliť tuk až zhruba po 20-tej minúte cvičenia. Preto by bolo zlým nápadom dať si 20 minút ráno a 20 minút večer. Radšej si dajte 40 minút ráno a to možno aj takmer nalačno. Ak vám to nerobí žiadne ťažkosti, budete najúčinnejšie spaľovať tuk.

V tomto staršom videu som rozprával o tom, ako sa na stacionárnom bicykli dá robiť účinné kardio cvičenie.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude