SM systém doktora Smíška

Dnes sa už začína viac hovoriť o SPS metóde doktora Smíška. Asi chvíľu potrvá, kým sa nový názov vžije. Ide o cvičenie s lanom, kde lano nie je najväčšia investícia.

Najväčšou investíciou je váš čas. Pokiaľ budete cvičiť pár minút denne, môžete počítať s tým, že sa vám podarí predísť bolestiam chrbtice.

Ak ste ešte žiadne bolesti nemali, nebude sa vám asi chcieť venovať čas cvičeniu. Odporúčam vám, poučte sa na chybách druhých a obetujte ten čas. Poraďte sa s fyzioterapeutom. Môže vás upozorniť, že na vašej postave niečo nie je celkom v poriadku a potom cvičením môžete vznikajúci problém zastaviť. Dokonca tak, že sa nakoniec nemusí podpísať pod neskoršie ťažkosti!

Pokiaľ už bolesti chrbta máte, toto cvičenie vám môže pomôcť sa ich zbaviť.

Podrobnejšie informácie o hernii disku v prednáške doktora Smíška.

V prípade, že už máte s chrbticou ťažkosti, cvičenie už nebude preventívne. Už to bude iná zostava cvikov zameraná najskôr na liečbu. A tam budete musieť spočiatku cvičiť viac. Ak sa premôžete na frekvenciu 3 krát denne po pol hodine, tak zhruba za tri dni alebo do týždňa by ste mali byť bez bolestí. Zhruba do mesiaca až troch by sa vyhreznutá platnička mala úplne vstrebať. Bez liekov, bez operácií, bez obstrekov.

doktor-smisek

Doktor Smíšek počas ukážkového cvičenia SM systém.

To znamená že ak obetujete tomu cvičeniu čas, po troch mesiacoch správneho cvičenia už nebudete na snímkoch mať nález, len zahojené miesto. (Žiaľ, plná funkcia poškodenej platničky sa už neobnoví.) Obsah platničky, ktorý tlačil na nerv a spoluspôsoboval bolesť sa vstrebe. Mnohé z príčin vzniku problémov s chrbticou súvisiace s chybným držaním tela a oslabenými svalmi sa začnú zlepšovať, takže bolesti chrbtice sa pravdepodobne nebudú opakovať.

Pokiaľ má vaša chrbtica znaky problémov a u lekára ste začuli slová ako hyperlordóza, kyfóza či skolióza, to tiež nie je dobré. Vhodne volenými cvikmi SM systému (SPS metódy) môžete významne zmierniť aj tieto problémy. Niekedy až do štádia, že vám lekár prestane navrhovať prípadnú operáciu chrbta.

Otestujte sa – základný test SM systému

Ak ešte nemáte žiadne ťažkosti, môžete sa pomerne jednoducho otestovať. Kľaknite si, radšej na mäkkej podložke ako je karimatka na jedno koleno.

 

bolesti-chrbta-cviky-sm-system-porovnanie

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Niekto vám s tým však musí pomôcť. Najlepšie poradiť sa s fyzioterapeutom, pretože ak to budete testovať doma sami, ľahko sa uchlácholíte tým, že sa predkloníte. To vidíte na treťom obrázku kde chrbtica nejde rovno hore, ale šikmo dopredu. Test teda musíte robiť vzpriamení s panvou v normálnej polohe. Na obrázku je zelenou farbou vyznačené, že ak by ste si za chrbát dali metlu, alebo inú tyč, mal by sa jej dotýkať viac-menej celý chrbát. V bedrovej oblasti môže byť priestor na dva prsty a dole sa musí dotýkať metly spodná časť chrbtice. Tým viete povedať, že chrbát máte rovný.

Ak už viete byť v správnej polohe, môžete začať meranie.

bolesti-chrbta-cviky-sm-system-test

Teraz nič nezmeňte, len sa začnete posúvať dopredu. Nesmiete sa predkloniť, nesmie sa zaobliť chrbát, nesmiete povoliť panvu. Pocítite zrejme ťah najmä v oblasti stehna.

Meranie vykonáte tak, ako znázorňuje zelená čiara.

  1. Ramenný kĺb, panvový kĺb a koleno na začiatku cvičenia majú byť pod sebou.
  2. Potom sa posuňte. O koľko centimetrov viete posunúť telo? Medzi kolenom a zvislicou z panvy odmeriate vzdialenosť. (Červená šípka.)

Ak vás to pustí asi 20 centimetrov, je to ideálnyvýsledok. Mnoho ľudí sa však do tej polohy nedostane. Ja som začínal mínus niekoľko centimetrov. To znamená inými slovami, že som sa nedokázal dostať ani do základnej polohy.

Ak tento testovací cvik nedokážete spraviť, mali by ste počítať s tým, že bolesti chrbta vás skôr, alebo neskôr jednoducho čakajú.

Recipročná inhibícia

Pod hrozivo znejúcim cudzím dvojslovom recipročná inhibícia sa skrýva ďalšie tajomstvo cvičení SM systému proti bolestiam chrbta. Svaly sú v tele zorganizované tak, že vždy jedna svalová skupina je aktívna a druhá „na opačnej strane“ pasívna.

Zdravý človek napríklad pri chôdzi bude na striedačku (teda recipročne) utlmovať (inhibovať) niektoré svaly, kým iné svaly bude aktivovať. Inými slovami teda kým jeden sval pracuje, druhý sa uvoľní. Tak to v tele má fungovať.

Ak máte bolesti chrbta, je dosť pravdepodobné, že máte stuhnuté chrbtové svalstvo a veľmi slabé brušné svalstvo. Pri chôdzi potom dokonca môžete pre kontrolu aj nahmatať, že máte stále napätie v chrbtovom svalstve a brucho je pomerne voľné. Malo by to byť ale presne naopak! Výsledok poznáme – bolesť chrbta.

Možno sa vám na prvý pohľad nemusí pozdávať, že len taká hlúposť ako preťažený sval môže bolieť. Nevadí. Neveríte? Skúste si toto: dajte si do ruky zopár kníh a predpažte. Držte. Svaly, ktoré tak zapojíte sú v napätí. Zakrátko vás začnú bolieť. Ak budete držať dlhšie, začne sa vám ruka triasť. A ešte chvíľu a potom vám svaly zlyhajú. Či chcete, alebo nechcete, knihy neudržíte.

Teraz si to premietnime na chrbát. Normálne pri chôdzi má väčšia časť sily prechádzať od lopatiek špirálne cez brucho ku zadku a vonkajšej bočnej časti stehna a vonkajšou časťou nohy ďalej k zemi. Inými slovami – dosť veľa zapojených svalov. Ako sa pohnete, sily by sa mali „prepnúť“ na iné svalové skupiny. Tie predošlé sa práva môžu „nadýchnuť“ a odpočinúť si. Aj keď možno ani nie na seknudu, ak je reč o chôdzi. Ale striedanie svalov a svalových skupín dáva silu.

My ale máme zvyčajne oslabené brucho, zadok a medzilopatkové svaly. Z toho vyplýva aj zlý postoj tela. Sila teda neprechádza špirálne mnohými svalmi cez celé telo. Ide rovno dole cez chrbtové svalstvo do vnútornej časti brušnej dutiny kde je tesne pred chrbticou ukrytý sval zvaný psoas. Odtiaľ sila ide dole cez zadné časti stehien a lýtka. To všetko sú skôr väššie svaly, ktoré budú trvale zaťažené mať tendenciu skracovať sa. Tú časť sily, ktorú mali niesť striedavo viaceré svalové skupiny musí odrazu zvládnuť len malá skupina a to ešte tá, ktorá na to nie je určená. Nečudo, že vás potom začne bolieť chrbát často aj v situácii, kedy chrbtica ešte nie je poškodená, ale len namáhaná.

Preto je vhodné, aby ste cvičili také cviky, ktoré rozvíjajú svalové skupiny komplexne. Agonistov aj antagonistov – to znamená aby ste pri chôdzi či iných činnostiach pravidelne striedali raz jednu skupinu svalov o chvíľu skupinu opačnú. To je nielen prevencia bolestí chrbta, ale zabezpečí vám to lepšiu výkonnosť.

Pomoc pri bolestiach chrbta...
V prípade, že potrebujete pomôcť s bolesťami chrbta, rehabilitáciu, naučiť sa cvičiť metódou SM systém doktora Smíška, môžete sa obrátiť na AF Rehab. Ak hľadáte terapeuta, tu je zoznam terapeutov metódy SM Systém pre celé Slovensko. Pomôcky a vybavenie na SM systém kúpite na Deivo.sk.
Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

4 Odpovede

  1. Ahoj Mirko, na základe Vašich článkov som si našla cvičenie SM u nás v meste. Cvičím od septembra, čiže pol roka a cítim sa naozaj lepšie. Bolesti ešte nevymizli úplne, ale sú menšie a už sa v noci nebudím pri každom otočení sa. Teraz sa snažím zacvičiť si pár minút aj ráno v práci, uviažem laná a idem na to.
    Ďakujem, že som na Vašich stránkach našla aj tieto informácie. Pomohli ste mi.

  2. Sisa ďakujem. Hneď ako sa tie bolesti začnú stávať minulosťou, rehabilitačný tréner vám asi začne pridávať cviky s rotáciami a tie zvyčajne majú nejlepší účinok. No nedajú sa cvičiť, kým to bolí. Džím palce a ďakujem za milé slová

  3. Nemozem schudnut hoci sa snazim vela nejest obmedzila som pecivo a chleba len sem tam,a jem nepravidelne chodzu mam obmedzenu mo chodim aj preto som pribrala😥😥

  4. Dzerynko nepravidelná strava je najčastejšou príčinou obezity. Obmedzovanie pečiva a chleba je zbytočné – normálne množstvo celozrnnej prílohy k jedlu je celkom v poriadku aj pri chudnutí.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Alkohol a chudnutie

Alkohol je pri chudnutí nepriateľom, ktorý vám bráni dosiahnuť výsledky hneď viacerými spôsobmi. Preto si vydajte svoj osobný zákaz používania alkoholu. Je to výhodnejšie a

Sacharidy

Jedna z neprávom najviac démonizovaných zložiek potravy sú sacharidy. Tuční ľudia sa boja jesť chlieb, prílohy. Nazdávajú sa, že z nich sa priberá. V tomto

Ako schudnúť

Návodov na chudnutie je už plný internet. Mnohé sú celkom nezmyselné. Väčšina je odpísaných. Ale tento môj návod sa vám nebude páčiť. Síce funguje, ale

Pitný režim

Piť treba. Lenže pitie je záležitosť, ktorej sa moderný človek priam úzkostlivo vyhýba. Za deň vypije tak dve tri kávy a po večeri možno pivo.

Prevod kJ na kcal

Kcal násobte číslom 4,2 a máte hodnotu v kJ. Alebo naopak kJ deľte číslom 4,2 a máte hodnotu v kcal. Príklad: 8 000 kJ = 1

Zdravé a nezdravé tuky

Tuk je jednou zo základných živín v našej potrave. Porozumenie tukom je látka, ktorú prenecháme odborníkom na chémiu. Aj pri veľkom zjednodušení látky to bude

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.