Čo je to “správna váha”?

Často v diskusiách zaznieva otázka “koľko by som mal/mala vážiť?”. Väčšinou k tej otázke prifarí autorka svoju výšku a zriedkavejšie aj vek. Lenže z takých čísiel nie je možné posúdiť nič viac. Nedá sa určiť, koľko kíl má mať človek ideálne.

Všetky odhady správnej váhy sú preto len orientačné a majú určitú toleranciu.

  • Ak mám 191 centimetrov, podľa jednej z koncepcií by som mal mať „výška mínus 100“, čiže 91 kíl.
  • Iní zas radia od tejto váhy odrátať ešte desať kíl – podľa toho by som mal mať 81 kíl. (Táto stratégia rýchleho zistenia váhy je veľmi jednoduchá a zhruba sedí pomerne často.)

Sú aj zložitejšie výpočty, podľa ktorých sa optimálne hmotnosť dá vyrátať. V detskom veku sa napríklad namiesto váhy môže využívať obvod krku. U dospelých je zas výhodnejšie posúdiť obvod pása pretože ten povie či máte alebo nemáte v tele vytvorené zásoby toho nevhodného tuku, ktorého sa chceme zbaviť.

Prečo sa správna váha nedá tak jednoducho určiť?

Pretože každý človek je celkom iný.

Niekto je zavalitý a niekto štíhly. Asi najznámejšie triedenie je na tri základné skupiny. Ektomorf, endomorf a mezomorf.

Pozrite sa na tento obrázok.

Somatotyp ektomorf, endomorf a mezomorf porovnanie muži a ženy.

Ektomorf

Ektomorf je veľmi štíhy, môže pôsobiť ako vychudnutý. Môže byť o niečo vyšší. Ramená aj boky má menšie. Má málo svalov, často aj v kostiach je menej „váhy“ a tak podľa BMI by mohol vyjsť ako podvyživení. Ektoborfi majú rýchly metabolizmus a z toho vyplýva že ani nemusia ľahko pribrať. Skôr ich občas stretnete a zúfalo sa pýtajú, ako pribrať. Majú málo svalov a aj keď nemajú takmer žiaden tuk, tie svaly nie je vidieť.

Endomorf

Endomorf je vlastne jeho opakom. Dá sa označiť ako zavalitý. Môže byť nižší, ale pôsobí pevne. Endomorf má ťažké kosti. To nie obrazne povedané, ale naopak, ak si pozriete röntgen, vidíte, že sú väčšie a pevnejšie. Endomorf ľahko naberá svalovú hmotu čo ďalej prispieva k zavalitej postave a vyššej váhe, ale to nehovoríme o obezite. Ak si nedá pozor, môže ľahko aj priberať. Práve endomorf má asi najčastejšie problém s pribúdajúcimi kilami. Ľahko ich naberie, ťažko sa ich zbaví.

Mezomorf

Mezomorf je typológia akú si asi predstavíte ak sa povie že niekto má atletickú postavu. Typický športovec. Široké ramená, užšie boky. Je pripravený zvládnuť námahu, ľahko naberie svaly a ak by pribral, ľahko sa toho zas zbaví. Mezomorf, ak trénuje dokáže asi najľahšie mať zároveň málo zásobného tuku a tak má vyrysované svaly. To mu hlavne tučnejší endomorfi budú závidieť, ale nedokážu to napodobniť.

Už z tohto rýchleho prehľadu si viete asi predstaviť, že pri rovnakej výške bude štíhly endomorf (teda štíhly zavalitý človek) oveľa ťažší, ako štíhly ektomorf.

A ak jeden človek bude vážiť 55 kíl a druhý 75 kíl obidvaja vlastne môžu mať normálnu hmotnosť. Normálnu vzhľadom na svoju telesnú konštitúciu a percento telesného tuku.

Ďalšia vec, ktorá určuje váhu podstatne sú svaly. Ak pár rokov chodíte dvíhať činky, môžete mať cez sto kíl a predsa len to bude veľmi dobrá váha – sú to svaly a nie tuk. Takže ak sa pravidelne venujete športu, nie je už možné tak jednoducho povedať, či vaše výsledky sú normálne alebo nie.

Väčšina vzorcov a tabuliek pracuje s číslami, ktoré platia pre priemernú populáciu. Nie pre športovcov.

Ak vysedávate pri počítači, asi nemáte také svaly ako kulturista. Všetko navyše, čo ukáže váha človeku so sedavým zamestnaním, bude veľmi pravdepodobne tuk. S tým treba rátať, aby sme za „tlstého“ len podľa váhy  mechanicky neoznačili – kulturistu.

Možno si teraz kladiete otázku, načo vyratúvam nejaké kilá – či má niekto brucho, je predsa jasne vidieť.

Kilá sú však dôležité – podľa vašej váhy totiž dokážete asi predsa len o niečo presnejšie určiť, koľko máte jesť, aby ste netučneli. Alebo, koľko jesť, ak chcete zhodiť prebytočný tuk. A tu sa vec začne stávať zaujímavou.

Ak totiž zmeníte stravu a budete sa jej pár dní držať, váha vám môže naznačiť prípadné výsledky ľahšie, ako centimeter. Predsa len, ak schudnete centimeter z pásu, je veľmi ťažké to odmerať.

  • Stačí len trocha inak zatiahnuť centimeter a máte chybný výsledok.
  • Stačí kúsok šikmo dať centimeter a máte iné číslo.
  • Stačí trocha vtiahnuť brucho či už chtiac, alebo nechtiac…

Stále trvám na tom, že centimetre sú najobjektívnejšie pri posúdení chudnutia. Ale tie malé rozdiely ako pol centimetra jednoducho nie je možné zmerať.

U váhy viete merať aj pol kila alebo kilo rozdiel. Samozrejme, vždy tam môžu byť tiež  nepresnosti. Zjete niečo slanšie a váha vyskočí. Máte menzes a váha vyskočí. Ale ak sa budete nejaký čas vážiť, naučíte sa odhadnúť, ako tie čísla vyzerajú. Potom viete odhadnúť, že váha rastie, alebo klesá aj na pomerne malých číslach.

Jeden zo spôsobov, ako sa dá zhruba zistiť, akú by ste mali mať optimálnu hmotnosť je kalkukačka BMI na tejto stránke. Ke´d do nej zadáte všetky údaje, vypočíta vám aj orientačné číslo, koľko kíl by ste mali vážiť. Samozrejme, aj tu treba myslieť na to, že je to len vzorec ktorý nerešpektuje to, či ste ektomorf, endomorf alebo mezomorf.

O optimálnu váhu sa často zaujímajú ľudia, ktorí si nie sú istí tým, či „dobre vyzerajú“. To znamená je tam neistota ohľadom vzhľadu.

Môžete využiť ešte jednu vec a to je výpočet WHR indexu. Pod týmto zlovetným názvom sa skrýva vlastne veľmi jednoduchý koncept.

  • Máte obvod pása menší ako obvod bokov? Je to fajn.
  • Máte obvod pása aj boky zhruba rovnako hrubé? To je zlý znak.
  • Máte obvod pása väčší, ako obvod bokov? Je zle!

Tento jednoduchý koncept teda úplne stačí na to, aby ste mohli zodpovedne a záväzne určiť, či ste OK. Jednoducho brucho musí byť menšie, ako pás.

Vľavo zdravý človek. V strede nadváha. Vpravo obezita.

Je to pomerne hrubá metóda, ale stačí. Na posúdenie nadváhy, alebo obezity dokonale stačí.

Nestačí ľuďom, ktorí sú zdraví a štíhli. Na páse majú možno dva či tri centimetre tuku viac, než by malo byť. To nie je veľa, ale človek, ktorému záleží na svojom vzhľade si všimne aj to. Ak teda patríte do tejto šťastnej skupinky, vôbec nemusíte chudnúť. Stačí, ak dodržíte prevažne rozumnú stravu a pridáte trocha pohybu,

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude