Koľko a ako rýchlo schudnúť?

Ak máte len malú nedváhu, tak nechudnite vôbec. Neskúmajte návody ako rýchlo schudnúť, pretože to je najistejšia cesta "do záhuby" zvanej jojoefekt a spomalený metabolimus. Takmer štíhli ľudia, ktorí kvôli lepšiemu vzhľadu začnú chudnúť sú najviac ohrození jojo efektom. Jednoducho nebláznite s chudnutím, ak váš opasok nehovorí o varovných číslach. Ak sa vám nepáči, ako vyzeráte, stravujte sa bez výnimiek racionálne a cvičte.

V prípade, že ste akosi nedávali pár rokov pozor a ste tuční, potom s tým treba niečo robiť. Tu môžete mať dva motívy: zlepšiť si zdravie, alebo schudnúť až na optimálnu hmotnosť.

Chudnutie od obezity „len“ po zdravie

Čím je človek obéznejší, tým viac zdravotných ťažkostí má. Potom účelom chudnutia nemusí byť túžba mať zas sexi postavu. Stačí, ak sa mu zlepší tlak, či zmiernia prejavy cukrovky. Ak chudnete „len“ pre zlepšenie zdravia, máte to pomerne ľahké. Už desaťpercentné schudnutie výrazne zlepší zdravotný stav a najvážnejšie riziká vzniku infarktu, či cukrovky. To však neznamená, že máte zahájiť preteky ako rýchlo schudnúť. Príliš rýchle chudnutie by totiž mohlo paraxoxne aj zhoršiť váš zdravotný stav.

Chudnutie aj obezita pre telo znamenajú záťaž. Nebolo by rozumné rýchlym chudnutím zvýšiť riziká. Chudnutie má smerovať k zdraviu. Nie k jeho ohrozeniiu!

Preto je lepšie zaujímať sa ako schudnúť čo najpomalšie, ale zato natrvalo.

Už pokles hmotnosti zhruba o 10 kíl zníži štatistické riziko:

  • o 20% menšia úmrtnosť,
  • o 37% menší výskyt nádorových ohorení,
  • o 53% menší výskyt nádorov, ktoré majú vzťah k obezite,
  • o 44% menšia úmrtnosť na diabetes a komplikácie,
  • o 90% menšia úmrtnosť na koronárnu srdcovú chorobu,
  • každé zhodené kilo zlepší životnú prognózu u diabetikov 2. typu o 3 až 4 mesiace..

Chudnutie z obezity „až“ na optimálnu hmotnosť

Ambicióznejším cieľom je schudnúť „úplne“. Tu vás asi nepoteším. Čím vyšší stupeň obezity ste na sebe dopustili, tým ťažšie to budete mať. Inými slovami ak ste sa vypásli nad nejakých 120 kíl, tak dokonalá postava vám už asi nehrozí. Potom môžete počítať s tým, že sa vám podarí reálne schudnúť asi na číslo vaša výška mínus 100. To je ambiciózny, ale realistický cieľ. A znova - neriešte ako rýchlo schudnúť, ale ako schudnúť natrvalo!

Ako rýchlo schudnúť?

To je častá otázka a nikto na ňu nechce počuť pravdivú odpoveď. Pôjde to pomaly. Ak máte desiatky kíl navyše, potom to pôjde efektnejšie. Tie najhoršie prvé kilá strasiete rýchlo. V prvej fáze bude chudnutie rýchle, možno aj 4 alebo 5 kíl za mesiac. Možno sa už začínate tešiť, ako to ide rýchlo. No v skutočnosti sa organizmus zbavil hlavne vody. Tuk ubúda oveľa pozvoľnejšie. Reálny pokles váhy udržateľný dlhodobo býva asi 2 kilá za mesiac. Pri výraznej obezite sa dá pri prísnom režime počítať až so štyrmi kilami za mesiac.

Proces chudnutia sa po čase zvyčajne začne spomaľovať. Organizmus už pochopil, že energiou je potrebné šetriť a lepšie hospodári s tým, čo jete. Spomalil sa metabolizmus. Teraz je nutné, aby ste začali dávať veľký pozor na to, čo jete. Mali by ste znova začať vážiť potraviny vždy, keď vaša vlastná hmotnosť nejde smerom a tempom, aké chcete.

Spomalenie metabolizmu nemusí nastať, ak cvičíte a jedávate len o málo menej, než je vaša potreba. Preto stále odporúčam chudnúť pomaly.

Nielen spomalenie metabolizmu spôsobuje spomalenie chudnutia. Chyba vzniká medzi príborom a ústami.

  • Po nejakom tom polroku chudnutia už máte zhruba „v oku“, koľko máte zjesť. Už nevážite, nepočítate. Viete. V tomto odhadometrickom meraní sa však zvykne skrývať lesť – človek si pozvoľna začína zväčšovať porcie. Nenápadne klame sám seba. Často nechtiac, ale viac si dopraje a pritom verí tomu, že sa stále stravuje vhodne.
  • Druhá lesť je benevolencia. Ako sa vám darí chudnúť, stále častejšie si budete možno povoľovať výnimky „Veď si to už teraz môžem dovoliť“. Pozor na to!

Príklad: Ak máte nadváhu 40 kíl, počítajte s tým, že vás čakajú asi 2 roky systematickej práce. To je hodne, hodne, hóóódne demotivujúce. Človeka to až odradí. Tak rád by už zajtra bol štíhly. Skúste si však predtým, než to hneď vzdáte zrátať, že ak sa na chudnutie dnes vykašlete, za 2 roky môžete mať plus ďalších 20 kíl. Čím viac naberiete, tým ťažšia bude cesta späť.

Prestávky v chudnutí

Chudnutie nemusí byť proces, v ktorom je nutné s váhou klesať stále dolu a dolu. Mnohým sa osvedčilo chudnúť na etapy. 10 kíl dolu a pauza.

Nie každý chudnutie znáša rovnako ľahko. Prospešné môže byť, ak po niekoľkých zhodených kilách zaradíte pauzu. Pauzu, nie spiatočku! V tejto pauze sa stravujte tak, aby vaša hmotnosť bola zhruba stále rovnaká. Prestanete teda chudnúť, ale nesmiete priberať. Telo si na novú situáciu bude pomaly zvykať. Veľmi opatrne môžete pridávať množstvo potravy, ale len tak, aby sa vám to neodrazilo na páse. Pauza môže trvať asi pol roka.

V tomto čase sa telo „zotaví“ po chudnutí. Metabolizmus sa pekne rozbieha. Vtedy zasaďte svojej obezite ďalšiu ranu. Znova prejdite na redukčný režim a schudnite zo desať kíl. Potom zasa pauza.

Takýmto postupným spôsobom dosiahnete cieľ pomalšie, ale zato s vysokou pravdepodobnosťou, že na novej hmotnosti už dlhodobo zotrváte.

Môžete si aj naplánovať, ako rýchlo schudnúť!

Poďme sa teraz dohodnúť, že chudnutie sa darí vtedy, ak ho budete viesť tempom asi 2 ž 4 kilá za mesiac. Mimoriadne obézny človek môže počítať aj s výraznejším chudnutím. Možno 6 kíl pár mesiacov za sebou naozaj zrazíte. Ale počítajte s tým, že to nebude trvať veľmi dlho.

Pozrime si to na niekoľkých príkladoch. Stačí ak si na milimetrový papier vynesiete mesiace a svoju váhu, či obvod pása. Potom počítajte s tým, že schudnete 2 alebo 4 kilá za mesiac. Vytiahnite čiaru, ktorá vám presne ukáže, ako rýchlo môžete schudnúť týmto tempom.

Ako rýchlo schudnúť - plán chudnutia Ako rýchlo schudnúť - plán chudnutia pre chudnutie 4 kilá za mesiac od váhy okolo 175 kíl na váhu 75 kíl by zabralo asi tak 2 roky.

Toľko teória. V praxi veľmi pravdepodobne týmto tempom chudnúť nedokážete. Spočiatku to pôjde ale potom sa chudnutie začne spomaľovať. Preto výhodnejšie by bolo použiť na plánovanie inú stratégiu. Kým bude vaša obezita veľká, môžete plánovať rýchlejšie chudnutie. Ale:

Ako rýchlo schudnúť - plán chudnutia Ako rýchlo schudnúť - plán chudnutia so zlomom rýchlosti niekde okolo nadváhy.

Tam, kde sa vaša obezita zmení na nadváhu radšej začnite plánovať pomalšie chudnutie 2 kilá za mesiac. Je to reálne dosiahnuteľné tempo. Áno, výsledok sa tým oddiali, ale je väčšia šanca, že schudnete bez problémov.

Pokiaľ vaša nadhmotnosť nie je veľmi dramatická, adšej plánujte pomalé chudnutie. Nenaháňajte sa za vidinou ako rýchlo schudnúť.

Ako rýchlo schudnúť - plán chudnutia Ako rýchlo schudnúť - plán chudnutia 2 kilá za mesiac.

Viem, predstava, že zo 120 kíl budete na 75 kíl chudnúť kruté 2 roky, je hrozivá. Ale verte mi, že to má svoje dôvody.

Ja sám som chudol takmer zo 120 na 75 len rok, čiže šiel som najrýchlejšie ako sa dalo. Ale problémy ako to potom udržať dole za to nestáli. Navyše som rýchlym chudnutím stratil aj dosť svalov a čoskoro sa ozvali bolesti chrbta. Veľmi dlho som musel pridávať stravu pomaly po odrobinkách, pretože metabolizmus bol spomalený.

Ako rýchlo schudnúť - plán chudnutia Ako rýchlo schudnúť - plán chudnutia funguje.

Teraz príklad, ako vám to asi pôjde. Ak si naplánujete chudnutie, tak reálne výsledky vždy budú oscilovať niekde okolo. Kým sú výsledky dosť blízke plánu tak viete, že všetko je úplne dokonalé.

Na začiatku chudnutia zvyčajne pôjdete rýchlo a budete nadšení ako to funguje. Po pár týždňoch sa to zastaví a bude to vyzarať, že priberáte. Potom sa zas telo spamätá... Často budete za plánom "pokrivkávať". Nevadí! Oveľa horšie by bolo niečo takéto:

Ako rýchlo schudnúť - plán chudnutia Ako rýchlo schudnúť - plán chudnutia zlý výsledok.

Takto typicky chudnú diétári. Najskôr za prvé mesiace zhodia heroickým výkonom pár kíl. To však celkom vyčerpá ich fyzické aj psychické sily a dostaví sa stagnácia. Tá ich deprimuje a nevedia čo s tým. A váha sa začne síce pomaly, ale isto tlačiť zas hore. A presne to býva výsledkom úpornej snahy ako rýchlo schudnúť. Písal som o tom aj v článku aké tempo chudnutia je zdravé.

Napísal
Miro Veselý 
24. februára 2018
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.