Prevod kJ na kcal

Kcal násobte číslom 4,2 a máte hodnotu v kJ. Alebo naopak kJ deľte číslom 4,2 a máte hodnotu v kcal. Príklad:

  • 8 000 kJ = 1 900 kcal
  • 1 600 kJ = 380 kcal.

U nás oficiálne platia jednotky kJ, preto s nimi pracujem aj v knihe a na webe.

Prevod kJ na kcal a nemusíte robiť nijak zvlášť presne. Číslo 4,2 pokojne zaokrúhlite na 4. A potom údaj v kcal násobte čtyrmi. Je to rýchlejšie.

Keby sa vám aj to zdalo veľmi neprehľadné, tak môžete násobiť aj piatimi – tam už je síce väčšia chyba, ale čo by sme nespravili pre rýchly výpočet?

Pre prípad že chcete byť presní, tak

  • 1 kJ má 0,2388 kcal
  • 1 kcal má 4.1868

Ak má nejaká potravina 250 kcal, tak jej prepočet na kJ bude vyzerať takto:

  • presný výpočet je 1046,7 kJ (násobené číslom 4.1868)
  • presný výpočet je 1050 kJ (násobené číslom 4.2)
  • presný výpočet je 1000 kJ (násobené číslom 4)
  • presný výpočet je 1250 kJ (násobené číslom 5) (!)

Aj pri extrémne hrubom výpočte spravíte len zanedbateľnú “chybu” vo veľkosti 250 kJ čo je rozdiel jedného jablka. S takou chybou môžete prevod kJ na kcal pokojne vykonávať.

Tip: Výslovnosť slova Joule býva najčastejšie [džaul] alebo [džoul] je trocha chaotická. Aj ja zvyčajne poviem, že jedlo má tisíc “kilodžaulov”. Zdá sa, že to je chyba. Správnejšie by bolo vyslovovať to ako “jul”. Teda jedlo má tisíc kilojulov”. Jednotka joule bola totiž pomenovaná na počesť anglického fyzika Jamesa P. Joula. Meno Joule sa vyslovovalo “džúl”. Lenže ako sa to už stáva, zvyčajne sa to vyslovuje chybne.

Počítať kalórie, alebo jouly?

Ani jedno, ani druhé. V článku o tom, ako si môžete vyrátať jedálniček o tom píšem podrobnejšie. Kalórie i jouly vyjadrujú celkový súčet energie. Lenže celový súčet vám je nanič. To si môžete dať dve čokolády a na deň budete energeticky zdanlivo v poriadku. Lenže nedostanete živiny, ktoré potrebujete. Preto je výhodnejšie počítať obsah bielkovín, sacharidov a tuku pekne na gramy. Tým zaistíte, že vaša strava bude naozaj vhodná a zdravšia.

Mnoho tučných počíta zo zvyku v kalóriách. Možno z naivného pocitu, že jedlo má menej kalórií, než džoulov a preto je diétnejšie počítať v kalóriách. Že taká “logika” nedáva zmysel? No nedáva. Ale to nedávajú ani diéty a večné dietárky sa stále ženú za ďalšími.

A ešte jeden tip.

V odbornej literatúre sa dosť často stretnete s jednotkou MJ. Je to megajpul. Ak má jedlo 1000 kJ tak v literatúre ho uvádzajú ako 1 MJ.

S tým súvisí aj presnosť prepočtu. Keby sme brali do úvahy celkovú energiu, tak počítate len teoretickú hodnotu nejakek referenčnej suroviny. To znamená koľko energie by sa dalo získať spálením daného množstva živiny. Lenže v ľudskom tele sa nenachádza kalibrovaná meracia kalorimetrická pec. Máme žalúdok, črevá a tie sú v každej chvíli v troccha inom stave. Niekedy sa z potravy “vytiahne” viac energie, inokedy menej. Vy nikdy neviete, ktorá situácia nastane. Preto nemá zmysel počítať to úzkostlivo! Stačí približne a zhruba.

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Aký je rozdiel medzi energiou a jedlom

V článku si ukážeme niekoľko praktických príkladov, ako vyzerá “čistá” energia a ako vyzerá to isté v jedle. Na fotografiách uvidíte rozdiel, prečo po jednom

Nealkoholické nápoje pri chudnutí

Pri chudnutí je dôležité dodržiavať pitný režim. To je všeobecne známa vec, takže hneď preskočme k téme, že pitný režim nie sú rôzne malinovky, koly,

Múčne výrobky pri chudnutí

Obilniny sú základnou zložkou našej stravy. Mali by ste ich mať pred sebou denne, neraz aj niekoľkokrát. Teda nie len pred sebou, ale aj v

Mlieko a mliečne výrobky pri chudnutí

Mlieko sa pri chudnutí neoplatí využívať často, ani veľa. Samotné mlieko je totiž pomerne sporná potravina. V princípe je to potrava určená pre výživu teliatok

Farebné raňajky

Najlepšie raňajky sú také, ktoré naozaj zjete. Preto je výhodnejšie dávať si radšej každý deň to isté, ako neraňajkovať. Alebo dať si (v núdzi) radšej

Posilnite svoju motiváciu chudnúť

Chudnutie je beh na dlhú trať. Pár týždňov človek vydrží čokoľvek. No ak idú mesiace, je čoraz ťažšie stále odolávať. Máte chuť na výnimku. Nechce

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.