WHR index

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Kalkulačka WHR indexu

Pohlavie:
Obvod pásu:  cm | Obvod bokov:  cm   

Výpočet:

WHR index (skratka Waist to Hip Ratio) určuje pomer pásu k bokom. Ide o pomer medzi obvodom pásu a obvodom bokov.

Táto metóda merania sa pred časom používala prednostne na odhad zdravotného rizika rôznych ťažkostí. V súčasnosti sa už WHR index prakticky nepoužíva a to z praktického dôvodu. Lapidárne povedané načo merať dve čísla a kalkulovať, ak vám stačí odmerať obvod pásu a z neho je viac-menej jasné to isté. Navyše v niektorých prípadoch samotný obvod pásu môže byť púresnejší, ako WHR index.

Nech budete merať akokoľvek, je to najmä obvod pásu, ktorý čím je väčší, tým väčšie sú zdravotné riziká. Inými slovami teda ak máte brucho väčšie ako nejakých 90 až 100 centimetrov, riskujete. Automaticky sa tak dostávate do rizika, že u vás vzniká metabolický syndróm a s ním spojené komplikácie od vysokého tlaku krvi, rizika vzniku diabetes mellitus, cez mnohé kĺbové problémy a zvýšenú kyselinu močovú až po rozvoj srdcovocievnych a onkologických ochorení.

Tukové tkanivo totiž je okrem iného aj takzvaný sekrečný orgán, to znamená že vytvára rôzne hormóny a pôsobky, ktoré sú pre správnu funkciu tela potrebné. Lenže telo počíta s tým, že tukového tkaniva bude možno 15 či 20%. Akonáhle je v hre obezita, tak tukové tkanivo produkuje priveľa látok a aj odpadu a tým sa situácia mení. Telo sa stáva náchylnejšie na rôzne zápalové procesy a chronické ochorenia od zhoršenia astmy počnúc.

Tukové tkanivo uvoľňuje okrem iných aj tieto látky:

  • Leptín potlačí hlad, takže obézny človek môže ľahšie striedať fázy “celý deň nič, večer všetko”.
  • Interleukín 6 je látka, ktorá prispieva k rozvoju aterosklerózy, zvyšuje pohotovosť k zápalu a znižuje imunitu.
  • Rezistín podporuje rozvoj inzulínovej rezistencie čo je niečo, čo štartuje rozvoj metabolického syndrómu.
  • Angiotenzinogen podporuje zvyšovanie tlaku krvi.
  • Adiponektin okrem iného zhoršuje stav ciev.

Aj keby nám veľké brucho nikdy nevadilo, na zdraví sa veľký pupok jednoducho prejaví. Práve to WHR index počíta. Ak máte zlý výsledok a pritom musíte užívať lieky na tlak, cholesterol, zníženie tuku v krvi, astmu, možno na odvodnenie, kĺbové problémy a zápalové procesy či aj niečo na diabetes – mali by ste vedieť, že schudnutím sa môže podariť mnoho z týchto liekov znížiť dávkovanie, či niekedy až vysadiť.

Kde merať obvod pásu a bokov pre WHR výpočet?

Na obrázku vidíte ženskú a mužskú postavu a miesta, kde si môžete odmerať obvod tela.

Namerané údaje v centimetroch potom môžete vypočítať:

WHR = obvod pásu delený obvodom bokov

Napríklad driek 60 vydelíme pásom 90 a výjde nám WHR 0,6.

periférna vyrovnaná centrálna riziková
ženy < 0,75 0,75–0,8 0,8–0,85 > 0,85
muži < 0,85 0,85–0,9 0,9–0,95  > 0,95

Vyhodnotenie výsledkov WHR určuje druh distribúcie tuku.

  • Periférna distribúcia tuku znamená, že tuk sa hromadí „na periférii“, teda na bokoch a v oblasti zadku. Je normálna u žien, je daná geneticky a zvyčajne sa nedá ovplyvniť chudnutím. Nespôsobuje ťažkosti.
  • Vyrovnaná distribúcia tuku znamená normálnu postavu.
  • Centrálna distribúcia tuku ukazuje na to, že tuk sa hromadí v bruchu.
  • Riziková distribúcia tuku už zvyšuje riziko kardiovaskulárnych chorôb. Čím väčšie brucho, tým väčšie riziko.

Aj bez merania a výpočtu sa zdravotné riziko i obezita dajú rýchlo odhadnúť. Širšie boky, než pás znamenajú vždy dobrý výsledok. Rovnaké boky ako pás je varovný výsledok. Ešte síce nejde o obezitu, ale už vidieť, že tuk sa začína ukladať v centrálnej oblasti tela. Ak je pás širší, než boky, je zle. Tu už ide o obezitu, ktorá predstavuje aj zdravotné riziko.

 

Komentáre k článku: WHR index

  1. JuanMa 15. apríla 2012

    The ubuntu vireson is nice and fast. I agree this is a little overpriced. One big shame is the battery why not bump up to 6-cell? It would maybe make it 10% heavier, but I’d rather have 2 more hours without power than have it be such a small amount lighter.

  2. Anna 11. januára 2015

    WHR index mam 089. Moj tuk je len v bruchu . Potrebovala by som presne jedalnicky na kazdy den, aj s vahami jednotlivych jedal. Ozvite sa mi prosim. Dakujem Anna

  3. Miro Veselý 12. januára 2015

    Anna na tejto stránke sú nejaké jedálničky už pripravené, skúste pozrieť. Ak je tuk hlavne v bruchu, chudnutie je výborný nápad. WHR to naozaj vie dosť presne určiť. Okrem jedálnička odporúčam aj pravidelný aeróbny pohyb. So všetkým začnite pozvoľna a pridávajte postupne. Držím palce.

  4. Viera Tomsova 19. januára 2016

    dobrý den, mam index 0,84 , poprosim poslat tiež jedalniček,dakujem

  5. Eva 23. januára 2017

    Dobrý deň, môj WHR index je 0,79. Mohla by som poprosiť o jedálniček? Ďakujem

  6. Miro Veselý 23. januára 2017

    Eva na tejto stránke je jedálniček na ukážku a to orientačne určite stačí na to, aby ste vedeli kadiaľ sa posunúť. Nie je dobré ísť podľa jedálnička, oveľa lepšie je porozumieť princípom a potom sa naučiť zložiť si vlastný jedálniček.

  7. Fero p. 30. mája 2017

    Ak stačí dnes merať len jeden údaj a to obvod brucha ako to prosím Vás dáte do vzťahu s výškou či je jedno ak meriam 150cm alebo dva metre. Prepáčte no zaváňa mi Vaše tvrdenie z môjho sedliackeho pohľadu úzkosťou za dokonalou postavou a aj keď sa to asi radšej neuvádza nikde úzkosť strach a dlhodobé negatívne pocity by mali byť hlavným faktorom chorôb civilizačných a možno aj tých ostatných. Takže prepáčte beriem Vás a veľkou rezervou.

  8. Miro Veselý 30. mája 2017

    Fero p. rozumiem tomu čo píšete a chápem, že to vyzerá podozrivo na prvý pohľad. Nevadí mi, ak beriete moje články s rezervou, ostražitosť je vždy namieste. Ale parameter obvodu pásu je odbornou verejnosťou uznávaný faktor, ktorý vie pomerne presne predpovedať riziko problémov. Naproti tomu WHR index je dnes už opúšťaným parametrom. Obvod pása je do istej veľkosti vec telesného typu.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: