BMI kalkulačka
Kalorické tabuľky
Jedálniček na chudnutie

WHR index

Kalkulačka WHR indexu

Pohlavie:
Obvod pásu:  cm | Obvod bokov:  cm   

Výpočet:

WHR index (skratka Waist to Hip Ratio) určuje pomer pásu k bokom. Ide o pomer medzi obvodom pásu a obvodom bokov.

Táto metóda merania sa pred časom používala prednostne na odhad zdravotného rizika rôznych ťažkostí. V súčasnosti sa už WHR index prakticky nepoužíva a to z praktického dôvodu. Lapidárne povedané načo merať dve čísla a kalkulovať, ak vám stačí odmerať obvod pásu a z neho je viac-menej jasné to isté. Navyše v niektorých prípadoch samotný obvod pásu môže byť púresnejší, ako WHR index.

Nech budete merať akokoľvek, je to najmä obvod pásu, ktorý čím je väčší, tým väčšie sú zdravotné riziká. Inými slovami teda ak máte brucho väčšie ako nejakých 90 až 100 centimetrov, riskujete. Automaticky sa tak dostávate do rizika, že u vás vzniká metabolický syndróm a s ním spojené komplikácie od vysokého tlaku krvi, rizika vzniku diabetes mellitus, cez mnohé kĺbové problémy a zvýšenú kyselinu močovú až po rozvoj srdcovocievnych a onkologických ochorení.

Tukové tkanivo totiž je okrem iného aj takzvaný sekrečný orgán, to znamená že vytvára rôzne hormóny a pôsobky, ktoré sú pre správnu funkciu tela potrebné. Lenže telo počíta s tým, že tukového tkaniva bude možno 15 či 20%. Akonáhle je v hre obezita, tak tukové tkanivo produkuje priveľa látok a aj odpadu a tým sa situácia mení. Telo sa stáva náchylnejšie na rôzne zápalové procesy a chronické ochorenia od zhoršenia astmy počnúc.

Tukové tkanivo uvoľňuje okrem iných aj tieto látky:

  • Leptín potlačí hlad, takže obézny človek môže ľahšie striedať fázy "celý deň nič, večer všetko".
  • Interleukín 6 je látka, ktorá prispieva k rozvoju aterosklerózy, zvyšuje pohotovosť k zápalu a znižuje imunitu.
  • Rezistín podporuje rozvoj inzulínovej rezistencie čo je niečo, čo štartuje rozvoj metabolického syndrómu.
  • Angiotenzinogen podporuje zvyšovanie tlaku krvi.
  • Adiponektin okrem iného zhoršuje stav ciev.

Aj keby nám veľké brucho nikdy nevadilo, na zdraví sa veľký pupok jednoducho prejaví. Práve to WHR index počíta. Ak máte zlý výsledok a pritom musíte užívať lieky na tlak, cholesterol, zníženie tuku v krvi, astmu, možno na odvodnenie, kĺbové problémy a zápalové procesy či aj niečo na diabetes - mali by ste vedieť, že schudnutím sa môže podariť mnoho z týchto liekov znížiť dávkovanie, či niekedy až vysadiť.

Kde merať obvod pásu a bokov pre WHR výpočet?

Na obrázku vidíte ženskú a mužskú postavu a miesta, kde si môžete odmerať obvod tela.

Namerané údaje v centimetroch potom môžete vypočítať:

WHR = obvod pásu delený obvodom bokov

Napríklad driek 60 vydelíme pásom 90 a výjde nám WHR 0,6.

periférna vyrovnaná centrálna riziková
ženy < 0,75 0,75–0,8 0,8–0,85 > 0,85
muži < 0,85 0,85–0,9 0,9–0,95  > 0,95

Vyhodnotenie výsledkov WHR určuje druh distribúcie tuku.

  • Periférna distribúcia tuku znamená, že tuk sa hromadí „na periférii“, teda na bokoch a v oblasti zadku. Je normálna u žien, je daná geneticky a zvyčajne sa nedá ovplyvniť chudnutím. Nespôsobuje ťažkosti.
  • Vyrovnaná distribúcia tuku znamená normálnu postavu.
  • Centrálna distribúcia tuku ukazuje na to, že tuk sa hromadí v bruchu.
  • Riziková distribúcia tuku už zvyšuje riziko kardiovaskulárnych chorôb. Čím väčšie brucho, tým väčšie riziko.

Aj bez merania a výpočtu sa zdravotné riziko i obezita dajú rýchlo odhadnúť. Širšie boky, než pás znamenajú vždy dobrý výsledok. Rovnaké boky ako pás je varovný výsledok. Ešte síce nejde o obezitu, ale už vidieť, že tuk sa začína ukladať v centrálnej oblasti tela. Ak je pás širší, než boky, je zle. Tu už ide o obezitu, ktorá predstavuje aj zdravotné riziko.

Rôzne indexy pre výpočet sú vždy len značne orientačné. V súčasnosti sa pracuje skôr s takzvaným ABSI, kde výpočet i vyhodnotenie sú náročnejšie.

Napísal
Miro Veselý 
24. februára 2018
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.