WHR index

Kalkulačka WHR indexu

Pohlavie:
Obvod pásu:  cm | Obvod bokov:  cm   

Výpočet:

WHR index (skratka Waist to Hip Ratio) určuje pomer pásu k bokom. Ide o pomer medzi obvodom pásu a obvodom bokov.

Táto metóda merania sa pred časom používala prednostne na odhad zdravotného rizika rôznych ťažkostí. V súčasnosti sa už WHR index prakticky nepoužíva a to z praktického dôvodu. Lapidárne povedané načo merať dve čísla a kalkulovať, ak vám stačí odmerať obvod pásu a z neho je viac-menej jasné to isté. Navyše v niektorých prípadoch samotný obvod pásu môže byť púresnejší, ako WHR index.

Nech budete merať akokoľvek, je to najmä obvod pásu, ktorý čím je väčší, tým väčšie sú zdravotné riziká. Inými slovami teda ak máte brucho väčšie ako nejakých 90 až 100 centimetrov, riskujete. Automaticky sa tak dostávate do rizika, že u vás vzniká metabolický syndróm a s ním spojené komplikácie od vysokého tlaku krvi, rizika vzniku diabetes mellitus, cez mnohé kĺbové problémy a zvýšenú kyselinu močovú až po rozvoj srdcovocievnych a onkologických ochorení.

Tukové tkanivo totiž je okrem iného aj takzvaný sekrečný orgán, to znamená že vytvára rôzne hormóny a pôsobky, ktoré sú pre správnu funkciu tela potrebné. Lenže telo počíta s tým, že tukového tkaniva bude možno 15 či 20%. Akonáhle je v hre obezita, tak tukové tkanivo produkuje priveľa látok a aj odpadu a tým sa situácia mení. Telo sa stáva náchylnejšie na rôzne zápalové procesy a chronické ochorenia od zhoršenia astmy počnúc.

Tukové tkanivo uvoľňuje okrem iných aj tieto látky:

  • Leptín potlačí hlad, takže obézny človek môže ľahšie striedať fázy “celý deň nič, večer všetko”.
  • Interleukín 6 je látka, ktorá prispieva k rozvoju aterosklerózy, zvyšuje pohotovosť k zápalu a znižuje imunitu.
  • Rezistín podporuje rozvoj inzulínovej rezistencie čo je niečo, čo štartuje rozvoj metabolického syndrómu.
  • Angiotenzinogen podporuje zvyšovanie tlaku krvi.
  • Adiponektin okrem iného zhoršuje stav ciev.

Aj keby nám veľké brucho nikdy nevadilo, na zdraví sa veľký pupok jednoducho prejaví. Práve to WHR index počíta. Ak máte zlý výsledok a pritom musíte užívať lieky na tlak, cholesterol, zníženie tuku v krvi, astmu, možno na odvodnenie, kĺbové problémy a zápalové procesy či aj niečo na diabetes – mali by ste vedieť, že schudnutím sa môže podariť mnoho z týchto liekov znížiť dávkovanie, či niekedy až vysadiť.

Kde merať obvod pásu a bokov pre WHR výpočet?

Na obrázku vidíte ženskú a mužskú postavu a miesta, kde si môžete odmerať obvod tela.

Namerané údaje v centimetroch potom môžete vypočítať:

WHR = obvod pásu delený obvodom bokov

Napríklad driek 60 vydelíme pásom 90 a výjde nám WHR 0,6.

periférna vyrovnaná centrálna riziková
ženy < 0,75 0,75–0,8 0,8–0,85 > 0,85
muži < 0,85 0,85–0,9 0,9–0,95  > 0,95

Vyhodnotenie výsledkov WHR určuje druh distribúcie tuku.

  • Periférna distribúcia tuku znamená, že tuk sa hromadí „na periférii“, teda na bokoch a v oblasti zadku. Je normálna u žien, je daná geneticky a zvyčajne sa nedá ovplyvniť chudnutím. Nespôsobuje ťažkosti.
  • Vyrovnaná distribúcia tuku znamená normálnu postavu.
  • Centrálna distribúcia tuku ukazuje na to, že tuk sa hromadí v bruchu.
  • Riziková distribúcia tuku už zvyšuje riziko kardiovaskulárnych chorôb. Čím väčšie brucho, tým väčšie riziko.

Aj bez merania a výpočtu sa zdravotné riziko i obezita dajú rýchlo odhadnúť. Širšie boky, než pás znamenajú vždy dobrý výsledok. Rovnaké boky ako pás je varovný výsledok. Ešte síce nejde o obezitu, ale už vidieť, že tuk sa začína ukladať v centrálnej oblasti tela. Ak je pás širší, než boky, je zle. Tu už ide o obezitu, ktorá predstavuje aj zdravotné riziko.

Rôzne indexy pre výpočet sú vždy len značne orientačné. V súčasnosti sa pracuje skôr s takzvaným ABSI, kde výpočet i vyhodnotenie sú náročnejšie.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

8 Odpovedí

  1. The ubuntu vireson is nice and fast. I agree this is a little overpriced. One big shame is the battery why not bump up to 6-cell? It would maybe make it 10% heavier, but I’d rather have 2 more hours without power than have it be such a small amount lighter.

  2. WHR index mam 089. Moj tuk je len v bruchu . Potrebovala by som presne jedalnicky na kazdy den, aj s vahami jednotlivych jedal. Ozvite sa mi prosim. Dakujem Anna

  3. Anna na tejto stránke sú nejaké jedálničky už pripravené, skúste pozrieť. Ak je tuk hlavne v bruchu, chudnutie je výborný nápad. WHR to naozaj vie dosť presne určiť. Okrem jedálnička odporúčam aj pravidelný aeróbny pohyb. So všetkým začnite pozvoľna a pridávajte postupne. Držím palce.

  4. Eva na tejto stránke je jedálniček na ukážku a to orientačne určite stačí na to, aby ste vedeli kadiaľ sa posunúť. Nie je dobré ísť podľa jedálnička, oveľa lepšie je porozumieť princípom a potom sa naučiť zložiť si vlastný jedálniček.

  5. Ak stačí dnes merať len jeden údaj a to obvod brucha ako to prosím Vás dáte do vzťahu s výškou či je jedno ak meriam 150cm alebo dva metre. Prepáčte no zaváňa mi Vaše tvrdenie z môjho sedliackeho pohľadu úzkosťou za dokonalou postavou a aj keď sa to asi radšej neuvádza nikde úzkosť strach a dlhodobé negatívne pocity by mali byť hlavným faktorom chorôb civilizačných a možno aj tých ostatných. Takže prepáčte beriem Vás a veľkou rezervou.

  6. Fero p. rozumiem tomu čo píšete a chápem, že to vyzerá podozrivo na prvý pohľad. Nevadí mi, ak beriete moje články s rezervou, ostražitosť je vždy namieste. Ale parameter obvodu pásu je odbornou verejnosťou uznávaný faktor, ktorý vie pomerne presne predpovedať riziko problémov. Naproti tomu WHR index je dnes už opúšťaným parametrom. Obvod pása je do istej veľkosti vec telesného typu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Šalát ako plnohodnotné jedlo

Dnes si spravíme šalát aj s majonézou. Bude drahší (2 eurá na porciu), ale na druhej strane hovoríme o plnohodnotnom jedle. Napríklad o obede, alebo

Nepočítajte kalórie ani kilojouly!

Počítanie kalórií a kJ je najčastejší nápad, ktorý sa pri chudnutí zvykne používať. Vychádza  faktu, že na chudnutie treba zaistiť, aby príjem bol nižší ako

Nízkosacharidová diéta

Nízkosacharidové diéty patria k najobľúbenejším na chudnutie. Sú vôbec zdravé? Fungujú vôbec? Prax ukazuje, že nie. Ani trocha. V literatúre – najmä staršej a športovej

Ako sa počíta energetická hodnota jedla

Ako si viete doma vypočítať energetickú hodnotu vareného jedla? Nebude to profesionálne presný výpočet. Na naše účely však stačí. Výpočet sa najľahšie robí na počítači.

Spaľovače tuku

Pod pojmom spaľovače tuku (fatburnery) sa dnes predáva množstvo prípravkov. Tie sľubujú nejakú formu urýchlenia chudnutia. Pozrime sa, ako to funguje. V prvom rade však

Cviky na chudnutie

Jednou z najčastejších otázok, ktoré dostávam je, aké sú najvhodnejšie cviky na chudnutie. Začnem od konca: Zakázaný cvik súvisiaci s chudnutím je bicepsový zdvih k ústam!

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.