Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Ako sa zbaviť pneumatiky na bruchu

Píše Miro Veselý od roku 2004. Kontakt...

Keď sa tak prejdete po meste, mnoho ľudí si pestuje postavu, ako keby boli reklamou na michelinské logo. A nemám na mysli logo oných povestných michelinských hviezd, po ktorých túži každý šéfkuchár! Mnohí z tých, čo sú tuční by chceli mať ploché brucho, najlepšie za pár dní, čiže rýchlo. Ako sa teda zbaviť tej pneumatiky na bruchu?

Alebo možno ešte lepšia otázka, ktorá zaznieva často:

Ako sa zbaviť brucha za 4 týždne?

V prvom rade teda: nečakajte, že sa ho zbavíte za 4 týždne. Ani za 8 týždňov. Tieto otázky zaznievajú od ľudí najčastejšie v súvislosti s rôznymi reality show, kde účastníci chudnú z brucha veľa centimetrov. Za 100 dní tak vedia schudnúť aj niekoľko veľkostných čísiel šiat a trebárs 30 či 40 kíl. Ak to plánujete napodobniť, musíte napodobniť všetko – ak chcete schudnúť z brucha za 4 týždne niekoľko centimetrov a zhodiť kilá, musíte spraviť toto:

  1. Vezmite si dovolenku na 4 týždne, pretože režim je náročný a vyžaduje čas. Buete musieť niekoľko hodín denne tvrdo trénovať. Dvoj,a lebo troj fázový tréning je podobný, ako u profesionálneho športovca. Nemyslite si, že toto zvládnete popri inej práci. potom potrebujete riadne odpočívať.
  2. Najmite si dobrého osobného trénera a to na všetky tréningy. Ak vás nebude “bičovať” profesionál, začnete to flákať. Neprofesionála neberte. Riadny tréner vie, kedy si môže dovoliť vás poháňať a odhadne, kedy potrebujete prestať. Snaha schudnúť na bruchu vás nesmie ohroziť na živote.
  3. Musíte striktne prejsť na zdravú stravu. Žiadne výnimky.

Taký režim si asi môže dovoliť len málokto. Ak vám to problém nerobí, berte to ako možnosť zbaviť sa brucha aj za 4 týždne. Avšak počítajte s tým, že ak máte väčšiu nadváhu, môže sa stať, že vám zostane ovisnutá koža na bruchu a možno aj na iných častiach tela. To už je práca pre chirurga.

Asi na úvod je dobré dohodnúť sa, o akej príčine veľkého brucha sa bavíme. A tiež aj o tom, či hovoríme o obezite, alebo o zdravom človeku, ktorý má normálnu postavu a jediným jeho (jej) snom sú povestné tehličky na bruchu. Takže najskôr:

Príčiny, prečo môže byť pupok tak veľký

U každého to môže byť trocha iné. Kým ide o trocha zväčšenom obvode pása, príčin môže byť viacero.

  • Nafukovanie. Po zmene stravy to spľasne a problém je vyriešený. Platí to skôr krátkodobo.
  • Veľa vlákniny. To sa môže týkať štíhlych ľudí, pretože vláknina zas až tak veľký objem nespraví.
  • Ochorenie. Pomerne zriedkavá situácia, ale ak sa stravujete zdravo, športujete a nie je objektívny dôvod prečo by malo bruško rásť, poraďte sa s lekárom.
  • Tehotenstvo. Aj to sa môže pritrafiť.
  • Začínajúca, alebo pokračujúca obezita. Asi najčastejší prípad, prečo sa pás zväčšuje.

Odteraz v tomto článku budem predpokladať, že sme sa dohodli na tom, že bruško priberáte v zmysle obezity. Že tučniete. Ešte však spravme jedno vylúčenie: nastavme si mierku.

  • Možno máte normálnu postavu a zaznamenali ste prvé náznaky zmeny v obvode pása. Vtedy je ideálny čas zbaviť sa ho. Nedosiahnete síce ploché brucho za týždeň, ale môže to ísť pomerne rýchlo. Nie je tak dôležité či to bude za 3 dni, alebo za mesiac. Dôležité je zastaviť rast. Trocha si skontrolujte stravu. Možno niečo pribudlo, čo tam predtým nebolo. Začnite cvičiť. To postačí.
  • Možno máte oné povestné pneumatiky na bruchu a potom je čas spraviť viaceré zmeny v živote.

Ak človek priberá do brucha, je to vždy znak, že niečo v životnom štýle nie je v poriadku. Veľmi často sú príčiny obezity rovnaké. Skôr, než začnete čokoľvek robiť, analyzujte čo sa stalo. Musíte poznať príčinu, prečo ste tuční. Najčastejšie je to z týchto dôvodov:

  1. Nepravidelná strava. Väčšiu časť dňa nič, večer všetko. Typické u zamestnaných ľudí čo nič nestíhajú.
  2. Obžerstvo. Tu sú porcie veľké a jedlá časté, možno aj pravidelné. Často ide o závislosť od jedla, alebo si človek jedlom rieši nejakú nevyriešenú situáciu.
  3. Nedostatok pohybu, väčšinou však skôr žiadny pohyb.
  4. Nedostatok spánku.
  5. Stres.

Kým neodstránite príčiny vzniku pneumatiky, nemá zmysel nasadiť žiadne diéty. Najskôr odstráňte príčiny.

  • Často už len to stačí, že začnete chudnúť!
  • Ak nedokážete odstrániť príčiny (teda žiť zdravšie) tak je márne skúšať diéty. Čakal by vás jojo efekt.

Ak ste pripravení nájsť príčiny a zmeniť svoj životný štýl, potom sa môžete pustiť do práce.

Tuk na bruchu – ako sa ho zbaviť

Odstránením príčin tučnenia najskôr zastavíme priberanie. Začnite jesť primerané množstvo jedla. Pravidelne.

Asi jedinou účinnou metódou, ako sa zbaviť tuku v bruchu je ľahšie aeróbne cvičenie. 

Každým cvičením zaistíte, že telo potrebuje palivo. Aeróbne cvičenie však je také, ktoré dokáže začať používať tuk ako palivo. To je presne to, čo chcete.

Ono to veľké brucho totiž v skutočnosti je veľké preto, že je v ňom tuk. V priestore okolo čriev, orgánov, pečene. Tam všade sú doslova natlačené chuchvalce tukových zásob. Tie telo nepustí, ak začnete diétovať.

Viem, najradšej by ste našli rýchly recept typu “ako schudnúť na bruchu za 3 dni”, alebo “ako sa zbaviť brucha za 4 týždne” a podobné nezmysly. Ak chcete schudnúť 5 kíl, pozrite si tento článok. Dá sa to. Ale nie je to tuk, čo takým spôsobom zrazíte.   

Spaľovanie tukov na bruchu je totiž dosť pomalý proces. Ak si nasadíte poctivý tréning, ste schopní chudnúť relatívne rýchlo. V priemere možno 2 až 4 kilá za mesiac. Ale nebude to len z brucha. Chudnutím sa zbavíte aj niektorých druhov podkožného tuku. 

V praxi pozorujeme isté rozdiely medzi mužmi a ženami.

Ako sa zbaviť brucha – muži

Muži sa často vôbec nezaoberajú tým, ako sa zbaviť tuku na bruchu. Skôr si užívame niečo pivečka, klobásku, slaninku. Len keď je to už vážne potom sa zbadáme. A to je v istom zmysle výhoda.

Muž, ktorý doteraz nikdy nechudol bude chudnúť mimoriadne rýchlo a ľahko!

Ani nemusí držať nejakú diétu. Stačí, ak sa začne stravovať vhodnými potravinami a do života zaradí šport. To je všetko! Váha síce bude klesať pomalšie, ale to je len výhoda. Dôležité je, aby tieto opatrenia boli trvalé. Nedá sa počítať s tým, že by ste zhodili pneumatiku a vrátili sa k nezdravej strave. To by ste pribrali.

Ak taký doteraz nedietujúci muž nasadí dokonca nejakú miernu diétu na chudnutie, bude chudnúť veľmi rýchlo. Väčšina žien z toho bude na mŕtvicu od závisti.

Ako sa zbaviť brucha – ženy

U žien je totiž situácia zvyčajne celkom iná. Otázky ako sa zbaviť tuku na bokoch, či na stehnách sú často už od puberty až nečakane časté. Mnoho žien, ktoré majú sklon k priberaniu sa tomu snaží predchádzať. Skúšajú rôzne zaručené diéty, sú na nízkosacharidovom režime, prípadne v posilňovni cvičia na strojoch.

To všetko zvyčajne vyzerá tak, že používajú kanón na vrabce. Tvrdú diétu nasadia na začínajúce bruško.

Ideálna príležitosť ako spojiť nepríjemné so zbytočným je diéta

Ich telo na diétu zareaguje. Možno len trocha. Ale po pár rokov diétovania sa metabolizmus chtiac – nechtiac spomalí. Nuž a naša milá dietárka má pocit, že priberá aj zo vzduchu. V praxi vie, že tučnie aj pri množstve stravy, ktoré iní považujú za prísnu diétu. A preto nevie čo ďalej. Ako sa zbaviť tej pneumatiky okolo brucha? Menej jesť sa nedá, ak by jedla viac, tak sa bojí že priberie.

Mnoho žien je v tomto stave a preto to majú ťažšie. Skôr, než začnú regulovať obvod pása, budú musieť naštartovať svoj metabolizmus. A to je proces doslova na dlhé lakte. Lenže ony chcú mať ploché brucho. Hneď, najneskôr zajtra ráno! A keď nie hneď, tak potom nič.

Cviky na brucho – sú cestou, alebo nie?

Cviky typu brušáky a skracovačky sú určené na to, aby sa niečo stalo s brušným svalstvom. U štíhleho občana také cvičenie povedie k tomu, že si vypracuje tehličky. Asi ich nebude veľmi vidieť, ale tak je to normálne.

Obézny človek však spravidla má problém s niečím, čo sa volá uvoľnená brušná stena. Písal som o tom v článku o bolestiach chrbta. Ak teda chcete niekde začať, je dobrý nápad, ak začnete robiť kondičné cvičenie, ktoré by viedlo k spevneniu brušného svalstva. To vás ochráni nielen od bolestí chrbta, ale je to výhodné. Vďaka pevnému bruchu môžete normálne rovno stáť. Takže také cvičenie je výhodné.

Bežnými cvikmi sa dá posilniť:

  • priamy brušný sval,
  • vonkajší šikmý brušný sval,
  • vnútorný šikmý brušný sval,
  • priečny sval brucha,

rôznymi rehabilitačnými cvikmi sa dajú ovplyvniť aj menšie svalové reťazce a skupiny. Asi najznámejšie cviky sú:

  • Skracovačky,
  • šikmé skracovačky,
  • skracovačky s nohami kolmo,
  • skracovačky na fitlopte alebo na Bosu,
  • izometrický mostík (niekto to nazýva statická doska),
  • obraty v sede so záklonom,
  • sad-ľah,
  • dvíhanie nôh v závese na rebrine,
  • bicyklové skracovačky a mnoho iných.

Pokiaľ chcete takýmto tréningom ovplyvniť brušné svaly, môžete cvičiť často. Brucho je vhodné cvičiť 3 až 5 sérií po 10 – 20 opakovaní. U štíhlych pri snahe o tehličky môžete cvičiť s pridanou záťažou. Také cvičenie ale robte až keď máte perfektnú techniku a kondíciu. Chybná technika je veľmi riziková na úrazy – paradoxne je riziko nielen že dostanete pruh, ale aj hernia disku je možný problém!

Samotné cvičenie brušákov však nerieši tukové zásoby. Cvičením nijak podstatne neovplyvníte ani viscerálny ani podkožný tuk. Práve o to ale mnohým ide. V snahe o chudnutie spodného brucha cvičia cviky na spodnú časť bránice.

Chôdza je najlepší cvik na ploché brucho!

Je to paradox. Človek by čakal, že najúčinnejšie sú brušáky, ale nie je to tak. Brušáky sú skôr akýmsi podvedomým sebamrskačstvom. Trestom za hriech obžerstva. Narástol bachor? Tak nech si to odcvičí.

Žiaľ, brušáky sú cvičenie prevažne anaeróbne, takže na pálenie tukov má malý vplyv. Zato chôdza je na chudnutie ideálna. Je bezpečná a ak dáte rezké tempo, tak už po dvadsiatej minúte pekne pálite tuk.

  • Nič to nestojí.
  • Nie ste viazaní na posilňovňu.
  • Môžete to spojiť s počúvaním hudby, alebo rozhovorom.

Ak sa teda chcete blížiť k plochému bruchu a máte nadváhu, chôdza je pre vás riešením. Počítajte však s tým, že úplné schudnutie z obezity sa zvyčajne nedarí. Na nejaké fakt ploché brucho zabudnite, ak ste teraz obézni. Budete radi, ak bude pomerne rovné. Navyše, ak ste si zdemolovali postavu obezitou, tak je v hre aj prebytočná koža. Tej sa dá zbaviť chirurgicky. Ale ani to už nie je cesta k celkom dokonalej postave.

Ak sa teda chcete zbaviť tuku na bruchu, môžete navštíviť fórum. Pomôže vám s motiváciou! Fórum navštevujú ľudia, ktorí chudnú a navzájom si radia zo skúseností čo funguje a čo nie.

No a nakoniec: Ak schudnete veľa kíl, môže sa stať, že vám bude visieť prebytočná koža. Preto je dobré myslieť na to skôr, než začnete byť príliš tuční.

 

Komentáre k článku: Ako sa zbaviť pneumatiky na bruchu

  1. Dušan 25. septembra 2017

    Aom chel spýtať keď večer dáme so švagrom on je bagrista ale tiež je pri tele pár pív či to problém. Bo pivo známe tým že z neho priberá. Koľko pív móžem večer aby som nebol hrubý?

  2. Miro Veselý 26. septembra 2017

    Dušan pivo a chudnutie sa veľmi spolu nekamarátia. Odporúčam prehodnoťte ten návyk. Nie je to zdravé. Možno jedno pivo za deň je ešte dávka, ktorá by nemusela zanechať veľké škody, ale radšej nie veľmi večer.

  3. Ivus 13. januára 2018

    Vždy som bola skôr štíhla ale vo veku 45r.som očividne pribrala v oblasti brucha. A čo s tým? Cvičenia diéty..

  4. Miro Veselý 13. januára 2018

    Zoznam odporúčaní je v tomto článku https://www.chudnutie-ako.sk/ako-schudnut určite cvičenie neublíži, najmä chôdza. Diétu by som neodporúčal, skôr racionálnu výživu tá totiž vedie k rovnakému výsledku akurát sa dá držať trvale.

  5. Lída 18. januára 2018

    Ahoj Miro,
    je mi 52 a jsem máma 4 dětí, takže jsem 4x prošla těhotenstvím (20 kilo navrch, dvacet dole) a břicho dostalo zabrat.
    Při výšce 163 cm se moje váha v současnosti pohybuje kolem 63 kg. Ale píšu hlavně kvůli pasu. Jestli si 4x těhotná matka (to jako já :-) ) má dělat starosti s pasem 74 – 75 cm. Víš, jestli nemám kvůli tomu mateřství nějaký nárok na menší přísnost s tím pasem. Někdy se člověk trápí zbytečně a mohl by tu energii věnovat nějakým zábavnějším aktivitám.
    Co říkáš?
    Jinak díky za Tvé články. Je to příjemné, vtipné a užitečné čtení, a hlavně realistické.
    Dík za ně.
    Lída

  6. Miro Veselý 18. januára 2018

    Lída u ženy je štatisticky problém pás až nad 80 centimetrov, takže 75 je asi celkom v poriadku. Najmä v našom veku (ja som o rok a kúsoček starší) by už bolo veľmi prehnané očakávať dokonalý pás. Asi by sa dosiahnuť dal, ale niekedy za príliš neprimeraných podmienok. Dôležitý je trend. Ak to tam drží už dlho, tak je to v poriadku.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: