Ako schudnúť do plaviek?

Leto nás často motivuje "niečo so sebou robiť". Zvyčajne sú to zbytočné pokusy. Ak je jedinou motiváciou snaha "dobre vyzerať v plavkách", tento motív už v septembri zmizne do chladného nenávratna hrubých teplákov a neskôr zimníkov. Tie veľa ukryjú. Takže potom to vyzerá, že od septembra môžeme ďalej veselo priberať. Otázka však znie, či má zmysel celé leto sa trápiť, ak sme si už povolili po zvyšok roku pokojne tučnieť.

Pojmy typu "schudnúť do plaviek" nemám rád. Vidieť ich teraz v každom časopise. Manipulujú so sebavedomím naivných ľudí, ktorí si často myslia, že kým sú oblečení, nadváha sa kamsi vyparí. Ale ruku na srdcia - ak má niekto pár kíl navyše, vieme o tom. Nemusí sa vyzliekať. Prípadne ak sa vyzlečie, už príliš neprekvapí. Viem, celkom chutný pohľad to niekedy nebýva. Ani s šatami.

Pre tých, ktorých to myká smerom k letným hladovkám teda spravme krátky súhrn. Ale neradím vám chudnúť do plaviek. Chudnite pre seba, pre svoje zdravie a lepší pocit. Jednoducho byť štíhlejším je výhoda, ale nepoužite ako motiváciu plavky.

Prečo nie plavky ako motivácia? Pretože stačí, ak si kúpite väčšie číslo plaviek. A v momente máte pokoj od potreby chudnutia.

Žiaľ, rýchle chudnutie spravidla prináša vždy viac škody, než úžitku. Ak sa necháte navnadiť reklamou na niektoré zázračné tabletky, ktoré sľúbia zázraky do troch dní, riskujete. Možno sa vám síce podarí expresne zhodiť zopár kíl, no je to len na chvíľu, aby ste o pár týždňov s hrôzou konštatovali, že vaša hmotnosť je ešte horšia, než bola predtým.

Chudnúť rýchlo je nielen nezdravé, ale aj vopred odsúdené na neúspech. To preto, že človek dokáže krátkodobo vydržať rôzne šialené diéty, no vo chvíli, keď sa hmotnosť dostane tam, kde sme ju chceli mať, je koniec s každou diétou. A v tej chvíli si organizmus bleskovo doplní zásoby, ktoré ste mu tvoriť upierali. Pozrite si návod ako schudnúť.

Preč s tukom

Ak ste pri pohľade do zrkadla zapochybovali, či máte vôbec ísť na pláž, je to vhodná chvíľa na zamyslenie sa. Pokojne na tú pláž choďte, určite nebudete jediní, kto nemá dokonalú postavu. No pri slnení sa si položte otázku, či by nestálo za úvahu trochu pozmeniť svoju životosprávu.

  • Ak máte na tele nadbytočný tuk, prijímate viac jedla, než by ste mali.
  • Ak s tým nič nespravíte, o pár rokov to bude oveľa horšie, než dnes.

Nemyslite na to, ako pôjdete na pláž zajtra.

Dnes ste pomerne štíhli - v porovnaní s tým, čo bude, ak nezastavíte priberanie.

Uvažujte o tom, že aj o 10, či 20 rokov budete mať problém. Pri zlej strave môžete mať pokojne o 20 až 40 kíl viac, než dnes. Bez problému. Plus vašej kráse asi nepridá ani vyšší vek.

Kto má na tučnenie "nábeh", ten má len dve možnosti:

  1. Začne si dávať pozor a kontrolovať jedlo. Avšak doživotne. Zastaví tak tučnenie a možno schudne.
  2. Alebo nič nezmení a bude stále priberať.

Možno budete priberať len zo dva - tri kilká ročne. (Ak sa nevážite, tak často aj 5 až 6 kíl ročne!) Ale zrátajte si to. O desať rokov je to 20 - 30 kíl...

Tak prichádza obezita. Potichu, pomaly. Na tanieroch s chutnými jedlami, v sladkých malinovkách, v pohodlí, vo vašom novom aute... Rozpoznajte ju včas.

Je zákerné, že to, čo nám chutí zvyčajne chutí aj obezite. Nuž a celý systém teraz je nastavený na tučnenie.

  • Jedlá, výrobky v obchodoch s potravinami. Včetko je postavené na efekt a na chuť. Výrobcovia nemusia skúmať, či ich jedo je vhodné.
  • Životný štýl stále viac odbremeňuje človeka od pohybu. j kolobežky sú už dnes elektrické. No kto už by chcel hýbať nohou?

Stravujeme sa veľmi zle. Jedlá, aké vám ponúkajú reštaurácie, či staré matere sú síce fantasticky chutné, ale zároveň aj energeticky veľmi koncentrované. Dať si rezeň s hranolčekmi je zážitok, ale horšie to je s jeho energetickou hodnotou. Bežná porcia môže predstavovať prísun energie, aký človek potrebuje takmer na celý deň. Ak taký obed doplníte o koláčik, dobrú večeru, tu a tam nejaké keksy a sladké limonády, budete priberať. Jedinou výnimkou sú ľudia, ktorí majú metabolizmus nastavený na menej úsporný režim, tí nepriberú. Môžeme im len potichu závidieť.

Strava na chudnutie

Ak máte zámer schudnúť, je to dlhodobý program. Nepokúšajte sa o rýchle akcie, diéty, či hladovky. Nepomáhajú.

Prejdite na celkom odlišný stravovací systém. Navždy. Práve tak sa vám podarí znížiť hmotnosť. Tempo zdravého chudnutia je pomerne pomalé – zhruba 4 kilá za mesiac. Radšej dva. Zhodíte však tuk bez zdravotných komplikácií a na nový výživový štýl si navyknete a zapáči sa vám. Neskôr sa vám nestane, že by sa vám hmotnosť vrátila na staré hodnoty.

A aký že je to výživový štýl? Racionálny. Kúpte si malú váhu na potraviny a pár dní pozorujte, čo zjete. Možno budete prekvapení, ako veľa energie obsahujú mnohé jedlá.

  • Povoľte si denný príjem energie zhruba vo výške zhruba 8 000 kJ.
  • Jedzte malé porcie jedál, no 5 krát za deň.
  • Bez výnimky raňajkujte – čím tučnejší človek, tým častejšie neraňajkuje.

V tejto chvíli pre pamätníkov pripomínam: okolo roku 2005 sme zvyčajne odporúčali jedenie okolo 6500 kJ na deň. V tom čase aj odborná literatúra presadzovala takéto drastické zníženie energetického príjmu. Tak nízky príjem je potrebný vtedy, ak počas chudnutia necvičíte. Potom sa dá síce chudnúť, ale má to následky. Stratíte veľa aktívnej telesnej hmoty a zároveň sa vám výrazne spomalí metabolizmus. Viem samotný výpočet bazálneho metabolizmu je dnes veľmi obľúbený medzi dietárkami. Ale je to výpočet, ktorý vám nedá žiadnu významnú odpoveď. V praxi sa ukázalo, že ak budete jesť normálnejšie množstvo jedla, aj tak budete chudnúť. Pomalšie, ale bezpečnejšie. Preto dnes odporúčam príjem okolo 8000 kJ a presnejšie číslo koľko zjesť si vypočítajte v mojej kalkulačke BMI.

Jedzte, ak chcete chudnúť!

Ak organizmus dostáva jedlo pravidelne, nepotrebuje si vytvárať rezervy vo forme tuku. Preto začnite raňajkami a potom niečo zjedzte zhruba každé tri hodiny. Organizmus čoskoro zistí, že nie je dôvod ukladať energiu do zásoby a začne chudnúť. Viem, znie to neuveriteľne, ale je to overené.

8 000 kJ energie na deň nie je zas príliš veľká kopa jedla. Preto sa vám možno zíde zopár tipov na to, ako nehladovať.

  • Začnite jesť vždy najskôr zeleninu. Na raňajky si dajte napríklad jeden kaleráb. Potom trocha ovsených vločiek s malým jogurtom. Nič k tomu a verte, že do desiatej budete príjemne nasýtení. Trik je v tom vždy kombinovať zeleninu s bielkovinami. Potom je človek sýty. K tomu, samozrejme, pridáte aj sacharidy. Aj poradie je dôležité – ak sa na úvod zasýtite šalátom, postačí vám aj veľmi malá porcia jedla. A naopak - ak zahájite obed rezňom, zjete oveľa viac a už si nedáte ani zeleninu.
  • Úplne prestaňte sladiť a jesť sladké veci. Nejedzte mastné jedlá, radšej si občas chlipnite olivového oleja. Čo najmenej soľte. Málo slané a málo sladké jedlá sú zdravšie a nenútia vás pokračovať v jedení. Po mesiaci – dvoch takejto stravy začnete objavovať nové chute, ktoré ste necítili, kým ste jedli presolené a presladené dobroty.
  • Pite veľa čistej vody. Dva, radšej tri litre denne. Voda zasýti a zrýchli chudnutie. Nepite však bublinkové minerálky, či sladké limonády. Pite čistú vodu. Buď niektorú balenú, nesýtenú, alebo vodovodnú.
  • Kúpte si knihy o zdravom stravovaní. Strava môže liečiť, aj vyvolať choroby. Je dobré vedieť, čo a prečo máte jesť. Uprednostnite knihy lekárov pred bestsellermi so zázračnými diétami.

Jedlo a dlhovekosť

Možno sa vám nepáči myšlienka, že by ste sa mali vzdať hojnosti a dostatku. Možno ste dlho pracovali na tom, aby ste si mohli dovoliť chutné jedlá. Ale prebytok jedla poškodzuje zdravie a skracuje život. Toto zistenie už vedci skúmajú niekoľko desaťročí a stále viac sa ukazuje, že to viete využiť aj pre seba.

Nemusíte nutne ísť cestou pôstov a hladoviek - aj taký výživový smer tu je. No ukazuje sa, že ľudia, ktorí jedia správne, primerane a zdravo majú výhodu. Najmä ak tu a tam zjedia o niečo menej, ako viac.

Jednoducho telo je nastavené tak, že mierny nedostatok jedla nám prospieva a prebytok jedla nás poškodzuje.

Tým nechcem vyvolať pocit, že máte doživotne byť podvyživení. Ale určite je dobré začať od konca. Pozrite sa na seba v zrkadle.

  • Dá sa povedať, že štíhlosť a vitalita sú vhodným označením?
  • Alebo by ste skôr rozpačito hovorili o tučnote a únave?

Ak čítate tento článok, tak dosť pravdepodobne je to ten druhý bod. Potom vieme, že niečo s vašou stravou a kondíciou nebude celkom v poriadku. Oplatí sa, aby ste to začali meniť.

No a nakoniec azda malý test. Skúste si vypočítať, či sa obezita týka aj vás. Do tejto tabuľky stačí zadať svoju výšku a váhu a hneď sa dozviete, či vás ohrozuje novodobá epidémia obezity.

Napísal
Miro Veselý 
8. augusta 2018
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.