Ako schudnúť do plaviek?

Leto nás často motivuje “niečo so sebou robiť”. Zvyčajne sú to zbytočné pokusy. Ak je jedinou motiváciou snaha “dobre vyzerať v plavkách”, tento motív už v septembri zmizne do chladného nenávratna hrubých teplákov a neskôr zimníkov. Tie veľa ukryjú. Takže potom to vyzerá, že od septembra môžeme ďalej veselo priberať. Otázka však znie, či má zmysel celé leto sa trápiť, ak sme si už povolili po zvyšok roku pokojne tučnieť.

Pojmy typu “schudnúť do plaviek” nemám rád. Vidieť ich teraz v každom časopise. Manipulujú so sebavedomím naivných ľudí, ktorí si často myslia, že kým sú oblečení, nadváha sa kamsi vyparí. Ale ruku na srdcia – ak má niekto pár kíl navyše, vieme o tom. Nemusí sa vyzliekať. Prípadne ak sa vyzlečie, už príliš neprekvapí. Viem, celkom chutný pohľad to niekedy nebýva. Ani s šatami.

Pre tých, ktorých to myká smerom k letným hladovkám teda spravme krátky súhrn. Ale neradím vám chudnúť do plaviek. Chudnite pre seba, pre svoje zdravie a lepší pocit. Jednoducho byť štíhlejším je výhoda, ale nepoužite ako motiváciu plavky.

Prečo nie plavky ako motivácia? Pretože stačí, ak si kúpite väčšie číslo plaviek. A v momente máte pokoj od potreby chudnutia.

Žiaľ, rýchle chudnutie spravidla prináša vždy viac škody, než úžitku. Ak sa necháte navnadiť reklamou na niektoré zázračné tabletky, ktoré sľúbia zázraky do troch dní, riskujete. Možno sa vám síce podarí expresne zhodiť zopár kíl, no je to len na chvíľu, aby ste o pár týždňov s hrôzou konštatovali, že vaša hmotnosť je ešte horšia, než bola predtým.

Chudnúť rýchlo je nielen nezdravé, ale aj vopred odsúdené na neúspech. To preto, že človek dokáže krátkodobo vydržať rôzne šialené diéty, no vo chvíli, keď sa hmotnosť dostane tam, kde sme ju chceli mať, je koniec s každou diétou. A v tej chvíli si organizmus bleskovo doplní zásoby, ktoré ste mu tvoriť upierali. Pozrite si návod ako schudnúť.

Preč s tukom

Ak ste pri pohľade do zrkadla zapochybovali, či máte vôbec ísť na pláž, je to vhodná chvíľa na zamyslenie sa. Pokojne na tú pláž choďte, určite nebudete jediní, kto nemá dokonalú postavu. No pri slnení sa si položte otázku, či by nestálo za úvahu trochu pozmeniť svoju životosprávu.

  • Ak máte na tele nadbytočný tuk, prijímate viac jedla, než by ste mali.
  • Ak s tým nič nespravíte, o pár rokov to bude oveľa horšie, než dnes.

Nemyslite na to, ako pôjdete na pláž zajtra.

Dnes ste pomerne štíhli – v porovnaní s tým, čo bude, ak nezastavíte priberanie.

Uvažujte o tom, že aj o 10, či 20 rokov budete mať problém. Pri zlej strave môžete mať pokojne o 20 až 40 kíl viac, než dnes. Bez problému. Plus vašej kráse asi nepridá ani vyšší vek.

Kto má na tučnenie “nábeh”, ten má len dve možnosti:

  1. Začne si dávať pozor a kontrolovať jedlo. Avšak doživotne. Zastaví tak tučnenie a možno schudne.
  2. Alebo nič nezmení a bude stále priberať.

Možno budete priberať len zo dva – tri kilká ročne. (Ak sa nevážite, tak často aj 5 až 6 kíl ročne!) Ale zrátajte si to. O desať rokov je to 20 – 30 kíl…

Tak prichádza obezita. Potichu, pomaly. Na tanieroch s chutnými jedlami, v sladkých malinovkách, v pohodlí, vo vašom novom aute… Rozpoznajte ju včas.

Je zákerné, že to, čo nám chutí zvyčajne chutí aj obezite. Nuž a celý systém teraz je nastavený na tučnenie.

  • Jedlá, výrobky v obchodoch s potravinami. Včetko je postavené na efekt a na chuť. Výrobcovia nemusia skúmať, či ich jedo je vhodné.
  • Životný štýl stále viac odbremeňuje človeka od pohybu. j kolobežky sú už dnes elektrické. No kto už by chcel hýbať nohou?

Stravujeme sa veľmi zle. Jedlá, aké vám ponúkajú reštaurácie, či staré matere sú síce fantasticky chutné, ale zároveň aj energeticky veľmi koncentrované. Dať si rezeň s hranolčekmi je zážitok, ale horšie to je s jeho energetickou hodnotou. Bežná porcia môže predstavovať prísun energie, aký človek potrebuje takmer na celý deň. Ak taký obed doplníte o koláčik, dobrú večeru, tu a tam nejaké keksy a sladké limonády, budete priberať. Jedinou výnimkou sú ľudia, ktorí majú metabolizmus nastavený na menej úsporný režim, tí nepriberú. Môžeme im len potichu závidieť.

Strava na chudnutie

Ak máte zámer schudnúť, je to dlhodobý program. Nepokúšajte sa o rýchle akcie, diéty, či hladovky. Nepomáhajú.

Prejdite na celkom odlišný stravovací systém. Navždy. Práve tak sa vám podarí znížiť hmotnosť. Tempo zdravého chudnutia je pomerne pomalé – zhruba 4 kilá za mesiac. Radšej dva. Zhodíte však tuk bez zdravotných komplikácií a na nový výživový štýl si navyknete a zapáči sa vám. Neskôr sa vám nestane, že by sa vám hmotnosť vrátila na staré hodnoty.

A aký že je to výživový štýl? Racionálny. Kúpte si malú váhu na potraviny a pár dní pozorujte, čo zjete. Možno budete prekvapení, ako veľa energie obsahujú mnohé jedlá.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

  • Povoľte si denný príjem energie zhruba vo výške zhruba 8 000 kJ.
  • Jedzte malé porcie jedál, no 5 krát za deň.
  • Bez výnimky raňajkujte – čím tučnejší človek, tým častejšie neraňajkuje.

V tejto chvíli pre pamätníkov pripomínam: okolo roku 2005 sme zvyčajne odporúčali jedenie okolo 6500 kJ na deň. V tom čase aj odborná literatúra presadzovala takéto drastické zníženie energetického príjmu. Tak nízky príjem je potrebný vtedy, ak počas chudnutia necvičíte. Potom sa dá síce chudnúť, ale má to následky. Stratíte veľa aktívnej telesnej hmoty a zároveň sa vám výrazne spomalí metabolizmus. Viem samotný výpočet bazálneho metabolizmu je dnes veľmi obľúbený medzi dietárkami. Ale je to výpočet, ktorý vám nedá žiadnu významnú odpoveď. V praxi sa ukázalo, že ak budete jesť normálnejšie množstvo jedla, aj tak budete chudnúť. Pomalšie, ale bezpečnejšie. Preto dnes odporúčam príjem okolo 8000 kJ a presnejšie číslo koľko zjesť si vypočítajte v mojej kalkulačke BMI.

Jedzte, ak chcete chudnúť!

Ak organizmus dostáva jedlo pravidelne, nepotrebuje si vytvárať rezervy vo forme tuku. Preto začnite raňajkami a potom niečo zjedzte zhruba každé tri hodiny. Organizmus čoskoro zistí, že nie je dôvod ukladať energiu do zásoby a začne chudnúť. Viem, znie to neuveriteľne, ale je to overené.

8 000 kJ energie na deň nie je zas príliš veľká kopa jedla. Preto sa vám možno zíde zopár tipov na to, ako nehladovať.

  • Začnite jesť vždy najskôr zeleninu. Na raňajky si dajte napríklad jeden kaleráb. Potom trocha ovsených vločiek s malým jogurtom. Nič k tomu a verte, že do desiatej budete príjemne nasýtení. Trik je v tom vždy kombinovať zeleninu s bielkovinami. Potom je človek sýty. K tomu, samozrejme, pridáte aj sacharidy. Aj poradie je dôležité – ak sa na úvod zasýtite šalátom, postačí vám aj veľmi malá porcia jedla. A naopak – ak zahájite obed rezňom, zjete oveľa viac a už si nedáte ani zeleninu.
  • Úplne prestaňte sladiť a jesť sladké veci. Nejedzte mastné jedlá, radšej si občas chlipnite olivového oleja. Čo najmenej soľte. Málo slané a málo sladké jedlá sú zdravšie a nenútia vás pokračovať v jedení. Po mesiaci – dvoch takejto stravy začnete objavovať nové chute, ktoré ste necítili, kým ste jedli presolené a presladené dobroty.
  • Pite veľa čistej vody. Dva, radšej tri litre denne. Voda zasýti a zrýchli chudnutie. Nepite však bublinkové minerálky, či sladké limonády. Pite čistú vodu. Buď niektorú balenú, nesýtenú, alebo vodovodnú.
  • Kúpte si knihy o zdravom stravovaní. Strava môže liečiť, aj vyvolať choroby. Je dobré vedieť, čo a prečo máte jesť. Uprednostnite knihy lekárov pred bestsellermi so zázračnými diétami.

Jedlo a dlhovekosť

Možno sa vám nepáči myšlienka, že by ste sa mali vzdať hojnosti a dostatku. Možno ste dlho pracovali na tom, aby ste si mohli dovoliť chutné jedlá. Ale prebytok jedla poškodzuje zdravie a skracuje život. Toto zistenie už vedci skúmajú niekoľko desaťročí a stále viac sa ukazuje, že to viete využiť aj pre seba.

Nemusíte nutne ísť cestou pôstov a hladoviek – aj taký výživový smer tu je. No ukazuje sa, že ľudia, ktorí jedia správne, primerane a zdravo majú výhodu. Najmä ak tu a tam zjedia o niečo menej, ako viac.

Jednoducho telo je nastavené tak, že mierny nedostatok jedla nám prospieva a prebytok jedla nás poškodzuje.

Tým nechcem vyvolať pocit, že máte doživotne byť podvyživení. Ale určite je dobré začať od konca. Pozrite sa na seba v zrkadle.

  • Dá sa povedať, že štíhlosť a vitalita sú vhodným označením?
  • Alebo by ste skôr rozpačito hovorili o tučnote a únave?

Ak čítate tento článok, tak dosť pravdepodobne je to ten druhý bod. Potom vieme, že niečo s vašou stravou a kondíciou nebude celkom v poriadku. Oplatí sa, aby ste to začali meniť.

No a nakoniec azda malý test. Skúste si vypočítať, či sa obezita týka aj vás. Do tejto tabuľky stačí zadať svoju výšku a váhu a hneď sa dozviete, či vás ohrozuje novodobá epidémia obezity.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

27 Odpovedí

  1. 6000 KJ? Nie je to veľmi zovšeobecnené a zároveň málo? Podľa papu.xls by som musel mať cca 65 kg, aby som musel mať prijem cca 6000 KJ a zároveň chudnúť. Z toho mi vyplýva, že pre ťažších ľudí je 6000 KJ väčšie, či menšie trápenie a dlho to nevydržia.

    Alebo sa mýlim?

  2. Popolvar: je to na dlhšie. v zásade ak sa príjem obmedzí len trocha, chudnutie sa časom zastaví. telo si zvykne že treba šetriť… takže často treba ísť ešte hlboko pod 6000 kJ

  3. 1bubko2: väčšinou majú veľa sodíka + kysličník uhličitý. sú to skôr “liečivé” vody, nie vody na denné trvalé pitie.

  4. Dobry den,

    podla papu.xls
    pri vahe 85kg, 179cm
    je prijem pri stabilnej vahe a lahkej aktivite 12500kJ a pri chudnuti o 2kg/mesiac je to cca 10000kJ
    takze ist az na 6000 by bolo velmi velke obmedzenie prijmu energie.

    dalsia vec:
    clovek ktory ma napriklad
    180cm a 140kg….by mal mat prijem
    cca 15000kJ pri nicnerobeni a chudol by 2kg/mesacne
    s tym ze ked schudne 10-15kg….znova si prepocita novu hodnotu en.prijmu
    a uz je na hodnote 13000-13500kJ…
    a takto by mal postupovat az do normalnej vahy NIE je tak?
    :)

  5. Peter: tak by ale chudnutie trvalo neznesiteľne dlho. ak človek uberie len to nutné množstvo, do troch týždňov sa tomu metabolizmus začne prispôsobovať a chudnutie sa značne spomalí.

  6. No sak prave potom by mala prist ta korekcia en. prijmu.
    pretoze stanovit nejakych 6000kJ pre 140kg cloveka by znamenalo obrovsky skok v hmotnosti (na zaciatku) samozrejme ze sa to bude casom spomalovat. V jednom clanku pises ze je mozne robit pri chudnuti pauzu…..ze zamerne zastavit chudnutie…telo si zvykne a prisposobi sa a potom znova pokracovat…a vlastne je to v principe ako som napisal.
    Po tych 3-4tyzdnoch sa chudnutie zacne spomalovat a moze sa prepocitat podla aktualnej hmotnosti nova hodnota en.prijmu Podla mna je to takto spravnejsie (aspon moj nazor)

  7. Peter: je lepšie chudnúť pomaly, takžer súhlas. problém je ale v tom, že ľuďom sa to nepáči. vo fóre už takí boli, čo sa nazdávali, že treba chudnúť bezbolestne.

  8. je to super tie diety pokusim sa do dodrzat dufam ze sa mi to podari a potom sa vam ozvem

  9. zakúpila som si tabletky na chudnutie a pomohli.len stačí pravidelne jesť a športovať a tabletky mi len uchýchlili proces chudnutia.

  10. som prekvapená, akú vynikajúcu stránku som našla. poskytuje velmi dobré rady v boji s tukovými vankúšikmi.

  11. poradte mi . nechcem schudnut ,,na vahe,, ale na vyzor .Na bruchu mam taku ,,slaninu,, , ktorej by som sa rada zbavila poradte mi ako svoju vahu by som znizit nechcela

  12. Ahoj Kika.
    Tazka to otazka. Vies take problemy riesia vrcholovy kulturisti, ktory potrebuju si udrzat vahovu kategoriu a pritom spalit tuk.
    Na tvoje problemy ja osobne vydim jedine riesenie.
    A to: 1. Zmena jedalnicka
    2. Trening

    1. Zmena jedalnicka je nevihnutna pri diete.
    Ale aby si to vedela spravne musis si to nastudovat.

    2. Na tvoj problem je potrebne miesat silovy trening s kardio treningom.
    Silovy ti zabezpeci spevnovanie a rast svalovej hmoty,
    a kardio trening spalovanie tuku.
    No ci sa ti podari udrzat pôvodnu vahu je otazne.
    Skôr by som povedal, ze budes o nieco lahsia.

    Lebo ak sa nad tym zamyslis, tak potrebujes vyhodit tuk, ale aby ti ostala vaha pôvodna, tak ho musis nahradit svali. A svali sa naberaju tazsie, ako sa pali tuk.
    Ako som hovoril, je to mozne, len si musis vsetko nastudovat, a hlavne zmenit jedalnicek. Musis papat vela bielkovin.
    No budem ti drzat palce.
    Tak zatim.
    Milan

  13. ahojky.tiez patrim medzi tych ktori maju tukove vankusiky,pravidelne sportujem no aj vela jem…rada by som schudla alebo skor zmensila konfekcnu velkost.pocula som o tom ze z tuku sa formuje svalstvo no toho mam uz dost,ako sa zbavit len tuku?bojim sa ze ak zacnem na danu problemovu oblast cvicit z tuku sa vyformuje svalstvo a to nechcem.Mam prv schudnut a potom posilovat?vopred velmi pekne dakujem za odpoved..pa

  14. no skusim chudnuut … ! mam 12r. a mam 59 kg … a strasne sa za to hambym lebo aj ked idem na plavaren stahujem brucho :( … no a to sa my velmy nepaci ked idem s kamaradkou ktora je fit a ja musim stahovat … uz brucho nechcem stahovat !

  15. ahojte..mam 17 rokow a 57kil…no chcela by som schudnut ani nie na vahe ako na stehnach ci zadku skusala som cvicit aj diety ale moc to nepomaha bola by som rada keby my niekto poradil ze ako mam na to ist….dakujem vopred

  16. ja mam 47 kg chcem schudnut na 43 nemate prectavu ako asi budem vyzerat ??? ( mam 165 cm )

  17. Ahojte ,tuto stranku mylujem je to presne 86 dni co som sa zacala stravovat zdravo a schudla som 9 ,10 kil :D ako kedy…..V článku sa spomínalo že vzniknú ine chute a je to pravda take kmbynacie ako jem teras by som pred tým nejedla.
    Ja som si život bez soli nevedela predstavyt ,jedla som soli viac než priemerny človek a teras už skoro vobec nesolím….
    Sladkosti moja najvedšia závyslost :(…….a hlavne kombinácia orieška,med,škorica,čokoláda moja záhuba……
    Ale ani neviem ako prvy mesaic ked som isla do obchodu bolo to hrozne ale teras ako keby amu ma to tahu ku ovociu zelenine a roznym musli a celozrnným sladkostiam …ešte že maju aj v orechovom prevedení inak by som zomrela—-
    Teraz ked sa ide u nás nukupovat jeden košík sa bere pre rodiny a jeden pre mna ,v chladničke aj v mrazničke mám svoje miesto kde prevlada vela jogurtov a nie len nískotučných…..
    Myslím že pre ma to bolo lakšie lebo ja som nikdy nebola moc na meso ….A ktomu akože by som mala niečo o zdravej výžive mala vediet kedže študujem spoločné stravovanie :D
    Ešte 10 kíl …………..TAK DO BOJA :P

  18. Ahojte mam 15 rokov a mam 57 kg …. ale mam vela tuku ….chcela by som zhodit aspon 7 kil …. :)
    Podedtee prosiiiiiimm :))

  19. Chcela by som sa spýtať či by si mi poradil čo jesť 5 x denne a koľko toho jesť ? prosím? a je zdravá čistá voda s vyžmikaným citrónom?

  20. Ivčina prečítajte si to tu. Voda s citrónom je výborná, ale nepopíjajte ju po troške, zbytočne odvápňuje sklovinu tak ako všetky kyselkavé nápoje. Vypite a prípadne si vypláchnite ústa čistou vodou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Alkohol a chudnutie

Alkohol je pri chudnutí nepriateľom, ktorý vám bráni dosiahnuť výsledky hneď viacerými spôsobmi. Preto si vydajte svoj osobný zákaz používania alkoholu. Je to výhodnejšie a

Sacharidy

Jedna z neprávom najviac démonizovaných zložiek potravy sú sacharidy. Tuční ľudia sa boja jesť chlieb, prílohy. Nazdávajú sa, že z nich sa priberá. V tomto

Ako schudnúť

Návodov na chudnutie je už plný internet. Mnohé sú celkom nezmyselné. Väčšina je odpísaných. Ale tento môj návod sa vám nebude páčiť. Síce funguje, ale

Pitný režim

Piť treba. Lenže pitie je záležitosť, ktorej sa moderný človek priam úzkostlivo vyhýba. Za deň vypije tak dve tri kávy a po večeri možno pivo.

Prevod kJ na kcal

Kcal násobte číslom 4,2 a máte hodnotu v kJ. Alebo naopak kJ deľte číslom 4,2 a máte hodnotu v kcal. Príklad: 8 000 kJ = 1

Zdravé a nezdravé tuky

Tuk je jednou zo základných živín v našej potrave. Porozumenie tukom je látka, ktorú prenecháme odborníkom na chémiu. Aj pri veľkom zjednodušení látky to bude

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.