Ako uniknúť z pazúrov rýchleho občerstvenia?

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Tempo tohto storočia nabralo hneď v úvode vysoké obrátky. To, čo jeme, pijeme, maškrtíme a vôbec – používame, reguluje reklamný priemysel a médiá. Pozornosť je roztrieštená na tisíce možností a podnetov. Stále dávame pozor, ale neraz nám uniká to podstatné. Zdravie.

Riadi a programuje nás reklama, nie vedecké poznatky. To je aktuálny trend. Vedecky podložené informácie totiž zvyčajne nie sú tak sexi, ako somariny rôznych samozvaných bádateľov, ktorí bádajú, ako sa dá pomocou sódy bikarbóny zastaviť rakovina. A ktorí vám bez rozpakov najskôr budú tvrdiť že vláda na vás z lietadiel rozprašuje jed, aby vám mohla PREDAŤ protijed. (Keďže žiaden jed neexistuje, tak aj protijed bude lacný a 100% účinný.)

  • Priestor v novinách, knihách, časopisoch, rozhlase a v televízii sa dá kúpiť. Po zaplatení v ňom možno verejne prezentovať akékoľvek informácie – hoc by to boli aj zdraviu škodlivé odporúčania. Možno inzerovať drogy, ako alkohol, či nikotín, možno propagovať nezdravé jedlá a nápoje.
  • A naopak. Do všeobecného povedomia sa často nedostane informácia správna alebo odborná, ktorá by mohla byť v konflikte záujmov s reklamným posolstvom. Nie, nikto to necenzuruje. Stačí pohodlnosť. Je jednoduchšie napísať senzáciu, než niečo čo už bolo povedané.

Pochopiteľne, ak by na jednej stránke časopisu bola reklama na solené lupienky a na druhej stránke rozhovor s vedcom – o zemiakových lupienkach, taký časopis by zrejme stratil najmenej jedného inzerenta.

Navyše je tu druhý problém – vedci často nedokážu podať informácie “ľudovo” a zrozumiteľne. A tak sa k verejnosti niektoré dôležité informácie ani nedostanú. Boli by “nudné”, alebo “nepríjemné” a také správy by mohli znížiť sledovanosť, či čítanosť média. Čiže by médiu mohli znížiť zisk.

V takejto atmosfére si človek ani neuvedomí, ako rafinovane sú v regáloch obchodov poukladané potraviny. Lákavé a drahé sú vždy viac na očiach, ako tie vhodné. Podobne sú na tom aj rôzne bufety, bistrá a benzínové pumpy, ktoré zachraňujú vyhladovaných neborákov, blúdiacich po meste, či šoférov, ktorí dostali hlad.

Hladný človek pri pohľade na chutné, hoc nezdravé maškrty spravidla podľahne. Preto základom pri chudnutí je dosiahnuť, aby ste nepociťovali hlad. To vám pomôže naučiť sa nemaškrtiť.

Ak sa zaujímate o kvalitu svojho stravovania, mali by ste svoj hlad riešiť v predstihu – skôr než sa dostaví. Je to absurdné, ale človek často nedokáže vopred kalkulovať s takou samozrejmosťou, akou je hlad. Ak ide na niekoľko hodín z domu, je isté, že skôr, či neskôr príde hlad. Malo by byť logické, že sa na to pripraví a vezme si nejakú zásobu.

V „teréne“ nebýva až tak jednoduché riešiť hlad rýchlo a zároveň kvalitnou potravou. Prakticky všetky formy rýchleho občerstvenia sú niekde medzi zlým, až najhorším  riešením. Tieto jedlá sú totiž predávané len s jediným cieľom – zarobiť. Musia ľuďom chutiť a v lepšom prípade vyvolať závislosť.

Aby zarobili, musia predávať extrémne chutné dobroty. „Chutnosť“ je však dosiahnutá pridávaním vysokých dávok soli, cukru, alebo chemikálií. Kto by sa pokúsil denne sa stravovať sa len rôznymi fastfoodovými lahôdkami a zalieval ich kokakolou, veľmi rýchlo by skončil v nemocnici. Ostatne film Supersize Me je toho dôkazom – za mesiac stravy na hamburgroch ten človek pribral niekoľko kíl a značne sa mu zhoršili výsledky mnohých parametrov zdravia.

Mladí čitatelia mi asi budú v diskusii k článku asi oponovať, že sa mýlim. Veď oni fastfood jedia denne a nič zlé sa im nestalo. Viem. Aj ja som bol kedysi v minulom storočí mladý. Pamätám si, čo všetko som v dvadsiatke zniesol. Od divokých kombinácií jedál a alkoholu, cez viacdenný nedostatok spánku až po cigarety – a stále zostávala dobrá nálada a zdravie. Stačí však počkať pár rokov. Už po tridsiatke to začne byť iné. Rovnaká porcia jedla, nedostatku spánku a záťaže vás bezpečne ukotvia na lôžko. O ďalších 10 rokov sa vo vás niektoré dobroty zmenia na hnačku, či koliku. To dáva tušiť, že rôzne burgery nebudú asi celkom ideálnou stravou pre človeka. Je to dobrý biznis, ale zlé jedivo.

Vráťme sa teraz k problému, ako riadiť svoje jedenie a nestať sa pritom rukojemníkom monopolnej ponuky nezdravých jedál.

Jedným z riešení hladu môžu byť orechy

Viem, majú vysokú energetickú hodnotu. Takže jedna vec je zásadná:

Pripravte si dávku vopred. Zhruba 30 až 40 gramov. Nie že schrúmate 200 gramové vrecko nesolených arašidov (čo nie sú orechy, ale funguje to rovnako dobre proti hladu.) Hlad nezaženú po zjedení hneď! Až tak 20 minút potom. Počítajte s tým teda vopred.

Stačí však len málo orechov na to, aby ste doplnili energiu. Zaberú teda pomerne malý priestor a pritom zasýtia. Množstvo, zodpovedajúce „jednej hrsti“ orechov predstavuje rýchle riešenie hladu kvalitnou potravinou. Orechy obsahujú okrem vlákniny aj rôzne prospešné stopové prvky.

Orechy majú energetickú hodnotu okolo 2 500 kJ na sto gramov (niektoré aj viac), nemali by ste ich preto jesť bez rozmýšľania. 30 až 40 gramov orechov na zahnanie hladu stačí. Také množstvo väčšinou nespôsobí ani problémy s trávením a nahradí napríklad olovrant – zasýtením, aj energiou.

Orechy by však mali byť nespracované.

Nechcite rôzne opražené, či presolené oriešky. Hovoríme o orechoch surových, napríklad o mandliach, či vlašských orechoch. Vyhýbajte sa praženým soleným arašídom, či presoleným pistáciovým orieškom.

Orechy nesmú byť zatuchnuté, ani plesnivé

Toto je už vážnejší problém. Veľké percento orechov v predaji je mizernej kvality. Sú zhorknuté, neraz plesnivé. Obzvlášť vlašské orechy býva len veľmi zriedkakedy možné zohnať v kvalite, ktorá sa hodí aj na konzumáciu. Mnoho orechov z pultov trhovníkov sa dá použiť len na kŕmenie odpadkového koša.

  • Ak šoférujete, alebo ste často v teréne, pripravte si zmes rôznych orechov. Túto zmes majte v chladničke pripravenú a na cestu si vždy odoberte primerané množstvo. Dôležité je mať oriešky porciované, aby ste omylom, či z pažravosti, nezjedli viac, než treba.
  • Samozrejme, ideálne by bolo doplniť takéto jedlo aj nejakou zeleninou! Biela reďkvička, či iný druh ľahko skladnej zeleniny sa priam ideálne hodí.
  • Pri dlhých cestách je dobré myslieť aj na pitie – stolová voda je optimálna. Majte ju pri sebe.

Uisťujem vás, že takéto jedlo vás zasýti a dodá do organizmu mnoho užitočných látok. Rozhodne vám bude prospešnejšie, ako keby ste si dali karcinoburger a zaliali ho riedenou kyselinou fosforečnou svetoznámej značky.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 11. októbra 2018

 

Komentáre k článku: Ako uniknúť z pazúrov rýchleho občerstvenia?

  1. Jana 15. marca 2006

    Citala som, ze az prazenim sa uvolnuju z orechov niektore zdraviu prospesne latky. Si si isty, ze nespracovane su najzdravsie?

  2. Miro Veselý 15. marca 2006

    Ja som zas čítal, že surové orechy sú hodnotnejšie… :-)

  3. haepi 9. apríla 2006

    ale aj drahsie ;)

  4. adina 20. júna 2006

    to je tak – u nas je vacsina zdravych veci drahych, ale momentalne som s Rusku a tu to este az tak nedorazilo ;) cudovali by ste sa, aka je tu lacna pohanka, pseno, vlocky a podobne zdrave veci … to je jedina vec, ktora sa mi na ich strave paci.

  5. baria 7. augusta 2006

    mam veľmi rada musli a vyrábam si vlastné-ovs.vločky,sézam.a slnečnic.semienka,sušené hrozienka,suš.paradajky…V akom pomere mám miešať tie ingrediencie? Koľko gramov by mala obsahovať porcia,aby bola vhodná ako 1 jedlo počas dňa pre chudnúceho a aký je jej glykemický index? Miro,poraď.

  6. Miro Veselý 7. augusta 2006

    baria: pomer podľa tvojej chuti a energiu si vyrátaj v tabuľkách podľa pomeru.

  7. Nen. 31. júla 2008

    ja hlad obcas v meste riesim fastfoodom, ale v zmysle oblozenej zemli , kde je platok syra, šunka , paradajky , uhorky (taka klasika), žemla je vzdy celozrnna a poprosim ich aby mi vynechali majonezu

  8. xixi 5. augusta 2008

    a co kesu oriesky, za hrst je tiez v pohode?
    ja sa vzdy citim previnilo ked jem orechy, lebo su kaloricke

  9. Amyka 26. novembra 2008

    cauko. ja milujem orechy a jem ich aj niekolko krat denne. Okrem toho denne jem aj semena. Myslim si, ze to s nimi prehanam. Ake je maximal. mnozstvo orechov vratane semien na jeden den? pri udrziavacej faze. prosim porad

  10. bella 26. septembra 2009

    aky mate nazor na subway? je dost drahy, ale mozete si dat celozrnnu ovsenu bagetu, maso maju chude (hovadzie, kuracie, morcacie) a vzdy pridaju kopu zeleniny. dobre riesenie pre “pripad nudze”?

  11. minusdvanast 2. februára 2010

    najlepšie orechy sú, keď sa obíjajú zo stromu, čistia od zelenej šupky, roztĺkajú a mrazia – na zimu, nie kedykoľvek v priebehu roka a ešte sa sťažujeme na kvalitu

    najlepšie lieskovce sú, keď sa na jeseń vyberieme do lesa, prejdeme 20 kilometrov a nazbierame okolo 20 kilogramov

    kde ešte vo vašom okolí rastú tieto chúlostivé stromy?

  12. Môj osobný tréner 10. septembra 2012

    Absolútne súhlasím s autorom článku.
    Neexistujú najlepšie orechy a menej najlepšie. Tak ako všeobecne pri strave, platí aj pri orechoch zásada pestrosti, ako aj ohľad na prípadné subjektívne alergie. Ak sú aj vlašské orechy zdravé, výživné a hodnotné, pre niekoho, kto je priamo na ne alergický sú samozrejme nevhodné. Pražené orechy či semiačka určite nie sú prospešnejšie ako nepražené a nesolené. Pocit viny pri jedení orechov pre ich kalorickú hodnotu je vhodné riešiť 1.úpravou myslenia z akéhosi módneho, krčovitého sledovania každej prijatej kalórie, ktoré je podporované držaním nezmyselných jednostranných diét, na myslenie uvoľnené (vyrovnanie sa so sebou samým) a zvolenie si správnej a funkčnej cesty kombinácie pestrej a zdravej stravy s vhodným pravidelným pohybom. 2.rozumnými dávkami, zvyčajne postačí ako porcia jedna hrsť orechov.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: